گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

باغسنگانی: دیگر باید کتاب به دست در خانه ها رفت!

اما این کار را نکردید و به سراغ یک روایت تازه از زندگی و آثار این بزرگان رفتید… شما در این مجموعه حالت روحی و زندگی فردی و حتی زندگی علمی و فرهنگی و هنری این شخصیت ها را از زوایای مختلف روایت می کنید. نمونه صفحاتی که از این مجموعه آماده شده را که می خوانیم سعی می کنید به بزرگانی چون دکتر زرین کوب در کتاب “فرار از مدرسه” و یا کتاب “پله پله تا ملاقات خدا” اقتدا کنید. فکر می کنید این روایت تا چه اندازه می تواند به بازشناسی بیشتر این شخصیت ها کمک کند؟


به نظرم تنها راه در حال حاضر همین روایت است. استاد بزرگوار دکتر زرین کوب به خوبی بر این نکته واقف بوده است. نسل غالب امروز را دیگر نمی توان با متن علمی خشک و بمباران اطلاعات حاصل از متن به این اصول رو به نابودی رهنمون شد. نسل امروز ما نسل توییتر و فیس بوک و گذری و نظری است. پس وقتی می توان با این نسل گفتگو کرد که دقیقا در همان موقعیتی قرار بگیریم که گذر این نسل به آن موقعیت به وفور می افتد. متاسفانه دیگر گذر این نسل، کتابخانه و مسجد و منبر نیست. یعنی سی سال است که این حرفها تمام شده. حالا باید ما هم برای مسلمان کردن خیلی ها قرآن در دست خانه به خانه برویم و مثل راهبان و کشیشان قرآن هدیه بدهیم و ملت را بیاوریم پای منبر و صندلی کتابخانه. نکته اینجاست که بنیاد ها، شکل و رنگ عوض کرده. این نسل، نسل اندروید و تلگرام و صد البته فست فود است و با هیچ کسی هم شوخی ندارد. چه موضوع می خواهد سیاسی باشد چه دینی و فرهنگی. از فروشگاه شما خوشش نیاید عمراً اگر دوباره رویش را ببینی! وقتی رفت، به کل رفته است. با این حال همین نسل، نیازهای عمیقی در ذات خودش دارد که در حال حاضر تنها و تنها با ادبیات داستانی و تکنیک های مختلف این گونه ادبی قابل تحریک است.

آیا می توان گفت “مجموعه کتابهای پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ ایران” در واقع ادامه همان مجموعه ده جلدی پژوهشگران است یا خیر؟ به هر حال ممکن است خیلی از این نامها قبلا هم در این مجموعه و یا کتابهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته باشند.


اتفاقاً جناب پورقناد عزیز، مخاطب در این مجموعه کتابها در کمترین جای ها از کتاب با منبع نوشتاری سروکار خواهد داشت. موضوع اینجاست که منابع ما در این حرکت پژوهشی منابع متنی صرف نیستند. منابع متنی مورد ارجاع هستند و به آنها هم رفرنس داده می شود منتها منابع اصلی و مرکزی ما صدای شخصیت هایی است که سی دی های مربوط به این صداها در کاور جلد کتاب در اختیار خواننده قرار گرفته است. به عنوان مثال بعد از جمله مورد ارجاع شماره ای گذارده شده، وقتی خواننده رد شماره را می گیرد به این متن برخورد می کند که به عنوان مثال {علی تجویدی | CD4 –T98-M11-14} طبق این شناسه خواننده می تواند عین همین حرفها و چند جمله مورد ارجاع در آن صفحه را از استاد علی تجویدی را با صدای خود ایشان در سی دی شماره چهار، ترک نود و هشت و دقیقه یازده تا چهارده بشنود…

خیلی ممنون از شما به خاطر این گفتگو. به نظرم بد نباشد در پایان این گفتگو چند صفحه از یکی از کتابهای شما را به خوانندگان خودمان در این مجله تقدیم کنیم تا خوانندگان ما بیشتر با کار بزرگی که شروع کرده اید آشنا بشنوند. به نظرم از کتاب ششصد صفحه ای کلنل وزیری بد نخواهد بود که چند صفحه به عنوان نمونه در ادامه این گفتگو منتشر کنیم و این گفتگو را به پایان بیاوریم.


قلباً از شما و نگاه زیبای شما و دغدغه های ارزنده مجله شما سپاسگزارم. به امید ادامه یافتن راه این بزرگ مردان و بزرگ زنان تکرار ناشدنی ایران عزیز…

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است