گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ریختر، پیانیستی برای تمام دوران (۳)


ریختر پیانیست روسی بود که در کنار بزرگانی چون داووید اویستراخ و روستروپویچ، مثلث هنری ای را تشکیل می دادند، همانند آرتور روبنشتاین، گرگور پیاتیگورسکی و یاشا هایفتز که مثلث هنری موسیقی کلاسیک در آمریکا بودند؛ عجیب نیست که با این اوصاف، در زمان جنگ سرد، این هنرمندان بصورت غیر مستقیم، وسیله ای برای قدرت نمایی هنری روسیه و آمریکا بودند.

audio file
قسمتی از اجرای پرلودی از راخمانینوف را توسط ریختر بشنوید

با این حال موزیسین های برجسته دنیا در ستایش از ریختر جملات زیادی گفته اند که می خوانیم:

پیرو راتالینو (Piero Rattalino) منتقد برجسته ایتالیایی:”
در تاریخ اجرای پیانو تنها Franz Liszt ،Ferruccio Busoni را میتوان در کنار ریختر قرار داد.”

گلن گولد پیانیست برجسته معاصر میگوید: “(ریختر) قویترین موزیسین موجود در دوره معاصر!”

وان کلیبورن (Van Cliburn) پیانیست مشهور امریکایی، در سال ۱۹۵۸ در یکی از کنسرتهای ریختر در شوروی سابق شرکت نمود. وی هنگام نوازندگی ریختر میگریست و وقتی به آمریکا برگشت نوازندگی وی را چنین توصیف نمود: “قدرتمندرین نوازندگی پیانویی که تا بحال شنیده ام!”

آرتور روبنشتاین (Arthur Rubinstein) قدرت و احساس نوازندگی ریختر را چنین توصیف مینماید: “اصلا اتفاق غیر منتظره ای رخ نداد اما در یک جا متوجه شدم تا چشم هایش مملو از اشک شده و آرام از گونه هایم پایین می آید.”

هنریچ نیهاوس (Heinrich Neuhaus)
در مورد وی میگوید:”
وی توانایی خارق العاده ای در به نمایش گذاردن تمامی اجزا را داشت و هیچ موفع از کوچکترین جز یک قطعه چشم پوشی نمی نمود؛
همانند عقابی برفراز آسمانها که دور دستها را میبیند و بر کوچکترین جزئیات بر روی زمین نیز احاطه دارد.”

دیمیتری شوستاکوییچ (Dmitri Shostakovich) آهنگساز شهیر : “ریختر را باید شاهکار طبیعت دانست. سرشار از نبوغ و استعداد. هر چه را که از هنر موسیقی باید بخواهیم میتوان در وی جست.”

ولادیمیر اسفرنتسکی (Vladimir Sofronitsky) پیانیست روسی از ریختر بعنوان نابغه یاد میکند و وی را خدای خود در نوازندگی میدانست.

ولادمیر هارویتس (Vladimir Horowitz)
در مورد ریختر چنین میگوید:” در میان پیانیست های روسی من تنها ریختر را دوست دارم”

پیر بولز (Pierre Boulez) آهنگساز و رهبر فرانسوی :”توانایی وی در نوازندگی فراتراز امکاناتی بود که پیانو میتوانست به وی بدهد! نمونه ای از استادی کامل در ساز.”

en.wikipedia.org

cinemaseekers.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است