گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سریر: آثار نوری چند ژانر را در بر دارد

جایگاهی که نوری داشته، ثمره شصت سال زندگی هنری او بوده و حتی بهترین شاگردانش هم ادعا نمیکنند که میتوانند امروز پا جای او بگذارند. اگر فرض کنیم این افراد حتی اجرایی کاریکاتور مانند هم از اثر من اجرا کنند، باز نفس کار و ذات آن موسیقی بالاخره جای خود را باز میکند و تاثیرش را میگذارد.

ولی باز این وظیفه بر دوش شما خواهد بود که به عنوان راوی اصلی این آثار، کیفیت مورد نظر خودتان را روی صحنه ببرید.
صد در صد! بالاخره تاثیری که این موسیقی روی سه نسل گذاشته اتفاقی نیست که بشود به سادگی از کنار آن گذشت، در نهایت من اجرایی که مد نظرم هست به روی صحنه خواهم برد. در برنامه ای که اجرا شد، این خوانندگان که سعی هم کرده اند همیشه ملاحظات کیفی را در کار خود حفظ کنند و از این طریق مخاطبینی هم دارند، تلاش داشتند که با نگاه خود بیانی شخصی از این آثار را ارائه دهند و تنها رایحه ای از کار آقای نوری در کارشان وجود داشت. پس حتما ما با گروه خودمان اگر بتوانیم با رسیدن سالگرد درگذشت ایشان ارکستر را به روی صحنه ببریم.

شاید این برنامه با جشن خانه موسیقی همزمان بشود و به این خاطر که آقای نوری یکی از اولین اعضای خانه موسیقی بوده اند وظیفه داریم یادی از ایشان بکنیم. این آثار زاویه های مختلف دارد، نه با یک یا دو اجرا بلکه از زوایای مختلف میشود در مورد این آثار گفتگو و بحث کرد.


یک مسئله ای که در مورد آقای نوری وجود داشته و دارد، عنوان خواننده پاپ برای ایشان بوده؛ شما به عنوان کسی که آهنگسازی بیشتر آثار ایشان را به عهده داشته اید، چه عنوانی را برای این آثار مناسب میدانید؟


آثار من و آقای نوری بسیار متنوع هستند و از موسیقی کلاسیک خیلی جدی و موسیقی ملی تا حتی موسیقی مربوط به عروسی در همکاری های ما شنیده میشود. شما اگر “بیا بار سفر بندیم از این دشت” را گوش میکنید میبینید که یک موسیقی کاملا ملی را در مایه دشتی از یک ارکستر کوچک با سازهای غیر ایرانی میشنوید.

آقای نوری در تمام آثارشان آن استیل مربوط به آواز کلاسیک را تا حد زیادی حفظ کرده اند در حالی که ظاهرا اثر با موسیقی کلاسیک فاصله دارد؛ همین امر باعث شده آقای نوری صدایشان به طیفهای مختلف اجتماع وارد شود و مورد قبول باشد.

من هم اعتقاد دارم، در اجرای انواع سبکهای موسیقی، هر چقدر از امکانات تکنیکی و فنی موسیقی ملی و کلاسیک بهره ببریم موفقتر خواهیم بود، در کشورهای دیگر جهان هم همینطور بوده، تاثیر گذاری متقابل انواع موسیقی روی هم موجب فراگیری بیشتر سبکهای موسیقی، مخصوصا موسیقی هنری میشود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است