گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دانیل بارنبویم – نوازنده پیانو و رهبر ارکستر

رهبر ارکستر و نوازنده پیانو آرژانتینی – اسرائیلی دانیل بارنبویم Daniel Barenboim در ۱۵ نوامبر سال ۱۹۴۲ در شهر بوینس آیرس کشور آرژانتین متولد شد. والدینش از یهودیان روس بودند. بارنبویم در ابتدا به عنوان نوازنده چیره دست پیانو به شهرت رسید و هم اکنون نیز در مقام رهبر ارکستر، به همان اندازه محبوبیت جهانی دارد. ناگفته نماند که همکاری این هنرمند با ارکسترهای عربی – یهودی و متفکر صاحب نام معاصر فلسطینی- آمریکایی، ادوارد سعید Edward Said، در محبوبیت او بی تاثیر نبوده است. او تبعیت کشورهای آرژانتین، اسرائیل و اسپانیا را داراست.

همسر اول بارنبویم ، ژاکلین دوپره ‏ Jacqueline du Pré از بزرگترین نوازندگان ویولن سل، اهل کشور انگلستان بود. حاصل آشنایی و همکاری بارنبویم با نوازندگانی چون Itzhak Perlman، Zubin Mehta، Pinchas Zukerman و ازدواجش با دوپره فیلمی بسیار مشهور به کارگردانی Christopher Nupen از کوئینتت “Trout” شوبرت بود. او در اوایل دهه هشتاد با پیانیستی روس به نام Elena Bashkirova آشنا شد، دو پره به علت ابتلا به بیماری در سال ۱۹۸۷ درگذشت . در سال ۱۹۸۸ بارنبویم رسما با Elena Bashkirova ازدواج کرد، آنها صاحب دو فرزند شدند که هر دو در شهر پاریس به دنیا آمدند: دیوید آرتور بارنبویم ، متولد سال ۱۹۸۲ که هم اکنون نویسنده و مدیر یک گروه موسیقی hip-hop در کشور آلمان است و مایکل بارنبویم متولد سال ۱۹۸۵ که نوازنده ویولن کلاسیک است.

بارنبویم آموزش نوازندگی پیانو را از پنج سالگی نزد مادرش آغاز کرد، مدرس بعدی او پدرش انریکو بود که در سالهای آینده نیز به عنوان تنها استاد پیانو او باقی ماند. در سال ۱۹۵۰ زمانیکه بارنبویم تنها هفت سال داشت، اولین کنسرت رسمی اش را در شهر بوینس آیرس اجرا نمود. در سال ۱۹۵۲ خانواده بارنبویم به اسرائیل نقل مکان کردند و دو سال بعد به منظور شرکت در کلاس های رهبری ارکستر Igor Markevitch او را به Salzburg فرستادند. در آن سال بارنبویم با Wilhelm Furtwängler، رهبر ارکستر و آهنگساز برجسته آلمانی تبار آشنا شد و همکاری خود را با او آغاز نمود. در سال ۱۹۵۵ او در پاریس نزد Nadia Boulanger به فراگیری هارمونی و آهنگسازی پرداخت.

اولین حضور بارنبویم در مقام نوازنده پیانو در وین و روم سال ۱۹۵۲، در پاریس سال ۱۹۵۵، در لندن سال ۱۹۵۶ و در نیویورک تحت رهبری Leopold Stokowski سال ۱۹۵۷ بود. پس از آن او تورهایی در اروپا، آمریکا، آمریکای جنوی، استرالیا و شرق دور برگزار نمود. اولین آلبوم منتشر شده او در سال ۱۹۵۴ بود که در پی آن اجرای کامل سونات های پیانوی موزار و بتهوون و نیز کنسرتو پیانوهای موزار، برامس و بارتوک بود که در آنها هم مقام نوازنده و هم رهبر ارکستر را بر عهده داشت.

پس از اولین حضورش در مقام رهبر با ارکستر فیلارمونیک لندن در سال ۱۹۶۷، از بارنبویم برای رهبری بسیاری از ارکستر سمفونی های اروپایی و آمریکایی دعوت به عمل آمد. بین سالهای ۱۹۷۵ و ۱۹۸۹ او مدیریت ارکستر Orchestre de Paris را در اجرای موسیقی معاصر به عهده داشت. بارنبویم اولین رهبری اپرا را در سال ۱۹۷۳ با اجرای اپرای Don Giovanni اثر موزار در فستیوال Edinburgh به انجام رساند.

در حال حاضر او مدیریت ارکستر سمفونی شیکاگو Chicago Symphony Orchestra : CSO را بر عهده دارد، سمتی که از سال ۱۹۹۱ به عنوان جایگزینی برای Georg Solti به او واگذار شده است. به علاوه از سال ۱۹۹۲ تا کنون نیز مدیریت اپرای برلین Berlin State Opera را عهده دار است. در ۱۵ ماه مه سال ۲۰۰۶ بارنبویم به عنوان رهبر ارکستر مهمان سالن اپرای La Scala در شهر میلان ایتالیا برگزیده شد. در سال ۲۰۰۶ او در شبکهBBC Reith در مورد جنبه های مختلف موسیقی جهان و ویژگی های بارز آنها به سخنرانی پرداخت. در پاییز ۲۰۰۶ نیز در دانشگاه هاروارد در مورد ،Charles Eliot Norton ، روشنفکر و نویسنده برجسته آمریکایی سخنرانی نمود.

audio file کنسرتو پیانوی شماره ۳ بتهوون با اجرای پیانوی بارنبویم

بدون تردید دانیل بارنبویم از برجسته ترین موسیقی دانان اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم چه در مقام رهبر ارکستر و چه در مقام نوازنده پیانو، به شمار می رود. حساسیت عمیق او در موزیکالیته و مهارتش در بیان ساختار موسیقی حائز اهمیت بسیار است.
شهرت جهانی بارنبویم با حضور گسترده اش در مقام نوازنده پیانو آغاز گردید، او در ابتدا بر اجرای آثار آهنگسازان کلاسیک و رومانتیک متمرکز بود. از میان آثار کلاسیک منتشره او می توان به اجرای کامل سونات های پیانوی موزار و بتهوون و کنسرتو پیانوهای موزار اشاره کرد. آثار قابل توجه رومانتیک او کنسرتو پیانوهای برامس ، Lieder ohne Worte اثر مندلسون و نوکتورن های شوپن هستند.

او با همکاری همسر اولش ژاکلین دو پره ‏، نوازنده برجسته ویولن سل، ایزاک پرلمن و پینچاس زوکرمن نوازندگان ویولن، آثار مجلسی بسیاری را اجرا و منتشر نموده است که از آن میان می توان به اجرای کامل سونات های ویولن موزار و برامس به همراه ایزاک پرلمن، سونات های ویولن سل بتهوون و برامس به همرا همسرش ژاکلین دو پره ‏، تریوهای پیانوی بتهوون و چایکوفسکی به همراه دوپره و Zukerman و کوئینتت “Trout” شوبرت به همراه دو پره، Perlman، Zukerman و Zubin Mehta ، اشاره نمود.

audio file کنسرتو پیانوی C moll موزار با اجرای پیانوی بارنبویم


در سالهای اخیر او در مقام رهبر ارکستر مورد ستایش بسیار قرار گرفته است، از آثار منتشر شده او در این زمینه می توان اجرای کامل سمفونی های بتهوون، برامس، شومان و تعداد کثیری از اپراهای واگنر و کنسرتوهای متعدد دیگر را نام برد.

در سالیان اخیر او بسیار فعال تر ار قبل ظاهر شده و با گسترده تر نمودن حیطه فعالیتش به اجرای آثار دوره Baroque و آهنگسازان کلاسیک قرن بیستم نیز پرداخته است. در این مورد می توان به اجرای Well-Tempered Clavier و Goldberg Variations از آثار باخ و اورتورهایی از دبوسی اشاره کرد. به علاوه او به ژانرهای دیگر موسیقی همچون جز و موسیقی فولکلور زادگاهش آرژانتین نیز پرداخته است.


en.wikipedia.org

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۱۰

بیشتر بحث شده است