گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«نخستین سرود ملی ایران» (ایران جوان) در اختیار همگان قرار می گیرد

نوشته ای که پیش رو دارید، نامه ای سرگشاده از سیاوش بیضایی است که چندی پیش نامه دیگری از او در این سایت به انتشار گذاشته شد:

اینجانب سیاوش بیضایی، آهنگساز و تنظیم‌کنندۀ «نخستین سرود ملی ایران» با ارائۀ پارتیتور این اثر به سایت «گفتگوی هارمونیک» اجرای این سرود را در سراسر ایران و خارج از ایران آزاد اعلام کرده و همچنین تأکید می‌نمایم که تمامی حقوق مادی و معنوی شعر این اثر به خانوادۀ بیژن ترقی تعلق داشته و از این پس هیچ شخص ثالثی با ارائۀ اسناد مشکوک الهویه و دستکاری‌شده اجازۀ دریافت ملبغی از اجراکنندگان آن بابت تنظیم یا شعر این اثر را نخواهد داشت.

این سرود متعلق به ملت ایران است و من هر گونه ثبت و تقدیم این سرود را به هر شخص یا گروهی در ایران و خارج از ایران باطل و غیرقانونی اعلام می‌دارم.

با این که آقای پیمان سلطانی به طور مظلوم‌نمایانه‌ای نزد خانواده ترقی ادعا کرده است که تا کنون حتا یک ریال از کسی بابت اجرای این سرود دریافت نکرده است، شواهد نشان می‌دهند که دست کم آقای سالار عقیلی، نخستین خوانندۀ این اثر، می‌بایستی برای هر اجرای این سرود مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ تومان به او پرداخت کند.

بدینوسیله از کلیه کسان دیگری که تا کنون مبلغی بابت اجرای این اثر پرداخت نموده‌اند، تقاضا دارم برای پیگیری و روشن‌تر شدن این موضوع به اطلاع اینجانب برسانند.

ثبت این اثر به نام پیمان سلطانی با تاریخ ساختگی ۱۳۸۲ در محل کار خود (ایکوم) غیرقانونی بوده و به زودی تقاضای ابطال آن انجام خواهد شد.

ثبت این اثر در کانادا نیز که سلطانی به نام «ثبت جهانی» از آن نام می‌برد به وسیلۀ شخص دیگری که ظاهراً فریب سلطانی را خورده است انجام شده و غیرقانونی و قابل ابطال است. یک ایرانی اصولاً به دلیل قوانین کپی رایت بین‌المللی نمی‌تواند آثار خود را شخصاً در کانادا به ثبت برساند.

اگر آقای پیمان سلطانی هرچه زودتر سندهای ساختگی و غیرقانونی خود را ابطال ننموده، نام خود را برای همیشه از روی این سرود بر ندارد، آثار صوتی این اثر را که به نام خود در بازار منتشر ساخته است جمع آوری نکند، اکاذیب خود را از رسانه‌های عمومی و مجازی پاک نکند و رسماً از من عذرخواهی نکند، این بار از سوی من به طور جدی با چند شکایت همزمان (در زمینه‌های کپی رایت، جعل اسناد، توهین، افترا، اعاده حیثیت، دستبرد به آثار دیگران و…) روبرو خواهد شد.

سیاوش بیضایی

هجدهم تیرماه ۱۳۹۸

*تا پایان این هفته پارتیتور این سرود برای ارکستر سمفونیک، سازهای ایرانی، آواز و گروه کر در این صفحه به انتشار می رسد.

دانلود نخستین سرود ملی ایران با نام «ایران جوان» با آهنگسازی لومر-بیضایی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است