گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت


ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت (BGSO) یکی از ارکستر های جوان و برجسته در ترکیه است. نوازندگان این ارکستر همگی موزیسین های جوانی هستند که تحصیلات خود را در موسیقی، از سنین پایین و در مدرسه ابتدایی دانشگاه موسیقی و هنرهای اجرایی آغاز کردند. ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت در سال ۱۹۹۴ به عنوان یک گروه مجلسی و با مدیریت ماهیر چاکار (Mahir Çakar) پایه ریزی شد.

از آن زمان تا کنون اعضای این ارکستر به ۱۱۰ نفر افزایش یافته است که باعث شده این ارکستر به دنیای سمفونیک نیز راه بیابد. ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت که در سالن ها و جشنواره های مهمی در ترکیه و خارج از این کشور به اجرا پرداخته است، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پر متقاضی ترین ارکستر هاست.

این ارکستر در سال ۲۰۰۰ به جشنواره بین المللی ارکسترهای جوان “Murcia” در اسپانیا دعوت شد. ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت، با رپرتواری متمایز و کامل، تا کنون دو آلبوم را ضبط نموده است که آثار موتسارت، وبر، شوبرت، واگنر و مالر را در بر می گیرند. این ارکستر در سال ۲۰۰۱ با همکاری اپرای جوانان بیلکنت «دیدو و آنئاس» اثر پورسل را اجرا کردند.

از فعالیت های شاخص فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ این ارکستر می توان به یازده کنسرت به نفع «کمیته ملی یونیسف ترکیه» و کنسرت آغازین چهارمین جشنواره موتسارت استانبول در ماه می ۲۰۰۵ نام برد. در این جشنواره بود که این ارکستر، ایگور ایستراخ و آیلا اردوران را همراهی کردند. در ماه آگوست سال ۲۰۰۷ ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت به ارکستر بین المللی جوانان پیوست که اعضای آن دانشجویان کشورهای مختلف از ۱۶ مؤسسه معتبر بودند. در این سال این ارکستر در آنکارا، بودرم، استانبول و جشنواره های کسل و “Berlin Young Euro” در آلمان به اجرا پرداخت.

در این کنسرت ها رهبری ارکستر را ایشین متین (Işın Metin) و دمیانو گیورانا (Damiano Giuranna) به عهده داشتند و گولسین انی (Gülsin Onay) و آلیسون بالسوم (Alison Balsom) هم سولیست های برنامه ها بودند.

ارکستر سمفونیک جوانان بیلکنت به رهبری ایشین متین و ارهوم ارهن، کنسرت هایی را در اکتبر ۲۰۰۷ در دانشگاه مالاتیا اننو و شهر باستای پر در آدیامان برگزار کردند. «ارکستر جوانان ترکیه – یونان» که با مشارکت موزیسین های جوان یونانی تشکیل شده است، در دو سال پیاپی، یعنی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، تورهای کنسرتی را در یونان و ترکیه برگزار نموده اند.

رهبری ارکستر در این کنسرت ها به عهده رهبر افتخاری ارکستر ولادمیر اشکنازی (Vladimir Ashkenazy) و رهبرانی چون ایشین متین و آناستازیوس سیمئونیدیس (Anastasios Symeonidis) و همراهی سولیست هایی مانند گولسین انی، واسیلیس تسابروپولس (Vassilis Tsabropoulos)، ایلیا گرینگولتس (Ilya Gringolts) و سرگیو ناستاسا (Sergiu Nastasa) بوده است. ارکستر جوانان ترکیه – یونان با داشتن رپرتواری جامع که نه تنها آثار آهنگسازان بین المللی بلکه آثار موزیسن های ترکیه و یونان را نیز در خود دارد، در جشنواره های هلنیک (آتن)، پاتراس و الیمپوس شرکت نموده اند.

bso.bilkent.edu.tr

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است