گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

“کلین با شور می نوازد”

“ناتالی کلین نوازنده ای با جذابیتی فوق العاده است که ذهن تماشاگران را با خود می برد، زمانی که اجرایش به پایان می رسد گویی شوکی به شما وارد می شود و خود را بار دیگر به دنیای واقعی بازگردانده می بینید.”
آکسفورد تایمز

“ریتم موشکافانه و متمایز وی، تنها حضور یک هنرمند اصیل را، اعلام می کند.”

روزنامه عصر لندن

ناتالی کلین (Natalie Clein) متولد ۲۵ مارس ۱۹۷۷ نوازنده بریتانیایی ویلنسل است. مادرش ویلنیستی حرفه ای و خواهرش لوئیزا کلین (Louisa Clein) هنرپیشه ای توانا است. کلین در سن ۶ سالگی آغاز به نواختن ویلنسل کرد و در کالج رویال موسیقی در محضر آنا شوتلورث (Anna Shuttleworth) و الکساندر بایلی (Alexander Baillie) تحصیل کرد، جایی که موفق به دریافت بورسیه ملکه الیزابت شد. وی همچنین هنرجوی هنریش اسشیف (Heinrich Schiff) در وین بوده است. قدرت موسیقی استثنایی ناتالی کلین جوایز با ارزش بسیاری را از آن وی نموده است: جایزه بهترین نوازنده سال ۲۰۰۵، جایزه فرهنگی اینگرید زو سولمز از آکادمی کرونبرگ در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ و منتخب بهترین هنرمند زن موسیقی کلاسیک بریتانیا.

در سال ۱۹۹۴ خانم کلین ۱۶ سال داشت که توجه بین المللی را با بردن جایزه BBC برای موسیقیدان جوان سال، معطوف به خود کرد.

در سال ۱۹۹۷ در BBC Proms کنسرتویی نواخت که از آن پس به همراه تمام ارکسترهای بزرگ بریتانیا به عنوان سولیست می نواخت. حرفه بین المللی او تا برگزاری کنسرت در سرتاسر دنیا ادامه پیدا کرد: آمریکا، کانادا، آمریکای جنوبی، استرالیا، نیوزلند، آلمان، اتریش و اسپانیا… اولین کنسرتش به همراه ارکستر سمفونیک مونتریال موفقیت فراوانی برای وی به همراه آورد و این امکان را به او داد تا اولین اجرای خود به همراه ارکستری آرژانتینی را در بوینس آیرس داشته باشد.

کلین در برگزاری رسیتالها بسیار موفق بود، علاوه بر درخشیدن در بریتانیا، در توکیو، نیویورک، کوپنهاگن، وین و سالزبورگ نیز رسیتالهایی برگزار نمود. همنوازان همیشگی اش در رسیتالها: استیفان کواسیویچ (Steven Kovacevich)، جولیاس دارک (Julius Drake)، کاتیا آپکاچوا (Katya Apekisheva)، واین مارشال (Wayne Marshall)، ایتامار گولان (Itamar Golan)، چارلز اوون (Charles Owen)، پولینا لسچنکو (Polina Leschenko) و گیتاریست چینی ژوفی یانگ (Xuefei Yang) می باشند.


audio file بشنوید
اجرایی از کلین را

وی همچنین در زمینه موسیقی مجلسی بسیار فعالیت دارد که یک بار نیز به گروه چهار نفره ای در اورشلیم دعوت شد. در تابستان هر سال در بسیاری از جشنواره های بزرگ موسیقی مجلسی شرکت می کند و اغلب نیک دنیل (Nick Daniel) نوازنده ابوا، آنتونی ماروود (Antony Marwood) ویلنیست و بسیاری دیگر همنوازانش هستند. کلین گروهی چهارنفره را به همراه لسچنکو، الکساندر سیتکووتسکی (Alexander Sitkovetsky) و کریستوف چورزلسکی (Krzysztof Chorzelski) تشکیل داد، همچنین در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در جشنواره بین المللی منچستر آثار باخ را سولو نواخت. خانم کلین ۳ آلبوم را با برچسب EMI کلاسیک عرضه نمود.


audio file بشنوید
اجرایی از آرپژیون سوناتا را با ویولنسل کلین

از تازه ترین ضبطهایش کنسرتو ویلنسل الگار است که به همراه فیلارمونیک رویال لیورپول اجرا و ضبط کرده که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و موفقیت بسزایی به دست آورد و همچنین منتخب روزنامه گرامافون شد. دیگر ضبطهای او سوناتهای ویلنسل برامس و سوناتهای شوپن و شوبرت می باشند. خانم کلین در ادقام قطعات سنتی با آثار مدرن و تجربی تر بسیار علاقمند است و به دنبال جلب تماشاچیان جدید و نسلهای جوان تر نیز می باشد، او همچنین آثاری از پیتر مکسول (Peter Maxwell-Davies) را برای اولین بار اجرا کرده است و خود را به دنیای بداهه نوازی به همراه پیانیست پال برد (Paul Beard) وارد نموده، با اجرایی زنده برای فیلم صامت “فریفتن”.


audio file بشنوید
اجرایی از قطعه وکالیز کلین را

کلین همواره استاد و مشاوری فوق العاده برای استعدادهای نو بوده و به طور وسیعی در تمام دنیا با موسیقیدانان جوان کار کرده است و مستر- کلاس ها (master-class) و کارگاههای (workshop) فراوانی را برگزار نموده است. این زمینه فعالیت وی با تدریس در مدارس سرتاسر بریتانیا در سالهای ۲۰۰۹-۱۰ ادامه داشته است. پیش از آنکه خانم کلین دانشگاه موسیقی وین را به پایان رساند، بورسیه ای برای تحصیل در کالج رویال از طرف ملکه الیزابت به وی تعلق گرفت.

natalieclein.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است