گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سمفونی ارمیا به روی صحنه می رود

ارکستر سمفونیک تهران در روز 26 تیر ماه سال جاری به رهبری ایوان الیو به اجرای یک سمفونی به نام «ارمیا» و یک اثر برای ارکستر زهی به نام «جنگل» می پردازد.

ارکستر سمفونیک تهران در روز ۲۶ تیر ماه سال جاری به رهبری ایوان الیو به اجرای یک سمفونی به نام «ارمیا» و یک اثر برای ارکستر زهی به نام «جنگل» می پردازد. فروش آن لاین بلیط این برنامه از دیروز بر روی سایت ایران کنسرت آغاز شده است.

دکتر محمدسعید شریفیان درباره این اثر می گوید:

«ارمیا از قدیمیترین اسامی دریاچه ارومیه از کتاب اوستا است که در پیرامون خود اقوام مختلفی را به همزیستی دعوت کرده. اقوامی چون آشوری که بازماندگان تمدن کهن و به تاریخ سپرده امپراتوری مزوپوتنیا با فرهنگ و زبان خود به علاوه ارامنه، اقوام ترک، کرد که هر یک زبان و دین متفاوت خود را دارند.

در این سنفونی به صورت نمادین موسیقی های این اقوام در یک وحدت موسیقی سنفونیک قرار گرفته اند بطوریکه ملودیهای ساخته شده کردی، ترکی، آسوری و ارمنی به علاوه تمهای اصیل از موسیقی این اقوام همراه با سازهای محلی ایرانی بکار گرفته شده اند که این خود برای اولین بار در موسیقی سنفونیک ایران و نیز در سایر نقاط انجام گرفته است.

این سنفونی نماد وحدت بین اقوام ایرانیست که قدم در راه موسیقی ملی ایران برداشته است. سازهای محلی عبارتند از: باغلاما- دودوک ها – تار آذری- کمانچه ها.

در این کنسرت قطعه در جنگل برای ارکستر زهی نیز اجرا می شود که آن نیز اولین اجرای خود در ایران را خواهد داشت.»


ایوان الیو
یک رهبر بلغاری است؛ او رهبری را نزد مایکل اسلستروم (Michael Esselstrom) در دانشگاه ایندیانا (Indiana University) و نیز ویکتور یامپوسلسکی (Victor Yampolsky) در دانشگاه جنوب غربی (Northwestern University) و جویلان شو (Julian Shew) در دانشگاه لویسیانا (Louisiana State University) آموخته است. در ادامه وی دکترای خود را از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا (Louisiana State University) دریافت کرد.

پروفسور جولیا شو (Julian Shew) درباره او می گوید: «او رهبری بسیار با استعداد با پشتوانه قوی آموزشی در زمینه موسیقی و دارای تکنیک عالی و نیز انرژی زیاد است.»

ایوان الیو تا به حال رهبری: ارکستر مجلسی بند جنوبی (South Bend Chamber Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک سارایوو (Sarayevo Philharmonic Orchestra)، ارکستر دانشگاه ایالتی لوسیانا (Louisiana State University Symphony Orchestra)، ارکستر مجلسی سوفیا (Sofia Chamber Orchestra) را به عهده داشته است.

ایوان الیو شنبه آینده در تمرین های خود را با نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران آغاز می کند و در حال حاضر تکنوازان و نوازندگان ارکستر در حال تمرین با آهنگساز این اثر، محمد سعید شریفیان هستند.

نوازندگان سازهای ایرانی و محلی این کنسرت: هادی سپهری، مسلم علیپور، محمد کربلایی، شهاب اسکندری، فرامرز گلزار فرد، شهاب الدین چیلان هستند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است