گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سر آغاز ۱۹۲۰:

بی شک یکی از پیشگامان در توسعه ماشینهای تولید صدای الکترونیکی یا همان سازهای الکترونیکی، موسیقیدان و محقق روسی بنام لئون ترمین (Leon Theremin) می باشد. او در اوایل قرن ۱۹ یعنی بین دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی سازی با نام ترمین را ساخت که در همان سالها در بسیاری از کنسرت ها و موسیقی فیلم ها از آن استفاده شد. وی در سال ۱۹۲۸ موفق به ثبت اختراع خود در ایالات متحده شد.

وسعت صدایی این ساز در حدود ۵/۴ اکتاو بود.

جالب اینکه قدرت و تن صدا بوسیله نزدیک یا دور شدن دست نوازنده به میله هایی که از ساز بیرون بود کنترل می شد.

به طوری که میله ای به شکل آنتن که در بالای آن قرار داشت، تن صدا و در حقیقت نتهای مورد نظر و میله ای که در سمت چپ آن قرار داشت قدرت صدای خروجی (Voloum) را کنترل می کرد.

این ساز را دست کم نگیرید! افکتهایی از قبیل ویبراتو (Vibrato) و پورتامنتو (Protamento) به راحتی و با حرکت سریع دست راست به طرف عقب یا جلو توسط نوازنده انجام می شد.

این ساز به خاطر داشتن صدایی نرم و لطیف و ایجاد حالتی رویایی در موسیقی طرفداران بسیاری پیدا کرده بود.

آندری پاشنکو (Andrey Paschenko) در سال ۱۹۲۴ قطعه ای کنسرتو مانند برای این ساز نوشت.

این قطعه زمانی شنوندگان بسیاری یافت که آهنگساز هالیوود مجار، میکلوش روژا (Miklós Rózsa) در سال ۱۹۴۵ آنرا در موسیقی متن فیلم “طلسم شده” (Spellbound)، ساخته آلفرد هیچکاک به کار برد.

ادگار وارس (Edgard Varèse) آهنگساز فرانسوی الاصل آمریکایی، در قطعه “Equatorial” دو ترمین را با هم به کاربرد، حتی امروزه نیز برخی موزیسین ها مثل ژان میشل ژار (Jean Michael Jar) در کنسرت های خود با حالتی نمادین از این ساز استفاده می کنند.

سینت سایزرهای اولیه ۱۹۵۰

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، دانشکاه پرینستون (Princeton)، سینت سایزر بزرگ و عظیم الجثه ای با نام RCA mark II را ساخت.

این کامپیوتر غول پیکر برای اولین موزیسینهای (سبک الکترونیک) بسیار مورد استفاده بود و آنرا برای تولید صداهای منحصر به فرد و خاص غیر آکوستیکی به کار

می گرفتند.

از مراکز مهم تجاری که در آن سالها از این ساز استفاده می کرد می توان رادیو بریکس (Radio Breaks) را مثال زد.

موزیسین ها و مبتکرینی که از RCA در ساخت آهنگهایشان استفاده می کردند: میلتون بابیت، ماریو دیویدوفسکی، ولادیمیر یوساچِوسکی و… بودند.


رابرت موگ

رابرت موگ (Robert Moog) و انقلاب تجاری در موسیقی الکترونیک ۱۹۶۰:

دهه ی ۶۰ میلادی را میتوان دوران توسعه و رشد سینت سایزرها نامید.

سالهایی که اغلب مردم شیفته رابرت موگ و سینت سایزرهای او بودند که باعث انقلابی تجاری در عرصه تولید سازهای الکترونیکی در سال ۱۹۶۵ شد.

می توان اولین نسل سینت سایزرهای مجهز به کیبورد (کلاویه) را به همین دوره اختصاص داد. سینت سایزرهای اولیه کاربر را قادر می ساختند تا بوسیله تغییر پارامترهای تولید کننده صدا (Tone Generator) که در روی پنل (Panel) ساز قرار داشت، صداهای منحصر به فرد و دلخواه خود را ایجاد کنند.

تن ژنراتور (Tone Generator) یا (تولید کننده ی صدا): نوسان سازی است که شکل موجهای مختلی را تولید می کند و با ترکیب آنها صداهای دلچسب و جالبی ایجاد می شود.

مهدی غلامی نسب

مهدی غلامی نسب

۱ نظر

بیشتر بحث شده است