گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شریفیان: سطح ابوالقاسم بسیار خوب است

در مورد آخرین اثری که منتشر کرده اید صحبت کنید.
یک کتاب نت که شامل قطعات من برای پیانو است که به تازگی انتشارات پارت منتشر کرده است. این مجموعه چهار قطعه با فضایی روستایی برای پیانو است که سالها پیش ساخته بودم و قبلا هم تعدادی از آنها را به صورت محدودی در ایران و در سال ۱۳۶۹ منتشر کرده بودم وعده ایی از پیانیست های ایرانی و غیرایرانی با تماس با وب سایتم، نت این مجموعه را از طریق اینترنت دریافت کردند و به همین خاطر این اثر اجراهای زیادی در اروپا داشته است و دو قطعه دیگر که جدید اند به نام مدراتو که در انگلیس انتشار یافته و فانتزی برای پیانو.

بعد از این به تازگی دو اثر به نامهای «بالاد» و «در کویر» را برای پیانوی سلو و یک قطعه برای ویلون سلو نوشتم که در این مجموعه نیستند.

این آثار را ضبط کرده اید؟
بله، تقریبا اغلب آنها را در ایران با پیانیست خوبی به نام بهنام ابوالقاسم ضبط کرده ام.

آثار شما را پیانیست های اروپایی اجرا کرده اند و فیلم های آن روی اینترنت وجود دارد، سطح توانایی های تکنیکی و موزیکالیته نوازندگان اروپایی را نسبت به بهنام ابوالقاسم چطور می بینید؟
خیلی خوب… مخصوصا اینکه یک ظرافت و حساسیت خاصی در کار ایشان وجود دارد که برای من بسیار رضایت بخش بود.

حدود یکسال و نیم است که به این فکر افتادم با جوانان با استعداد و علاقمند ایرانی کار کنم و بخشی از آثارم را بوسیله آنها اجرا و ضبط کنم.

در همین راستا بوسیله یک کوراتت زهی بنام شهرزاد که نوازندگان آن همه جوان هستند، برخی از آثار موسیقی مجلسی ام را ضبط کردم.

یک قطعه را سالهای پیش حدود ۶۹-۷۰ ساخته بودم که قطعات گرگانی نام داشت و یک سکستد بود که بعدا به درخواست مرحوم فریدون ناصری آن را برای ارکستر سمفونیک تهران در سالهای ۷۲ تنظیم کردم و بارها و بارها توسط ارکستر سمفونیک تهران و ایروان و… اجرا شد.

این سکستد را هم در این مجموعه ضبط کرده ام که منتشر خواهد شد.

سالها پیش مثل اینکه قرار بود فرهاد مشکات یکی از آثار شما را پس از مدتها دوری از صحنه رهبری ارکستر با ارکستر فیلارمونیک نیویورک اجرا کند؛ چرا این برنامه به اجرا نرسید؟
این کنسرت قرار بود در سازمان ملل همزمان با پیشنهاد برای نامگذاری سال ۲۰۰۱ با عنوان سال گفتگوی تمدن ها اجرا شود.

همه برنامه ها علیرغم مشکلات بسیار طبق برنامه ریزی ما پیشرفت و ارکستر فیلارمونیک نیویورک هم به رهبری فرهاد مشکات و کر متروپولیتن نیویورک تمرین کرد ولی این کنسرت مصادف با خبر کشته شدن دیپلمات های ایرانی توسط طالبان شد و لذا به ناچار برنامه بهم خورد!

مجله هنر موسیقی

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است