گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آغاز برگزاری کلاس «بررسی ساختاری ردیف و موسیقی دستگاهی ایران»

دوره «بررسی ساختاری ردیف و موسیقی دستگاهی ایران» از تاریخ جمعه ۲۳ آذر ۹۷ در آموزشگاه موسیقی برومند در تهران و به صورت یک هفته در میان از ساعت ۱۰ تا ۱۳ برگزار می شود. مدرس این دوره فرهود امیرانی پژوهشگر، نوازنده و مدرّس سه تار است که قبلا از وی چندین مقاله و ترجمه در زمینه موسیقی و نیز کتابی انتقادی به نام «سه تار و تاراندیشی» منتشر شده است.

وی دلیل برگزاری این کلاس را چنین عنوان کرد:

«بررسی ساختاری ردیف موسیقی ایرانی نه تنها درک هنری بهتری از این موسیقی پیش روی هنرمندان این رشته قرار می دهد، بلکه خلاقیت آنها را نیز محدود نکرده و راه را برای ابتکارهایی بر پایه ی همین موسیقی باز می گذارد. یکی از ضعف های بزرگ آثار کنونی موسیقی ایرانی و اجراهای بداهه، عدم وجود ساختار محکم در این آثار و در نتیجه عدم موفقیت در تأثیرگذاری و جذب مخاطب است.»

وی همچنین در باره این کلاس می گوید: «در چند جلسه نخست این کلاس ابتدا تمرینات و نمونه هایی شنیداری برای قوی تر کردن گوش شرکت کنندگان برای شناخت بهتر و درک ساختار ارئه شده و نیزدلایل ماندگاری شاهکارهای موسیقی بررسی خواهد شد. در این قسمت برای درک بهتر مطالب نمونه هایی از انواع موسیقی کلاسیک، پاپ، محلی و اصیل ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد و سپس ردیف موسیقی ایرانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

این پژوهشگر و مدرس موسیقی که مدیریت آموزشگاه موسیقی برومند را نیز بر عهده دارد ادامه داد: «بررسی ساختاری ردیف بسیاری از ابهامات و تناقضات در مورد اختلاف ردیف ها و روایتگران را از بین برده و روح اصلی ردیف را که همانا تأثیرگذاری هنری است نمایان و برجسته می سازد.»

وی که شرکت در این کلاس را زمینه ی شناخت موسیقی ایرانی معرفی نموده و آن را برای همه ی دوستداران این موسیقی و بخصوص نوازندگان و خوانندگان این رشته مناسب می داند در پایان اظهار داشت: «شهریه کلاس را مبلغ کمی در نظر گرفته ایم و زمان برگزاری آن را روز جمعه (یک هفته در میان) انتخاب کرده ایم که دوست داران بیشتری بتوانند در این کلاس شرکت کنند.»

فرهود امیرانی متولد ۱۳۳۸ در تهران است. او در سال ۱۳۶۱ در کلاس سه تار محسن نفر در مرکز حفظ و اشاعه ی موسیقی ایرانی ثبت نام نمود و پس از دو ماه نزد احمد عبادی رفت و مدت چهار سال به فراگیری سبک ایشان پرداخت. همزمان آموزش تئوری عمومی موسیقی و هارمونی و درک موسیقی را با پرویز منصوری دنبال نمود. وی که فارغ التحصیل رشته ی موسیقی است ردیف آقاحسیقلی را در دانشگاه از داریوش پیرنیاکان فراگرفت. سپس مدتی نزد داریوش طلایی با ردیف میرزاعبدالله آشنا شده است. همچنین وی بدون استاد به یادگیری فلوت ریکوردر پرداخته است و امروز شاگردان زیادی در این ساز تربیت کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است