گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میرهادی: قبلا ما فکر می کردیم سطح گیتار پایین آمده!

برندگان ما در خارج از کشور هم مستر کلاس دیده اند و آنها می توانند هنرمندانی بین المللی هم باشند و دیده شوند. بنابراین مگتان به عنوان یک مسابقه حرفه ای و مشکل و قدیمی در ایران این مسئله را دارد که رده سنی ندارد، بله، اگر کودک مثلا ۲۰ نفر باشد ما بخشی جداگانه برای آنها در نظر می گیریم ولی ما در رودکی کودک دیدیم – شاید ۹ ساله! – که به او گفتم دختر جان کی با شماست؟ گفت معلم ام نیامده و پدرم هم در ماشین است خودم آمدم بالا… البته ایشان آمد زد و برد! گیتارش را گرفت رفت خانه و هیچکس هم با او نیامد و چه شخصیت قوی ای داشت، خیلی هم تحسین شد.

ما داریم می بینیم که بچه ها در دنیا چه اجراهایی می کنند. این نگاه که بچه حتما ضعیف ساز می زند قرن نوزدهمی است و دیگر تمام شده، الان بچه ۶ ساله چنان درامز می زند که…

در خیلی زمینه ها هم مثل مسابقات شطرنج و المپیاد ها می بینیم که رده سنی معنی خود را حتی در ایران از دست داده است.
در مگتان هم همین است چون مسئله جدی است.

ما فکر می کردیم سطح گیتار پایین آمده و قبلا هم در چند مصاحبه این موضوع را مطرح کرده بودم. اساتید هم از این موضوع ناراحت بودند. ما شروع این مسابقه را در ابتدا بسیار محافظه کارانه شروع کردیم و لول متوسط و آماتور برگزار کردیم که ببینیم چه اتفاقی می افتد؛ خیلی ها به ما اعتراض کردند و ما به جان خریدیم.

قطعات ساده ای انتخاب کردیم و دیدیم نوازندگان بسیار سطح بالایی تشریف آوردند و ما خوشحال شدیم که این اتفاق افتاد و ما بخشی دیگر به این جشنواره اضافه کردیم و به خاطر کمبود نوازنده فلامنکو، این بخش را با گیتار کلاسیک یکی کردیم. این کتگوری پیشرفته یک و دو بود.
قطعاتی که برای من فرستادند را سطح بندی و گروه بندی کردم. مشکل زیادی هم بوجود نیامده به جز چند مورد که گفتند ما فلان قطعه را زدیم ولی در سطح خودمان نیستیم، من هم گفتم سطح بندی دست من است نه شما. پس لازم نیست که شرکت کنندگان بگویند برای چه بخشی شرکت کرده ام.

ولی امروز بعد از دیدن این فیلم ها داوران به سطح بندی من هیچ اعتراضی نکردند و در بخش هایی بسیار از اجرای نوازندگان رضایت داشتند و با تعجب و تحسین به بعضی از این دوستان رای دادند.

من واقعا به شرکت کنندگانی که رتبه گرفتند پیام دادم و گفتم شما از نظر من در سطح پیشرفته ای هستید و باختن شما به معنی کم ارزش بودن شما نیست و واقعا می توانم بگویم کسانی که در ال یک و ال دو شرکت کرده بودند ۸۰درصد در سطح استاندارد و بسیار خوب ساز می زدند. ما خوشحال شدیم که سطح گیتار پایین نیامده است.

آیا برنامه متفاوتی برای آینده این جشنواره دارید؟

در برنامه ما جایزه جدیدی تعیین کرده ایم که به علاوه گیتار و کنسرت دادن در جشنواره موسیقی معاصر، یک بسته کادویی است برای فستیوال استانبول که شامل سه روز هتل و شرکت رایگان در ورک شاپ ها و کنسرت ها به صورت پاسیو که این جزو جایزه برندگان ال یک قرار خواهد گرفت.
اگر بتوانیم با رایزنی همین بسته را برای ال دو هم در نظر بگیریم بسیار خرسند خواهیم شد و اگر نشد من و آقای ولی پور هزینه این بسته را خودمان متقبل خواهیم شد.

من فکر می کنم بتوانم کامراتا را هم که ۴ سال است مسکوت مانده است با یک برنامه کنسرتو گیتار به صحنه برگردانیم و ضمیمه مگتان ۱۳ بکنیم ولی هنوز در این مورد نمی توانم قطعی قولی بدهم.

این مسابقه به من نشان داد که کارکردن با تلگرام چقدر می تواند به ما کمک کند و سرعت کار را تا چه اندازه بالا ببرد. من تمام وقت در دسترس بودم و با سرعت تماس می گرفتم و فایل ها را دانلود می کردم.

من در هر ساعت شبانه روز در دسترس بودم و حتی خیلی ها فکر می کردند من ادمین دارم ولی در واقع خودم کارها را می کردم!
این مسابقه ما می تواند توان امکانات اینترنتی را نشان دهد و خودش معیاری باشد. خوشحالم که در این زمینه پیشتاز بودیم.

مسئله جالب دیگر هم این قول دوست ما بود که گفتند: همین یک نوازنده در شهرستانی دور فایل تصویری از گیتار نوازی خودش را آپلود می کند باید ۲۰ درصد به آن شخص امتیاز داده شود.

این گفته برای من خیلی زیبا و جالب بود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است