
آرشیو دستهها: موسیقی معاصر
دربارهی نقد نماهنگ (IX)
یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵

دربارهی نقد نماهنگ (VIII)
یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵

دربارهی نقد نماهنگ (VII)
سه شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵

دربارهی نقد نماهنگ (VI)
یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

دربارهی نقد نماهنگ (V)
پنج شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

دربارهی نقد نماهنگ (IV)
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

پنجره ای موسیقی شناسانه به موسیقی آوانگارد (IV)
شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

آخرین ارسالها
- بیابیانگرد: تقلید باعث بوجود آمدن آسیب های جسمی و هنری می شود
- گزارش از نقد آلبوم عطاریه (II)
- مرور آلبوم «مثنوی صبا»
- دسته بندی و زمان بندی: ادراک متر (I)
- کنسرت ارکستر باربد در سومین جشنواره موسیقی معاصر تهران به روی صحنه می رود
- درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (II)
- نمادشناسی عود (II)
- گزارش از نقد آلبوم عطاریه (I)
- بیابانگرد: فضای مجازی به کمک ناخوانندگان آمده!
- نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VIII)
- دورین
- نمادشناسی عود (I)
از روزهای گذشته…

مجید کیانی و “طبیعت در هنر موسیقی” (III)
همچنان که گفته شد ٬حکمای یونانی (مانند فیثاغورث)٬ اساطیر را دستمایه خویش قرار داده و آنرا به یکی از ارکان فلسفه موسیقی تبدیل کردند. “فیثاغورث” (تولد حدود ۵۶۹ قبل از میلاد در “Samos, Ionia” ، وفات حدود ۴۷۵ قبل از میلاد)٬ قبل از ارشمیدس میزیست. او مدتها در مصر به سر برد و در خدمت کاهنان و روحانیون مصری به شاگردی پرداخت و اطلاعات و معتقدات بسیار کسب کرد واز آنجا روانه بین انهرین شد و دوران شاگردی را از نو آغاز کرد.

تغییر زمان برگزاری جشن ده سالگی گفتگوی هارمونیک به جمعه ۲ خرداد
دوستان گرامی، به دلیل پاره ای از مشکلات، جشن ده سالگی گفتگوی هارمونیک با یک روز تاخیر، در روز جمعه ۲ خرداد ساعت ۱۷ در فرهنگسرای نیاوران برگزار می شود.

موسیقی و نابینایان (II)
یکی از دغدغه های من ارزیابی جایگاهی ست که هر فرد می تواند در مقابل موسیقی اتخاذ کند. بر این اساس نابینایی یکی از آن وضعیت هایی است که در نظر من میتواند تقسیم بندی و رتبه بندی دیگری از هنر ارائه دهد.

صهبایی: باید به مردم کار باکیفیت ارائه کرد
بدنبال تهیه مطالب آخرین پرچمدار اینک در این مطلب قسمت سوم مصاحبه با منوچهر صهبایی موسیقیدان معاصر را میخوانید. در ضمن به اطلاع می رساند که سایت شخصی این هنرمند در دست راه اندازی می باشد که بزودی پس از افتتاح، آدرس آن به اطلاع شما خواهد رسید.

رمضان: به اجرای آثار معاصر علاقه داشتم
نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با لیلا رمضان، نوازنده و مدرس پیانو درباره فعالیت های اخیرش، این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است. لیلا رمضان مدتی است که مشغول ضبط و اجرای آثار آهنگسازان ایرانی برای ساز پیانو است و اخیراً هم با یکی از انتشاراتهای معتبر موسیقی کلاسیک در فرانسه یک CD از این آثار ضبط و منتشر کرده است.

نمادشناسی عود (I)
عود (معرب wood) ساز اصلی موسیقی کلاسیک عربی است. شاعران در سراسر قلمروی اسلام هزاران سال در وصف آن شعرها سرودهاند. العود، در واژه و محتوا، به فواصل دور تا اروپا و آفریقا و آسیای غربی راه پیدا کردهاست. پشت گلابیشکل آن به چشمها آشنا است. نقاشان همواره دوست داشتهاند جزییات آن را در مینیاتورهای شرقی و نقاشیهای اروپایی به تصویر بکشند.

درباره کتاب «گلهای جاویدان» (II)
هدف نهایی انتقال فکر متعالی اندیشمندان ایرانی از یک سو و تلطیف روان شنونده از سوی دیگر بود. برنامۀ گلها پدیدهای در تاریخ فرهنگ، هنر و ادبیات ایران بهشمار میرود که به موسیقیدانان، شاعران و هنرمندان اعتبار و ارزشی والا بخشید. تا قبل از تأسیس برنامۀ وزین گلها، استادان برجستۀ موسیقی را همشأن مطربان میدانستند و کسی به ارزش و جایگاه هنری آنان واقف نبود.

درباره موسیقی رایانه ای و سمپل (II)
چند سالیست که در ایران نیز هنرجویان و آهنگسازان حوزه موسیقی فیلم و… از نرم افزارها و بانک های “VST” مختلف استفاده می کنند و بخشی از آثار را با استفاده از چنین امکاناتی خلق می کنند. اما متاسفانه عده ای دیگر از آهنگسازان و منتقدین نسبت به هر گونه تغییر تکنولوژیک واکنش منفی نشان داده و بدون در نظرگرفتن تمایز و تفاوت هویتی موسیقی دیجیتال و موسیقی آکوستیک، موضع گرفته و به طور کلی چنین کارهایی را مردود و از دایره اثر هنری خارج دانسته و هیچگونه ارزش زیباشناختی برای موسیقی منتج از شیوه آهنگسازی دیجیتال و کامپیوتری به خصوص در حوزه موسیقی ارکسترال و کلاسیک قائل نیستند.

گفتگو با آن سوفی موتر (VI)
به خاطر استفاده از آرشه باروک، تمپو ها تغییر کرده اند که چشم انداز کاملا متفاوتی را ایجاد می کند. راستش من دیوانه صداهای درونی هستم. از لحاظ ساختار موسیقیایی به صدای سولیستی علاقه ای ندارم. در این تور کنونی، هر روز چیزه های ظریف و کوچکی را به ارکستر می گویم و از این بات بسیار خوشحالم زیرا این امر خود موسیقی پیچیده ای است. مانند رگ های بدن. ما نباید تنها به بدن فکر کنیم بلکه باید از شریان های بی شمار خود نیز آگاه باشیم و بدانیم که این شریان ها در موسیقی باخ بسیار حیاتی هستند زیرا موسیقی نبض خود را وام دار آنهاست. در اینجاست که خون جریان دارد و این همان چیزی است دغدغه من است.

همه چیز را در زمان حال میبینم
پگی لی پرداختن تفننی به بازیگری را با نقش کوتاهی در فیلم Mr. Music، با شرکت بینگ کرازبی (Bing Crosby) ادامه داد. کمی بعد در ۱۹۵۳ نقش بلندی در مقابل دنی توماس (Danny Thomas) ایفا کرد که بازسازی فیلم خواننده جاز (The Jazz Singer) بود.