گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جیمز اینز، ستاره ویولون نوازی کانادا

“… متواضع، عاری از هرگونه تکبر، تکنیکی شگفت آور و شخصیت موزیکالی متفاوت. جیمز اینز به عنوان یک نوازنده ویولن، نامش به عنوان یکی از بزرگان موسیقی کلاسیک باقی خواهد ماند.”
ریچارد مُریسون –تایمز

جیمز اینز (James Ehnes) در سال ۱۹۷۶ در براندون، کانادا، به دنیا آمد. جیمز اینز خیلی زود نام خود را در میان نوازندگان جوان ویلن تثبیت کرد. اینز در بسیاری از ارکسترهای بزرگ دنیا نواخته است، از جمله: بوستن، شیکاگو، فیلادلفیا، لس انجلس، پیترزبورگ، نیویورک، سمفونیک لندن، فیلارمونیا، فیلارمونیک بی بی سی، جمهوری چک، برلین DSO و ارکستر سمفونیک ارکستر NHK. او با رهبران بیشماری کار کرده است که از جمله آنها، آشکنازی (Ashkenazy)، آلسوپ (Alsop)، سر اندرو داویس (Sir Andrew Davis)، دوتویت (Dutoit)، ایوان فیشر (Ivan Fischer)، پاوو خاروی (Paavo Järvi)، مازل (Maazel)، ماکراس (Mackerras)، نوسدا (Noseda)، رابرتسون (Robertson)، سارسته (Saraste) و ثیلمان (Thielemann) هستند.

Audio File
قسمتی از تکنوازی اینز را ببینید که اثری از وینیاوسکی اجرا میکند.

فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۹ برای اینز بسیار هیجان انگیز بود چراکه در اروپا وی برای اولین بار به همراه ارکسترهای د-لا-سوسی رومند (de la Suisse Romande) دوبل کنسرتوی برامس را به همراه ترالز مورک (Truls Mork) نواخته است.

audio file بشنوید قسمتی از کاپریس شماره پنج پاگانینی را با تکنوازی اینز

این فصل او با ارکسترهای بسیاری نواخت، به ویژه با فیلارمونیک رتردام، ارکستر فیلارمونیکا، ارکستر سمفونیک لندن و دیگر ارکسترهای بریتانیای کبیر از جمله؛ فیلارمونیک بی بی سی، ارکستر ملی بی بی سی والز (Wales)، فیلارمونیک رویال لیورپول، ارکستر سمفونیک بورنمئوث و ارکستر چمبر اسکاتلندی.

از اجراهای مهم او، فصل ۲۰۰۷-۸ است که با ارکستر فیلارمونیک نیویورک به همراه مازل نیز با ارکستر سمفونیک سن فرانسیسکو، دیتریوت و ارکستر سمفونیک های دیگر جهان برنامه خواهد داشت. در اروپا اینز، در جشنواره پائیزی پراگ حضور داشته و به همراه ارکستر سمفونیک اسکاتلندی بی بی سی و ولکوف (Volkov)، با ارکستر هاله (Halle Orchestra) و ارکستر خانه کنسرت برلین همکاری داشته است.

جیمز اینز در جشنواره های دیگری نیز با برنامه های بسیار فشرده اجرا داشته، از جمله؛ جشنواره شهر لندن، جشنواره راوینیا (Ravinia)، جشنواره مونترئوکس (Montreux)، جشنواره چیس دیئو (Chaise-Dieu) و جشنواره شبهای سفید در خیابان پترزبورگ.

در فوریه ۲۰۰۷ اولین اجرایش در تالار ویگمور بود که شگفتی بسیاری از منتقدان را بر انگیخت و در سال ۲۰۰۷ بی بی سی کار جدیدی از اجرای دونوازی ویلن اینز و پیانوی آرون جی کرنیس (Aaron Jay Kernis) را برای اولین بار پخش کرد.

به عنوان همنواز موسیقی مجلسی او با بزرگانی مثل آندسنس (Andsnes)، لورتی (Lortie)، وُلگر (Vogler) و یو-یو ما (Yo-Yo Ma) همکاری و مشارکت داشته است.

audio file بشنوید قسمتی از کنسرتو ویولون دورژاک را با تکنوازی اینز

او به عنوان هنرمندی با ضبطهای فراوان نیز شناخته شده است، از کارهای اخیرش ضبط اجرای زنده او از کنسرتوی الگار به همراه سر اندرو داویز و ارکستر فیلارمونیا بود که تحسین منتقدان را در برداشت. ریکورد او از کنسرتو ویولن های کورن گُُلد (Korngold)، باربر و والتون به همراه ارکستر سموفونیک ونکوور در سال ۲۰۰۸ جایزه آلمانی برای بهترین سولوئیست را از آن خود کرد و در سال ۲۰۰۸ جایزه JUNO را برای بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک سال دریافت کرد.

این آلبومش نقد های بسیار تحسین آمیزی را برای خود کسب کرد. روزنامه گرامافون در این باره می گوید: “آن موسیقی که از روی دیسکت شنیده می شود، همواره تاثیر گذار است اما جیمز اینز لطف این اثر را بیشتر کرده و زیبایی موسیقی اش را به بهترین وجه نشان می دهد… این آلبومی برجسته است از هر لحاظ.” از دیگر آثار ضبط شده اخیر او کنسرتوی ویلون موزار بود که توسط خود اینز نیز رهبری شده.

مجله موسیقی بی بی سی این آلبوم اینز را به عنوان بهترین ضبط از این اثر موتسارت انتخاب کرده است. اینز در سن چهار سالگی نواختن ویولون را آغاز کرده، در سن ۹ سالگی شاگرد ویلن نواز مشهور کانادایی فرانسیز چاپلین (Francis Chaplin) شده، در سن سیزده سالگی اولین کنسرت ارکستر خود را با ارکستر سمفونیک مونتریال برگزار کرده و در سال ۱۹۷۷ از مدرسه جولیارد فارغ التحصیل شده است.

وی برنده جایزه پیتر منین (Peter Mennin) به دلیل موفقیتهای بزرگش در موسیقی می باشد.

intermusica.co.uk

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۱۲

بیشتر بحث شده است