گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لیپت: برای انتخاب استاد آواز تحقیق زیادی کنید!

گفتگویی که پیش رو دارید، آخرین مصاحبه با زنده یاد فلورانس لیپت، استاد آواز کلاسیک است. بخشهایی از این گفتگو به صورت رو در رو ثبت شده است و بخشهایی نیز توسط ایشان مکتوب شده بود که پس از درگذشت این هنرمند با همکاری همسر گرامی ایشان، دکتر محمد سعید شریفیان ترجمه شد. قرار بود این مصاحبه مفصل تر و کاملتر انجام شود ولی روزی که قرار بود با ایشان و همسرشان گفتگو انجام بگیرد، به خاطر کسالتی که داشتند، گفتگو به روزهای بعد موکول شد که متاسفانه با فوت ایشان همراه شد.

پیش از خواندن بخش ابتدایی از مصاحبه زنده یاد لیپت، بخشی از یک رسیتال ایشان را گوش می دهیم که مربوط به اجرای


audio file

لیدهای شوبرت


است. یادش گرامی باد…

تحصیل شما در انگلستان در رشته تدریس بوده است یا تنها آواز؟
در انگلیس دو نوع دیپلم وجود دارد که البته معادل دیپلم ایران نیست و دوره ای که می گذرانیم مطابق با زمان دوره فوق لیسانس در ایران است؛ این دو نوع دیپلم یکی در تدریس و دیگری در اجرا است. من لیسانسم در موسیقی و فوق لیسانسم در رشته آواز بوده است و برای من بسیار بسیار اهمیت داشت که دیپلم های تدریس آواز را هم دریافت کنم و این کار را هم کردم. لیسانس من در کلچستر بود و فوق لیسانس من گیلدهال لندن بود و دیپلم تدریسم را در رویال کالج لندن دریافت کردم.

آیا تنها به اعتبار داشتن مدرک از یک دانشگاه معتبر در زمینه تدریس آواز می شود کار تدریس را شروع کرد؟
صرفا داشتن مدرک در یک رشته مثل تدریس حتما شما را به یک معلم خوب تبدیل نخواهد کرد! بسیاری از استادانی که در انگلیس یا کشورهای دیگر ساز تدریس می کنند، مدارک مربوط به تدریس را ندارند ولی معلمان بسیار خوبی هستند و همینطور الزاما یک خواننده خیلی خوب، نمیتواند یک معلم خوب هم باشد و یا یک معلم خوب هم ممکن است اجرا کننده خوبی نباشد.

متاسفانه بعضی رشته آواز خوانده اند ولی معلمان خوبی نیستند! بسیاری از این استادان در حدی نیستند که در بخشهای ابتدایی و زیر بنایی آواز، بتوانند به هنرجو کمک کنند و با احترام با صدای آنها برخورد کنند!
در این صورت مشکلات بسیار زیادی را برای هنرجو بوجود می آورند و در طولانی مدت می توانند، آسیب جدی به صدای هنرجو وارد کنند. مشکلاتی که گاهی غیر قابل جبران است.

آواز یک ساز خاص است که باید با شکل ظریفی با آن برخورد کرد. زمانی که صدا از بین برود، جایگزینی برای آن وجود ندارد و طبیعتا مانند سازهای دیگر قابل تعویض نیست. در سازهایی دیگر، شما اگر سالها هم بد ساز زده باشید، بعد از رفتن نزد استاد ماهر، ممکن است، اشتباهاتتان را جبران کنید و به ساز شما آسیب جدی وارد نشده، ولی در آواز هر اشتباه می تواند تاثیرات منفی غیر قابل جبرانی داشته باشد.

در آواز، زمانی که شما در اشتباهاتتان از مرزی می گذرید، حتی با عمل های جراحی هم نمی توانید به صدای سابقتان برگردید.

مهمترین توصیه ای که من به هنرجویان آواز می کنم این است که برای انتخاب استاد آوازشان، تحقیق زیادی انجام دهند؛ ببینند استادی که انتخاب کرده اند چقدر تجربه دارد؟ با شاگردان قدیمی اش ارتباط برقرار کنند تا ببینند به صدایشان آسیب وارد شده یا خیر؟ به صدای هنرجویانش گوش دهند و در مورد روش تدریس آن استاد تحقیق کنند. زمانی که با استادی کار می کنید و از تدریس او ارضا نمی شوید، استادتان را عوض کنید.

یکی از نکاتی که در دوره دیپلم تدریس آواز در انگلستان رویش تاکید می شود، تجربه تدریس است و هنرجویان رشته تدریس آواز باید با هنرجویان آماتور آواز کار کنند و دوره هایی را اینگونه می گذرانند. آنها باید حتی با گروهی که همکلاسی هایشان هستند کار کنند زیر نظر استادشان، همکلاسی ها را مورد آزمایشهای گوناگوی قرار دهند.

یک معلم آواز یک مسئولیت اخلاقی دارد نسبت به شاگردانش، باید با ظرافت و دقت با صدای آنها برخورد کند و برای آن صدا احترام قائل باشد. آنها دارند با اطمینان به استادشان، صدایشان را در اختیار او قرار می دهند؛ پس استاد از این موقعیت نباید سوء استفاده کند و باید به هنرجو کمک کند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است