گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پهلوگرفته بر ساحل اقیانوس موسیقی ایران (۲)

این ترومپت می‌تواند تمامی فواصل موسیقی ایرانی را بنوازد. و من قطعه اول را برای ترومپت‌نواز خارق‌العاده ارکستر سمفونیک پیتسبورگ آقای «نیل برنتسن» نوشتم و در سال ۲۰۱۴ نوشتنش را تمام کردم؛ در سال ۲۰۱۵ از طرف ارکستر بروارد در فستیوال شهر بروارد در ایالت کارولینای شمالی به رهبری «کیت لاکارد» اجرا شد و آقای نیل برنتسن تک‌نواز آن بود و همان موقع آن را ضبط کردیم و بعداً در یک سی‌دی به نام «آوای کهن» از طرف کمپانی «آلبانی» در آمریکا بیرون آمد. و وقتی «خانه هنر خرد» خواست این مجموعه را منتشر کند از کمپانی آلبانی اجازه گرفت که بتواند ضبط این سی‌دی را در این مجموعه قرار بدهد.

دو قطعه دیگر آلبوم چطور، آنها هم سرگذشت مشابهی داشتند؟

قطعه دوم قطعه‌ای است به نام «سرنا، آوازهای محلی مجموعه شماره ۱۷»؛ این قطعه در اصل برای سازهای بادی ایرانی برای دوست عزیزم آقای «خسرو سلطانی» نوشته‌ام که سازهای مختلف بادی ایرانی را می‌نوازد. چهار موومان دارد. قطعه اول برای سرنا نوشته‌شده. قطعه دوم برای سرنای اروپایی به اسم «شالمای» نوشته‌شده است. قطعه سوم برای نی است و قطعه چهارم شالمای که بعد به سرنا عوض می‌شود.

بعدها نسخه دیگری از این قطعه را برای کلارینت میکروتنال و آنسامبل تهیه کردم که در ژانویه ۲۰۱۶ در فستیوال «سه‌گاه» در پیتسبورگ توسط کلارینتیست خارق‌العاده آقای «اسماعیل لومانووسکی» اجرا شد. این قطعه هم شامل ربع پرده‌های زیادی است که این قطعه را هم در فستیوال ضبط کردیم. و در همان سی‌دی که در سال ۲۰۱۷ از طرف کمپانی «آلبانی» بیرون آمده منتشر شد و خانه هنر خرد برای اینکه این قطعه را هم منتشر کند از کمپانی آلبانی اجازه گرفت.

قطعه سوم به نام «مرگ آوا» قدیمی‌تر است که آن را در سال ۱۹۹۵ به یادبود فوت پدرم که در سال ۱۹۸۵ از دنیا رفتند نوشتم. این قطعه برای سولوی ویولن و ارکستر زهی است که در سال ۱۹۹۵ از طرف کمپانی «نیوآلبیون» منتشر شد. پیش از آنکه ضبط این اثر را برای خانه هنر خرد بفرستم با رئیس نیوآلبیون تماس و اجازه گرفتم که آن را در ایران منتشر کنم.

به نظرتان انتشار قطعات همراه پارتیتور چه اثری ممکن است داشته باشد؟

خوبی این مجموعه برای ایران این هست که هم پارتیتور و هم نسخه ضبط‌شده قطعه وجود دارد. یعنی آهنگسازان جوان علاقه‌مند می‌توانند هم قطعه را گوش کنند و هم پارتیتورش را مطالعه کنند. کار بسیار ارزنده‌ای است که «خانه هنر خرد» انجام داده و از آنها متشکرم. چراکه بسیار بر روی این مساله کار کردند و کیفیت تهیه‌کنندگی پروژه‌شان بسیار عالی است. کار گرافیکی روی جلد، ترجمه فارسی متن انگلیسی، انتشار سی‌دی و کتابچه بسیار زیبا و مناسب که لازم می‌دانم از آقای «صمدپور» برای این مراحل تهیه‌کنندگی تشکر کنم. ایشان از همان روز اولی که برای این پروژه با من تماس گرفتند با دقت و پشتکار زیادی کار را دنبال کردند و پروژه را به انجام رساندند.

بعد از گوش دادن به قطعات شما سوالی که همیشه برای من پیش می‌آید این است که علت حضور پررنگ سازهای بادی در کارهای شما چیست؟

من نوازنده ساز ترمبون به‌عنوان ساز اصلی هستم و به سازهای بادی واردم. سال اولی که به هنرستان رفتم با ساز ترومپت شروع و بعد سازم را به ترمبون عوض کردم. و به همین دلیل سازهای بادی را دوست دارم و از آنها استفاده می‌کنم. البته سازهای زهی را نیز خیلی دوست دارم و قطعات بسیار زیادی برای سازهای زهی نوشته‌ام. به‌طور نمونه یکی از آنها همین قطعه «مرگ آوا» برای ویولن سولو و سازهای زهی است.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است