گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

محمدرضا لطفی درگذشت!

ساعت ۳ بامداد امروز، هنرمند برجسته ایران، محمدرضا لطفی پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. وی به دلیل تشخیص بیماری سرطان تورهای کنسرت خود را در آمریکا متوقف کرده بود و در سوئیس تحت عمل جراحی قرار گرفت.

محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان شبانه موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فراگرفت.

پس از این دوره او به دانشکده موسیقی دانشگاه هنرهای زیبا راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از دیگر استادان نیز بهره جست که می توان به این نام ها اشاره کرد: نورعلی برومند، عبدالله دوامی،سعید هرمزی و سایر استادان دانشکده موسیقی.

محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را نیز کسب کرد.

در جشنواره موسیقی جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در اجرای ردیف آوازی بخش شور توسط عبدالله دوامی، لطفی با ساز تار وی را همراهی کرد.

در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد.

در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه اندازی کرد و به اجرای کنسرتهایی در ایران پرداخت.

کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، علی اکبر شکارچی و … راه‌اندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفته بسیاری از اساتید از بهترین آثار موسیقی ایران به شمار می‌روند.

لطفی به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد.

پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت.

علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن تاسیس کرده است.
در سالهای اخیر محمدرضا لطفی در آموزشگاهی که با نام مکتب خانه میرزاعبدالله سالها پیش تاسیس کرده بود، به تدریس و تولید آثار موسیقی می پرداخت.

از آثار این هنرمند می توان به «گریه بید»، «درویش خان»، «آب را گل نکنیم»، «گروه‌های سه گانه شیدا»، «سپیده»، «به یاد طاهر زاده»، «چهارگاه»، «بهانه از توست»، «به یاد عارف»، «به یار برومند» ، «بال در بال»، « تنها یک خاطره»، «صبح سحر»، «جان جان»، «شور خورشید»، «انتظار»، «رمز عشق»، «خموشانه»، «پرواز عشق»، «قافله سالار» و «همیشه در میان» اشاره کرد.

طراحی از احمد مهرآوران

به روزرسانی خبر

بنابر اخبار منتشر شده؛‌ پیکر زنده‌یاد «محمدرضا لطفی» یکشنبه ۱۴ اردیبهشت تشییع می‌شود. آیین تشییع پیکر محمدرضا لطفی، ساعت ۹ صبح با سخنرانی تعدادی از هنرمندان از مقابل تالار وحدت انجام خواهد شد. پیکر این نوازنده‌ی پیشکسوت تار، پس از برگزاری این مراسم، بلافاصله به مقصد گرگان بدرقه می‌شود و سپس مراسمی در مقابل تالار فخرالدین اسعد گرگانی انجام خواهد شد.

پیکر محمدرضا لطفی سرانجام صبح پانزدهم اردیبهشت‌ماه در خاک زادگاهش گرگان آرام خواهد گرفت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است