گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

قاسمی: قطعاتی که فضای شرقی و ایرانی داشتند انتخاب شدند

خبر دوم شدن گروه کر شهر تهران در فستیوال کر خاورمیانه امروز در بسیاری از خبرگزاری ها منتشر شد. این گروه با رهبری مهدی قاسمی و با اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی و غربی در این فستیوال شرکت کرد. گفتگویی که در پیش دارید، پیش از سفر این گروه تهیه شده است:

لطفا در مورد کیفیت این برنامه و چگونگی اطلاع از آن توضیح دهید.

قاسمی: اولا تشکر می کنم از وقتی که گذاشتید و تشریف آوردید. ما از سال ۷۸ در حال کار هستیم. سالانه حداقل ۲ کنسرت به طور میانگین -بعضی از سالها بیشتر از ۲ کنسرت- اجرا کرده ایم. سال گذشته «کارمینابرونا» را اسفند ماه در تالار وحدت برگزار کردیم که اولین اجرایی بود که کل این اثر و نه بخشی از آن با ارکستر اجرا می شد. نمونه کار ما روی شبکه های اجتماعی وجود دارد و عوامل فستیوال کر خاورمیانه آنرا دیده بودند و به ما ‍‍پیشنهاد شرکت را دادند. ما در مورد زمان و چند روزه بودنش پرسیدیم و برای شرکت در آن کنسرت اعلام آمادگی کردیم.

با چه تعداد نفرات می خواهید شرکت کنید؟

۳۳ نفر جزو گروه کر به علاوه یک پیانیست، یک کوارتت زهی و خود من هستند.

در مورد کوارتت زهی توضیح دهید.

بعضی از قطعات مربوط به دوره باروک هستند که لازم است حداقل ۴ نفر باشند با البته چون ساز شستی داری را نمی توانیم همراه گروه داشته باشیم از یک سینتی سایزر استفاده خواهیم کرد.

یعنی به کنترباس نیاز نبود؟

برای قطعات دوره باروک خیر، چون خط باس معمولا در دوره به شکل مستقل نواخته نمی شود و در هارپسیکورد و ویولنسل ها تکرار می شود.

لطفا در مورد جشنواره توضیح دهید.

جشنواره در دو بخش کنسرت و مسابقه برگزار می شود. در بخش کنسرت به هر گروه، زمان مشخصی اختصاص داده می شود تا قطعات خود را اجرا کنند و این بخش با اجرای گروه های مختلف و به صورت پشت سر هم در یک روز ادامه دارد. کار اصلی ما قطعات معاصر ایرانی است که از طرف مسئولان جشنواره با استقبال مواجه شد و در نظر داشتند که این قسمت را برجسته نمایش دهند. ما برای آن، دو قطعه از قطعات آقای پژمان را در نظر گرفتیم و یکی از قطعات جناب آقای تفضلی که امروز در خدمت ایشان هستیم و یکی از قطعات آقای اسلامی که متاسفانه در ایران حضور ندارند. به علاوه قطعه فردوسی آقای حنانه که برای آواز است و پیانو و ما به خاطر روحیه ایرانی این اثر، احتمالا این قطعه را اجرا می کنیم.

قطعات زیادی در رپرتوار شما وجود داشت که ۴ صدایی بود مثل قطعات آقای شریفیان و افراد دیگر. اگر «فردوسی» را اجرا کنید ممکن است بگویند که این قطعه را برای گروه کر به صورت انیسون نوشته اند و بازتاب خوبی در جشنواره نخواهد داشت…

خیر، این مساله خیلی مهم نیست. یک گروه کر از کابل شرکت می کند که می خواهند فقط اونیسون اجرا کنند. به همین جهت، اگر یک قطعه ما اونیسون باشد و به خوبی خوانده شود، نشاندهنده این است که در بیان آن تلاش زیادی شده است زیرا قطعه آوازی است و بایستی به صورت نسبتا آزاد اجرا شود نه اینکه خیلی به صورت مترونومیک اجرا شود. قطعات دیگری از سایر دوستان مثل آقای دیبازر یا قطعه آقای دکتر شریفیان یا قطعه آقای تیموریان و قطعه آقای هنرمند بود که در کنسرت وجود داشت.

آخرین اجرای ما در تهران، در هفته موسیقی معاصر بود که بعدا حدود دو ماه و نیم پیش در سمنان نیز همه آنها را در یک نوبت اجرا کردیم. ولی در این برنامه قطعاتی انتخاب شد که شرقی و ایرانی باشد و قابلیت اجرای خوب را داشته باشد.

آیا در فستیوال بخش مسابقه وجود دارد؟

بله. در این فستیوال ۳ روزه، یک روز به اجرای گروه ها به صورت متوالی اختصاص دارد به این صورت که به هر گروه ۲۰ دقیقه (و به گروه ما ۴۰ دقیقه به این دلیل که ما هم اجرای ایرانی و هم اجرای کلاسیک داریم) فرصت اجرا داده می شود. برنامه روز دوم این است که همه گروه ها در یک روز با یکدیگر روی قطعه ای تمرین می کنند و هنگام شب، آن قطعه را اجرا می کنند. نمی دانم این قطعه ای محلی است یا نه ولی به هر حال یک قطعه عربی است.

این قطعه اونیسون است؟

نه ظاهرا! یک کوینتت آوازی از کانادا به اسم کادانس هم در حال آمدن هستند که این ۵ نفر قرار است هم با بچه های گروه به صورت کارگاهی کار کنند و هم داورهای مسابقه خواهند بود. آنها در کنسرت گروهی مذکور حضور دارند. من از دبیر جشنواره که یک خانم آهنگساز انگلیسی استبه نام ژوانا مارش پرسیدم که نت فرستاده شده برای ما، تک صدایی است که او گفت که برای گروه کر تنظیم خواهد شد.

 

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است