گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«رهبری و آماده سازی آنسامبل‌های سازی» (۲۴)

مراحل تمرین
• هدایت و اجرا
• آموزش مفاهیم اجرا
• آموزش کاربرد و انتقال مؤثر مفاهیم موسیقایی
• آگاه‌کردن نوازندگان از جنبه‌های متنوع اجرا
• توضیحات شفاهی
• روش‌های تنظیم کوک
• روش‌های گوش دادن و حساسیت موسیقایی
• تعلیم اعضای گروه در نگاه‌کردن مداوم به رهبر
• تکرار عبارت‌ها و پاساژها (با جزئیات بیش‌تر)
• الگوسازی و تقلید
• تجسم و نمایش راه‌حل‌ها توسط رهبر
• تمرین جزئیات و تداوم فعالیت‌ها
• پرسش از نوازندگان برای اطمینان از درک آنان
• ارائۀ ‌بازخورد به نوازندگان
• رویارویی با مشکلات فنی و موسیقایی و پشتکار در حل آن‌ها

روند تمرین باید شکل و طرحی داشته باشد. آمدن به روند تمرین بدون طرح و برنامه، تنها می‌تواند منجر به یک روند تمرینی نه‌چندان سازنده و خالی از جهت و هدف شود. بخش‌های فرآیند تمرین، شامل ملاحظات فنی و موسیقایی می‌شود. این بخش‌ها، ازجزئیات تمرین گرفته تا اجرای مستقیم رپرتوار، مداوم و متفاوت هستند. این برنامه‌ریزی باید در طول فرآیند تمرین، به عنوان «طرح کلی راه‌نمای رهبر» عمل کند. باید برای انعطاف‌پذیری درارتباط با بخش‌ها و روش‌های تمرین، فضایی وجود داشته باشد. با این حال، صرفاً واکنش نشان دادن به آنچه ممکن است در طول فرآیند تمرین اتفاق بیافتد، سمت‌و سوی مناسبی برای یک تمرین سازنده، ارائه نمی‌دهد.

موارد ذکر شده در بالا، نشان دهندۀ ‌انواعی از بخش‌ها و روش‌هایی است که ممکن است در فرآیند تمرین روی دهند. از نظر روان‌شناختی و موسیقایی، بدون شک موارد ازقلم‌افتاده‌ی زیادی در این فهرست‌ها وجود دارد. با این وجود، این فهرست‌ها، گزینه‌های قابل استفادۀ ‌متنوعی را ارائه می‌دهند که هنرجوی رهبری باید در برنامه‌ریزیِ بخش‌ها و روش‌های فرآیند تمرین در نظر بگیرد. تنها با انباشت این گزینه‌ها، از طریق مطالعۀ ‌پارتیتور، تجربۀ ‌تمرین عملی و مشاهدۀ ‌رهبران و آنسامبل‌های دیگر، هنرجوی رهبری به یک رهبر مؤثر درآنسامبل سازی تبدیل می‌شود. یک رهبر پیش‌رفته، باید از فرصت‌های ممکن، برای دیدن و شنیدنِ فرآیند تمرینِ دیگر رهبران و آنسامبل‌ها بهره گیرد، تا این گزینه‌های قابل استفاده را به چنگ آورد.

متغیرها در سناریوی فرآیند تمرین
اگر سناریوهای آنسامبل‌های سازیِ مختلف شبیه به هم بودند، برای رهبر ارکستر پیشرفته، موفقیت کار ساده‌ای می‌بود. درحالی که متغیرهای بسیاری از جمله: سطح اجراییِ آنسامبل، دشواری رپرتوار انتخابی، و میزان زمان تمرین، در سناریوی تمرین وجود دارد. به همین ترتیب، اگر اولین تمرین باشد، بخش‌ها و مراحل تمرین ممکن است کاملاً متفاوت از آخرین تمرین رسمیِ قبل از اجرای کنسرت باشد. فرآیند تمرین، بسته به تعداد بسیار زیاد عواملی که در سناریوی داده شده دخالت دارند، به طور قابل‌توجهی متفاوت خواهد بود. بخش‌ها، روش‌ها و توالی این رویدادها، تا حد زیادی به سلسله تمرین‌های مرتبط با کنسرت وابسته هستند.

نزهت امیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است