گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رامین بحیرایی: چالش اصلی مان کوک است

گروه نوای مخالف قرار است در ساعت ۱۹ روز ۲۴ آبان ماه سال جاری در تالار حوزه هنری تهران به روی صحنه برود. در این کنسرت مسعود نجفی سرپرست این گروه نوای مخالف، ترکیب جدیدی را از اعضای گروه معرفی می کند که شامل سازهای سنتور و تنبک و دف با همراهی ۵ خواننده به صورت چندصدایی است. فروش بلیط این کنسرت از سایت ایران کنسرت انجام می شود.



در ادامه گفتگویی با مسعود نجفی و رامین بحیرایی را می خوانید:

درباره این مجموعه صحبت کنید و بفرمایید این آثار مربوط به چه تاریخی است.

مسعود نجفی:
در کنسرت پیش رو قطعات متنوعی در نظر گرفته ایم که برخی منطبق با رپرتوار ردیف دستگاهی هستند، برخی از قطعات فولکلور ایرانزمین هستند و برخی دیگر نیم نگاهی به موسیقی کلاسیک اروپا دارند.

قطعاتی نیز از جدیدترین ساخته هایم اجرا می شود که در دستگاه ها و مقام های موسیقی ایرانی هستند ولی نگاه متمرکز ردیف دستگاهی به آنها نشده است و از پرش ها و ساختارهای نتی بزرگتر استفاده شده است که در منطق ردیف نمی گنجند و سعی شده از ملودی مدل ها، موتیف ها و فرازهای شناخته شده، شنیده شده و تداعی گر ردیف تا حد ممکن دوری شود تا بتوان از فضاها و ظرفیت های دیگرِ مقام ها و دستگاه ها استفاده نمود.

آیا این اولین اجرای شما به همراه گروهی از خوانندگان است؟

رامین بحیرایی: قبل از اینکه به سوالتان جواب بدهم، باید تشکر کنم از شما بابت وقتی که دادید به ما برای انجام این مصاحبه. در مورد سوالتان باید عرض کنم که بنده قبلا تجربه کار با گروهی از خوانندگان را در کارهایی مثل کنسرت اپرای عاشورا اثر جناب بهزاد عبدی و همچنین دو آلبوم ایرانه خانم و خیام خوانی داشتم ولی در آن کارها اجرا به صورت همخوانی و اجرای همزمان نبوده و فقط گروهی از خوانندگان هر کدام نقشی را یا قطعه مجزایی را می خواندند. یک تجربه هم با جناب وحید طارمی در آلبوم خوان هشتم داشتم که چند نفر از دوستان با من همخوانی می کردند.

ولی می توانم بگویم هم آوایی و همخوانی به این شکلی و شیوه ای که در این کنسرت با دوستان هنرمندم دارم رو می شود گفت برای اولین بار دارم تجربه می کنم که خودم خط اصلی ملودی را می خوانم و دوستان همخوان هم آوایی و همخوانی می کنند و خطوط دیگر ملودیک رو همزمان با من اجرا می کنند و به نحوی در واقع کار سازهای کششی را انجام می دهند. از این نظر برای خودم تجربه جدید و جذابی هست. در این کنسرت حتی یکی از قطعات آوازی هم به صورت هم آوایی اجرا خواهد شد. قطعات همه از ساخته های دوست هنرمندم آقای مسعود نجفی هستند و اکثر قطعات تحرک و دینامیک بالایی دارند و از این منظر می تواند یکی از جذاب ترین کنسرتهایی باشد که من تا بحال برگزار کرده ام.

با چه چالش هایی روبرو بودید؟

رامین بحیرایی: مطمئنا چالش اصلی کوک هست. چون دوستان فواصل هارمونیک را همزمان با من اجرا می کنند و ساز همراه که سنتور هست هم همزمان یک خط ملودی را می تواند اجرا کند، حفظ کوک مخصوصا برای همخوانان کار دشواری است و در صورتی که کوک را نتوانند حفظ کنند، برای من هم اجرا سخت خواهد شد. این معضل در فواصل موسیقی ایرانی مثل ابوعطا، خود را بیشتر نشان می دهد و اینکه مثلا همه خوانندگان همزمان بتوانند یک لاکُرُن دقیق مثل هم بگیرند هم نسبتا کار ساده ای نیست.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است