گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کنسرت گروه مهر وطن در بانکوک

گروه مهر وطن که سابقه دعوت به برخی کشورهای جهان از جمله آرژانتین، لیتوانی، ارمنستان، کره جنوبی و تایلند را دارد، با توجه به پذیرفته شدن در مسابقات جهانی کرال کره جنوبی ۲۰۱۱ و برای کسب آمادگی بیشتر برای این مهم، اقدام به برگزاری کنسرت ملی میهنی خود به سبک کرال آکاپلا در بانکوک خواهد نمود تا گوشه ای از فرهنگ غنی ایران را به جهانیان بنمایاند.

این گروه به رهبری مسعود نکوئی دارنده کسب عنوان سوم از جشنواره بین المللی موسیقی فجر است که در این کنسرت، به دعوت انجمن موسیقی کلاسیک بانکوک به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

شایان ذکر است که این موسسه کنسرتهای موسیقی کلاسیک را در کشور تایلند سازماندهی می نماید و به دلیل پولیفونیک بودن آثار کر مهروطن این آثار را در زمره موسیقی کلاسیک قرار داده است و نه به عنوان آثار محلی ایرانی.

این انجمن معتقد است که نمونه آثار ارسالی مهر وطن به بانکوک شبیه موسیقی کومیتاس و بلابارتوک است که ایشان نیز موسیقی کشور خود را به زبان کنترپوانتیک ارائه نموده بودند.

لازم به ذکر است که روش دعوت این گروه تنها با ارتباط شخصی گروه و انجمن موسیقی کلاسیک بانکوک صورت گرفته و تمامی مراحل این کار شخصی بوده است و اینگونه نبوده است که اداره ارشاد و یا هر ارگان دیگری تصمیم به ارسال یک گروه بنماید و از بین گروهها یکی را برگزیند بلکه این دعوت مستقیما از بانکوک به رهبر گروه صورت گرفته است. گروه مهر وطن اعتقاد دارد که باید با تکیه بر اراده گروهی موسیقی اصیل قومی را به زبان موسیقی جهانی به جهانیان صادر نمود.

گروه آواز جمعی مهر وطن از پهناورترین استان ایران با قدمت بیش از ۱۲ هزار سال و ۴۰ ایل کهن آمده است تا چند گویش از ۲۵۰۰ گویش استان کرمان را در کنار لهجه شیرین کرمانی و به صورت کُرال آکاپلا تقدیم نماید. این آثار نخستین آثار کرال آکاپلا و کنترپوانتیک تاریخ شرق کشور هستند که با اجرای نخستین گروه کر پولیفونیک تاریخ کرمان خواهد بود.

در مورد اهداف و فلسفه تولید آثار می توان گفت با توجه به تعامل فرهنگی سه استان: کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و موسیقی مشترک این مناطق، بنا به شواهد تاریخی موجود در این سه استان نه تنها تا کنون هیچ اثر کرال پولیفونیک و یا کنترپوانتیک ساخته نشده بود، حتی به جز چند مورد، نغمه های ناب این مناطق ارکسترال هم نشده بودند. گروه موسیقی مهر وطن با توجه به رسالت خود در زمینه بازسازی نغمه های استان کرمان به صورت آواز جمعی (کرال) و ارکسترال، از سال ۱۳۸۶ به این مهم پرداخته است تا این ملودیها را به گوش هم میهنان و جهانیان برساند.

مسعود نکویی آهنگساز و رهبر گروه کر انجمن موسیقی استان کرمان است، وی که کارشناس فیزیک اتمی از دانشگاه باهنر کرمان و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و هم اکنون مدیر برنامه ریزی گروه صنعتی بارز و مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری نسل مهر است؛ از سال ۶۷ با حضور در گروه موسیقی کانون اندیشه با گروه کر آشنا شده، وی که پیانو می نوازد و شعر می سراید، در ۱۴ سالگی رهبری گروه دانش آموزی کرمان را بر عهده گرفت و ورود اصلی و حرفه ای وی به عرصه کر با مسئولیت واحد موسیقی دانشگاه باهنر کرمان و تشکیل گروه ۷۰ نفره دانشگاه و سردبیری نشریه شور بی گاه دانشگاه شهید باهنر آغاز شد. وی در سال ۷۸ به عنوان یکی از اعضای اصلی کمیته کانون های موسیقی دانشگاه های سراسر کشور انتخاب شد.

وی رهبری گروه هنرمندان معلول جسمی-حرکتی “توان یابان رعد”، گروه همسرایان عرشیان و گروه کر انجمن موسیقی کرمان را نیز برعهده دارد که تاکنون ۳ مقام کشوری را بدست آورده اند.



کر مهر وطن

مقالات “استخراج نت های موسیقی از نویز تایر” (تایر تکنولوژی ۲۰۰۸ آلمان)، “وسعت صدای انسان در جهان” (تایلند ۲۰۰۹)، “مدیریت گروهی موسیقی”، “الگوبرداری سیستماتیک موسیقی و متد یازده اصل و ۵ راهکار عملی تمرین موسیقی گروهی” (سازمان مدیریت صنعتی۱۳۹۰) از جمله مقاله ها و تحقیقات این موزیسین است.

نکویی کتاب های فنون آوا و نوا، پرنده، یعنی حرمت پرواز، اصالت احساس، پلیس مهربان و سیری در موسیقی را نیز منتشر کرده است.

نمونه های صوتی آثار:

audio file

پتّه

audio file

بادُوه تِ چادِن سِر مَکن

audio file

چه خوشَ سالونِ پِیش

آثار اجرایی گروه در کنسرت بانکوک شامل ۱۶ اثر آکاپلا (بدون ساز) و ۳ اثر با همراهی پیانو و یک اثر با همراهی نی و در مجموع شامل ترکیبی از آثار دورانهای مختلف موسیقی غرب و همچنین آثار ایرانی و کرمانی است به شرح زیر است:

رنسانس: occhi manza mia و ay linda amiga

باروک: choral 52 bach و choral 53 bach
conquest of paradise

بادوه ت چادن سر مکن، چه خوشَ سالون پِیش، بابالیلی، پته، خوشه چین، مکتبخانه – الفبا، مکتبخانه – ابجد، مکتبخانه –تنوین، مکتبخانه – بحور تقارب، مهر وطن، گیس گل، لیلا اُ لیلا، کاروونسرا.



اعضای گروه مهر وطن:


آهنگساز و رهبر گروه: مسعود نکوئی

سوپرانو: شکوفه عرب پور، ملیحه نکویی، حبیبه هادی

آلتو: یاسمین نعمت زاده، نازنین نعمت زاده

تنور: مهدی قاسمی، منصور کوچک زاده

باس: مصطفی طالبی زاده، مرتضی نکوئی

نوازنده پیانو: هما یوسف زاده

نوازندگان میهمان:

نی: محمدرضا شیخ زاده

تار: ارسلان بهرامی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • سلام خسته نباشید .من رضا هستم از خراسان شمالی شهر بجنورد.۱۰سال است که کار موسیقی می کنم و دارای گروه سنتی و محللی ۳۰ نفره هستم .خواستم از جنابعالی خواش کنم راهنمایی کنیید چطور برای اجرا به تایلند اقدام کنم

بیشتر بحث شده است