گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ویکتور ووتون

ویکتور ووتون (Victor Lemonte Wooten) نوازنده گیتار بیس در ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۶۴ در ویرجینیا آمریکا متولد شد. او را به عنوان یکی از تکنیکالترین نوازندگان گیتار بس میشناسند و همچنین جدا از مهارت در نوازندگی در زمینه آهنگسازی، ترانه سرایی، تهیه کنندگی نیز فعالیت چشمگیری دارد.

وی جایزه معتبر مجله Bass Player of the Year را سه بار متوالی از آن خود کرد و اولین نوازنده میباشد که این جایزه را بیش از یکبار از آن خود نموده است.

ویکتور ووتون از سن سه سالگی شروع به فراگیری و نوازندگی گیتار بیس نمود.

در مصاحبه ای وی عنوان میدارد: “خانواده و برادرم مهمترین اشخاصی بودند که در زندگی و موسیقی ام تاثیر مثبتی داشتند اما از دیگر نوازندگان و موزیسین هایی که تاثیر بر نوع نگرش من به موسیقی داشته اند Bootsy Collins, Larry Graham, Marcus Miller, James Jamerson بوده اند.

تغیراتی که در ساز گیتار بیش امروزی میبینیم موجب شده است تا نوازندگان بیس تنها به نقش همراه در گروه اکتفا نکنند.

کم شدن اکشن ساز (فاصله سیمها تا فرت یا دسته) و همچنین اضافه شدن سیمها، موجب گشته، این ساز تا همپایی گیتار الکتریک پیش بروند و حتی در آهنگسازی نیز موثر باشد.


audio fileبه قسمتی از نوازندگی او گوش کنید

ویکتور ووتون از جمله اشخاصی است که با تکیه بر مهارت بالا بر نوازندگی توانسته است تکنیک های جدیدی را برای گیتار بیس بوجود آورد که مسلما در دهه هفتاد این امکان برای نوازندگان وجود نداشت.

برادرش در زمانیکه او مشغول یادگیری گیتار بیس بود تکنیک double-thumbing را که توسط Larry Graham اختراع شده بود را به وی یاد داد که باعث گسترش این تکنیک توسط ووتون شد.

این تکنیک همچنین توسط بیسیست های بزرگ نیز بکار گرفته شده است که از انگشت شست برای ضربات رو به بالا و پایین استفاده میکنند (همانند مضراب) نیز او از تکنیک تپینگ به وسیله دو دست استنلی جردن به نیکی یاد میکند و در کارهایش توانسته است این تکنیک ها را با ذوق و سلیقه اش گسترش داده و جدا از تکنیک، موسیقی بدیعی خلق نماید.

از ووتون آثاری منتشر شده است که به ترتیب تاریخ به این شرح است:
* A Show of Hands 1996
* What Did He Say? 1997
* Yin-Yang 1999
* Live in America 2001
* Soul Circus 2005
* Palmystery 2008

وی از گیتار های شرکت Fodera بیشتر در اجراهایش استفاده میکند که مدلی از این گیتار نیز با نام وی به بازار عرضه شده است.


audio fileبه قسمتی از نوازندگی او گوش کنید

جدا از نوازندگی گیتار بیس وی ویلونسل نیز مینوازد؛ انتخابی که در نوازندگی اش تاثیر زیادی گذاشته است.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است