گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چگونه گام نوازی را دلپذیر تر کنیم؟ (۲)

گام نوازی به کوک نواختن کمک می کند

اگر به‌درستی سعی کنید نت ها را کوک بنوازید، کوک خواهند شد. اگر بگویم که در تمرینات گام‌نوازی ام بارها و بارها نت ها را فالش نواخته ام باور نخواهید کرد. برایم خیلی ناامید کننده بود (به‌نوعی هدر دادن فرصت برای رسیدن به هدف بود). همانند قسمت قبل با تمرینات دقیق و صحیح تربیت شنوایی ارتباط دارد.

گام نوازی شناخت سر کلیدها را تقویت می کند

دلیل اصلی گام نوازی شناخت دقیق سر کلیدهاست. مثل قسمت های قبلی برای رسیدن به نتیجه مطلوب به گوش حساس و ذهن کاملاً آمده به کار نیازمند هستیم.

گام نوازی دشیفر کردن را تقویت می کند

که با تقویت گوش میسر خواهد شد. اگر هنرجویان بدانند که صدای گام چگونه است تشخیص قطعی و فوری الگوی گام و آرپژ برایشان میسر خواهد بود.

تا اینجا به ارزش مهم گام نوازی پی بردیم. قدم بعدی پیدا کردن روشی است که آن را دل‌پذیرتر کند. نکته مهم این است که برنامه ای تنظیم کنیم تا بتواند تمام مراحل پیشرفت موسیقایی گام نوازی را به هم مرتبط کند. در حقیقت می توانید به هنرجویان گام نوازی را بدون نواختن ساز آموزش دهید! می توانید از روش های خلاقانه ای که گام نوازی را با تمرینات تربیت شنوایی، تکنیک، دشیفر، ریتم، بداهه نوازی، آثار و قطعات آهنگسازان مرتبط می کند بهره بگیرید.

با در نظر گرفتن این نکات بعضی از راهکارهای عملی که هنرجو را با گام آشنا می کند معرفی می شوند. توجه کنید که در ابتدا گام بدون نواختن ساز آموزش داده می شود.


نت خوانی

هنرجویان باید بتوانند سکانس‌های بالارونده و پایین‌رونده را به‌راحتی نت خوانی کنند. در مورد نت خوانی با مدرسین دیگر اختلاف‌نظر داشتم و معتقدم هر چه آگاهی ما نسبت به موضوعی بیشتر باشد درک و دریافت ما از آن بیشتر خواهد بود.

نت‌نویسی

بهتر است از دفتر نت و مداد یا خودکار استفاده شود. کامپیوتر هم خوب است ولی اصل مطلب گام‌های ساخته‌شده خودتان است.

سلفژ گام

هنرجویان از این کار خوششان نمی‌آید، پافشاری کنید. با سلفژ سه نت و بعد پنج نت شروع کنید و کم‌کم تا آخر گام پیش بروید. زمان زیاد خواهد برد تا هنرجویان را به این کار وادار کنید چراکه ارزشمند خواهد بود. به هنرجویان یاد بدهید قبل از سلفژ هر نت آن را بشنوند. روش فوق‌العاده مؤثری است ولی برای بعضی از هنرجویان بسیار دشوار خواهد بود. برای تقویت گوش هنرجو همراه او گام‌نوازی کنید. اشتباهات عمدی انجام دهید مثلاً نتی را جابجا کنید یا فالش اجرا کنید. دقت نمایید هنرجویان چگونه می‌توانند با اطمینان اشتباهات را پیدا کنند.

 

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است