گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تکنیک های هارمونی در موسیقی های امپرسیونیسم و رومانتیسم (۴)

۵- روش پنجم: آکورد های مرکب

آکورد های مرکب حاصل ترکیب دو آکورد متفاوت هستند و می توان شماره هر کدام از آکورد های ترکیب شده را بر روی آکورد مرکب نوشت. مانند ترکیب آکورد I و VI (میزان اول). یک مورد ویژه از این نوع ترکیب را می توان از ترکیب دو آکورد پایه گی بدست آورد به طوری که یکی از آنها در گام ماژور و دیگری در گام مینور باشد. در این نوع از ترکیب که فواصل سوم بزرگ و کوچک همزمان شنیده می شوند معمولا یک فاصله اکتاو دو آکورد را از هم مجزا میکند (میزان دوم و سوم).

در سومین نوع ترکیب که به نام آکورد های “Bitonality” نامیده می شوند دو آکورد از تونالیته های مختلف و درجات مختلف همزمان شنیده می شوند (میزان آخر)

بعد از این مثال های ابتدایی به دو نمونه از ترکیب آکورد ها در کارهای مانچینی (Puccini) و مالر (Mahler) توجه کنید:


۶- روش ششم: استفاده از تکنیک های سنتی آکورد های فرم ارگانوم (Organum):

حرکات موازی فواصل و آکورد ها در موسیقی های امپرسیونیسم و رمانتیک به کرات دیده می شود و می توان آنها را نوعی بازگشت به تکنیک های موسیقی ارگانوم قرون وسطی تفسیر کرد. این تکنیک که حرکات موازی آکورد ها سبب آفرینش ملودی ها می گردند را می توان در آثار آهنگسازان هر دو دوره به وضوح شنید. چند مثال از راول (Reval)، دبوسی (Debussy)، گریگ (Grieg)، شوبرت (Schubert) و مانچینی (Puccini):





۷- روش هفتم: آکورد های جدیدی بر پایه درجات چهارم و پنجم

البته که آکورد ها را می توان بر پایه فواصلی غیر از فاصله سوم نیز ساخت. ساختارهای متداول این آکورد ها بر اساس فاصله های چهارم و پنجم هستند. مثال های زیر از
دبوسی (Debussy)، لیست (Liszt) و ساتی (Satie) با حرکات ساده اکتاو موازی شروع می شوند و هرچند که نشانی از آکورد چند صدایی را در خود ندارند اما در تولید صداهای جدید موثرند.




پ) کاربرد روش ها:

حال در یک نمای کلی می توان روش های یاد شده را به سه دسته تقسیم کرد:

۱) متد های اول و سوم در آثار آهنگسازان قرن نوزدهم و بیستم عمومیت دارند.

۲) متدهای چهارم و هفتم هرچند در اغلب دوره ها کمابیش دیده می شوند، به طور اخص در آثار رمانتیک جدید و امپرسیونیسم قابل مشاهده است.

۳) مابقی متدهایی که در بالا تشریح شد علاوه بر کاربردی که در سبک های یاد شده دارند توسط آهنگسازان اکسپرسیونیسم و نئوکلاسیسم هم به کار رفته اند.

***

درباره نویسنده: رینیر مالیپارد (Reinier Maliepaard) موسیقی دان، مدرس تئوری و تاریخ موسیقی در کنسرواتوار آترز (Artez) هلند، روانشناس و مهندس نرم افزار است. نرم افزارهای رایگان ساخت او را که در حوزه نت نویسی و ساخت موسیقی برای ویندوز و مک نوشته شده اند را می توان از سایت www.mcmusiceditor.com دانلود کرد.



منبع:

مقاله: Romantic and impressionist harmony:© ۲۰۱۱ Reinier Maliepaard

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور

ضیاالدین ناظم پور
متولد ۱۳۴۵ تهران
آهنگساز، نوازنده رباب، نویسنده

۱ نظر

بیشتر بحث شده است