گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خدایی: آرزو دارم اپرای مولوی اجرای زنده بشود

دسترسی به مجموعه ای از اطلاعات مهم در زمینه آواز کلاسیک غربی در اروپا هم مشکل است، چطور میتوانید این مشکل را در آکادمی حل کنید؟

با احترام به اساتید آواز و صاحب نظران موسیقی، ما از همه آنها تقاضا داریم که در این مرکز حضور جدی داشته باشند و این مرکز به مأمن و مکان هنری تخصص آواز تبدیل شود با مشورت و رفت و آمد این استادان. همانطور که قبلا خودتان در جایی میگفتید “کلا در تمام دنیا در زمینه آواز وضعیت علمی مورد قبول نیست” ما میخواهیم به این موضوع به طور جدی بپردازیم و با تماس مکرر با استادان آواز و پزشکانی که کارهای آزمایشگاهی انجام میدهند، بخش پژوهشی مان را به حدی قدرتمند کنیم که بتواند حرف گفتنی در مورد استانداردهای پزشکی و هنری برای هنرجویان آواز سراسر دنیا داشته باشد.

امکانات پزشکی مانند تصویر برداری از حنجره و دسترسی به پزشکان این رشته را در نظر گرفته اید؟

ما با پزشکان حنجره که در زمینه آواز به آنها مراجعه میشود تماس گرفته ایم و جلساتی با آنها خواهیم داشت که موقعیتی پیش بیاوریم که خوانندگان با حضور آنها بتوانند از دستاوردهای علم پزشکی برای پیشرفت در زمینه آواز بهره ببرند.

در بخشی دیگر، قسمتی مربوط به پخش شنیداری و دیداری داریم که کنسرتهایی پخش میشود و هنرجویان با اجرای استادان مختلف هنگام کنسرت آشنا میشوند و نکاتی توسط استادان و یا پزشکان در زمان پخش به هنرجویان آموزش داده میشود.

ما باید همکاری میان استادان آواز را بسیار جلوتر از شرایط فعلی ببریم، استادان پیشکسوت آواز امروز به تعداد انگشتان دست هستند و باید فرصت را غنیمت شماریم و تا زمانی که هنوز امکان تدریس برای آنها وجود دارد از هنر آنها بهرمند شویم.

به تازگی شما در پروژه بزرگ اپرای مولوی شرکت داشتید و به عنوان یکی از چهار نقش اصلی اپرا، نقش عطار را ایفا می کردید، این اپرا نمونه ای بود از همکاری سبکهای مختلف آوازی اعم از ایرانی و غربی، این تجربه را چطور دیدید و نظرتان در مورد پروژه های اینچنینی چیست؟

من قبلا هم در مصاحبه مهر نیوز عرض کردم که این حرکتها بسیار تاثیر گذار و خوب است، هرچند به طور ضعیف تر قبلا هم تجربیاتی شده بود ولی اگر این پروژه ها ادامه دار باشد باز هم پیش خواهیم رفت. وقتی صحبت اپرای عروسکی میشود بعضی از افرادی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند فکر میکنند چیزی است مثل خیمه شب بازی و عروسک بازی! نه، این کار واقعا یک اثر هنری جدی است و بسیار بسیار جای بحث و تفکر دارد و دوست بسیار عزیزم آقای بهزاد عبدی در مورد این اثر بسیار عالی عمل کرده بودند و همینطور استاد بهروز غریب پور، بسیار اثر پخته و بی نظیری را خلق کرده بودند…

من خوشبختانه در این اثر نقش عطار را داشتم که همیشه به او عشق می ورزیده ام. اشعار عطار را همیشه در هایممیخوانم و زندگی او، برای من الگوی زندگی است. اثر آقای عبدی در این اپرا خوشبختانه به گونه ای بود که قسمتهایی از صدای من که تا به حال استفاده نشده بود استفاده شد و در واقع خودم هم این بخش از صدایم را پیدا کردم. امیدوارم این پروژه ادامه دار باشد و حتی اگر بشود با اجرای زنده خودمان بتوانیم آن را روی صحنه بیاوریم البته با دوره هایی که دکتر غریب پور میتوانند برای ما بگذارند، بسیار میتواند تاثیر گذار باشد.

میدانید دکتر غریب پور یکی از مطرحترین کارگردانان تئاتر ایران و همینطور از کارکشته ترین آنها هستند و اجرای صحنه ای اپرا با کارگردانی ایشان میتواند باز یک اتفاق مهم هنری دیگر را رقم بزند. مطمئن هستم در این زمینه صحبتهایی با ایشان شده و آرزو دارم به زودی به مرحله عمل برسد و باز با هم همکاری داشته باشیم، راستی شما چه نقشی را خوانده بودید؟! (با خنده!)

اسم خوبی ندارد قابل عرض نیست…! بگذریم! آلبومی هم مثل اینکه در دست انتشار دارید؟

آلبومی به نام “صبح سحر” را پیش از این منتشر کردیم به همت بزرگمرد و حکیم موسیقی ایران استاد لطفی که آهنگسازی آن توسط دوست نازنینم جناب آقای حمید مرتضوی، جوان خوب و نواساز توانمند، انجام شد و توسط انتشارات “آوای شیدا” به بازار آمد و ظاهرا مورد استقبال قرار گرفته؛ هرچند که متاسفم برای رادیو و تلویزیون که با اینکه این اثر دو بار مجوز پخش از شورای مرکز موسیقی صدا و سیما گرفته، هنوز اجازه پخش به آن ندادند! واقعا برای صدا و سیما متاسفم!

آلبومی دیگر که در دست انتشار دارم و فکر کنم همین روزها توسط انتشارات سروش به بازار بیاید، آلبومی هست به نام “مژده باران” که ساخته استاد مجید درخشانی که بسیار با ذوق و هنر ساخته شده است و امیدوارم به زودی این اثر هم به بازار بیاید و به دست دوستدارانش برسد.

قبلا شما با آقای درخشانی تجربه کنسرت داشته اید، در مورد این کنسرت خبررسانی خاصی نشد، لطفا از این برنامه بگویید.

من متاسفانه باید همیشه بگویم متاسفم، متاسفم! چون آن اجرای بسیار خوبی بود از گروه “خورشید” در سالن یونسکو که مکان بسیار پراهمیت فرهنگی دنیا است در سال مولانا ولی با وجود تقدیر و استقبالی که در آنجا از ما شد، در ایران به هیچ وجه اطلاع رسانی نشد و فقط من یک مصاحبه با روزنامه جام جم داشتم. در این آلبوم البته قطعات دیگری هم هست و اجرای یونسکوی ما نیست. اشعار این آلبوم از مولانا، عطار، حافظ و استاد دکتر شفیعی کدکنی است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است