آلبوم «ضربآهنگ قجری» با نوازندگی، خوانندگی و پژوهش جمشید ابراهیمخانی منتشر شد. این اثر حاصل بیش از دو دهه تجربهٔ هنری و چهار سال همنشینی و مؤانست او با تصانیف قاجاری در محضر فرید خردمند است.
ابراهیمخانی در یادداشتی بر آلبوم، از دغدغهٔ دیرینهاش نسبت به «ریتم ششضربی سنگین» و جایگاه آن در موسیقی قاجار سخن گفته و این مجموعه را کوششی برای یادآوری سنت «ضربگیر تصنیفخوان» دانسته است؛ سنتی که پیشتر هنرمندانی چون رضاقلیخان نوروزی، عبداللهخان دوامی و در دورههای بعد حسین تهرانی در آن نقشآفرینی کردهاند و استاد فرید خردمند آخرین حلقه از این سلسله است.
قطعات آلبوم شامل اجرای تصانیف قاجاری در قالبهای دوضربی، چهارضربی و ششضربیهای سنگین است و به گفتهٔ نوازنده، تمامی ورودهای ملودیک متنوع این دورها در اثر گنجانده شده است. همچنین تلاش شده تا از هر دستگاه و آواز موسیقی ایرانی یک نمونه تصنیف در مجموعه جای گیرد. برخی قطعات برای نخستین بار اجرا شدهاند، از جمله تصنیفهای «دل دادم و دل»، «شبها ز اشتیاقت» و «دوشینه پی گلاب میگردیدم».
ابراهیمخانی در پژوهش و اجرای این اثر از منابع مکتوب معتبر همچون ردیف آوازی و تصنیفهای قدیمی به روایت عبدالله دوامی (گردآوری فرامرز پایور، نشر ماهور) و نیز کتاب گلبانگ سربلندی (تألیف بهمن کاظمی، انتشارات فرهنگستان هنر) بهره برده است.
او پایههای تنبکنوازی این آلبوم را مرهون آموزههای استاد فرید خردمند میداند و از همراهی محمدباقر زینالی به عنوان ناظر ضبط، شعیب ابوالحسنی در طراحی کاور، اویس آزاد در ویرایش ادبی متنها و همسرش نیکی عزیز برای پشتیبانی در مسیر تحقیق و خلق اثر سپاسگزاری کرده است.
آلبوم «ضربآهنگ قجری» در تیرماه ۱۴۰۴ منتشر شده و کوششی است در جهت بازشناسی ظرفیتهای ریتمیک و بازآفرینی سنتهای کمتر شناختهشدهٔ موسیقی قاجار.
—
۱ نظر