گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر سمفونیک بی بی سی (۲)

به طور کلی می توان گفت که این ارکستر تنها ارکستری است که بیشترین تعدا اجرا ها را در بین ارکسترهای شرکت کننده در پرامز دارد. تمامی کنسرت ها در شبکه سه رادیوی بی بی سی پخش شده و به صورت اینترنتی و از طریق “iPlayer BBC” نیز تا هفت روز پس از پخش، قابل شنیدن است. تعداد زیادی از این کنسرت ها نیز در شبکه های تلوزیونی پخش شده اند. در واقع، این ارکستر، تنها ارکستر انگلیسی است که تعداد زیادی از اجراهایش از رادیو و تلوزیون پخش شده اند. شاید بتوان گفت که مهمترین مورد در بر پا نگهداشتن این ارکستر، ضبط های استودیویی برای شبکه ۳ رادیوی بی بی سی است که در مکان میدا ویل که متعلق به ارکستر است، صورت گرفته اند.

شرکت در برخی از این جلسه های ضبط برای عموم آزاد است.

این ارکستر علاوه بر ضبط آثار به تهیه کنندگی بنگاه بی بی سی، آثاری را برای چند لیبل تجاری مانند تلدک (Teldec)، دویچه گرامافون (Deutsche Grammophon) و کندوز (Chandos) ضبط کرده است.

ارکستر سمفونیک بی بی سی که در سطح بین الملل به اجرا می پردازد، کنسرت هایی را در اسپانیا، آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و تایوان بر روی صحنه برده است.

یکی از برنامه هایی که ارکستر سمفونیک بی بی سی بسیار به آن اهمیت می دهد، نوآوری در آموزش است. از این دسته برنامه ها که به تازگی انجام شده است می توان این موارد را نام برد: روز موسیقی آزاد برای محله های غرب لندن که بخشی از برنامه Proms Out+About است. در نوامبر سال قبل نیز، ارکستر سمفونیک بی بی سی، یک هفته از زمان خود را برای جشن موسیقی و فرهنگ ترکیه خالی کرد که در این جشن، همه ترکیه ای ها و موزیسین های ترکیه ای اهل لندن، با هر سن و سالی، شرکت داشتند.

از برنامه های این ارکستر که هنوز هم اجرا می گردند، طرح معرفی موسیقی به خانواده (Family Music Intro) هاست که با هدف آشنایی خانواده ها با موسیقی کلاسیک زنده طراحی شده است. برنامه ارکستر سمفونیک بی بی سی برای دانش آموزان (BBC SO Student Zone) و برنامه بسیار موفق ارکستر سمفونیک خانواده بی بی سی (BBC SO Family Orchestra) دو مورد از دیگر برنامه های این ارکستر می باشند.

ارکستر سمفونیک بی بی سی، مرتب، به آهنگسازان معاصر سفارش ساخت قطعه می دهد و بدین ترتیب، پشتیبان خاص آثار جدید آهنگسازان انگلیسی است. آثاری مانند Earth Dances از هریسون بیرتویسل (Harrison Birtwistle) آهنگساز، “Rituel in memoriam Bruno Maderna” از پیر بولز آهنگساز و رهبر و “The Protecting Veil” از جان تونر (John Tavener) آهنگساز، همگی از سفارش های ارکستر سمفونیک بی بی سی بودند که برای نخستین باز نیز توسط همین ارکستر اجرا شدند.

از دیگر آهنگسازانی که اخیرا، آثارشان به سفارش این ارکستر تهیه و توسط آن اجرا شده است می توان به الیوت کارتر (Elliott Carter)، برایان الیاس (Brian Elias)، ویک هویلند (Vic Hoyland)، ماتیاس پینشر (Matthias Pintscher)، کارلهاین اشتوکهاوزن (Karlheinz Stockhausen)، جیمز کلارک (James Clarke)، مارک-آندره دلبوی (Marc-André Dalbavie)، پیتر اتوس (Peter Eötvös)، برایان فرنیهوگ (Brian Ferneyhough)، دتلف گلانرت (Detlev Glanert)، پیتر لیبرسون (Peter Lieberson) و ادوین راکسبرگ (Edwin Roxburgh) اشاره نمود.

اجرای سال ۲۰۰۹ اپرای ژولیت از مارتینو (Martinů) توسط ارکستر سمفونیک بی بی سی، موفق به دریافت جایزه انجمن فیلارمونیک سلطنتی در بخش اپرا، موسیقی و تئاتر شد.

این ارکستر در سال۲۰۰۰، مارک-آنتونی تِرنِج (Mark-Anthony Turnage) را به عنوان اولین آهنگساز دستیار خود برگزید. جان آدامز در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳، هنرمند همکارِ ارکستر شد و الیور ناسن (Oliver Knussen)، آهنگساز و رهبر، در ماه ژوئیه ۲۰۰۹ این سمت را بر عهده گرفت.

ارکستر سمفونیک بی بی سی در روز بیست و سوم فوریه ۲۰۱۲، رهبر جدید این ارکستر را معرفی کرد. ساکاری ارامو (Sakari Oramo)، رهبر فنلالندی، اولین رهبری خود را با ارکستر به صورت رسمی در برنامه پرامز ۲۰۱۳ آغاز می نماید و پس از آن نیز ۴ کنسرت را در فصل ۲۰۱۳/۲۰۱۴ رهبری خواهد کرد.

en.wikipedia.org

bbc.co.uk

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است