گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مسعود نجفی: از چهار بخش صدای انسان استفاده کردم

تا جایی که به خاطر دارم شما یکی از تصنیف ها را پیش تر برای ارکستر سازهای ایرانی و در نسخه ای دیگر برای ارکستر بزرگ بود، استفاده از یک سنتور و پرکاشن و گروهی از خوانندگان چقدر مربوط به هزینه های کنسرت است و چقدر موسیقایی؟


مسعود نجفی:
در خصوص ترکیب گروه باید عرض کنم به جای ساز های دیگر، در کنار سنتور، از چهار بخش صدای انسان استفاده شده است که خواننده اصلی با صدای تنور خط ملودی را اجرا می کند و از خواننده های سوپرانو، آلتو و باس به منظور اجرای خط های کنترپوان، نت های پدال و بافت هارمونیک، رنگ دهی و حجم دهی استفاده شده است.

از سنتور نیز به شیوه معاصر آن یعنی اجرای ملودی و همراهی (آکومپانیمان) همزمان استفاده شده که به تنهایی می تواند بافت نسبتا کاملی را ارائه دهد و آن را از همراهی سازهای دیگر بی نیاز کند و دیگر اینکه تنها ساز ملودیک بودن، دست بنده را باز می گذارد تا با خاطری آسوده، پرنده احساس را به هر کجا که بخواهم به پرواز درآورم.


چالش هایی که در استفاده از خوانندگان کر داشتید چه بوده؟

مسعود نجفی:
خوشبختانه چون خواننده های گروه همگی با خط نت آشنایی داشتند این کار را راحت تر می کرد و مشکل چندانی وجود نداشت.

خواننده های گروه هر کدام دارای رنگهای صوتی متفاوتی هستند که این به هر چه خوشرنگ تر شدن ترکیب گروه کمک شایانی می کند.
در انتها لازم می دانم از تک تک اعضای گروه قدردانی کنم:

خواننده (تنور): رامین بحیرایی، همخوانان سوپرانو: مریم فراقی و رویا رفعتی، همخوانان آلتو: صدف افتخاری و زهره ایمانی راد و نوازنده کوبه ای و همخوان باس: سیاوش عبدی.

آیا برنامه ای برای انتشار این اثر دارید؟

رامین بحیرایی: در این مورد اتفاقا صحبت های اولیه ای هم با جناب نجفی انجام داده ام و ممکن است که این کار در آینده منتشر شود. ولی اینکه با همین ترکیب و سازبندی باشد یا نه هنوز معلوم نیست و البته بیشتر به نظر صاحب اثر برمی گردد.

آیا اثری به همراه آقای نجفی در دست انتشار دارید؟

رامین بحیرایی: کار در دست انتشارم آلبومی است به «نام بشنو ز مثنوی» که حاصل مدت طولانی تحقیق در مورد نحوه اجرای مثنوی در آواز ایرانی بوده است. این آلبوم که مراحل دریافت مجوز را طی می کند، شامل اجرای ده مثنوی در تمام دستگاهها و آوازهای موسیقی ایرانی به همراهی ده ساز متداول در موسیقی ایران است به این ترتیب که هر مثنوی با یک ساز اجرا شده و اتفاقا یک بخش آن را هم با سنتور آقای مسعود نجفی اجرا کرده ام و امیدوارم که این کار هر چه زودتر منتشر شود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است