گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت کوارتت “اُرپ” در رشت

تاسیس کوارتت “اُرپ” یکی از آخرین فعالیت های کیوان میرهادی نوازنده، آهنگساز و رهبر ارکستر کامراتا است. میرهادی این روزها غیر از همکاری با این کوارتت مشغول ضبط و میکس آثاری از خود و آهنگسازان قرن بیستم با گیتار است. کیوان میرهادی قرار است در تاریخ ۳۱ اردیبهشت در رشت، هم با کوارتت “اُرپ” به اجرا بپردازد و هم مستر کلاس گیتار برگزار کند.

وی در مورد در مورد کوراتت “اُرپ” می گوید:

فکر ایجاد کوارتت “اُرپ” از سال ۱۳۹۰ آغاز و بعد از آزمون و خطاهایی بالاخره در پاییز ۹۳ عملی گردید و تمرینات شروع شد. مسیر پیموده شده بر خلاف انتظار بسیار محکم و استوار و با روشن بینی و خوشبینی کامل هموار گردید و اکنون کوارتت ما مفتخر است که برنامه های رسمی خویش را در زمینه موسیقی پیشرو و امروزی به علاقمندان این نوع آنسامبل ها ارائه نماید. امروزه در موسیقی معاصر، استفاده از کلمه “جَز” در آنسامبل هایی از این دست سنخیتی ندارد چون با این نوع گروه می شود تقریبا همه سبک ها را کار کرد. به هر حال برای آشنایی هرچه بیشتر، لازم به ذکر است که سبک قطعات این کنسرت، در قسمت اول فیوژن و در قسمت دوم اکسپریمنتال و استاندارد جَز است.

امین نیلی بخش بخش اعظم زندگی خویش را روی نوازندگی و تعمیرات کنترباس گذاشته؛ او هر جایی باشد می رود جزو ارکان گروه. متین لادانی فارغ التحصیل پیانو کلاسیک است که ما او را به سمت موسیقی جَز کشاندیم! او از استعداد های درخشان و ناب موسیقی پیانو است. نوازندگی تمیز و یکدست و با سلیقه فرزام حسنی را خودتان خواهید دید… او مهندسی خوانده و “تاچ” او در اکثر لحظات باعث می شود تا فراموش کنیم نوازنده ساز ضربی است. چهارمین نفر هم کیوان میرهادی نسل دوم از نوازندگان گیتار کلاسیک ایران است.

کلود بولینگ ( ۱۹۳۰- فرانسه / کن)

کنسرتو گیتار منحصر به فرد کلود بولینگ یکی از بهترین نمونه های آثار جَز- فیوژن است که در سال

های شصت و هفتاد میلادی اروپا بسیار فراگیر بود. بولینگ در این اثر، دیدگاه نئوکلاسیکی را با

محیط جَز و بلوز و سوئینگ ادغام کرده به ترکیبی شیرین و دلچسب از رقص ها و فرم های تاریخی

اروپایی می رسد. جالب است که مجموعه های دیگر او که تحت همین آنسامبل جَز برای نوازندگان

مشهور از قبیل “ژان پییر رامپال ” (فلوت) یا “موریس آندره ” (ترومپت) و نیز “یویوما” (ویلنسل) و

حتی “پینچاس زاکرمن” (ویلن) نوشته، همگی عنوان “سوییت”… و نه کنسرتو… دارند.

کنسرتو گیتار برای”الکساندر لاگویا” ساخته شده و به همراه سوییت های یاد شده توسط بولینگ و

نوازندگان فوق اجراء و ضبط و با نوتاسیون دقیق آن ها منتشر شده است.

قسمت هفتم این کنسرتوبه تقاضای “انخل رومرو” گیتاریست معروف اسپانیایی به مجموعه فوق اضافه

گشته و در سال ۱۹۷۸میلادی به زیور طبع آراسته شد.


هوگلند کارمایکل (امریکا/ ۱۸۹۹-۱۹۸۱)

به همراه دوک الینگتن و اسکات جاپلین یکی از سه آهنگساز بزرگ تاریخ جَز امریکا به شمار می رود. مورخین او زندگی اش را به سه دوره مهم و تاثیر گذار در فرهنگ زادبومش تفسیر کرده اند. “هوگی” با لوئی آرمسترانگ یک آلبوم منتشر نموده است و در اوان کارش به “دیوانه جَز” معروف بود! دوره دوم زندگی هوگی در جورجیا و حوالی نیویورک جایی که با دوستان و آهنگسازان بزرگی حشر و نشر داشت سپری شد و این آهنگ یاد بود آن دوره خلاق است.

آلبوم ” زیر آسمان میسوری” یکی از آلبوم های ماندگار و بسیار درونی نوازنده بزرگ گیتار “پَت مِتِنی” رقم خورده است. او در این آلبوم به همراه نوازنده فقید کنترباس “چارلی هِی دِن” ( وفات۲۰۱۴) به دو نوازی ای بی نظیر از گیتار و کنترباس دست یافته و ایمپرووایزهایی ماندگار و تم هایی دلنشین بر جای می نهند. نوازنده بزرگ اسپانیایی دنیای فلامنکو “توما تیتو” نیز بر روی همین قطعه تنظیمی دلچسب و بدیع ارائه داده است.

اندرو یورک امریکایی است و حدود شصت سال دارد و هنوز در کلاسی جهانی گیتار کلاسیک
می نوازد و ویدئو ها و آلبوم های زیادی از او موجود است. بعد از اجرای قطعه “سان برست”
توسط جان ویلیامز، “اندی” به شهرتی فراگیر دست پیدا کرد. او چندی در کوارتت گیتار لس آنجلس
نیز به آهنگسازی و اجرا مشغول بود. قطعات اندرو یورک رپرتوار استاندارد تمام فستیوال های معتبر گیتار است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است