گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

در واکنشی دیگر به اجرای کنسرت روزبه تابنده آهنگساز و رهبر ارکستر هنگام در گفتگویی جداگانه در باره ی رهبر و اجرای ارکستر میگوید:« سیرنکو هم در مقام رهبر ارکستر آنچنان حرفی برای گفتن نداشت و دست کم وظیفه تحلیل و سبک شناسی آثار را بسیار ضعیف انجام داده بود. چون می دانیم که رهبر ارکستر علاوه بر دانش موسیقی و تکنیک رهبری باید حتما از قدرت تحلیل خوبی برخوردار باشد و کارهایی را که اجرا می کند به لحاظ تاریخی، سبک شناسی و شیوه آهنگ سازی به خوبی بشناسد. واضح بود که سیرنکو اطلاعی از حال و هوای دستگاه نوا ندارد و حتی دینامیک ارکستر و حالتهای رباتیکی هم در اجرای نینوا (به طور خاص) دچار اشکال بود. حتی سر ضربهای بسیار واضح ارکستر هم هماهنگ نبود و همانطور که قبلا گفتم به نظر میرسد سیرنکو و ارکستر اوکراین با این کنسرت بسیار سهل انگارانه برخورد کردند و ظاهرا کار اصلا برایشان جدی نبود. حداقل باید گفت زمان بسیار کمی را صرف تمرین این آثار کرده بودند»

وی درمورد قضاوت خود درباره ی این ارکستر میگوید:«البته قطعا با یک کنسرت نمیشود در مورد یک ارکستر حرفه ای قضاوت کرد. ممکن است شرایط اجرا، زمان کم تمرین و یا دستمزد غیر کافی، همگی بر کیفیت اجرای ارکستر اثر بگذارد»

بهزاد عبدی در پاسخ به سوالی ، دیدگاه خود را نسبت به ارکستر سمفونیک ناسیونال اوکراین اینگونه بیان میکند: « قضاوت در مورد ارکستری مثل ارکستر سمفونی اکراین که ۹۵ سال سن دارد و شناسنامه ی خوبی هم دارد با دیدن دو سه اجرا نمیتواند قضاوت صحیحی باشد. من نمیخواهم تایید کنم که این اجرا بسیار موفق بود ولی اگر به برنامه ی ارکستر توجه بکنیم می بینیم در حد خودش قابل قبول بود.»

وی در این مورد که تمرینات ارکستر کم بود افزود:« این ارکستر یک ارکستر دولتی است و وزارت فرهنگ اکراین دو شب قبل از این اجرا، کنسرت بسیار سنگینی برای آنها در نظر گرفته بود که اجرای آثاری از “هیندمیت” بود که برای اولین بار اجرا میشد و در واقع آنها خوب نتوانستند برنامه ی ما را تمرین کنند و البته این توجیه درستی برای اجرای نامناسب نیست. ولی به هر حال باز نمیتوان در مورد این ارکستر با این اجرا قضاوت درستی کرد زیرا من شنیده ام دوستانی گفته اند این ارکستر بسیار ضعیف بوده ولی آیا میتوان با همین اجرا ها آن را مورد قضاوت قرار داد؟ این ارکستر در کارنامه ی خودش رپرتوار بسیار قوی ای دارد از آثار باروک بگیرید تا آثار مدرن و اخیرا هم که آثاری “هیندمیت” را اجرا کردند که به هر حال آهنگساز کمی نیست و در مجموع ارکستر ناسیونال اکراین با (سی دی) هایی که در ایران از آقایان فرهت، مشایخی و دیگر دوستان منتشر کرده یک ارکستر شناخته شده در ایران است»

عبدی در واکنش به اظهاراتی در مورد فالش نواختن نوازندگان آن نیز گفت:« در یک کنسرت هر اتفاقی ممکن است بیافتد و در یک سازی مانند ویلن با یک میلیمتر کم یا بیش صدا فالش میشود ولی این ارکستر نود و پنچ ساله ارکستر درجه یک به حساب میآید. البته دوستانی که این را گفتند حق هم داشتند چون نت فالش هم بود و این برمیگردد به اتفاقی که ممکن است در یک کنسرت بیافتد»

این آهنگساز که از نزدیک با ارکستر اوکراینی آشناست و حتی سر ضبط قطعه ی کلیدر در اوکراین حاضر بوده در سخنان خود خطاب به منتقدینی که اجرای ارکستر اوکراینی را ضعیف دانستند و همچنین به رهبری آن انتقاد داشتند در این گفتگو میگوید:
«این که دوستانی با شنیدن یکی دو اجرا از یک ارکستر آن را زیر سوال میبرند برای من خوشایند نیست. آنها باید به این بیشتر فکر کنند که یک موسیقی بی کلام با یک موفقیت متوسط که البته در نظر من متوسط رو به بالا، اجرا شد و ۱۰ هزار نفر را به سالن کشاند و من مطمئنم که حداقل هشت هزار نفر ناراضی از سالن بیرون نرفتند. به این اتفاق نگاه کنیم و اصولا لذت بردن از یک کنسرت رفق زیادی دارد با اینکه با ژست روشنفکرانه و انتقادی به کنسرت بیاییم. و نکته ای که در مورد رهبر ارکستر گفته شده نیز زیاد جالب نبود. آقای سیرنکو کارنامه ی قوی ای دارد و به نظر من خوب هم رهبری کرد»

دیدگاه ها ۹

  • عبدی در واکنش به اظهاراتی در مورد فالش نواختن نوازندگان آن نیز گفت:« در یک کنسرت هر اتفاقی ممکن است بیافتد و در یک سازی مانند ویلن با یک میلیمتر کم یا بیش صدا فالش میشود ولی این ارکستر نود و پنچ ساله ارکستر درجه یک به حساب میآید. البته دوستانی که این را گفتند حق هم داشتند چون نت فالش هم بود و این برمیگردد به اتفاقی که ممکن است در یک کنسرت بیافتد»
    از سوی دیگر، آقای درویشی در پاسخ به اینکه چرا از ارکسترهای فعال در ایران برای اجرای اثرش استفاده نمی‌نماید، اظهار کردند نمی‌خواهد اثرش توسط ارکسترهای ایرانی ضایع شود. به نظر می‌اید این توضیحات را آقای عبدی باید قبلا به آقای درویشی می‌داد نه به مخاطبان این برنامه که با شنیدن این حرف‌ها و تبلیغات قبل از کنسرت، توقع دیگری از اجرا و این ارکستر داشتند.

  • به نظر من آقای عبدی درست میگن از خبر سفر اساتید برای تمرین تا اجرای کنسرت چند روز طول کشید؟؟؟ باید برنامه ریزی قوی تری میشد و حتما جواب میداد.البته اهالی موسیقی خیلی دارن این مسئله رو بزرگ میکنن که من فکر میکنم دلیل اصلی اجرا نشدن این کنسرت با گروه های ایرانی هست.البته ارکستر های ایرانی میتونن این کار رو اجرا کن اما قضاوت در مورد کمیت و کییفیت اونو باید گذاشت به موقع خودش…

  • ایا تعریف و تمجید از این ارکستر زمینه خنده را برای نوازندگان اکراینی فراهم نمیکند!!!!!!؟؟؟

  • قرار نیست آقای عبدی ز این ارکستر بد بگه . ایشون که هر چی قطعه انقلابی داشتن ، بردن اوکراین ، با همین ارکستر و همین رهبر ضبط کردن . البته اونجا خط خط ضبط میکردن و ارکستر اگه درجه یک هم نبود باز با این شیوه ، از پس پارتیتورهایی که آقای عبدی نوشتن ، بر می آمد

  • kaveh:
    قرار نیست آقای عبدی ز این ارکستر بد بگه . ایشون که هر چی قطعه انقلابی داشتن ، بردن اوکراین ، با همین ارکستر و همین رهبر ضبط کردن …البته اونجا خط خط ضبط میکردن…
    ایشان ( kaveh ) یا معنی با رهبر ضبط کردن رو نمی دونند یا معنی خط خط ضبط کردن رو …

  • برای من خیلی جالب است که بدانم شما این اطلاعات را از چه منبعی به دست آوردید که با این اعتماد به نفس میگویید که این موسیقی ها خط خط ضبط شده ؟!
    خدا را شکر فیلم ضبط این آثار روی سایت ایشان موجود است و فیلم اجرای استراوینسکی و … توسط همین رهبر بزرگ و ارکستر روی سایتهای دیگر موجود است که به راحتی میتوانید در گوگل سرچ کنید و ببینید. البته ممکن است دیده باشید ولی معنی “با رهبر ضبط کردن یا معنی خط خط ضبط کردن ” را نمی دانید!؟

  • سال های سال از این کنسرت می گذره و شامل گذر زمان شده ولی واقعا جالب هست که یک ارکستر در اوکراین این همه برای آهنگسازان ایرانی وقت می گذارد از تقریبا تمام موسیقی که آقای بهزاد عبدی بنویسند اعم از هر نوع موسیقی فیلم و سریال و انقلابی و اپرایی و…… تا آثار مثلا مدرن استاد مشایخی که حقیقتا چقدر گوش نوازند آثار ایشون!!!!!!!!! و سفنونی های کسالت بار انقلابی سفارشی دکتر فرهت!!!!!!!! اگر هیندمیت و باخ هم در این رپرتوار؟؟؟؟؟جای دارند چه آش شله قلمکاریست و عجب اسمی هم داره ارکستر ناسیونال اوکراین خیلی اتفاقا کیفیت و اسمش با ارکستر ملی ایران البته به رهبری شهبازیان قرابت داره انصافا . اوکراینی که هوروویتز و گیللس و چرشاسکی و…بسیاری که عالی اند رو پرورش داده این یکی از ارکستر های اونجا باشه واقعا عجیبه ، در اینستاگرام دیده بودم جناب پورقناد گلن گولد رو هم زیاد قبول ندارند و بهش ایراد می گیرند و کلا در نقد هاشون همه رو از دم تیغ می گذرونند ولی بهزاد عبدی و ناسیونال اوکراین رو جوری در این سایت کار کردین به خدا آدم با فلیکس مندلسون و ارکستر گواندهاوس لایپزیگ اشتباه می گیره!!!!! آقای فرهت می فرمایند کارای عبدی رو به دلیل روان نویسی دوست دارند و آقای درویشی می فرمایند آقای عبدی قله موسیقی سنفونیک ایران هستند!!!

    • دوست عزیز ماجرای ارکستر ناسیونال اکراین چه ربطی دارد به دوست داشتن چند اثر از آقای عبدی از طرف من و دیگران!؟ همان گلن گولد را هم عرض نکردم هیچ کیفیتی ندارد، گفتم تا حدی به شومنی علاقه دارد که این هم حرف جدیدی نیست، خیلی از موسیقیدانان و منتقدان شکایت داشتند از کارهای عجیب و غریب ایشان.
      مسائل را با هم قاطی نکنید.
      ارکستر سمفونیک لندن هم در ضبط هایی شرکت کرده که باید ببینید و بشنوید. بعضی از ارکستر ها با عقد قرارداد آثاری را اجرا می کنند که در کیفیت بالایی نیستند، این ارکستر هم یکی از این ارکستر هاست.

بیشتر بحث شده است