گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چگونه گام نوازی را دلپذیر تر کنیم؟ (۱)

 

شروع گام نوازی برای بیشتر هنرجویان ویولن کار خوشایندی نیست. رعایت نکات مهم ازجمله کوک نواختن و چک کردن های مکرر نت های فالش، تولید صدای پرحجم و شفاف، انگشت گذاری‌ها و آرشه کشی های صحیح و… برایشان کاری طاقت فرسا ، زمان بر و خسته-کننده است. اما با صبر و پشتکار و راهنمایی مدرس بعد از مدتی به تأثیر عمیق آن در نوازندگی شان پی می برند و گام نوازی جزء تمرینات دل نشین روزمره شان می شود. پل هریس در مقاله اش که در مجلۀ استراد (The Strad) و در سال ۲۰۰۱ چاپ ‌شده است چالش های مشترک مدرسین و نحوه برخورد با آن‌ها را به‌طور خلاصه بیان می کند. (زهرا نصیری)

چگونه گام نوازی را لذت بخش کنیم؟

تشویق هنرجویان به تمرین گام کار دشواری نیست بلکه سرگرم کننده هم می تواند باشد (پل هریس)

برای هنرجویانی که آگاهی نسبی از اهمیت تمرین گام دارند و درک می کنند که تمرین مستمر آن صرفاً نبرد دائمی نیست، استفاده از جایزه مثل به‌کارگیری این جملات که می توانی یک بیسکوئیت داشته باشی ولی اگر اتاقت را مرتب کنی سه بیسکوئیت خواهی داشت بسیار ضروری است.
هر یک از ما چه مدرس چه هنرجو از اهمیت گام باخبریم ولی چگونه باید از آن لذت ببریم؟

بیشتر نوازندگان مبتدی در یادگیری گام نوازی پیشرفت سریعی نخواهند داشت. بیایید این واقعیت را بپذیریم که گام نوازی ازنظر موسیقایی کشف نکات پنهان سونات دوره رمانتیک نیست و هیجان دست و پنجه نرم کردن با قطعه کنسرت را هم ندارد. گام نوازی صحیح باعث بالا رفتن نمره امتحان هنرجویان می شود که نتیجه کوتاه مدت آن است ولی تأثیر اساسی در پیشرفت مبانی موسیقی خواهد داشت.
درک اهمیت گام بسیار مهم است. اگر به نقش مؤثرش باور نداشته باشید نمی توانید هنرجویان را به سمت آن سوق دهید.

گام تکنیک را تقویت می کند

این فقط ادعا نیست. نواختن چند گام در جلسات تمرینی به‌راحتی در پیشرفت تکنیک هنرجو تأثیر خواهد داشت. همان‌طور که تبلیغات ادعا می‌کنند: داروهای لاغری تنها به‌عنوان بخشی از رژیم لاغری به کاهش وزن کمک می کنند، گام ها هم‌ وقتی بر تکنیک اثر می گذارند که بخشی از رویکرد جامع آموزش باشد. برای بهبود در وضعیت بدن و موقعیت بازو و انگشت گذاری‌های دقیق باید عامل زمان و اشتیاق هم‌زمان درنظرگرفته شود. علاوه بر این تمرینات تربیت شنوایی هم به پیشبرد کار کمک شایانی می کند.

گام نوازی به کنترل صدا کمک می کند

هر نت دارای صدای خاصی است که حاصل سری هارمونیک‌هایش است. گام نوازی همراه با گوش دادن دقیق و درست به صداها به هنرجویان در یادگیری ترکیب مراحل تنال و دینامیک کمک می کند.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است