گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پرده تار و سه تار


اصلاح پرده سالیان درازیست در موسیقی ما چه در موسیقی عملی چه نظری، مورد استفاده قرار می گیرد؛ هنوز هم پرده روی سازهای ایرانی به فرم گذشته استفاده می شود، البته این به معنای توقف روند اصلاح سازگاری و بهبود کیفیت در سازگری موسیقی ایرانی نیست. برای روشن شدن این موضوع به بحث در مورد انواع پرده های معمول سه تار و دلیل رد بعضی از طرح های پیشنهادی می پردازیم.

یک نوازنده آماتور اولین بار که نحوه بستن پرده و گره زدن پرده های معمول تار و سه تار (که اکثرا” از روده گوسفند است) را ببیند حتما” این سئوال برایش پیش می آید که چرا تار و سه تار نباید مانند ماندولین و گیتار پرده های ثابت داشته باشند که هر سال مشکلات تعویض پرده یا تنظیم پرده (که بخاطر تماس دست با پرده های متحرک روی می دهد) را نداشته باشد؟

در مورد اینکه چرا پرده های تار و سه تار متحرک نیستند و ثابت هستند در مقاله


مشکل کوک

صحبت کردیم و در اینجا فقط به این نکته بسنده می شود که فواصل (اصطلاحا”) ریزتر از ربع پرده که در موسیقی ایران به وفور دیده می شود موجب شده، نوازنده زحمت استفاده از پرده های متحرک را بپذیرد و از پرده های ثابت استفاده نکند. اینجا یک سئوال پیش می آید که چرا کل پرده ها ( یعنی مثلا” از سی کرن به جای یک پرده دو پرده) بصورت ثابت روی ساز بسته نمی شود که اصلا” نیازی به بالا یا پاین کشیدن پرده نباشد؟

به جواب این سئوال هنگام نوازندگی با پرده های کامل می توان رسید! وقتی فاصله پرده ها به قدری کم شود که انگشت بین آن به خوبی قرار نگیرد لرزش سیم بوسیله گوشت دست گرفته می شود و صدای سیم تا حدی خفه می شود و ساز دیگر طنین مناسبی نخواهد داشت.(پرده روی دسته سازها غیر از اینکه باعث سهولت پیدا کردن محل دقیق نت ها برای نوازنده می شود، نقش یک شیطانک را هم به عهده می گیرد! به این صورت که بر آمدگی پرده و فشار دست بر پرده لرزش سیم از محل پرده به قبل از آنرا قطع می کند که صدای شفافی هنگام زخمه زدن بوجود آید، پس برخلاف تصور عده ای که عقیده دارند تنبلی نوازندگان در پیدا کردن نتها موجب بسته شدن پرده روی سازها شده ، تولید صدای خالص بدون پرد ممکن نیست!)

این موضوع که چه پرده ای برای سازهای تار و سه تار مناسب است (که هم کیفیت صدایی خوبی داشته باشد هم دوام زیاد) اخیرا” بعضی از نوازندگان و سازگران را به جنب و جوش واداشته و تجربیات جالبی هم در این سالها به دست آمده.

Alizadeh and Lotfi

پرده معمولی از جنس روده گوسفند

پرده های معمولی که روی تار و سه تار (و سازهای محلی مثل تنبور و گاهی دوتار) بسته می شوند، روده گوسفند هستند. این پرده ها نسبت به پرده ها یی که در ادامه ذکر خواهد شد زبرتر و کم دوامتر هستند ولی در جابجایی ها روی نتهایی که متغیر است، نرمتر و لغزنده ترند. این پرده ها بطور میانگین حدود یکسال تا یکسال و نیم در دست یک نوازنده متوسط کارایی دارد(بدون آغشته کردن آن به مواد نگهدارنده دیگر) و پس از آن یکی پس از دیگری باز می شود ( متفاوت بودن جنس پرده، رطوبت محل نگهداری و استیل دست چپ نوازنده در طول عمر پرده تاثیر زیادی دارد، همین پرده در شرایط مناسب آب و هوایی و با استیل مناسب می تواند بیش از ۳ سال عمر کند)

رطوبت هوا مخصوصا” در تابستان که کولرهای آبی در منازل ایران استفاده می شود ضربه زیادی به ساز و مخصوصا” به پرده ساز (از جنس روده گوسفند) می زند.

گاهی در تابستان پس از باز کردن جعبه ساز متوجه شوید.چند پرده پاره شده، برای جلوگیری از این اتفاق بسته های رطوبی گیر ( که معمولا” در جعبه های لوازم الکتریکی هم هست) را در جعبه ساز بگذارید تا محیط نگهداری ساز مرطوب نباشد.

همانطور که در بالا ذکر شد، استیل دست چپ نوازنده و میزان اصطکاک آن با پرده در طول عمر پرده نقش مهمی دارد. نوازنده باید سعی کند تا حد امکان کمترین تماس را با پرده داشته باشد، این هم به سرعت در حرکت افقی دست روی دسته کمک می کند هم از ساییدگی پرده می کاهد. پرده های معمولی (روده گوسفند) بخاطر قیمت پائین و سهولت در بستن روی ساز، بیشترین آمار فروش را (نسبت به انواع دیگر پرده) از آن خود کرده است.

پرده کات کوت

نوع دیگری از پرده که بعد از روده گوسفند زیاد مورد استفاده قرار می گیرد “کات کوت” یا “کت کوت” است. این پرده که استفاده اصلی آن در پزشکی (برای بخیه) است، از روده گربه یا خرگوش تهیه می شود. کت کوت بخاطر مقاومت زیاد و سیقلی بودن سطح آن (که باعث سهولت اجرای ویبراسیون می شود) مورد توجه اکثر نوازندگان حرفه ای تار و سه تار است. کت کوت بطور متوسط تا دوبرابر عمر پرده های گوسفندی پایداری می کند. از دیگر محاسن کت کوت سهولت در تغییر جای آن روی دسته هنگام استفاده از نتهای متغیر است.انواع دیگر پرده مانند پرده های ثابت فلزی و پرده های پلاستیکی یا نایلونی (که اخیرا” روی سازها دیده می شود) فاقد این خاصیت است. پرده های نایلونی به قدری محکم روی دسته می چسبد که امکان تغییر جای آن دشوار است.
این پرده بخاطر دوام بسیار زیاد در پایین دسته ( از “Re b” روی خط چهار) میتواند بسته شود، این قسمت دسته به دلیل نزدیک بودن فواصل همواره پرده هایی ثابت دارد ( در این قسمت از دسته نوازنده قادر است با حرکتی مانند ویبراسیون نت مورد نظر را کمی بالا و پائین تر ببرد) پرده دیگری که چند سالی است بصورت آزمایشی روی ساز سه تار قرار می گیرد نوعی پرده فلزیست که برای جابجایی هنگام تغییر برای آن ریلی دو طرف دسته ساز قرار گرفته که این پرده به سمت بالا و پائین دسته حرکت می کند.

پرده پلاستیکی(در بیخ دسته تار)

این طرح پیش از این روی سازهای زهی هندی هم بکار رفته بود ولی سیم تار و سه تار فلزی و بسیار نازک است و برخورد آن با پرده های فلزی خود تولید صدا می کند، نیز تیزی صدای پرده های فلزی باعث شده نوازندگان استقبال شایانی از این پرده ها نداشته باشند. گذشته از این وجود پرده روی ریل موجب شده پشت دسته کاملا” خالی باشد و نوازنده سه تار که با لمس دسته نتها را تشخیص می دهد برای پیدا کردن نتها به زحمت افتد! از محاسن دیگر این نوع پرده سه تارها ( پرده ریلی) آزمایش دو پرده ای بود که با اصرار به اینکه طنین لازم را ندارد کمتر روی تار( و روی سه تار هیچگاه) بسته نمی شد.

به عقیده نگارنده اضافه شدن این چهار پرده میتواند تار و سه تار را سه اکتاو کامل کند و هیچ ضرری ندارد و تفاوت طنین نتهای اضافه شده هم اختلاف زیادی با سل و لابمل ته دسته ندارد. (اگر در ویلن هم این طرز فکر اعمال می شد ویلن تا پوزسیون هشت بیشتر جلو نمی رفت!)
بهتر است تا حدی که ساز توانایی دارد از آن بهره ببریم. سه تارهای پرده فلزی پرده های قسمت اضافه شده را بخاطر تمام شدن دسته روی صفحه سه تار می چسبانند که در تار این مشکل با زیاد کردن طول استخوان تا روی پوست حل شده است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲۲۱

  • در مورد اینکه چرا پرده های تار و سه تار متحرک “”نیستند”” و ثابت “”هستند”” در مقاله مشکل کوک صحبت کردیم و در اینجا فقط به این نکته بسنده می شود که فواصل (اصطلاحا”) ریزتر از ربع پرده که در موسیقی ایران به وفور دیده می شود موجب شده، نوازنده زحمت استفاده از پرده های متحرک را “”بپذیرد”” و از پرده های ثابت استفاده “”نکند””آیا نیاز به اصلاح دارد؟

  • بله، صدای پرده کت کوت تا حد زیادی شفاف و اصطلاحا” شیشه ای است که پرده روده اگر با مواد نگهدارنده آغشته شده باشد می تواند خوش صداتر تا حد خوبی مقاوم باشد. در مورد آن پاراگراف هم فکر نمیکنم مشکلی داشته باشد.

  • جای نتها که بدون شک تغییر میکند! البته فکر کنم منظور شما جای پرده ها بود که اگر نخواهیم توجه زیادی به پرده های ریزی که در مقاله گفته شد بکنیم، تغییری نمی کند (همانطور که مثلا در کوک دو سل دو دو در بالای دسته و پوزسیون اول نت لا و ر روی یک پرده (دستان)قرار دارند.

  • Dear Friends:
    Listing to TAR and playing it is my passion
    Are there any articles, books or guide about the maintenance of TAR and at the same time are there any instructions for replacing the skin and frets on the market? Please send me an e-mail and let me know where I can get this info from and at the same time if there is anybody out there that can help me to rework my TAR. My TAR needs new skin on both bowls and the entire reds system. I live in USA around Chicago and don’t know any source here to ask for help. If you are kind enough to send me an e-mail and we can communicate about this mater. MY e-mail is LOVE_WHITESOX@YAHOO.COM

    Thanks Sargon

  • Dear Friends:
    Listing to TAR and playing it is my passion
    Are there any articles, books or guide about the maintenance of TAR and at the same time are there any instructions for replacing the skin and frets on the market? Please send me an e-mail and let me know where I can get this info from and at the same time if there is anybody out there that can help me to rework my TAR. My TAR needs new skin on both bowls and the entire reds system. I live in USA around Chicago and don’t know any source here to ask for help. If you are kind enough to send me an e-mail and we can communicate about this mater. MY e-mail is LOVE_WHITESOX@YAHOO.COM

    Thanks Sargon

  • با سلام
    در مقاله نوشته شده است که در صورت استفاده نکردن از پرده صدای واضحی ایجاد نمی شود پس چرادر سازهایی مثل ویولون و کمانچه از پرده استفاده نمی شود و در ایجاد صدا هم مشکلی ایجاد نمی شود؟

  • جواب این سئوال ضخامت سیم های این دو ساز است. مثلا بمتار اگر پرده نداشته باشد (بمتاری که سیم فلزی گیتار دارد) چندان صدایش با بمتاری که پرده دارد تفاوتی ندارد. ولی اگر تار پرده نداشته باشد به همان دلیلی که در مقاله گفته شد، لرزش آن توسط گوشت دست گرفته میشود.

  • با سلام من یک نوازنده سه تار هستم صدای سیم اول سه تار من روی پرده ها بخصوص پرده های پایین تر از لا لرزش زیادی دارد می خواستم ببینم علتش چیست ؟

    اب تشکر امین

  • شهره خانم من نوازنده تار هستم
    توصیه من به شما برای شروع موسیقی اینست که اگر انگشتان شما باریک و دراز هستند برای نواختن هر دو ساز بسیار عالی است ولی اگر انگشتان چاق و نسبتا کوتاهی دارید اول با سه تار شروع کنید تا انگشتان شما به دسته ساز عادت کند و بعد از مدتی میتوانید ساز تار را براحتی بنوازید دلیل این توصیه هم اینست که دسته ساز تار پهن است و ممکن است در شروع کار شما را دل زده کند
    موفق باشید

  • در جواب مریم خانم هم بگم که ساز سه تار عارفانه است و ساز تار عاشقانه به نظر من که خودم تار میزنم صدای تار بسیار دلنشین تر از سه تار است .ولی باید علاقه خودتان را هم در نظر بگیرید

  • سلام میخواستم اگه امکانش باشه نحوه گره زدن پرده سه تار رو به صورت تصویری با گذاشتن چند تا شکل مثل کتاب اول آقای علیزاده آموزش بدید ..یا اگه ممکنه به این آدرسی که نوشتم میل کیند مرسی

  • Sadjad Khan Salam,

    CatGut ya ROEDEH be farsi kalamie ast ke az makhloete do kalame Kat va Gut Mibashad.
    In Esm az ALMANI be Engelisi rafte darhagihat KITGUT (= violin string= sime violin) boedeh ast. KIT dar Almani yeki az asami mosteare Violin mibashad = Roedeh-ike baraye viloin estefadeh mishe. Kit= Cat dar engelisi tarjome shodeh ast.

    Dar Iran Ghadim ham az roede dar sakh-te Kaman estefadeh mishode ast. Yeki az behtarin mesalha haman kaman+che mibashad ke ri-she-ye jangi daraad. Baraye Kamanch be onwane pedare-bozorge violin dar gadim Fagat az roede estefade mikardan ke hala jaye khodra be sim-haye bronsi va ahani dade-and.

    Estefadeh az roedeh
    a) vasayele jangi dar ghadim
    b) vasayele moesighi
    c) Jarahi ke az 1100 sale pish tawasote Abu al-Qasim Al-Zahrawi Andulusi estefadeh va hamegani shode ast.
    d) Rakete warzeshi Badminton va Tennis

    Bozorgtarin Sader konandegane Roedeh khoeb Sanaati (CATGUT) Gesfand = ALMAN va Italia mibashand.

    Gorbe Va Khargoes Estefadeh nemishawand chon zoed az bain mirawand.

    Catgut az janewaran mokhtalefi gerefte mishawad
    a) Gosfand
    b) Asb, khar, ghater, khouk
    c) Babr, shir,dar Kamane Shahane

    ba omid be inke betoeni in ra khoeb bekhoeni fonte farsi nadashtam.

    Mowafag bashi

    Babak Mousavi Gourabi

    see:

    nl.wikipedia.org/wiki/Catgut
    en.wikipedia.org/wiki/Catgut
    http://www.catgutacoustical.org/
    fr.wikipedia.org/wiki/Catgut

  • بس که در خرقه آلوده زدم لاف صلاح شرمسار از رخ ساقی و می رنگینم
    سلام به خاطر همه زحمتهای شما در این سایت تشکر می کنم
    در جایی از سایت خواندم که ساز سه تار عارفانه است و تار عاشقانه
    به نظر شما این کمی زیاد نیست ساز عارفانه را سه تار انتخاب کنیم سه تار سازی ظریف و البته زیباست و تار سنگین تر از سه تار و باصلابت تر از آن ساز عارفانه را باید در الحان رحیم موذن زاده جستجو کرد آنگاه که به نغمه بیات ترک می گفت الله اکبر

  • الان چند سالی هست که استاد مجید آیتی اقدام به ساخت و استفاده پرده فلزی در تار و سه تار کرده و الحق هم زحمت زیادی کشیده,به گفته خود ایشون این پرده ها تا چند سال دوام دارن,در باره اینکه پرده ها از پشت دسته معلوم نیستند باید بگم نوازنده باید به این سطح از نوازندگی رسیده باشه که از سازی با پرده فلزی استفاده کنه

  • سلام به همه دوستان عزیز
    خوشحالم که با این سایت آشنا شدم
    من تازه شروع به یادگیری سه تار کردم ولی دوست دارم خیلی زود پیشرفت کنم!یعنی سریع یاد بگیرم.به نظر شما که تو این زمینه تجربه دارین اقلا چقدر طول میکشه که من دو سه تا دستگاه رو خوب یاد بگیرم؟و باید چکار کنم تا موفق بشم؟
    ممنون

  • یه سوالم داشتم ممنون میشم جواب بدین:
    برای کوک کردن سه تار باید فقط از سیمها استفاده کرد یا پرد ه ها هم تغیییر میکنند؟

  • سایه عزیز، اگر مقاله “مشکل کوک” را مطالعه کنید در آنجا گفته شده که برای کوک دقیق هم سیم و هم پرده باید تنظیم شود. در مورد یاد گیری دستگاه ها بستگی به توانایی شما دارد، من نمیدانم ۶ ساعت موسیقی ردیف را در چه مدتی میتوانید حفظ کنید! ولی از نظر تئوری بستگی به متد آموزشی شما دارد.

  • با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز

    من میخوام تار بخرم ولی هیچی راجع به یه تار خوب

    نمیدونم.لطفاً اگر میتونید من رو راهنمایی کنید.

    واقعاً لازمه ها

    (mojtaba_1366@yahoo.com)

    پیشاپیش ممنون از لطفتون و پاسخی که به من میدید

  • ((عزیز من وقت سفر ساز بدست من مده اسیر مویه می شوممخالف سه گاه من))با عرض سلام جواب آقا vahidمن نمیدونم شما چند ساله موسیقی کار می کنید وآیا تا به حال سه تار زدید یا نه؟به نظر من شما برید با اذان استاد موذن زاده نمازتون رو بخونید. با تشکر

  • سلام نگین خانم در جواب سوالتوناگه شما به موسیقی پاض علاقه دارید گیتار ولی اگه سنتی دوست دارید تار ولی من به شما تار رو پیشنهاد می کنم.

  • با عرض سلام خدمت تمامی عزیزان. تشکر بسیار زیاد از این سایت عالی.خدمت آقای مهران عارضم که من هم سه تار نوازم و این ساز را هم عارفانه و هم عاشقانه می دانم اما چه خوب است ما به عقاید دیگران احترام بگذاریم و حرمت اشخاص را حفظ کنیم.

  • باسلام وخسته نباشید من تازه می خوام شروع کنم .
    سازی رو دوست دارم که در تنهایی برای دل خودم بزنم و حالت عرفانی داشته باشه و توی جمع هم بشه زد به نظرتون بین تار-سه تار-سنتور و ویلن کدوم بهتره؟

  • سلام
    از جمعتون خوشم اومد . اطلاعات جالبی بدست آوردم ممنون . من کامپیوتر خوندم و برای اولین بار می خوام دست به ساز بزنم . انتخابم ساز دیوان یا ساز تار است . پیشنهاد شما اهل موسیقی برای من چیه ؟

  • سلام بچه ها. خیلی همتون باحالین. منم سه تار میزنم. سه تار هم عارفن هم عاشقانه هم آسمونی هم زمینیه. اصلا سه تار ساز دله. سه تار مال تنهاییه هم مال جمعهاست. من ۴ماهه می نوازم با روزی ۸ ساعت تمرین. موفق باشین. بای بای

  • سلام به همگی .من تازهمی خوام برم سراغ ساز ، به نظر شما تار به درد یه آدم دپرس که می‌خواد سازش همدمش باشه می‌خوره ؟ نمی‌خوام خیلی سنتی باشه ؟

  • سلام.من تازه میخوام یکی ازسازهارایادبگیرم.اگه ممکنه توضیحاتی درباره فرق بین تاروسه تاربنویسیدوکدام بهتره.یادگیری کدام آسونتره.ممنون ازمطالب آموزندتون

  • به نظر من موسیقی بیان احساسات درون که باعث ارامش روح وروان میشه و یادگیرشم به نوع ساز وکلاس نیست به استعداد شخص بستگی داره

  • من دنبال یه ساز عارفانه عاشقانه میگردم که البته زیاد غمگین هم نباشه. به نظر شما گیتار بهتره یا سه تار؟

  • از دوستانی که آدرس فروشگاه یا نمایشگاه تارهای سنتی ایرانی تو پاریس Paris رو می دونند خوشحال میشم به ایمیل من aahs137@yahoo.com ارسال کنند. ضمنا از کجا می تونم یه مرجع آموزشی خوب واسه ساز نی پیدا کنم؟ مرسی

  • سلام
    من هم تار میزنم هم سه تارولی کوک کردن هیچکدومو بلد نیستم .مطالبو خوندم ولی تاثیر چندانی نداشت.اگه ممکنه سی دی آموزشی رو معرفی کنید یا یه راه دیگه جلوی پای من بگذارید.
    ممنون.

  • سلام .من حدود ۴ ماهه که دارم گیتار یاد میگیرم .ولی به سه تار هم خیلی علاقه دارم .به نظرم گیتار خیلی سخته. میخوام بدونم اگر یادگیری سه تار از گیتار اسونتره .برم سراغ سه تار. ممنون میشم اگه بتونین راهنماییم کنین.

  • سلام.هر سازی سختیه خودشو داره .سه تار به خاطر تکنیک هایی که داره از گیتار خیلی سخت تره ولی ارزششو داره.

  • سلام مژگان جان ، من هم باهات هم عقیده ام که هر سازی سختی خودشو داره و بیشتر از هر چیز از این خوشحالم که خانمی مثل شما از موسیقی و ساز ایرانی حمایت میکنه،چون اکثر خانمهاخیلی تمایلی به ساز ایرانی ندارند متاسفانه،در مورد کوک ساز هم بهتون پیشنهاد می کنم که مقداری با(سلفژ)آشنا بشید بهتون قول میدم که روی کوک سازتون تأثیر مستقیم بذاره،ساز تخصصى من هم سنتور ولی علاقه زیادی به تار و سه تار دارم و از مطالب فوق استفاده کردم.

  • سلام آرش عزیز،خواهر من هم سنتور میزنه…ولی این جور که من شنیدم برای آشنایی با سلفژ باید گیتار یا پیانو رو حتما بلد باشی.خود شما چطور سنتور رو کوک میکنید؟

  • با درود
    مهم نیست که چه سازی مینوازید.. مهم اینست که آیا در این عالم شما صحبتی برای گفتن دارید یا اینکه فقط برای کسب شهرت و یا هر چیز دیگر تلاش می کنید.آیا آهنگ و شعر از شما است یا از دیگر خوانندگان کپی کردهاید. البته ارزشمند.

  • من چند سالی است که روی سازم پرده پلاستیکی انداخته ام.اما به تازگی پرده ی از جنس روده روی ساز انداخته ام. حالا متوجه فرق صدای این دو پرده شده ام. صدای پرده ی از جنس روده خیلی شفاف تر است و به مرور زمان هم بهتر می شود( چون پرده از جنس روده با مرور زمان به سمت عقب شیب پیدا میکند اما پرده ی پلاستیکی کاملا افقی است و به علت بالاتر بودن سطح خرک از شیطانک صدا گز می کند)

  • سلام خیلی خوب و مفید بود منم تازه با سه تار اشنا شدم امیدوارم با راهنمایی دوستان پیشرفت کنم ممنون از همگی

  • من ۴ساله که سه تار میزنم ولی تارو ۳ماه که شروع کردم تو این ۳ماه اصلا سراغ سه تارم نرفتم شاید ون جو تار خیلی منو گرفته

  • قابل توجه سه تار نوازها:
    سلام به همگی من خودم ۱۰ سالیه که سه‌تار میزنم.کتاب مفید پنجه‌ی سه تار نوشته استاد سعید محمدی که از شاگردان برجسته استاد علیزاده هستن برای اونهایی که میخوان سه تار رو شروع کنند فوق‌العاده است.البته ایشون e-mailخودشون رو در مقدمه کتاب آوردن و با سعه صدرهم به سوالات پاسخ میدن(البته به سوالات من حداقل..).اینو هم بگم که کتابشون توسط انتشارات چنگ سال۸۶ منتشر شده وکتاب پنجه‌ی تارشون هم دردست انتشاره

  • سلام به نظرمن سازی که عرفانی هست تنبوره سازه دله وادمو از خود بیخود میکنه من تنبور میزنم ولی تازگیها تار خریدم چون حالت هر دو زیباست

  • سلام به همه من هاله هستم فوق لیسانس ژنتیک
    تا الان هیچ سازی نمیزدم ولی از هفته دیگه میخوام سه تار زدن رو شروع کنم خوشحال میشم از راهنمایی شما دوستان برای پیشرفت کارم استفاده کنم.

  • بادرود فراوان به دوستان بزگوار
    محفل بسیار دوستداشتنی و گرمی است باید بگویم اینجا مرامجذوب خود کرده بنده ساز مورد علاقه خودم را بگزیده ام و آن سه تار است تازه کار میباشم وبسیارخوشحال و سپاسگزار میشوم که باتجربه ها و استادان ماراراهنمایی بفرمایند وازتجربه خود مارا بهره مند سازند از آن دوست گرامی آرتا درمورد معرفی کتاب آموزش سه تار برای نوآموزان بسیار سپاسگزارم شاد و تندرست باشید

  • سلام.من یه سری سوال در مورد موسیقی دارم.اگه ممکنه منو راهنمایی کنید.این آی دی منه.از لطفتون ممنون…
    nagjom-melody”yahoo.com

  • سلام آرتای عزیز..ممنونم از یادداشتت..من هم با استاد سعید محمدی از طریق ایمیلشون تماس گرفتم…لازم به ذکره که ۸ سالی هست سه تار میزنم و مشکلاتم رو با ایشون در میان گذاشتم..واقعاً با چند کلمه کلیدی که استاد گفتن کلی مشکلاتم بر طرف شد…چقدر صمیمانه/

  • سلام
    تازه نواختن سه تار رو شروع کردم!
    خوشحال میشم از راهنمایی دوستان خوبم در ضمینه آموزش هرچه بهتر این ساز ظریف و زیبا بهره من د بشم.
    برای همه آرزوی موفقیت دارم.
    کاش بشه یه گروه بزرگ بشیم کنار هم هرکدوم قطعه ای رو که دوس داریم بزنیم.
    من ضرب و اصول رو خیلی دوست دارم…دست و ژا شکسته هم یه چیزایی رو از توش در میارم با سازم
    راستی من دست چپ می نوازم
    شماهام قطعه های مورد علاقع تون رو بنویسید.
    خوشحال میشم پیاماتونو رو میلم ببینم
    به امید ایرانی زیبا با انسانهایی نیک و…

  • سلام…..سلام……..از آرتا(ردیف ۷۱) و آیناز (ردیف ۷۹) واقعاًسپاسگزارم به بقیه بچه‌های سه تار نواز هم توصیه میکنم کتاب جناب محمدی رو حتماً بخرن و بخونن و حتماً باهاشون از طریق آدرسشون که در مقدمه کتابشون آومده تماس بگیرن…واقعاً نازنینن ایشون(هر چند سخت جواب میاها رو میدن)

  • دست همتون دردنکنه . . .
    چه نگارنده وبلاگ و چه کامنت گذاران وبلاگ….

    من در مونده شدمه ام…..

    تار یا سه تار . . . ؟
    کمک کنید به انتخابم….

  • ساز ستار بیشتر حالات عرفانی دارد و تار مجلسی تر هست .دوستانی که بین انتخاب این دو ساز اهورایی ماندند میتوانند به مکرر به صدای سازها گوش کنند و ببینند کدام بر دلشان نشت میکند و آن را دست گیرند.چون سازی که با دل زده شود بر دل خواهد نشست . میتوانید در سه تار از استاد مسلم این ساز حضرت استاد جلال ذوالفنون و در تار از استاد لطفی یا فرهنگ شریف یاری بخواهید.یا حق

  • سلام به همه ستار و تارنوازها…همانطور که قبلاً هم گفتم استفاده از کتاب استاد محمدی رو واقعاً پیشنهاد میکنم،واقعاً…خصوصاً برای نوآموزها…شاد باشید

  • آیا میشود از گیره های گیتار برای تار استفاده کرد
    استاد من این کار را کرده و از کوک کردن مکرر راحت شده
    هر چند قیافه تار کمی عوض شده

  • تشکر مهرنوش جان…اتفاقاً من کتاب جناب محمدی رو خریدم..خیلی مفیده…یک ای میل همبراشون فرستادم که سوالات رو پاسخ دادن و منو راهنمایی کردند(هر چند دیر)به بقیه هم توصیه میکنم

  • سلام به همه سه تار نوازها…سپاس از همه کسانی که کتاب پنجه سه تار استاد محمدی رو معرفی کردند که باعث آشنایی ایشون با این حقیر و ملاقاتشون بود…واقعاً نوازنده برجسته ای هستن که پاسدار مکتب استادشون(استاد علیزاده) بوده و بامهربانی به سوالاتم پاسخ دادند…

  • شما آقای امین،معتقدم حتماً اگه تونستین با ایشون ارتباط برقرار کنین فکر کنم حتماً راهنماییتون کنن

  • salam khedmate doostane aziz
    khoshhalam az in ke mibinam bachehaie iran havaie hamdigaro daran va hame jore be ahm komak mikonan .mikhastam bedonam az bacheha kasi shagerde ostad masoud shaari hast
    mamnon misham age email baram rahnamaee gozashte beshe

  • سلام ممنون از این همه راهنمائی که به نحوی به من کمک کرد میخواستم ببینم از دوستان کسی هست که شاگرد استاد مسعود شعاری بوده باشه

  • سلام بچه های سه تار نواز ….حتماً برای ارتقای تکنیک نوازندگیتون کتای پنجه سه تار استاد محمدی رو که حدود ۱۰ سال خدمت استاد علیزاده بودن رو مطالعه کنین…ایمیل ایشون تو مقدمه کتابشون هم هست و جواب ایمیل رو هم با مهربانی میدن…

  • من این حرف رو که سه تار ساز عرفانی تری از بقیه ر موسیقی ایرانی است رو قبول دارم. کسانی که هر دو ساز تار و سه تار رو میزنن می دونن من چی میگم.

  • سلام به نظرمن اگه قسمتی رو به معرفی و نظراساتید در مورد کتابهای ردیف(میرزا عبدالله و داریوش طلایی و…)اختصاص میدادید خیلی عالی میشد

  • سلام
    مدتی درگیر انتخاب یه سازم قانون بهم پیشنهاد شده خودم به صدای سه تار خیلی علاقه دارم ویولن دف و گیتار رو هم از نزدیک امتحان کردم ولی موندم سردرگم چه سازی انتخاب کنم کمک لطفاً فوری فوری فوری!

  • خانم ترلان
    به نظر من شما سلیقه پهناوری دارید
    به سازهایی نظیر “چگور” ، “سرنا” یا “ماندولین” هم فکر کنید

  • سلام
    من ۳ ساله که سه تار میزنم حالا دارم تار رو شروع میکنم ولی تو پاضرب خیلی مشکل دارم.من باید چیو و چه جوری تمرین کنم تا پاضربم درست شه؟؟
    باااااااااااا سپاس

  • tarlan jan ketabe panjeye 3tar ostad saeed mohammadi ro begir..e-maileshoon ham avvalesh hast…vaghean ba mehraboony javab midan eeshonn
    az hameye kasany ke eeshoon ro be man moarrefy kardan sepasgozaram

  • سلام خدمت دوستان عزیز؛
    من ۵ ساله که سه تار می زنم و حدود ۶ ماهه که ردیف شروع کردم؛اگه ۲،۳ سال اول تحمل کنین مطمئن باشین که دیگه دل ازش نخواهید کند

  • سلام دوستان
    من دانشجوی ارشد جامعه شناسی ام و شش ماه که سه تارمیزنم .از مطالب این سایت خیلی استفاده کردم
    فقط از دوستان باتجربه تر خواهش میکنم در مورد طرزکوک کردن سه تار بیشتر توضیح بدن.

  • در پاسخ به دوستانی که در مورد کوک ساز سئوال کرده بودند، کوک سازهای تار و سه تار بسیار ساده هست و با تیونر میتوانید این کار را انجام دهید. مطالبی که در مورد استفاده از تیونر در سایت منتشر شده را مطالعه کنید. تحمل کوک های بالا در سازهای مختلف و سیمهای مختلف یکسان نیست و شما با تجربه میتوانید به میزان تحمل فشار هر سیم برسید البته همه سه تارهای قاعدتا باید به راحتی ر دیاپازون کوک شوند و سیم سل هم لا ۴۴۰ کوک شود.
    برای دوستانی که در مورد ضرب پا پرسیده بودند بهتر است که اصلا از ضر زدن با پا استفاده نکنند (البته من هم مانند بسیاری دیگر از نوازندگان به این روش کار کردم و عادت کرده ام) ولی بهتر است مانند بسیاری از نوازندگان سازهای کوبه ای با روش خواندن وزن ضربها را بخوانند.
    دوستانی که کتاب های آموزشی را معرفی میکنند (با توجه به اینکه نوشتن بیش از حد از یک کتاب باعث شبهه در تبلیغ آن کتاب است) لطفا به یک بار اشاره اکتفا کنند.
    دوستی که فرموده بودند “کت گوت” صحیح است فرمایششان درست است ولی ما باید بیشتر طوری از اصطلاحات استفاده کنیم که در جامعه هنری معمول است.

  • با سلام من یک تار شاهرخی اصل دارم که از پدر بزرگم که در سن ۹۶ ساللگی در ده سال پیش فوت کرده بهمن رسیده است . من جرات نمی کنم تارم را دست تعمیر کار بدهم چون پس گرفتن همان تار غیر ممکن میگردد. من نیاز به یک عس دقیق برای آرایش پرده های تار دارم که تعداد پرده ها آرایش آنها و کدام از نخ نازک و کدام از نخ ضخیم و چند دور باید آن را پیچید نیاز دارم در صورت امکان من را راهنمایی کنید من کار های تعمیرات عمومی تار را از پدر و پدر بزرگم آموخته ام و در ترتیب آن به شک افتاده ام و میخواهم مطمئن شوم.
    با تشکر
    کیومرث

  • بنظرتون استفاده از پا ضرب تکنیکی تر و کاربردی تر نیست؟
    کاری که تمام نوازنده های مشهور کلاسیک دنیا انجام دادن و اونو به سختی به نسل ما رسوندن.تا بتونیم حداقله احساس نوازنده رو بنوازیم.

  • کیومرث جان باتوجه به اینکه پرده های تار و ۳تار عین هم بسته میشه و من هم با این قضیه برخورد کردم توصیه میکنم از روش و فواصل پرده بندی که در کتاب پنجه ی ۳تار استاد محمدی اومده استفاده کنین…تازه من مشکلی داشتم که ایشون از طریق ایمیلشون جواب دادن..

  • سلام به همگی من تازه سه تار را شروع کرده ام وبه نظر من خیلی عالی است نمیدانید من بعد از ۲۰ سال تازه به آرزوم رسیدم وبا کمک شریک زندگیم به کلاس سه تار میرم.

  • خانم مژگان
    استفاده از پاضرب برای مبتدیها به درد میخوره، برای یک نوازنده حرفه ای زیاد خوب نیست چون اصولا ریتم رو باید عمیقا و به صورت درونی درک کرد نه با یک امر بیرونی و صوری.

  • سرور خانم هر سازی سختی خودشو داره، مهم اینه که شروع کنی. اما اگه قرار باشه بهت یه پیشنهاد بدم من میگم همیشه چشت دنبال کار سخت باشه، به قول مولوی:
    چون که صد آید نود هم پیش ماست
    توی دنیای موسیقی به این چیزا فکر نکن، ببین روحیه ای که داری بیشتر با کدوم ساز همخونی داره، بیشر از اینکه بحث سختی و آسونی باشه بحث بیان و دریافت هست. سعی کن ببینی که هر کدوم از سازها چی رو میخان بیان کنن اون موقه هر سازی با درونیات تو بیشتر سازگار بود… جای بحث داره و با تایپ کردن و اینجا نمیشه گفت.
    موفق باشی

  • مر۳۰ آرام جان.ولی شرایت من جوریه که نمیتونم زیاد براش وقت بزارم واسه همین دنبال چیزی میگردم که بتونم زود یاد بگیرم چند وقتی مشغول سه تار شدم ولی یه دفعه ولش کردم.خیلی به موسیقی علاقه دارم ولی پشتکارم خیلی کمه.

  • دوست ندیده، سرور جان، سلام
    اگه دنبال یاد گرفتن موسیقی هستی یه بحثه و اگه میخای نوازنده بشی یه بحث دیگه. کم و زیاد مهم نیست اونی که مهمه مداومته سرور جان. سعی کن که ادامه بدی، کم و زیادش فعلا مهم نیست عزیز. چیزای مهمتری از نوازندگی هم هست که باید اول اونهارو یاد بگیری. اما هیچ لازم به عجله نیست، حسابشو کن ببین یه عمر فرست داری برا هر کاری که بخای. منم سعی میکنم تا جایی که بشه کمکت کنم. فقط پر حوصله و آهسته اما استوار و مصمم.

  • سلام باران جان
    با استاد تماس گرفتی ها…نه؟امیدوارم جواب ایمیلتو بدن…آخه این سری به منم دیرتر جواب دادن..ظاهرا”کار ضبط دارن وکتاب جدید. سرشون خیلی شلوغه

  • salam man 5 sale 3tar kar mikonam vaghan az in hame nazar ikhoosh hal shoodam vaghan ke cheghad mosighie irani tarafdar darad omid varam ke porshookooh tar bashe va nokteie akhar bache ha hormate hamdigaroo hefz konid vaghan man hame saz haie moseghi alian faghat iad girie onha mimoone ok moseghi hame jorash khoobe hala ta che kasi ba che sazi alaghe dashte bashe mamnonam az wb khoobetoon movafagh bashin :P:x

  • سلام**** من نیاز به راهنمایی دارم****
    من مدتیه که به سه تار علاقه پیدا کردم اما دوستانم منو از یاد گرفتن سه تار دل سرد می کنند،می گن افراد زیادی رفتن دنبال سه تار اما چون ساز سختیه ولش کردن اخلاق منم جوریه که اگه کاریو شروع کنم وسطاش ولش کنم از اون کار متنفر میشم.
    حالا چیکار کنم ؟

  • ممنون آرام
    من میدونم هر کاری سختیه خودشو داره اما من میخوام با اطلاعات کامل این کارو شروع کنم .یک سری سوالات تو ذهنمه مثلا برای یک نفر با استعداد متوسط حدودا چقدر باید هزینه کنه تا روی این ساز تسلط ( نه در حد حرفه ای ) پیدا کنه یا توی یک روز چقدر باید وقت بزاه .
    من نمی دونم شما چند وقت دارید این ساز را میزنی ؟ آیا سایتی هست که من این ساز رو بیشتر بشناسم یا کتابی هست که این کارو برام کنه ؟ میتونم خواهش کنم اگر شما در مورد سه تار اطلاعاتی \متن پی دی اف \ کلیپی دارید در اختیار من بزارید آدرس من:
    golestan.mgb@gmail.com
    ممنون

  • kheili mamnon az rahnamayiton.be aghaye mehran ham pishnahad mikonam aghayede dinisho baraye khodesh negahdare mosighi o honar khodesh ye rahie baraye residan be khoda.

  • من همه سازهای سنتی را دوست دارم. هر کدوم قشنگیه خودشو داره .من سنتور کار میکنم و از صداش خیلی خوشم مییاد چون تنوع صداش زیاده

  • سلام , من علاقه ی زیادی به سه تار دارم و این ساز رو خریدم اما هیچ چیزی ازش نمی دونم فقط بلد اونو درست دستم بگیرم همین , خواهش می کنم راهنماییم کنید اسم اون کتاب و نویسنده شون آقای محمدی رو یادداشت کردم که بخرمش ولی خواهش می کنم شما هم کمکم کنید .

  • سلام کسی میتونه عکس نوتهای پردهای سه تار رو یه جایی آپلود کنه ؟ من میخواه پردهای سه تار خودم ره تنظیم کنم اما هیچجا پیدا نکردم . ممنون میشم راهنمایی کنید یا اینکه نتهای ۲۵ پرده سه تار رو اینجا بنویسید .
    پردها
    ۱.سل البته من بدون گرفتن پرده اول نوشتم سل .
    ۲….۲۵

  • بوشهری ام. تا اندازه ای ستار وسنتوررو بصورت نت وگوشی کار کردم.آوازم معرکه است. توشهر ما موسیقی سنتی مرده.نظر شخصیم اینه که ازوقتی موسیقی سنتی نتی شده این هنر رو بزوال رفته.مقصر اصلی هم اساتیدهستن که هدفشون فقط گرفتن شهریه است وبا ناامید کردن هنرجوباعث فاصله گرفتن اونا ازموسیقی سنتی وتمایل اونا بگوش دادن آهنگای بی ارزش دیگه میشن.

  • سلام بر دوستان.من ۴ماهه که سه تار خریدم.خیلی دوست دارم تمرین کنم.اما با نبود جا برای تمرین مواجه هستم.روزچن ساعت باید تمرین کرد؟

  • سلام. خسته نباشید. از دوستای با تجربه در زمینه سه تار خواهشمندم لطفا جواب بنده رو بدن. من دو بار رفتم سراغ سه تار و مدتی کلاس رفتم. اما ولش کردم. استادم فقط هفته ای یه ربع باهام کار میکرد. خیلی کوتاه بود. میخوام بدونم همینطوریه؟البته منم زیاد تمرین نمی کردم. دستگاه ماهور برام جاذبه ای نداشت که بخوام براش وقت و حوصله خرج کنم. البته کلا عجولم هستم. واحساساتی و میخواستم آهنگای باحال بزنم!سه تار رو واقعا دوت دارم اما به سرم زده برم سراغ سنتور که میگن خوش صداس.اما دلم پیش سه تاره. و یه سوال اینکه خودم میتونم تو خونه یاد بگیرم؟ از این کتابای آموزش میشه نتها رو پیدا کرد؟سه تار رو میگم.

  • من یک سال و دو ماهه که تار میزنم، یک ماهی هم هست که ردیف رو شروع کردم میخوام بپرسم با توجه به مدتی که میزنم دیر ردیفو شروع کردم یا نه؟البته اینم بگم که قبل از شروع ردیف کتاب اول و دوم هنرستان و همراه با ۵۰ قطعه ی موسیقیای معروف زدم

  • سرکار خانم ریحانه خانم
    من ۲ ساله سه تار رو شروع کرم و همین الان هم هر مضرابی که میزنم به اندازه اولین مضرابها برام لذت بخش و هیجان انگیزه
    توی هر کاری استمرار خیلی مهمه منتها استمرار از علاقه زیاد تولید میشه
    باید اونقدر به ساز علاقه داشته باشی که هیچ وقت فکر ساز دیگه ای به سرت نزنه و بگی من بمیرم هم باید این ساز رو یاد بگیرم
    خیلی از کسایی که تو موسیقی ناموفق بودن مدام از این شاخه به اون شاخه پریدن و وقتی سختی های ساز رو میبینن میگن شاید یه ساز دیگه راحت تر باشه در حالی که اشتباه می کنن هر سازی سختی های خودش رو داره و کلی طول میکشه تا شما با حال و هوای ساز آشنا بشی وانگشتات اصول رو یاد بگیره که شما توی سه تار تقریبا آماده ای بنا براین فکر ساز دیگه ای رو نکن چون این طور که من می بینم شما با عوض کردن سازت بعد از سنتور سر از ویولون،نی،کمانچه ،دف و طبل!!و ….هم در میاری !!!
    اما راه حل کلاس برای هر کس تقریبا همون یک ربعه چون باید خودت کار کرده باشی و بیای استاد اشکالات روبگیره اما به نظر میاد شما به زمان بیشتری با استاد نیاز داری این و به استادت بگو یا استادت رو عوض کن اما راجع به عوض کردن دستگاه این کار امکان پذیر نیست . کتابها توی فصل بندی یک اصولی رو بدون اینکه شما متوجه باشی به شما یاد میدن که جا انداختن اونها به معنی از دست دادن برخی از تکنیکهاست ضمنا ماهور یکی از زیبا ترین دستگاههاست و اکثر نوازنده ها وقتی استاد شدن تو ماهور یه گرد و خاکی کردن چهار مضراب ماهور استاد ذوالفنون رو که توی نوار دل آواست گوش بده نظرت عوض میشه
    ضمنا من تو روحیه دادن استادم خواستی کمکت می کنم
    thtu_th@yahoo.com

  • قسمت آخر سوالت رو یادم رفت جواب بدم
    برای حضرت عالی با عجله ای که داری استاد از نون شب واجب تره فکر تنها یاد گرفتن رو نکن

  • سلام. واقعا ممنونم که اینقدر دقیق و کامل جوابم رو دادین. واقعا کمکم کردین. متشکرم از لطفتون. موفق باشین

  • می دونید این نظرات خیلی عالیه! اما مثل این فروشگاه های موبایل و لپ تاپ شده ! که هر کسی جنس خودشو تبلیغ می کنه ! من خودم چند ماهیه که سه تار می زنم ! خیلیم دوسش دارم اما این نظرات بعضیا ( اونایی که قاطعانه تاکید دارند روی یه ساز خاص ) منو یه خورده دلسرد که نه اما یه جوری کرد D:

  • سلام دوستان من به دنبال یه ساز سفارشی از استاد مجید ایتی هستم
    اگه کسی این یاز رو واسه فروش یا شماره تماس از استاد ایتی داره لطف بکنه و اینجا بذاره
    ممنون میشم

  • سلام به همه دوستان اهل دل و ساز و آواز

    پنج ماهه تار رو شروع کردم در پی گشت و گذارم در مورد تار و تار نوازی به اینجا رسیدم.خوشحالم اینجارو پیدا کردم اگه مشکلی تو این مورد پیدا کردم بتونم با شماها درمیون بذارم / استاد من کتاب مرحوم روح الله خالقی مربوط به هنرستان رو تدریس میکنه به نظزتون خوبه؟

  • سلام.یه سوال داشتم من الان ۲ ساله که سه تار میزنم.چپ دست هستم و مثل راست دست ها سه تار میزنم.اما پیشرفتم خوب نبوده.به نظر شما بهتر نیست که من با بر عکس راست دست ها سه تار بزنم یعنی با دست چپ مضراب بزنم؟الان وسطای کتاب دوم استاد ذوالفنون هستم.

  • جناب مهدی خان
    سلام
    من هم مثل شما چپ دست هستم و ۲ ساله کار می کنم البته الان وسط کتاب اولم چون خیلی وقت نگذاشتم اما توصیه می کنم این فکر رو نکنید
    برای من هم اولش با دست راست زدن زجر آور بود اما عادت می کنی
    اگه با دست چپ مضراب بزنی اون وقت باید یه ساز چپ بگیری در این صورت جای همه سیم ها عوض میشه و دیگه به ساز کس دیگه نمیتونی دست بزنی چون اونها راست هستند و ساز تو رو هم کسی نمیتونه دست بزنه ضمنا برای درس گرفتن هم دچار مشکل میشی چون استاد ها بیشتر راست دست هستند و گاهی وقتها برای درس گرفتن لازمه به دست استاد نگاه کنی
    من شاگرد استاد جلیلوند هستم که ساز ساز مشهوری هستند ایشون هم این کار رو توصیه نمیکنه و من رو مجبور کرد با دست راسنت یزنم و الان هم راضیم و دراب های معرکهای می زنم

  • سلام من ۲ ساله که دارم ستار کار میکنم اما متاسفانه نمیدونم چه جوری باید اون کوک کرد اگه میشه راهنماییم کنید

  • من عاشق سه تارم؛ اما تاوقتی دانشگاه قبول نشم نمیتونم برم؛ ۱ماه دیگه معلوم میشه؛ دعاکنین که ب آرزوم برسم…

  • عسل خانوم
    با ارزوی موفقیت برایی قبولی در رشته دلخواه امیدوارم به زودی دوباره بری دنبال ساز

  • سلام اگر امکانش هست کتاب کیوان ساکت ۵ به بعدش بگین از کجا تهیه کنم ممنون میشم
    خیلی دوست دارم کتاب های کیوان ساکت اجرا کنم
    بعد به ادامه ردیف های میرزا عبداله برم
    ممنون . هادی هستم از اصفهان ۲۵ ساله مبتدی نوازنده تار

  • سلام دوستان من یه ۶.۷ماهی هست که سه تار می زنم به نظرم عالیه فقط باید براش وقت بذاری تامسلط بشی.به امید موفقیت همتون…

  • سلام خسته نباشید من دو ساله ساز سه تار راشروع کردم.کتاب اول هنرستان,کتاب دوم و سوم آقای ساکت,کتاب غوغای ستارگان و قسمت هایی از کتاب آقای ذوالفنون را زیر نظر استاد کردم.خودم هم سه کتاب تصنیف گرفتم و مستقل ادامه دادم.تا به حال دو تا تصنیف هم ساختم اما وقتی نوازندگی بزرگان را می شونم احساس سرخوردگی می کنم.به نظر شما چند سال طول می کشد تا بتوان یک نوازنده ی حرفه ای شد؟

  • سلام.من ۱هفته س سه تار خریدم.راستش ا دوستم ساز مبتدیشو گرفتم.تا تابستون هم استاد ندارم!اصن هیچی از سه تار نمیدونم…چیکا کنم؟خیلی دوس دارم یاد بگیرمش….

  • سلام.من دو سال هست سه تار به صورت گوشی کار میکنم و فقط هم ترکی کار کردم.حالا که گوشی کار کردم فکر میکنم نت برام سخت باشه؟راهنماییم کنید لطفا زود…

  • سلام.
    من همین دیروز سه تار خریدم با مهر مهدی.
    مشکلی که باهاش دارم اینه که وقتی توی سیم دوم پرده ی ۱۹ رو میگیرم صدای سیم خیلی گوش خراش میشه اصلا صدای سه تار در نمیاره.
    ولی بقیه ی سیم ها درسته.
    میخواستم بدونم مشکل از کجاست؟ساز مشکل داره یا کوک نیستش؟
    خیلی ممنون میشم کمکم کنید چون فروشنده گفت اگه مشکل داشت بیار عوضش کنم.
    ممنون.

  • ببخشید یادم رفت یه چیز دیگه اینکه این مشکل فقط توی سیم دوم و فقط توی پرده ۱۹ به وجود میاد بقیه سیم ها و بقیه پرده ها درسته.
    فقط پرده ی ۱۹ سیم دوم به وجود میاد.
    صداش یه جوری غیر عادی توی این پرده تیز و گوش خراش میشه.

  • دوست گرامی اگر ساز گز میزنه روی یک پرده احتمالا اشکال از همان پرده است. گمان نکنم اگر دسته ساز شما تاب داشته باشد روی یک پرده فقط گز داشته باشید. احتمالا ساز شما مشکلی ندارد اگر پرده ۱۹ گز میزند به این خاطر است که از پرده بعدی پایین تر است یا نازک تر است.

  • با سلام من مدت یکسال و نیم سه تار میزنم چند ماهی را زیر نظر استاد بودم و درحال حاضر روزی شش ساعت تمرین دارم چند سوال دارم سه گاه شور بیات یعنی چه و ردیف نوازی یعنی چه و کتاب را در اینمورد معرفی فرمائید ممنون

  • سلام
    من ۱ ساله کلاس سه تار میرم .تازه ماهور رو تمام و وارد شور شدم. اما مشکلی که دارم اینه….
    همیشه تمرین هامو اماده میکنم و به کلاس میرم استادم هم راضیه .اما اگه بعد از یه مدت بخوام همون تمرین هارو بزنم انگار کاملا از ذهنم پاک شده وهیچی یادم نمیاد . آیا ساعت کار کردنم کمه ؟؟؟؟؟من هفته ای۳ یا۴ ساعت کار میکنم
    از راهنماییهای همگی ممنونم

  • سلام من میخوام ناربخرم ولی هیچ اطلاعی دباره قیمت،مدل کلا چیزی دربارش نمیدونم فقط خیلی ازش خوشم میاد
    اگه کسی راهنماییم کنه ممنون میشم

  • سلام آقای علیرضا قیمت تار میتونه ار سیصد تومن شروع شه و به هفت هشت میلیون برسه به نظر من یه تار با قیمت هفتصد تومن قابله قبوله حداقل برای من که اینطور بوده.و من سازمو از همون موسسه که میخواستم برای یادگیری برم گرفتم چون اگه لازم بود سازه بهتری بگیرم موسسه میتونست برام بفروشه…

  • بسیار عالی بود.
    ضمن تشکر جا دارد این نکته را متذکر شوم که تمیز بودن دستان نوازنده وشستن دستها نیز درطول عمر پرده ها موثر است.

  • بسمه تعالی
    با سلام
    آدم باید برای هر سازی سالها زخمت بکشد تا بتواند نوازندگی کنه دست کم ۵ سال زمان لازم است تا بتوانی ب زیبای ساز سنتور را به صدا در بیاوری با همه احوال انسانها با ید برای تمامی استاد موسیقی چه سنتور مثل فرامرز پایور یا تار جلیل شهناز یا سه تارجلال ذوالفنوناحترام و ارزش قائل بود چرا این بزرگان اسطوره و قهرمانان و اساتید های بزرگ موسیقی ایرانی هستند که در هیچ جای دنیا چنین استادانی نه بوده و نه وجود دارد یاد این عزیزان گرامی و روحشان شاد . البته این حقیر حدود دو سال است که ساز سنتور را شروع کرده و فقط این را بگویم هر سازی باید بر روی آن زحمت و تلاش کشید و تمرین و ممارست انجام داد تا به جایی رسید با تشکر از تمامی عزیزانی که در موسیقی دستی دارند و با سپاس ودردو بر بزرگان علم موسیقی

  • سلام . مدینه گفتی وکردی کبابم . خیلی از نظرات رو خوندم . ۱۰ساله سه تار کار می کنم . سرجمع شاید ۱۵ جلسه رفتم کلاس . بعدش دیگه توخونه نشستم کار کردم بعضی موقع ها تو زمان دانشجوییم ۷ ساعت در طول روز کار می کردم ولی به نوایی نرسیدم . الانهم ولش نکردم گوشم قوی شده ولی سرجمع از کار خود راضی نیستم . وقتی ناخنم می شکنه دیگه واویلا عصبی می شم . به اونایی که تازه می خوان این ساز روانتخاب کنن ویاد بگیرن اینه که حتما با استاد کار کنید وگرنه مثل من پراکنده وبی هدف ولو می شید.یه مشکلی هم که دارم اینه که خانمم از صدای سه تار خوشش نمیاد. پس حواستون به این نکته مهم هم باشهولی بااین وجود عاشق سه تارم . از دست اندر کاران این سایت هم کمال تشکر را می کنم .

  • سلام. من شنیده بودم که نواختن تار به انگشتان بلندی نیاز داره و من انگشتان کوتاه و چاقی دارم. به تار علاقمند بودم و با یکی از استادان شهرم صحبت کردم و ایشون گفتن که اندازه انگشتان مهم نیست. الان من چند ماه هست که تار را شروع کردم. در این مدت برای گرفتن پرده ها با انگشت دوم و سوم، انگشت اولم رو بر می داشتم و استادم هم ایرادی به من نمیگرفتن.الان متوجه شدم که این کار اشتباه بوده و هرچه سعی میکنم نمیتونم بدون برداشتن انگشت اول به درستی پرده ها را بگیرم. آیا برای نواختن تار واقعا انگشتان بلندی نیاز هست و من باید این ساز را کنار بگذارم؟ و اگر نه چطور میتونم این مشکل رو برطرف کنم؟
    ازتون متشکرم و منتظر پاسختون هستم

  • ۲۱ ساله سه تار میزنم تو این مدت جمع اینجور صمیمانا ندیده بودم کمک خواستین یاسوالی داشتین در خدمتم

  • سلام من ۸ ماه ۳ تار میزنم هفته ای نیم ساعت کلاس میرم با کتاب ذوالفنون شروع کردم الان درسم شهر آشوب چهارمی هست استادم میگه خوبم اما خودم راضی نیستم تا یه نکته رو یاد نمیگیرم ناامید میشم میگم ولش کنم واقعا نمیدونم چیکار کنم احساس میکنم اصلا یاد نمیگیرم خیلی ناامیدم همش به تشکیل گروه فکر میکنم واسه سالهای آینده اما نمیدونم تا چند ساله دیگه میتونم خوب یاد بگیرم مشوقی هم ندارم یعنی یجورایی تو خونواده کسی از ۳ تار خوشش نمیاد همش بهم میگن ت که استعداد نداری چرا میری کلاس

    خیلی آشفتم کمکم کنید

  • در ضمن بگم که ادم بی اراده ای هم هستم حرف دیگران زود روم تاثیر میذاره
    و همینطور سختی های ۳ تار رو که میبینم کم میارم واقعا کم میارم نمیدونم اونایی که موفق شدن هم اولش مثل من بودن؟

  • سلام من انگشتای دستم یه مقدار کوتاهه. مخصوصا انگشت کوچیکم. آیا به خاطر این مشکل نمیتونم گیتار یاد بگیرم؟

  • سلام
    ترتیب پرده ها در سیم دوم بصورت سیم اول باید رعایت شود یا که جابجا میشوند و اگر جابجا میشوند به چه شکلی است؟

  • سلام و خسته نباشید
    میخاستم بدونم برای نواختن اهنگهای ترکی استانبولی با گیتار ،احتیاج باکوک خاصی هست?غیراز ویبره و بند ،چه تکنیکهایی کاربرد دارن?
    ممنون

بیشتر بحث شده است