گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

محمدرضا لطفی و محمدرضا شجریان در گلها


در ادامه مقالاتی که درباره ارزش انتشار مجدد آثار ارزشمند موسیقی نوشته شد. در این مطلب به بررسی چند اثر دیگر می پردازیم که محمدرضا شجریان نقش خواننده آن را به عهده داشته و با وجود محبوبیت مردمی و امکانات انتشار که برای او محیاست، هنوز به پخش این آثار بر روی CD دست نزده است. در میان این تصانیف «در کوچه سار شب»، با مجموعه «جام تهی» بر روی CD توسط انتشارات بتهوون به دست علاقمندان رسید.


دیگر تصنیفها «داروگ»، «به یاد عارف» و «ناز لیلی» هستند که هیچ کدام را محمدرضا لطفی برای ارکستر تنظیم نکرده است. با وجود اینکه کسانی که تنظیم این تصنیفها را به عهده داشتند، تجارب تنظیم قطعات زیادی را در این حال و هوا داشته اند، ولی باز با توجه به تحصیلات لطفی در آن زمان، وی می توانسته از پس تنظیم این تصنیف ها برآید و اثر یکدست تری بوجود بی آورد.

audio file “به یاد عارف”

همانطور که از نامش پیداست، برای یاد بود عارف قزوینی تصنیف ساز نامی ایران ساخته شده است. این اثر در آواز بیات ترک است که کمتر اثری با ارکستر بزرگ در این مایه به اجرا درآمده است.

شعر این تصنیف از هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) دوست و یار قدیمی لطفی است. تنظیم این اثر هم از جواد معروفی است که جزء آهنگسازان برنامه گلها بوده است. «به یاد عارف» را با وجود تنظیم معروفی (برای ارکستر مجلسی و تنبک) می توان یکی از بهترین تصنیف های بیات ترک دانست که متاسفانه عدم دسترسی به نت و صوت این اثر باعث مشکلاتی در معرفی این اثر شده است.

البته نباید فراموش کرد که دلیل اصلی این سهل انگاریها در واقع خود هنرمندان موسیقی ایران هستند، لازم به یاد آوری است که لطفی در کاست «به یاد عارف» که توسط انتشاراتی که زیر نظر خود او فعالیت میکند (آوای شیدا) همین تصنیف را بصورت یونیسون با گروه سازهای ایرانی به سبک -به اصطلاح- قاجاری اجرا کرده و جالب اینجاست که سالهاست این اثر بصورت CD منتشر شده است ولی از CD این تصنیف با تنظیم ارکستر خبری نیست!

audio file “ناز لیلی”

روی شعر معروف طبیب اصفهانى همراه با ارکستر گلها و تنظیم جواد معروفی اجرا شده است. تصنیف نام برده نشانه ای کامل از آهنگسازی به سبک گلهاست. در این اثر به خوبی می توان عمق درک آهنگساز را از حال و هوای آنروزگار شنید (و شاید افسوس خورد که چرا آهنگسازی با این قریحه که می توانست با حرکت در این مسیر همتراز بزرگانی چون مرحوم تجویدی در تصنیف سازی باشد، باید ذوق و خلاقیت خود را به کناری نهد و سعی در کپی کردن نه چندان دقیق موسیقی قاجار داشته باشد؟)

«ناز لیلی» می تواند یک نمونه عالی موسیقی فاخر گلها باشد، مخصوصا در این جمله: «خلد گر به پا خاری آسان برآید» که شکل ملودی آن روزهای درخشان مردان بزرگ گلها را به خاطر می آورد…

متاسفانه عده ای با نگاهی سطحی ارکستر گلها را به خاطر داشتن گروه بزرگ زهی و چند بادی چوبی غربی، ارکستری می دانند که به خاطر عقده های غرب گرایی تشکیل شده است، در صورتی که هدف آهنگسازان از کار با چنین ارکستری صرفا ارائه احساسات درونی شان به بهترین شکل ممکن بوده است و همچنان که همه ما از بسیاری از ابزار شرقی و غربی استفاده می کنیم، بدون اینکه حتی بدانیم، ساخت چه نقطه ای از جهان است.

«ناز لیلی» نیز همچون «به یاد عارف» بخاطر مایه خاصی که دارد، کمتر مورد استفاده در موسیقی چند صدایی قرار گرفته و عدم وجود همین انگشت شمار آثار نیز می تواند رشد این هنر را با وقفه مواجه کند.

audio file “داروگ”

روی شعر مشهور نیما یوشیج است با تنظیم فرهاد فخرالدینی که از ساختاری نو و زیبا برخوردار است. تصنیف با استکاتوهای زهی ها و جواب آن روی بادی چوبی ها آغاز میشود، کم کم ارکستر اوج می گیرد و شکوه های نیما با صدای شجریان آغاز می شود!


محمدرضا شجریان

موسیقی زیر آواز، بسیار حساب شده است و فقط اجرای یک پدال ساده و بی روح یا تکرار جمله به جمله آواز نیست. در این اثر تنظیم کننده از تیمپانی به خوبی بهره برده است که عدم وجود آن در بسیاری از تصنیفهای آن زمان رادیو بسیار احساس میشود. «داروگ» یکی از نمونه های موفق و کمیاب همراهی موسیقی ایرانی است با شعر نو که این اثر نیز می تواند اندکی این کمبود را کاهش دهد.

اجرای این چهار تصنیف بدون خوانندگی محمد رضا شجریان در آنزمان شاید غیر ممکن بود زیرا خوانندگان آن زمان رادیو که توانایی تکنیکی و وسعت صدایی اجرای این تصانیف را داشتند، حسین خواجه امیری (ایرج) و اکبر گلپایگانی (گلپا) بودند که می دانیم که در این حال و هوا نبودند. (خوانندگانی هم که در این حال و هوا آثاری داشتند مانند بنان و قوامی نظر حجم و وسعت صدا مانند شجریان نبودند.)

در واقع بهترین انتخاب برای خوانده شدن این سه اثر، همانا شخص محمدرضا شجریان بوده است. شجریان در این آثار نیز کاملا به درک فضای موسیقی و شعر رسیده و به نحو چشمگیری حالت های این تصانیف را القا می کند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۱۸۰

  • یاد آور این خسته را ..کین مرغ پربسته را یاد بهاران خوش است
    بسیار به جا و به موقع به این مطلب پرداختید.گاهی جنبه هایی از هنر هنرمندان فراموش میشود…نمیدانم چرا!!!
    تشکر از اینکه یاد بهاران را برای ما زنده کردید.

  • درست نیست بگویید بنانو قوامی دارای وسعت صدای شجریان شجریان نبودند مگر اینکه همه تصنیف های ایشان را نشنیده باشید دلیل اصلی این ببود که در ین سالها این دو نفر اصولا خوانندگی نمی کردند آن هم به علت کهولت سن .
    البته اجرای استاد شجریان کامل و بی نقص است .
    باز هم متشکر می شوم درباره دیگر آثار ارکستری شجریان در گلها بنویسید.

  • سلام
    منظورتان از این که استاد گلپایگانی در آن حال و هوا نبودند چیه؟ آیا اگر هر کسی شبیه استاد شجریان نخواند کارش بی ارزش است ؟
    آن زمان که استاد گلپایگانی بارها و بارها آوازهایی
    اجرا کرد که همه ساکت شدند(…)؟
    (…)!!!
    در مورد ایرج قبول دارم.

  • راستی چرا فکر میکنید که میتوان گاهی اوقات شعر را
    واضح ادا نکرد؟
    به قول استاد خالقی:
    آوازه خوانی همان “غزلخوانی” است یعنی آواز در خدمت شعر همین!
    حالا چون استاد شجریان در بیشتر موارد شعر را درست ادا نمیکند پس اینکار درست است؟
    چرا هر کار اشتباهی استاد شجریان میکند شما به زور آنرا اصلا لازم میدانید؟!

  • اگر مراد نصیحت کنان ما این است **** که ترک دوست بگوییم تصوریست محال…
    اینان آفریننده ی هنرند وهنر برتر از گوهر است ،پس اینان از هزاران هزار هنر و گوهر برترند.
    درود بر خداوندگار آواز ایران .

  • باتشکرمن از علاقمندان شجریان هستم ولی نظر شما نسبت به گلپا را نمی پسندم و لفظ در این حال و هوا نبودن را حداقل برای ایشان مناسب نمیدانم واز بزرگ کردن تنهایک خواننده بپرهیزیم.

  • شمادر حدی نیستید که درباره استاد گلپا سلطان آواز ایران نظر بدهید آن زمان که آواز ایران با آوای گلپا زنده شد شجریان کجا بود برخی می گویند او فقط ردیف دان است من می گویم او ردیف دان هم نیست
    بنان گفته (همین بنان که قبولش دارید)خوب شد گلپا آمد تا ما هم بتوانیم دوباره آواز بخوانیم

  • با سلام نمیدونم چرا به بعضی ها برخورده که منتقد محترم درباره ایرج و گلپا چنین تعبیری داشته در صورتی که شاید مودبانه تر و حرفه ای تر از این ادبیات برای اون دو بزرگوار در اون زمان وجود نداشته باشه چون واقعا اجرای همچین تصانیفی حال و هوای خاصی میخواسته که واقعا این بزرگان تو اون برهه از چنین حال و هوایی برخوردار نبودن(البته متاسفانه)

  • من شخصا از طرفداران استاد اکبر گلپایگانی (گلپا)
    هستم
    شمااگر برنامه های گلپا رو تو رادیو گلها گوش کرده باشید به توانایی صدای ایشان پی میبرید و متوجه میشوید که ایشان چه وسعت صدایی دارند
    بهد از انقلاب به دلیل عدم اجازه فعالیت استادانی که قبل از انقلاب فعالیت میکردند بسیاری به عنوان استاد معرفی شدند
    که شما هم مثل من تا زمانی طرفدار اینها هستید که صدای گلپا را نشنیده اید

  • طرفداران شجریان اگر راست می گویند ترتیبی دهند تا شجریان واستادگلپا با هم بخوانندان وقت می فهمند که چرا دکترای موسیقی و جایزه پیکاسو به استاد گلپا اعطا شده است.

  • کسانی که در مورد استاد شجریان اظهار نظر می کنند یا خیلی بیشتر ازایشون حالیشونهیا اینکه هیچی حالیشون نیست

  • با سلام
    امروز سفسطه گران سیاسی همه چیز ما را گرفته اند
    حتنی گروه عارف و شیدا ما را.
    زنده باد استادان محمدرضا شجریان-محمدرضا لطفی- حسین علیزاده – پرویز مشکاتیان – شهرام ناظری – و ….

  • در مورد آقای محسن دهینی بگم که اگه شما استاد شجریان رو قبول ندارید مشکل خودتونه ولی تو این کشور به هر کسی که بگین استاد مسلم موسیقی ایران کیه بهتون میگه پس لطفا اگه کسی از خواننده مورد علاقتون انتقاد میکنه لطفا شما با خراب کردن استاد جبران نکنین

  • از استاد بزرگوار وسرور عزیزم محمد رضا شجریا ن کمال تشکر رادارم که با صدای دلنشین خود مردم ایران را شاد می کنند واز استا خا ضعانه تقاضا می کنم اگر امکان دارد در بیرجند کنسرت اجراکنند

  • مهم تنها صدا نیست این شخصیت خاص شجریان هست که اورا به یک راز حقیقتا مانا تبدیل کرداست .مردی که کارهای مو سیقای اش تداعی مبارزات مردم ایران است. پابه پای مردم گریستن وشاد بودن مهم است گرچه صدای شجریان اسمانی است.

  • با سلام وخسته نباشید خدمت استاد شجریان میخواستم از شما به خاطر برقراری ارتباطی که بین من و موسیقی واقعی و اصیل کردید تشکر کنم همچنین از اقای محسن پسر عمویم که مرا با شما وموسیقی اصیل و سنتی اشنا کرد

  • سلام…

    ببینید کمال در خوانندگی یعنی خواننده ها بدانند برای چی دارند آواز میخوانند… “آواز خوانی” همان “غزلخوانی” هست… ادای درست شعر شاید در نوع کامل اون در صدای اکبر گلپایگانی هست… واقعا ایشون در شناساندن ادبیات کهن این مرز و بوم با همین درست ادا کردن شعرهایی که میخواندند نقش بزرگی ایفا کردند…
    اعتراف میکنم نظر بنده از چندین ماه پیش تا حالا در مورد صدای استاد شجریان خیلی تغییر کرده… معتقدم ایشون اگه در حال حاضر این همه عزت و احترام دارند حاصل سالها رنج و مهنت هست… و البته حق ایشان بود که به قله های آواز برسند… چون بسیار بسیار تلاش کردند… اما نباید بدون اطلاع از پیشینه آواز امثال اکبر گلپایگانی ایشان رو مثلا همسطح … بدونیم… ایشان در زمانی خواننده اصلی و صاحب کرسی گلها محسوب میشدند که واقعا استاد شجریان جز خواننده های درجه ۲ و حتی ۳ محسوب میشدند… اما استاد شجریان تلاش کرد… و رسید به قله…
    ولی من معتقدم قله اصلی آواز ایران برای همیشه متعلق به اکبر گلپایگانی هست… نمیدونید چه معجزاتی توی صدای ایشون دیدم…

  • در مورد گفته آقای علی شیرمحمدی باید بگویم: خداوندگار آواز ایران نه! بهتر بود مینوشت: شاهنشاه ایران!!!
    مطمئن باشید اگر سبک و صدای چند تا خواننده جوون نبود آواز سنتی تا حالا دفن شده بود. و اگر انحصار و تک صدایی دهه اول انقلاب نبود استاد شجریان به این حد از شهرت نمیرسید. فراموش نکنید بیش از یک دهه تنها آواز سنتی که از رادیو و تلویزیون پخش میشد استاد بود تا جایی که مردم “هر گونه” آواز سنتی را میشنیدند در جواب صدای کیه؟ میگفتند :شجریان!

    در جواب خواننده محترمی هم که کارهای مو سیقای استاد را پابه پای مردم گریستن وشاد بودن انگاشته باید گفت هیچ خواننده ای به اندازه او از اجتماع و مردم دور نبوده! سطح شهرت انعکاسی از نزدیکی به مردم نیست. همون اندازه که آمیتا پاجان در هند شهرت داره همون اندازه از مردم هند فاصله داره.
    در کناری نشستن و انزوا اختیار کردن برای اینکه معصوم بمانی هنر نیست. و اتفاقا یکی از دلایل بسیار بسیار مهم در ابهت استاد شجریان همین کناره گیری از اجتماعات میباشد. کپی مهندس موسوی.
    در آخر بدانید بسیاری از اظهار نظرها در مورد سطح موسیقی در ایران (و نیز سایر رشته های هنری) اگر موشکافی شود خواهید دید که سر نخ به تعادل بازار مالی فروش آثار برمیگردد که خود داستانی و حکایتی تکراری از سندیکای شاعر-آهنگساز-خواننده-فروشنده میباشد و گرفتار در این بین امثال ما جوونها!

    با تمام اینها به هیچوجه نمیتوان مانع ایجاد تنوع و تکثر و جوانگرایی و پوست اندازی در آواز ایران شد! بهتر از استاد شجریان بوده و بهتر از او هم خواهد آمد!

  • در رابطه با عزیزانی که در رابطه با گلپا نظر دادن باید بگم که گلپا تنها حسن صداش نفسش بود و زیاد چهچه میزد وگرنه دنگ صدای شجریان وتکنیک اوازشو کدوم خواننده داره؟

  • سلام خسته نباشید همانطور که حافظ دیگه تکرار نمیشه استاد شجریان هم بی بدیله شخصیت استاد شحریان همان شخصیت عارفانه حافظ در زمان حال هست

  • Ba salam va arze khaste nabashid khedmate shoma aghaye porghannad.dar inke ostad shajariyan dar ejraye in tasanif besyar ghodtartmand bodeand bahsi nist..amma vaghty shoma dar payane neveshteye khod eshare mikonid ke ostad iraj va ostad golpayegani dar in halo hava nabodand…aya in kenaye zadan ba in asatid mibashad?aya tasnifhaii ke otad iraj ya osad golpayegani ejra nemodeand ra ostad shajariyan mitavanad ejra konad?aya behtar nist begoin ke n golha har kodam boye khasse khodra darand bedone inke be in azizan va bozorgan tohin konim?

  • دوست عزیز، من هیچ توهینی نکردم. با یکبار گوش دادن به تصانیف آقای گلپا و ایرج به راحتی متوجه میشوید که فضای آن تصانیف حال و هوای دیگر دارد (خودتان هم اشاره کردید که هر گلی بویی دارد…) و من نه گفتم آن بد است و این خوب، قضاوتی هم در مورد تکنیک آنها کردم و حتی آنها را به عنوان خوانندگان با تکنیک آن زمان هم نام بردم، نمیدانم چطور شما چنین برداشتی کرده اید!

  • سلام؛ در جواب اقای سعید؛خسرو اواز ایران استاد شجریان است و بعد از این هم خواهد ماند؛و اگر منظور شما از انزوا این است که استاد مانند بعضیها به عنوان مثلا با مردم بودن مانند شومنها در تلویزیون ظاهر شوند شما درک درستی از موسیقی سنتی ندارید.بعد هم هنرمند ماندن مهمتر از هنرمند شدن است در ضمن اگر استاد شجریان جا و مقام والاتری نسبت به بقیه دارند به دلیل سطح اگاهی از موسیقی و کیفیت بالای کار وزحمتی است که در این راه کشیده اند؛به علاوه کار ایشان از دل برمیاید که بردل هم مینشیند؛در ضمن اکثر خوانندگان جوان مطرح هم شاگرد ایشان هستند؛در ضمن همانگونه که در سینما شاهدیم وقتی بعضی ها (چوبداران) فیلم ساز میشوند دیگر جایی برای حاتمی کیاها نمیماند.

  • salam aghaaye mohsene dehini.bayad arz konam ke shoma ba bazai ba kalemaate tekrari va gholonbe nemitoonid ezhaare nazar konid.zemnan bayad arz konam manzoor az haaleo havai ke aghaye golpaaayegaani dar oon naboodand in nist ke ishoon avaaz balad naboodan.oon zamani ke aghaye golpa dar golhaa mikhandand (be sabke aam pasand)aghaye shajariaan radife avaazi ro tamoom karde boodand.aghaye golpa dar eyne honar mandi vaghean bishtar az chand noe mamoolie tahrir balad naboodand.va hamin bood ke baaes shod golpa tabdil be ye khanandeye aampasand beshe .amma shajarian moosighibalad hastanand.zemnan golpa dooste samimie pedarbozorge man boodand ishoon kamelan az nazare akhlaaghi shenaakhte shode boodand!!!!!!!!!

  • According to Ostad Banan and Ostad Yahaghi, no singer could ever sing like Ostad Iraj. I agree that Iraj and Golpa sang so many different songs just to either make money or grab fame, but then again, so did Shajaraian. Didn’t he sang for Molas (Rabana, Pedar, etc).

  • خطاب به طرفداران گلپا

    علی آقا شما که طرفدار آقای اکبر گلپایگانی هستی . من خودم یکی از طرفداران پرو پاقرش بودم ولی زمانی که استاد شجریان و شناختم دیگه گلپا از ذهنم بیرون رفت.گلپا تکنیک خوانندگی بالایی ندارد ولی استاد شجریان دارای تکنیک بالای خوانندگی است. من خودم پنج ساله که دارم آواز می خوانم هم آوازهای گلپا و خواندم وهم آوازهای استاد شجریان ولی واقعا آوازهایی که استاد شجریان خوانده خیلی سخت تر و تکنیکی تره.
    علی آقا شما که گفتید گلپا و استاد شجریان با هم بخوانند تا ببینیم کامشان بهتر می خوانند اصلا لازم به این کار نیست ما می تونیم از روی کارهاشون تصمیم بگیریم. اگر گلپا وسعت صدتی بالایی داشت حتما اجراهای بهتری انجام می داد . اجراهایی که استاد شجریان انجام داده در نوبه خودش بی نظیره. اجراهایی چون «ربنا،دستان،در خیال،چشمه نوش،نوا مرکب خوانی و…» .چرا تا حالا گلپا در آوازهایش از دستگاه های تکنیکی چون راست پنجگاه و نوا استفاده نکرده.
    استاد شجریان یگانه آوتز و چهره جهانی موسیقی می باشد.

    با تشکر

  • متاسفانانه ما عموما مغلوب جو غالب جامعه چه, عامی, چه حرفه ای می باشیم و در تب داغ شجریانیسم می سوزیم.
    دستی از غیب برون آید و کاری بکنیم.
    جامعه (عموم) از سبک غم زده ای که آقایان شجریان وپیروان مکتب او به موسیقی سنتی داده اند موسیقی اصیل ایرانی را رها کرده اند.
    بی هیچ شبه میگویم intonation صدای این آقا در ۸۰ درصد دستگاه آوازی ما سازگاری ندارد و بدرد موسیقی کلاسیک غرب می خورد.
    لعنت بر هر چی فراماسون و جو غالب اون.

  • بنده یکی ازافرادپروپاقرص موسیقی سننتی هستم ودستگاهای اوازی رامی شناسم ومی خوانم مخصوصاصدای (ایرج.گلپاوشجریان رادوست دارم.صدای خوب.رساومسلط به گوشهای اوازدرکشورمازیادبوده وهست.امانظرخیلی هاسلیقه ایست وازخواندن وصدای خوب وبااحساس وخوب خواندن سردرنمی اورند.من برای اینکه گفتارم را ثابت کنم وحرفهای بی موردخیلی هاراخنثی کنم اززبان نام اوران موسیقی صحبت میکنم نظیر(استادان پرویزیاحقی.جلیل شهناز.تجویدی.فرهنگ شریف.اسدا.. ملک.همایون خرم.فضل ا..توکل وبزرگ مردموسیقی ایران دکترنورعلی خان برومند گلپادارای صدای استسنایی می باشدوقرنهابگذردتاخداوند دست به خلقت چنین انسانی با چنین صدایی بزندودرپایانباید گفت هیچ سخن ونظریه ای جانشین عمل نمی شودواین را گلپادرگلهاثابت کرده است.

  • سلام.
    شما دوست عزیز که میگویید قبلا گلپا گوش میدادم و لی بعد از شنیدن صدای شجریان گلپا را فراموش کرئم چند نکته را که نمیدانید عرض میکنم.
    من تعجب میکنم وقتی میشنوم که میگویید گلپا نوا و راست پنجگاه نخوانده.در حالی که گلپا راست پنجگاهی را در گلهای جاویدان خواند که دیگر تکرار نشد.یا راست پنجگاهی که با تار جلیل شهناز اجرا نمود نیز بی نظیر میباشد.همچنین گلهای رنگارنگ ۴۷۵ که در نوا اجرا کردند یا شاخه گل ۳۹۶ باز هم در نوا.استاد گلپا بنا به تایید اکثر کارشناسان موسیقی در مرکب خوانی نیز نظیر ندارند و این نشان از تکنیک بالای ایشان است.ایشان نزدیک به ۴۰۰ برنامه گلها دارند که مطمئنن شما حتی ۲۰ درصد ان را نشنیده اید.امیدوارم کمی واقع بین باشید.

  • متاسفانه در مملکت ما نه مردم و نه هنرمندان حس همکاری ندارن و تا کسی اسمی از خودش در می کنه دیگه بقیه رو تحویل نمیگیره و برای همینه که تمام اساتید هنری این مملکت اعم از موسیقی و دیگر هنرها تنها به تولد اثرهای هنری مشغولند.
    کاش میشد روزی دوباره این اساتید باهم اثرهای جاودان خلق میکردند.کاش!

  • تنظیم ” داروگ ” بی نظیرست.
    ۱- اصل وحدت و تضاد و تنوع بخوبی رعایت شده ، در ریتم و در هارمونی و ارکستراسیون و همچنین خطوط ساده کنترپوان.مدولاسیون ها و شیفتهای ماژور مینور ابدا آزار دهنده نیستند. شروع تصنیف و هارمونی و ارکستر زیر آن بی همتاست و بسیار همخوانی دارد.

    ۲-بافت معتدل پولیفونیک و بهره گیری از هارمونی کوارت ، دیسونانت های بجا و همینطور حرکت موازی ربع پرده ها با خط آواز کیفیت یونیک بکار داده ست و این ناشی از تجربه و مطالعه دقیق تنظیم کننده است

    ۳-ارکستراسیون رنگامیزی زیبایی دارد. بادیهای چوبی ، استکاتوها و دتاشه های زهی حضور داروگ را تداعی میکنند. استفاده از سنج و تیمپانی جسورانه است .

    ۴-خط ملودی روی ” نشاطی نیست ” و ” دنده های نی ” تکراری و اندکی یکنواخت است

    ۵-ضبط اثر با دقت انجام شده و نظارت استادانه داشته است.

    بدیهیست با مطالعه پارتیتور اثر به نکات تازه تر و ارزنده تری میتوان دست یافت

    با احترام

  • حق با شماست.این موسیقی مودال هست. باید مینوشتم وصلهای تریادیک در آواز دشتی مد شور …بجای شیفتهای ماژور و مینور . هر چند یافتن یک پروگرشن تریادیک سالم و گوشنواز با حضور ربع پرده ها کار چندان ساده ای نیست و خواهی نخواهی در شور درجات سه و شش ماژور پایگی ، یک و چهار تریاد مینور پایگی بنا میشوند. و این در کار تنظیم کننده میتواند براحتی و ناخواسته “بایاس “ایجاد کند و به وحدت کار لطمه بزند. نکته ای که در ” داروگ ” بشکل استادانه ای رعایت شده ست.

    به هر تقدیر این قطعه– بدور از های و هوی تعظیم و تکریم های رایج– سر مشق و نمونه خوبی ست برای آندسته از آهنگسازانی که این شیوه را پی گیری میکنند.

    با احترام

  • با سلام

    به همه دوستان عرض می کنم صدای همه اساتید موسیقی ایرانی در نوع خود جذاب و زیباست … و هر کدام موقعیت خاص خود را می طلبد.. اما با تمام ارزشی که برای استاد گلپایگانی قائل هستم و شما هم حتما” مثل من هستید باید بگم که ارزش نت خوانی و موسیقی دانی محمد رضا شجریان در آواز و تحریرات آوازی ایرانی که بسیار مشکل و سنگین است بسیار مشهود است که متاسفانه در صدای بسیاری از خوانندگان نیست یا اگر نمونه ای از چپ خوانی های استاد را گوش کنید و سواد موسیقی در حد خیلی کم هم داشته باشید به راحتی متوجه خواهید شد …

  • سلام دوستان اهل موسیقی اصیل ایرانی استاد شجریان علم موسیقی بالایی دارد وخوب هم می خواند امااستاد گلپا ضمن اینکه خوب می خواند تنها خواننده ایست که صاحب سبک است ودارای خلاقیت می باشد وصدایی دارد که هیچ کس تاکنون نتوانسته حتی صدای ایشان را تقلید کند پس این صدا مخصوص خود اوست و برای همیشه تکرار نشدنی است.

  • این یه بحث کاملا بی مورده.دلیلی نداره طرفداران موسیقی جدی با طرفداران موسیقی عامه پسند دعوا کنند.همیشه کسانی بودن که با سوار شدن بر موج بی سوادی و کج سلیقگی اکثریت نادان، به شهرت رسیدن.اما این هیچ لطمه ای به هنر واقعی نمی زنه.

  • انشا اله خدا به پنجه های استاد لطفی قدرت و نیرو بده تا این استاد گرامی همچنان در موسیقی سنتی ایران بتازند.

  • به نظر خیلی ها گلپا بهترینه یا ایرج یا شجریان
    من خودم یه وبلاگی دارم در مورد ایرج وگلپا استاد شجریان وگلپا دوستدارانشون بیشتر از ایرج به نظر میرسه البته به دلیل اینکه ایشان کمتر مشهور شده در اواز البته در بین کسانی که موسیقی را درک می کنند اینگونه نیست در واقع اگر بگوییم که ایرج رساترین و واضح ترین صدا را دارد سخنی به گزاف نگفته ایم در مورد صدای گلپا همانطور که همه میدانند صدایی صاف نرم وزیبا دارد یعنی صدایی شبیه به صدای افسانه داود بنان از صدایی گرم دلنشین ونرم بهره میبرد استاد شجریان هم صدایی دلنشین دارند البته در پرده های پایین متاسفانه شجریان در گامهای بالا بر عکس ایرج وگلپا توانایی کمی دارد یعنی صدایش از حالت دلنشین خارج میشود در کل کسی که گلپا را دوست دارد ایرج را دوست دارد وبر عکس واقع بینانه بنگریم در نبود ایرج وگلپا شجریان توانست محبوبیت بسیار زیادی در بین کسانی که ایرج وگلاپا را نمی شناسند به دست اورد به همه دوستداران شجریان توصیه میکنم مست مستم از گلپا وگلهای ۵۲۲ را گوش دهند احتمالا نظرشان عوض می شود با تشکر مدیر وبلاگ

  • به هر سایت و وبلاگی که سر بزنی و ایرانی باشد یا پای ایرانی در ان باز شده باشد جز دعوا و توهین و من من کردن هیچ چیز نمیبینی
    هیچ فرقی نمیکند که مطلب سیاسی باشد یا در مورد اشپزی
    همیشه میخواهیم نشان بدهیم که من بهتر میدانم و سلیقه من بهتر است
    ای مرده شور این فرهنگ و ادب و هنری را ببرند که فقط بلدیم پزش را بدهیم

  • منواقعا متاسفم برای دوستانیکه بدون اطلاع اظهار نظر
    میکنندچون بنده بادردستداشتن۱۲۰گلهاازاستادگلپاایشاندرتمام دستگاههای ایرانی ان هم۴۰سال پیش آوازاجراکردهاندبرای مثال آوازماهورراکه آقای شجریان دردهه۷۰اجرا نموده اند اقای گلپا۴۰سال قبل انرابا ان نحوه دلنشین خوانده انددوستان اگر خواستندبانوشتن آدرس برایشان ازطریق پست ارسال میکنم

  • تعداد اجرای آواز دستگاهی گلپا ۳۰۰ و اندی و تعداد اجرای دستگاهی ایرج ۲۲۰ و تعداد اجرای دستگاهی شجریان فقط ۷۰ و خرده ای است . خجالت بکشین و به دو سلطان آواز ایران ایرج و گلپا توهین نکنین ! واقعا برای شماها متاسفم که از موسیقی هیچی نمیفهمین !!

  • اینی که میخونید حرف من نیست حرف کسی که پرفسور(دکتر سپنتا)موسیقی:وسعت و قدرت صدای ایرج از تاج اصفهانی مال تاج از گلپا و مال گلپا از شجریان بیشتره خوب حالا اگه شما بیشتر از دکتر سپنتا از موسیقی سرتون میشه اون یه بحث دیگس

  • هر چی باشه شخصیت استاد شجریان مهمه چون ایرج و گلپا اون روزا بازاری کار می کردند (کافه ای) اما استاد شجریان موسیقی ایرانی رو زنده کرد از لحاظ صدایی هم استاد شجریان از حنجره ای قوی تر برخورداره مخصوصا تحریرهای مخملی ایشون رو از هیچ خواننده ای نشنیدم ضمنا گلپا راست پنج گا رو از استاد کپی کرده! و ایرج با این که ۴ سال از استاد مسن تره صداش افت وحشتناکی داشته و گلپا از تحریرهای عربی خیلی تو صداش استفاده کرده

  • من هم واقعا اعتقاد دارم استاد شجریان استاد بزرگی و صدای قدرتمندی داره ولی اگه کمی دقیق تر باشیم میبینیم استاد شجریان نمیاد هیچ وقت مثلا تصنیف رنگهای طبیعت استاد تاج اصفهانی رو بازخوانی کنه چون میدونه که صداش اون قدرت لازم رو واسه این تصنیف نداره در مورد استاد ایرج هم همه میدونن هیچ خواننده ای قدرت صدای او رو نداره از شما خواهش میکنم برنامهی گلهای شماره ی یک ایرج رو که تو دستگاه همایون اجرا شده رو یه بار گوش کنید که هم اوج تسلط و استادی و هم قدرت صدای ایرج رو توش میتونید درک کنید

  • استاد شجریان تصنیفهای به مراتب مشکلتر از رنگهای طبیعت رو اجرا کردن که نمونش صبح است ساقیا یا تصنیف داروک و … هست.

  • یعنی شما میگین اوج صدای شجریان از تاج بیشتره؟نفسش از گلپا بیشتره؟استادیش از طاهرزاده بسشتره؟صداش از ایرج زیباتر دلچسبتر و قدرتمندتره؟لطافت صداش از بنان بیشتره؟اگه اینا رو میگین یا از موسیقی هیچی سرتون نمیشه یا یا خودتون نمیخواین هیچی از موسیقی سرتون نشه

  • از مطالب جالبتون کمال تشکر را دارم .اما درست نیست از استاد شجریان بت ساخت کسان دیگری هم هستند که صدای خوبی دارند مانند شهرام ناظری وغیره

  • سلام به همه دوستان.
    زنده باد تمام آواز خوانان و موسیقی دانانی که برای اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی تلاش کرده و می کنند.

  • واقعا جای تعجب است که چرا دوستان متوجه نشده اند که با وجود ممنوعیت فعالیت خداوندگار اواز ایران استاد ایرج مطرح شدن استاد شجریان در محافل زیاد هم اهمیت ندارد.

  • به نظر من بحث راجع به یگانه استاد آواز ایران که همانا استاد شجریان باشند کار بی مفهومی است زیرا سایر موسیقی دانان نمی توانند به پای ایشان برسند چرا که هیچ یک از آنهایارای مقایسه شدن با استاد را ندارند در ضمن آنهایی که سنگ گلپا یا ایرج را به سینه میزنند بدانند که استاد در هیچ کاباره ای نخواندومقام استاد بالاتر از این حرف ها است
    به هر حال استاد شجریان بی شک برترین و بهترین بودند هستند و خواهند بود

  • استاد شجریان از زمان قبل از انقلاب نیز اجراهای فراوانی داشته اند ایشان بی شک یکی از استادان بی بدیل موسیقی هستند و کسی نمی تواند در مقام مقایسه با ایشان برآید

  • طرفداران شجریان بی منطق ترین طرفداران موسیقی لیرانی هستند.مهم نیست که دکتر ساسان سپنتا صدای ایرج را با قدرت ترین و وسیع ترین صدا میدونسته یا نظر بنان را در مورد ایرج و یا تنها کسی که در گلها بدونتست اوازی دعوت میشه و برنامه اجرا میکنه و ۱۰۰ها دست از این نمونه.اونها فقط حرف خودشون را میزنن .بگذاریب بزنند ولی حقیقت چیز دیگریست .در سال ۱۳۵۲ شجریان در مصا حبه ای گفته که هیچ کس برای من مثل ایرج نمی شود حداقل به نظر استاد خویش احترام بگذارید

  • از کودکی صدای بزرگان موسیقی ایران را شنیده ام.مرحوم پدرم صدای وسیعی داشت طوری که صدای بزرگانی چون تاج-ایرج طاهرزاده-بنان-گلپایگانی-قوامی وشجریان از حنجره اش شنیده میشد .وجود ایشان سبب شد که بیشتر صفحات ونوارها و آثار گلهای جاویدان-صحرایی-رنگارنگ-تازه-شاخه گل و….رابا گوش جان بشنوم.به نظر بنده بدون تعصب ودر نظر گرفتن آثاراین هنرمندان و رسالت موسیقی وشعر پارسی بی گمان تنها شجریان است که برازنده لقب استادی است گرچه دیگران نیز آثار ارزشمندی دارندولی تاکنون رسیدن به قله های دوردست را شجریان پیموده است و بس.

  • وقتی که من آهنگ های شما رو گوش میدهم
    میرم تو عالم رویا مخصوصا که حالا دارم آهنگ بهار دلکش رو گوش میدم .
    از استاد شجریان و نیز از استادلطفی
    بسیار تشکر میکنم
    ایران ای سرای امید
    بر دامت سپیده دمید

  • آقای فرید،کی گفته طرفدارهای استاد بی بدیل آواز ایران بی منطق اند؟فعلا که از نوشتار شما بیشتر جنبه ی بی منطقی دارد. اگر دوستداران این بزرگوار از ایشان و هنرشان و در حقیقت ار میراث فرهنگی و هنری خودشان دفاع می کنند نباید به بی منطق بودن ربط داد.
    استاد شجریان جزء معدود کسانیست که نام و فرهنک و اصالت ادبی ایران را به جهانیان می رساند و به لطف حق جزءموفق ترینشان.
    زنده باد خسرو آواز ایران

  • سلام فقط شجریان_مقایسه استاد با بقیه خوانندگان توهینی بیش نیست به استاد آواز ایران صدای پر جبرییل محمد رضا شجریان

  • سلام . با احترام از تمامی عزیزان خواهشمند هستم (عشق داند ) استاد شجریان و لطفی را این بار به طریق دیگر و با گوش دل گوش دهید.به شرط آنکه از ابتدا تا انتها یک لحظه قطع نشود.به نظر شما زخمه های تار لطفی فرا تر از زمین نیست ؟ صدای استاد به صدای زمینی شبیه است ؟ آیا اینان پیامبران زمان ما نیستند؟ آیا اینان فرا تر از ما در آسیمانها در حرکت نیستند؟ آیا اینان راه خدا را بر ما نزدیکتر نمی کنند؟

  • همه میدونن که چهارگاه سخت ترین دستگاه ایرانیه من از همه چهارگاه گوش دادم ولی هیچ کدومش به زیبایی کار استاد شجریان تو آلبوم دستان نمیشه

  • بسته به روحیه ای که داریم علاقه مند به صدایی میشویم .در صدای شجریان تفکر،سختکوشی وحرکت ارام وجود دارد در صدای کلبا سرزنده بودن و نشاط موج میزند ودرایرج قدرت و رسایی بالایی وجود دارد و بسته به تصور شما از هنر علاقه شما نیز شکل خواهد کرفت

  • با سلام . من خود از ۱۰ سالگی با آثار استاد آشنا شدم و کاست و cd های بسیار زیادی از بزرگان موسیقی به خصوص استاد شجریان دارم پدرم هم از مجموعه داران آثار استاد می باشد که قریب به ۴۰ سال است با صدای استاد زندگی کرده است .آثار گران بهایی چون در خیال – راست پنجگاه – دود عود – رسوای دل – آسمان عشق – و گلهای تازه و …. که نشان دهنده ی صدای خارق العاده ی استاد است بی شک این مطلب را عنوان می دارد که طلایه دار موسیقی ایران مردی است که نامش تا منتهای دنیا جاودانه خواهد بود و آیندگان قدر او را بیشتر از امروزیان خواهند دانست . و به قول فروغ فرخزاد : تنها صداست که می ماند .

  • با سلام خدمت همه دوستان ..در جواب آنانی که از وسعت صدا یا به اصطلاح دانگ در آواز حرف میزنند باید بگ که اصلا شما میدونین وسعت صدا چیه؟؟؟ اگه میدونستین در مورد گلپا و ایرج چنین حرفی نمیزدین و در پاسخ به دوستی که دستگاه چارگاه استاد شجریان رو سرآمد میدونن باید بگم بد نیست اجرای چهارگاه استاد رامبد صدیف رو گوش بدن تا نظرشون عوض بشه ..هم در قدرت اجرا و هم در بیان جان مایه شعر… و در مورد تکنیک اجرای آواز هم سوال من اینه ..اصلا برداشت و تلقی شما از تکنیک چیه؟؟؟ اینکه مثل استاد شجریان یک دستگاه رو ۱۰۰بار تکرار کنی بدون هیچ بدعتی و حرکت نویی در آواز؟؟؟شجریان فقط خانه آخر راهیه که طاهرزاده اونو بنا نهاد ..فقط میشه گفت ختم راه طاهرزاده نه بیشتر…البته در زحمات ایشون هیچ شکی نیست و همینطور در آواز خالی از اشکال ایشون ولی به راستی ایشون چه گامی برای موسیقی ما برداشتند..اگه اون دوست عزیز راست میگه چرا من که با شجریان بزرگ شدم الان حتی حاضر نیستم یه تصنیف کوتاه از ایشون گوش کنم..چون گذشته از حس و حال فاقد هرگونه مطلب جدید و آموزشیه…شجریان برای همیشه مدیون انقلاب اسلامیه ..چون اگه انقلاب نمیشد الان یه خواننده معمولی مثل اینهمه خواننده که بی نام و نشان هستند بود…پس باید به هوش و درک و ذکاوت شجریان آفرین گفت و تعقل سیاسی ایشون رو ارج نهاد…دوستانی که ادعای علم موسیقی و اینجور چیزا دارند میتونند به ایمیل من پیام بدن تا مفصل بهشون جواب بدم…جوابهای کاملا بی طرفانه

  • فقط این رامی گویم وبس که تاروسه تارلطفی بودکهحس مراباموسیقی اصیل پیوندداد.برای همیشه مدیون اوهستم.

  • باسلام:آقای شجریان سوالی دارم که جوابش را نمیدانم خواهشا جواب دهید:چرابعد از انقلاب تمامی خواننده های بی نظیر ما نخواندندوتنها شما خواندیدمن نمیگویم صدای شماخوب نیست.ولی چرافقط وفقط شما؟؟؟؟صدای حریرگون محمودی؟صدای۸دانگ ایرج؟حنجره ی طلای گلپا؟؟اینها چه شدند؟؟؟حتی در خورولایق یک تشکر یا قدردانی یا حتی یک نام بردن از آنهانبودند؟؟؟

  • در مورد اینکه چرا بعد از انقلاب شجریان بر صحنه ماند و دیگران بالاجبار کنار گذاشته شدند بحث بسیار است اما این نکته بر من روشن است که شجریان با اجراهای اوایل انقلاب مانند سپیده انتظار تحولی نو در بستر انقلاب داشت ولی در اثار بعدی کاملا این امید به یاس تبدیل شده مانند بیداد و یاد ایام که کاملا اشعار حاوی حسرت و گرامیداشت گذشته در انها به چشم می خورد.ایرج و محمودی و … دیگران خواسته یا ناخواسته نتوانستند همراه موج انقلاب باشند یا نخواستند. می بینیم که پخش اثار این خوانندگان حتی موجهترینشان بنان تا بیست سال بعد از انقلاب نیز ممنوع بود.

  • به نظر من بهترین خوانندگان ایرانی به ترتیب از برترین آنهاعلی اکبر گلپایگانی دوم محمد رضا شجریان و سوم منوچهری

  • در جواب فرید و فر هاداردکانی و دیگرانی که اظهار نظر بیجا در مورد استاد بزرگ و به راستی تنها استاد آواز ایران محمدرضاشجریان میکنند.شاید اینها فقط و فقط یاد ایام استاد را شنیده اند که بدون اجازه ی ایشان بارها پخش شد.هر چند که دراین اثر نیز تواناییهای ایشان کاملا مشهود است.اما اجراهای گلها ودیگر اجراهای قدرتمندانه ی ایشان را نشنیده اند.ضمنا در مورد شخصیت بزرگ ایشان چیزی نمیدانند.
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
    درود بر خسرو آواز ایران محمد رضا شجریان

  • بهتر است آواز استاد شجریان را(استاد آواز ایران) را اصلا با افرادی مانند گلپا مقایسه نکنیم و به استاد شجریان هم توهین نکنیم…

  • خداوند تعالی باحترام ربناهای قرانیش ایندو بزرگوار رابرای ایران و ایرانیان عزیز حفظ فرماید هنر متعهد رادرهنر این هنرمندان مومن ومتعهد وعارف و دلسوخته میتوان سراغ گرفت درهنر این هنرمندان

  • سلام
    گذشت زمان همه چیز رو ثابت می کنه ولی تا همین جای کار به نظر میاد شجریان از شهرت بیشتری برخورداره.من از صدای گلپاو شجریان لذت معنوی می برم
    با همه علاقه ای که به گلپادارم باید بگم آثار شجریان در کل فراتر از موسیقی سنتی هست
    اگه شجریان وجود نداشت خسرو آواز ایران حتما گلپا بود

  • عزیزان من ا ز یک نکته بسیار ناراحت میشوم که طرفداران استاد شجریا کسی را جز ایشان قبول ندارن واقعا بیائیم و منصف باشیم بند صدای اکبر گلپایگانی را خیلی خیلی دوست دارم و تکنیک و توانایی در اجرای گوشه ها را تحسین میکنم بنده در عین حال صدای استاد ایرج ونیز استاد شجریان را خیلی میپسندم پس بیایید به همه صداها گوش دهیم و بعدنظر منصفانه بدهیم.

  • مقایسه استاد شجریان با بقیه که واقعا خوب هستند مثل آقای گلپا یا ایرج و… مانند مقایسه خط نستعلیق با شکسته نستعلیق است.یعنی خط شکسته با تمام زیبایی که دارد کمتر از نستعلیق است

  • جالب است بدانید بنان در اوایل بسیار صدایش را وسعت می داد بطوریکه زیاد مطبوع به نظر نمی آمد. شاهد این ماجرا صفحه ای استا با تار استاد مرتضی نی داود. بعدا بنابر پیشنهاد وزیری دیگر اوج نمیگرید.

  • با عرض سلام خدمت همه ی شما عزیزان باید عرض کنم این برداشت ها اشتباه است هر دوی این عزیزان و بزرگواران از افتخارات ایران عزیز ما هستند چرا می خواهید با این ایده های پوچ دشمنی بیاندازید . با اینکه شاید نمیدانید اینها قریب به ۴۰ سال است دوست صمیمی هستند هر کسی در جای خود قرار دارد و صدای آقای شجریان یک نوع حس و حال می دهد و صدای آقای گلپا یک نوع حس و حال دیگر که هر دو مکمّل یکدیگر هستند . بیایید بجای اینکه دشمنی ها را افزایش دهیم دوستی ها را گسترش داده و بیش از پیش به این هنرمندان ارج نهیم .
    یا علی مدد 
    خداوند نگهدار شما عزیزان

  • یک هنرمند کارش و با تقلید شروع می کنه .
    وقتی از مرداب تقلید بیرون آمد و صاحب سبک و شیوه شد به او می توان لقب استاد داد.
    و آقای شجریان که دستگاه شور را از ادیب خوانساری . دستگاه نوا را از اقبال آذر . سگاه را از ادیب . دشتی را از جهانسوز دادبه و…….. تقلید میکنند شایسته این لقب نیستند . حتی ایشان تون صدایشان را از جهانسوز دادبه تقلید میکنند (ر.ج گزیده صد سال آواز موسسه ماهور) واقعا باید نگران شد به حال موسیقی ایران .

  • سلام آقا من خودم طرفدار پراپا قرص استاد شجریانم و شاید ۹۹/۹۹ درصد کارهایی که گوش می کنم از ایشونه وایشونو شاید خیلی خیلی بیشتر از همه شما بشناسم ولی تو رو خدا نیاید دست به مقایسه بزنید و مثلا ایشونو با استاد گلپا مقایسه کنید هر کدوم گرمی خودشونو دارن با این کار طرفداران این دو عزیز رو به جون هم میندازید.
    درود بر قاری دعای ملکوتی ربنا

  • دو نوع ردیف داریم : ۱)ردیف سنتی که نتیجه می دهد موسیقی دان سنتی و اجرای سنتی مثال: آواز :محمود کریمی . شجریان . … تار : لطفی . میرزا عبدالله … سه تار: داریوش طلایی . بهداد بابیی … ودیگران که بهتر است به این ها ردیف خوان و ردیف زن گفت
    ۲)ردیف خلاق که نتیجه می دهد موسیقی دان خلاق و اجرای خلاق
    مثال: آواز: تاج اصفهانی . ادیب (دوره دوم و سوم ) . گلپایگانی …. تار : شعبان خان شهناز . علی شهناز . جلیل شهناز ( چه بسا اگر پایتخت ایران در آن زمان اصفهان بود ما ردیف شعبان خان شهناز داشتیم) و عبدالحسین شهنازی و …
    سه تار : احمد عبادی ( فرزند میرزا عبدالله ردیف زن). ارسلان در گاهی و استاد صبا
    و دیگرانی که در این نوشته نمی گنجند

  • سلام به همه ی دوستداران خسرو آواز ایران
    بنده همان طور که در کامنت های گذشته عرض کردم استاد شجریان بی شک اعجوبه ی موسیقی ما بوده و تا به امروز اهل فن کسی را همانند وی نیافته است
    علاوه بر جنس صدای استاد و میزان وسعت صدایی وی تکنیک اجرای استاد نیز منحصر به فرد بوده و زیبایی اجرا را صد چندان کرده
    آثار فاخر و غیر قابل تکراری چون نوا مرکب استاد که به گفته ی تمام اساتید اهل فن از شاهکار های موسیقی است یا اجرای شیوه های آوازی در کاست چشمه ی نوش یا ترکیب مکاتب آوازی یا اجرای متعدد مرکب خوانی و … تنها بخشی از توانمندی های این استاد مسلم و یگانه گوهر موسیقی ماست
    من با گلپا و ایرج و … کاری ندارم اگر طرفداران این خوانندگان دلیل علمی و منطقی دارند که دال بر صحت گفته هایشان است بفرمایند تا بحث شود
    من با دلیل و برهان می توانم ثابت کنم که کسی را یارای مقایسه با خسرو آواز نیست
    چیزی که محبوبیت استاد را همواره حفظ مب کند مردم وار بودن و در کنار مردم بودن اوست نه مثل … که به تملق قویی دربار پهلوی بپردازد یا در فیلم فارسی های زننده به شهرتی رسیده از آن طریق به نان و نوایی برسد
    اولین قدم در وادی مقدس موسیقی پاکی و صداقت و حس انسان دوستی و رسیدن به درجه ی والای صفای باطن است نه کسب شهرت از طریق کاباره ها و …
    درود بر خسرو آواز ایران محمد رضا شجریان

  • جناب شجریان احتمالا یادشون هست چطور وارد رادیو گلها شدند…وسعت صدا در اکتاو دوم به جیغ زدن و در اکتاو پاینتر به جویده خوانی نیست .از تمام کسانی که مدعی هستند جناب شجریان رو همتایی نیست درخواست می کنم به برنامه های ضبط شده گلها گوش کنند و خود قضاوت کنند. آوازهای محمدرضا شجریان رو نمیشه با موسیقی فیلم های ایرج مقایسه کرد . پس بنابر این آواز جناب شجریان رو با آواز های ایرج مقایسه کنید.پرویز یاحقی – فضل الله توکل – رضا ورزنده – فرهنگ شریف – حسن کسایی و… کجا و جناب لطفی و علیزاده و … که موسیقی پاستورال و روستایی رو که ویژه اون مناطق هست رو به خورد مردم دادند وجوانان مارو از موسیقی ایرانی بیزار کردند و واقعا چنین موسیقی رو باید سنتی نامید مثل آبگوشت سنتی – بستنی سنتی و…ولی موسیقی گلها رو که روح ایرانی بودن در اون موج میزنه تنها می توان (موسیقی ایرانی) نامید.آیا توی این سالها آهنگی ساخته شده مردم اون رو پس از این که شنیدن زمزمه کنند؟منظور بنده آهنگها و ترانه هایی هست که استاد یاحقی – خرم – حبیب الله بدیعی – علی تجویدی و…. ساختند.خوب بجاش الان ریتم لنگ رو میزنن که مردم لذت نبرند! به اجرای موسیقی پلی فونیک که نمونش در موسیقی قدیم هست و خیلی جلو تر از موسیقی حال که منوفونیک هست توجه کنید . حتما توجه داشتین در موسیقی سالهای اخیر همزمان چند نوازده یک ملودی رو اجرا میکنند حتی اگر قرار نیست که نت به نت اجرا شه و یا از کنترپوان که نوشتن اون برای موسیقی ایرانی دشواره (به دلیل ربع پرده) بهتر هست که یک ساز مثل سنتور یا تار فضا سازی کنه.البته اگر بداهه نوازی بلد هستند و هنوز درگیر این ننباشند که درردیف موسیقی فلان استاد مضراب فلان گوشه اولیش راست بوده یا چپ !! البته باید متذکر بشم که اساتیدی چون میرزا عبدالله – حسین قلی و… در زمان خودشون خیلی برای این موسیقی زحمت کشیدن و قابل احترام هستند اما نباید این طور اندیشد که موسیقی ایران در ردیف خلاصه میشه چون احتمالا این رو میدونید که کل ردیف رو میشه در چهار ساعت و نیم اجرا کرد. موضوع دیگه ای که به طور خلاصه به اون می پردازم این هست که تعصب رو کنار بزاریم به جای این که ساز اختراع کنیم یا روش رو گل و بته بندازیم سازهامون رو تکمیل کنیم به راستی چرا سازهای خوش صدای ایرانی باید تا این حد دچار نقص باشند البته عده ای هستند که معتقد هستند ممکنه صدای ساز تغییر کنه ولی باید دونست که از بیسوادی و… هست این که مواد جدید رو نمیشناسیم این که نقاطی رو که در یک ساز ممکنه بهش نیرو وارد شه رو از قبل نمی تونیم محاسبه کنیم.باور کنید علمش موجودهست (اساتید جعبه ساز) میتونن نقشه ها وطرح های ساز هارو به یک مهندس آکوستیک یا حتی براتون عجیب باشه … به یک مهندس عمران که آشنایی با تحلیل سازه دارن بسپرن تا براشون حساب کنه که فلان نقطه به یک پل احتیاج داره و این کار برای یک بار هست قرار نیست هر دفعه برای ساخت ساز چنین کاری رو کرداون موقع بجای جعبه مثلا سنتور یا هر ساز دیگه به هنرمند تحویل بدن

  • غم زمانه خورم یا فراق یار کشم … به یاد اسطوره موسیقی ایران استاد مشکاتیان و درود بر خسرو آواز ایران استاد شجریان .

  • قیاس کردن اجراهای کوچه بازاری ایرج و گلپا که عوام پسند هستند با موسیقی فاخر استاد شجریان که مخاطبش نخبگان و اساتید دانشگاهی ودانشجویان هست پسندیده نیست .

  • اما در مورد آقای لطفی تنها یک جمله از جلیل شهناز کافی است
    -استاد به نظر شما اقای لطفی چگونه ساز می زنند؟
    -آقای لطفی واقعا ساز را می زنند (اشاره به ساز زدن کم ظرافت ایشان )

  • کسانی که شک به صدای بی نظیر استاد گلپایگانی دارند گلهای رنگارنگ ۲۴۶ را گوش کنند اما شجریان این به قول شما استادبیشتر برنامه هایش تقلیدی است شعر را فدای موسیقی میکند سبک خاصی هم از خود ندارد مهم نو اوری در موسیقی است که به تایید اساتید فن گلپا سلطان آواز ایران است نمونه بارز تقلید شجریان مرغ سحر است که در تمام کنسرت هایش میخواند

  • سلام
    بنظرم درست نیست بگیم گلپا یاایرج تو فضا نبوده ببنید زمانی که برنامه گلها پخش میشده قالب کارها مال آقای گلپا و ایرج بود استاد بزرگ شجریان هم در گلها بودن نمیگم درجه ۲ یا ۳ که اینم غلطه اما کم کارتر بودن .هر سه شون خوبن گلپا حالت سوزناک رو خیلی عالی میخونه شجریان در اوج عایله و ایرج در تحریر
    نباید به خاطر یه استاد اونیکیو خراب کنیم بگیم حالیش نیست.همشون زحمت کشیدن برای موسیقی کشور و عزیز و بزرگوار هستن
    یکی میگه آواز کوچه بازاری گلپا
    غلطه ببنید هرخواننده صداش یه بهاری داره نمیتونه صبرکنه تا کار فاخر بیاد و نمی تونه مزاج مردم رو همیشه ثابت نگه داره
    طبیعیه برای کسب درامد باید با ذایقه مردم حرکت کنه به هر حال خواننده هم زندگی داره نگاه کنید استاد شجریان بعد انقلاب تک بود چون استادی نبود تو موسیقی که فعالیت داشته باشه همه یا مرحوم ویا مغضوب بودن.اجازه کار نداشتن
    درنتیجه در امد اصلی موسیقی ایرانی به استاد رسید که نوش جونش که خوبم از آبرو موسیقی دفاع کرد اما اگه عرصه رقابت گلپا ایرج و خیلی های دیگرو داشت شاید شجریان هم روی میورد به کوچه بازاری خونی مثل استاد افتخاری که از فرط زیاد شدن خواننده بیچاره روندشو تغییر داده اون با اون صدای زیباش که واقعا دل نشینه

  • با سلام به همه دوستان
    با احترام به نظر کلیه عزیزان من خودم همین اول اعلام می کنم که با وجودی که شجریان برنامه هایی به یاد ماندنی اجرا کرده ولی هیچ وقت نتوانستم صدای او را دوست داشته و بر خلاف نظر دوستان که او را شاههنشاه و یا خداونگار معرفی کردند اصلا موافق نیستم
    ۱- استاد بنان به علت بیماری از سال ۴۴ تا ۶۴ که از دنیا رفت اصلا نخواند
    ۲- استاد گلپایگانی و ایرج هم به هر علتی که بود اجازه خواندن نداشتند
    ۳- اساتید دیگری هم مثل قوامی و محمودی خوانساری به علت سن زیادو … خیلی کم اثر بیرون دادند
    با توجه به موارد ذکر شده بالا این فقط شجریان بود که باقی ماند و تنها گزینه برای طرفداران موسیقی اصیل که دارای اثار جدید باشد، شد. این نکته قابل ذکر است که تنها گزینه در اکثر موارد صحیح ترین گزینه نیست.
    هر کس با توجه به روحیه و سلیقه اش احتیاج به نوع خاصی از موسیقی دارد
    از دوستان درخواست دارم ابتدا به اثار اساتید گوش داده و سپس با توجه به دستگاه ها و گوشه های اجرا شده در مورد آنها قضاوت کنید

  • از نظر وسعت صدا اول شجریان بعد ایرج بعد گلپا
    شجریان از نت فا تا نت می بمل خوندن که میشه ۲۳ نت
    آوازهای ایشون موجود هست اگر کسی اطلاعات بیشتر خواست بگه
    در مورد ایرج ایشون ۲۱ نت خوندن توی آوازهاشون آثارشون هم موجود هستو
    و آقای گلپا ۱۸ نت خوندن در آلبوم ها و آهنگ های رسمی.یعنی آوازهای خصوصی رو حساب نکردم.اگر اونها رو هم حساب کنیم میشه ۲۰ نت.
    اگر کسی اطلاعات بیشتر خواست ایمیل بزنه.
    afshin27404@gmail.com

  • استاد گلپا موسیقی ایرانی رو زنده کرد زمانی که حتی اسم بعضی اقایان رو کسی نمیدونست استاد ایرج که اصلا جای بحث نداره و هر دوهزار سال یه اینطور صدای ملکوتی پیدا میشه

  • اگه کسی اواز خصوصی ابوعطا استاد گلپا منزل محجوبی با ساز تجویدو محجوبی رو گوش بده همه جیزو میفهمه و همچنین کنسرت شور استاد ایرج ۱۳۳۹

  • در این که گلپا شجریان ایرج سه آواز خوان برتر ایران زمین هستند شکی نیست. ولی ما از تخریب یکی در مقابل دیگری چه سودی می بریم؟ از همه طرفدارای شجریان دعوت می کنم به افتخارات و مدال های جهانی گلپا که در سایت ویکی پدیا هم ذکر شده عنایت کنند تا این همه از شجریان خدا نسازند. موسیقی سنتی ما روی شانه های صداهای پر قدرتی مثل ایرج و گلپا ایستاده است. البته شجریان هم صدای استثنایی دارد که من شخصا خیلی صدای ایشان را دوست دارم.

  • برگ سبز ۱۶۸و۲۶۷و…..استاد ایرج و اوازی که استاد گلپایگانی در سن ۱۶ سالگی خونده مستند ترین جواب برای دوستان عزیز .لطفا دانلود کنید بعد از گوش دادن بدون تعصب نظر بدید ممنون

  • چه نغز است!چه خوب است!چه زیباست!
    اگه…..
    استاد شجریان با استاد شریف و استاد همایون خرم به یاد برنامه ی گلها یه آثر به یاد موندنی بهجا بذارن.

  • سلام.خواهشا دست بردارید مقایسه بین استاد شجریان و و خوانده های معمولی دیگر جالا هرکی می خواد باشه.چون مقایسه بین خدا و یک چیزه پست هستش.
    شما ها هرزکی با استاد شجریان مقایسه کنید دارید از ارزش اون طف کم میکنید نه استاد شجریان.
    بزرگش نداند اهل خرد **کسی که نام بزرگان به زشتی برد

  • باسلام.در هنرمندی استاد شجریان و ملاحت و زیبایی لحن و صدای ایشان شکی نیست اما نمی توان از این مساله گذشت که سلطان آواز ایران در خلع بزرگمردانی چون ایرج که صدایی باوسعت و زیبا با زنگی خاص و صدیف رامبد که شناسنامه مکتب تبریز است و محمود محمودی خوانساری شیرین گفتار بدل به یکه تاز این عرصه شدند.یادمان باشد درجه مقامی از این بزرگان لب به نقد می گشاییم و کجاییم و شکی در هنر این عزیزان نمیباشد.

  • سلام به همه
    همه کسانی نظر میدن باید بدونن که هیچکدوم از ما علم اینو نداریم که بتونیم نظر کارشناسانه بدیم من یه زمانی زیاد نظرات کارشناسانه میدادم ولی روزی از استادم پرسیدم شجریان بهتر میخواند یا فلانی جواب خوبی داد ایشون گفت ما نمیتونیم نظر بدیم باید علم زیباشناسی داشته باشی از انزمان دیگه نظری نمیدم ولی فقط میتونم بگم برای من هیچکس مثل محمد رضا شجریان نمیشه شاخه گل ۲۵۰ رو بشنوید تا لذت ببرید صدای سیاوش و نوای ویالون حبیب الله خان بدیعی
    من دیوانه البوم نوا هستم فکر کنم ۲۰۰ بار شنیدم ولی هرچی بیشتر میشنوم بیشتر تشنش میشم
    غزال اگر به کمند افتد عجب نبود
    عجب فتادن مرد است در کمند غزال
    موفق باشید.

  • با سلام.به احتمال زیاد کسایی که اینطوری راجع به استاد شجریان حرف میزنن و این مقایسه ها رو میکنن کارای استاد رو گوش ندادن.در جواب علی باید بگم استاد شجریان هم در سال ۱۳۷۸ جایزه پیکاسو رو گرفتن.علی جان من واقعا تعجب میکنم که تکنیک استاد شجریان رو با گلپا مقایسه میکنی.از رو مقایست فهمیدم چقد بلدی.کارایی که استاد اجرا کرده بسیار سنگین و تکنیکی هستن.من کارای ایرج و گلپا رو گوش کردم ولی شجریان یه چیز دیگست.همه کشورایی که موسیقی ایران رو میشناسن اونو با اسم شجریان میشناسن و موسیقی ایران پیشرفت و بالندگیش رو مدیون استاده.شجریان نابغه موسیقیه و امکان نداره تا روز قیامت یکی مثل شجریان تو عرصه موسیقی قد علم کنه.مردمی بودن استاد اونو از بقیه جدا میکنه و یه شخصیت خاص بهش داده.براش دعا میکنم.امیدوارم بقیه هم این درکو داشته باشن که ای تفاوت ها رو درک کنن

  • شمافقط جوایز گلپا رو با شچریان مقایسه کنیدمیفهمیدخودتون .مقایسه تحریر۳۴ ثانیه ای گلپا با حداکثر۱۸ ثانیه ای شجریان هم بدنیست

  • عزیزم من خودم عاشق گلپام ولی از همه بهتر نی. .حالا از همه اینا گذشته کسی رو معرفی میکنم که شاید تا حالا اسمشونشنیده باشید که از لحاظ استعداد صدا از این سه نفر قویتره اما حیف که تو جنگ گلوش ترکش خورد.مرحوم استاد رضا سقایی که صدای بی نظیری داشت.اگه تحریراشو بشنوید خیلی سریع میفهمید که بهترین تحریرای ایرانن به طوری که استاد شجریان گفته قوی ترین تحریرارو استاد سقایی میزنن.و حجم صداشون اگه از استاد ایرج بیشتر نباشه محاله کمتر باشه.خواهش میکنم یه سر به اپارات بزنید و اواز (پیاله گریه کن بر حال مستم)رو دانلود کنید بعد نظر بدید.اهنگ موتورچی و بزران.بچه ها اگه میخواید بدونید چهچه یعنی چی اهنگ (ای خدا یاری دارم رته سفر زیتر بیا )از استاد سقایی رو دانلود کنید.اگه گوش کردید نظر یادتون نره لطفا.

  • حیف که استاد سقایی بیشتر محلی خونده وگرنه موسیقیدانای ایران میفهمیدن تحریر درشت و اصولی یعنی چی.چهچهاش بی نظیرن

  • به اینکه شجریان شخصیت وارسته‌ای داره و به معنی‌ واقعی‌ کلمه، انسان آزاده‌ای هستش کار نداریم، به محبوبیتش هم کار نداریم، می‌خوام فقط هنری بحث کنم.
    مگه هنر آواز فقط وسعت صداش؟! قبول دارم ایرج از شجریان صداش قویتره، گلپا هم صداش زلال تر از شجریان هستش. ولی‌ نه آواز ایرج و نه آواز گلپا، هیچکدوم ملکوتی نیستن. تنها صدای شجریانه که آسمانی هستش و روح انسان رو به ملکوت میبره.
    گذشته از این شجریان خدای تکنیک هستش و ابدا نمیشه ایرج و مخصوصاً گلپا رو با شجریان مقایسه کرد. اصلا خنده داره.
    درمورد زیبائی صدا هم چون به سلیقه شنونده بستگی داره واقعا نمی‌شه گفت کدوم بهتره.
    از اینا که بگذریم یکی‌ از دوستان حرف قشنگی‌ زد که مخاطبین صدای شجریان بیشتر آدمهای باهوش، متفکر، تحصیلکرده و دانشگاهی هستن و کارهای ایرج و گلپا نسبتا عمه پسند هستن.
    اینم بگم که تو آواز، ایرج خیلی‌ از گلپا سرتره و آوازی که گلپا میخونه خیلی‌ سطح پایین و ابتدائیه فقط صداش بسیار زلال و قوی هستش.

  • من قبل از اینکه با شخصیت استادگلپایگانی آشنا بشم از طرفدارای پروپا قرص شجریان بودم اما بعداز اینکه برای اولین بارصدای استاد گلپایگانی رو شنیدم مجذوب صدای استاد شدم وقریب به بیست ساله که باعلاقه تمام آثارشو جمع اوری کردم خدمت اقایونی که عرض کردن استاد گلپایگانی راست پنجگاه نخوندن باید عرض کنم که کاملترین راست پنجگاهی که تا به حالا خونده شده(از نظر اهل فن) استاد در سال ۱۹۹۴ به اهنگ سازی استاد تجویدی اجرا کردن در ضمن یه راست پنجگاه هم غیر از این تویه محفل خصوصی با ویلن استاد اسداله ملک درحضور استادان تجویدی وشهناز اجرا کردن که ویدیوش تو سایت یوتیوب وآپارات موجوده در آخر خدمتتون عرض کنم که استاد گلپایگانی ۱۷ سال از عمرشون رو در برنامه گلهادرکنار بزرگانی چون بنان وقوامی و… فقط آواز خوندن وقریب به ۷۰۰برنامهدر رادیو گلها اجرا کردن ودر سالهای آخردر کنار کار آواز چند تصنیف بسیار زیبا و ماندگار خوندن که هنوز کسی نتونسته چه آوازهای استاد وچه تصانیفشو بازخوانی کنه چون سبک استادگلپایگانی سبک سرشار از تکنیک وپیچیدگیه اجرای بیش از ۹۰۰ گوشه وردیف اوازی در آثاراستادوتسلط کامل به تمام دستگاهای موسیقی که نتیجه بیش از ۱۰ سال شاگردی استاد نورعلی خان برومندوادیب خوانساری و دوامی وآقابزرگ تهرانی وابوالحسن صبا و طاهرزاده ومرتضی خان محجوبی و… است و تکنیک بالای خوانندگیشون بسیار بالاست و کار هر کسی نیست که بتونه مثل استادگلپایگانی بخونه مثل سبک شجریان نیست که هرکدوم ازشاگرداش بشن یه شجریان دیگه.در ضمن استاد گلپایگانی در دستگاه نوا هم چند تا اجرا داشتن که یه نمونش یک شاخه گل برنامه شماره ۳۹۶ با همکاری استادمهدی خالدی_مهندس همایون خرم_جلیل شهناز وجهانگیر ملک اجرا شده آقایون از سر تعصب خواهشا حرف نزنید کسی که ۱۷ سال از عمرشو تو برنامه گلها فقط آواز خونده وبیشترین خدمتو به موسیقی این آب وخاک کرده وبیشترین علم موسیقیوداره نتونه راست پنجگاه بخونه. واقعا که خنده داره!اون زمانی که شجریان داشت تازه ردیفارو یاد میگرفت استادگلپایگانی به همراه استادفرهنگ شریف به درخواست دانشگاهایآمریکاوکانادا مشغول تدریس موسیقی تو دانشگاهای آمریکا وکانادا بودن!!!!

  • نشان های شوالیه و پیکاسو و موتزارت و دوتا نامزدی گرمی و …مبارک استاد یگانه محمدرضا شجریان.کورشه چشم دشمنا و حسوداش.

  • باسلام به دوستان موسیقی دان و صدا شناس و خوانده تا اونجایی که میدونم هر کسی میگه من میدونم و من میخونم و من بهتریننم . اما من و شما باید در صدد این باشیم که بهتر از اینها بشیم یا حداقل به حد اینها باشیم اونها که هم محبوبیت دارند هم طرفدار من تو ایم که نشستیم و بد خوب میکنیم و به جایی هم نمیرسیم . بچسب به هر که دوست داری و پیشرفت کن و بشو اونی که میخوای. وفق باشید….

  • سلام به همه عزیزان
    اولا شما خوب دقت کنید نشان شوالیه رو قبل از شجریان ناظری گرفته بود پس نمیتونید بگید شجریان بالاتره ولی جوایزی که گلپا گرفته رو ببینید تا حالا کی گرفته؟؟؟ مگه جایزه بوداپست مجارستان جایزه کوچیکیه؟؟؟ رز طلایی ؟؟و ..
    دوستان عزیز خوانندگان بزرگی مثل ام الکثول (بهترین خواننده زن عرب ) ابراهیم تاتلیس (بهترین خواننده ترک که در کشورش به گلپای دوم شهرت داره) احمد ظاهر (بهترین خواننده افغانستان) با گلپا برنامه داشتن حالا با شجریان کی خونده؟؟؟
    در قسمت آواز در ایران همیشه معیار برنامه گلها بوده. گلپا بیش از ۳۰۰ برنامه داشته شجریان فقط ۹۷ تا چرا؟؟؟
    چرا بعضی ها میان فقط یه چیزی میگن و میرن؟؟ راست پنج گاهی که گلپا خونده از نظر استاتید کاملترین راست پنج گاه بوده که در یونسکو هم داره تدریس میشه
    اولین بار کدوم خواننده به خارج دعوت شد گلپا یا شجریان؟؟
    هنرمندای بزرگ مثل شهناز،شریف، اسدالله ملک ، یاحقی و …. با کدوم خواننده بیشتر برنامه داشتن گلپا یا شجریان؟؟
    یه خورده منطق داشته باشید بد نیست
    بله در زمانی که هیچ خواننده ای نباشه شجریان بهتر بوده چرا چونکه گلپا نبود چرا وقتی برگشت رکورد زد ؟؟
    چرا این همه سال شجریان نتونست رکورد بزنه؟؟ چرا زمانی که گلپا آواز میخوند مردم همه گوش میدادن ولی الان شجریان که میخونه کسی دیگه آواز گوش نمیده؟؟ حتما یه جای کار ایراد داره با خودتون یه خورده فکر کنید بعدا بیاین اینجا و هرچی از دهنتون در میاد بگید
    همه هنرمندن و باید بهشون افتخار کرد ولی کسی که میاد هنر رو با سیاست قاطی میکنه دیگه جایی توی دل مردم نداره شما هم طرفدار شجریان هستین مبارکتون باشه ولی نگید بهترینه
    گلپا توی کاباره خونده؟؟ شما میدونید کاباره چیه ؟؟برید اول بفهمید گلپا چه جایگاهی به خواننده داد بعدا بیاین خرابش کنید هرچی باشه با سیاست قاطیش نکرد بخاطر اینکه معروف بشه

  • پس شما میگید همکاری با هنزمندان بزرگ یه جور بازار گرمیه که واقعا حرفت خنده داره
    بله برنامه گلها معیار آوازه به چد دلیل: ۱- گلپا تنها خواننده ای بود که در تمامی برنامه های گلها (جاویدان-برگ سبز- رنگارنگ و …) حضور داشت چطور گلپا سریع اومد توی جاویدان خوند ولی شجریان نتونست؟؟؟برای این هم اگر ممکنه دلیل بیار
    ببینید شما یه مقایسه کردین که دارین خواننده ها رو گول میزنید
    ببین دوست عزیز ادیب و قمر که بنا به دلایلی خودشون زیاد نمیخوندن و یا سنشون رفته بود بالا و زیاد توی گلها نبودن پس در مورد اونها نمیشه اینو گفت ولی در مورد گلپا و شجریان و ایرج بله میشه
    در قسمت چهارم هم باید بگم خودتون گفتین بخاطر سابقه بیشتر شهناز و شریف با گلپا بودن و لی واقعیت اینه که بخاطر زیبا خوندن و سبک زیبای ایشون بوده .لطفی و مشکاتیان رو با شهناز و شریف مقایسه نکن همینطور شجریان رو با گلپا.
    در قسمت پنج بنده همه اینا رو میدونم ولی دوست عزیز کاباره چه جور جایی بوده/؟؟؟ خیلی ها منظور کاباره رو چیزه دیگه ای میدونن لطفا اول درست تعریف کنید کاباره ای که گلپا بوده جای آدم های بزرگ بوده و خواننده ها و هنرمندان بزرگ برنامه اجرا میکردن همین نه چیز دیگه ای.به قول استاد گلپا میگه یکی اومد به ما گفت من در اون زمان به لاله زار نرفتم در جواب استاد بهش گفت مگه کسی دعوتت کرد گفت نه ، گفت مگه تیپ و قیافه ات به لاله زار میخورد(برو ببین کدوم هنر مند بود حالا)
    اگر اینجوریه شجریان چاپلوس این نظام و بود که کلا همش میره زیر سوال
    ضمناببین ادیب و بنان رو کسی این دوره زمونه میشناسه نه و دلیلش اینه که الان دوره اونها نیست ولی در دوره خودشون بیشتر طرفدار داشتن ..این همه رسانه در دوره جمهوری اسلامی دست شجریان بوده و تبلیغات میکردن منم بودم معروف بودم..آقا حامد کسی دیگه آواز گوش نمیده مثل همون زمانی که گلپا تازه اومد و جون بخشید به آواز باید یکی پیدا بشه و یه جونی بده آواز ما چرا که شجریان کلا خرابش کرده
    در جواب حرف آخرت باید بگم نه گلپا نون منو میده نه شجریان و ایرج و نه هیچ کسه دیگه ای که بیام اینجا و حرصشون رو بخورم ولی متاسفم برای شماها که مردمی قدر نشناسین و همیشه مردم ایران طرفدار حزب بادن تو هم بیا اینجا هی بگو شجریان چه فایده حرف حق رو بزن مثل مرد

  • بعله بر همگان روشن گردیده که اقای شجریان و موج شجریانیسمی بعد از انقلاب چه ها با ما کرد ؟ استاد شریف فرمودن قدیمها اگه کسی مث ایرج میخوند مگفتن تو برو عروسی ما ایرج گلپا رو داریم ! ولی امروزه همه شجریانن ….. روضه خوانی در اواز و……. استاد ایرج و تحریرهای متنوعش تطویل تحریر های گلپا ؟ کو نمونه بیاوردین جیغ تحریر نیست …

  • اولا حرف من رو عوض نکن من نگفتم بازار گرمیه کار با هنرمندان بزرگ گفتم بازاری هست، این دو تا با هم فرق داره بعدم کدوم هنرمند بزرگ؟!!! تاتلیس به نظر هنرمند بزرگه؟! پس محمد اصفهانی و احسان خواجه امیریم استادان بی نظیرن!! بله که بی نظیرن توی موسیقی خالطور بی نظیرن!!
    ۱- شجریان به همون علتی نیومد که گفتم، شاید چند ماه دیگه میمومد، منتشری هم توی گلها کار خاصی نکرده و خیلی های دیگه چون دیر اومدن. ضمنا گلپا هم سن بابای شجریانه. ناظری هم قبل از انقلاب بیشتر از دو سه تا کنسرت مهم نداره چون جوون بوده شجریان هم وقتی میاد تهران نیمه بیستم رد کرده بوده! این کجا گلپا کجا که از بچگی توی دست و پای موزیسین ها بوده ولی عجیب اینجاس که از این هنرمندان بزرگ بهره ای نمیبره و آخرش سر از کاباره در میاره مثل افتخاری توی دوره ما. ضمنا ادیب هم اون زمان خیلی سنش بالا نبوده که نتونه بخونه قمر هم اون زمان خیلی از الان شجریان و ناظری کم سن تر بوده بعدم مگه فقط اینها بودن؟! کلی خواننده خوب داشتیم که برنامه خاصی در گلها ندارن روح انگیز و روح بخش و… خیلی های دیگه
    ۲- کی گفته شهناز بیشتر با گلپا میزده چون بهتر از شجریان میخونده؟! شهناز گفته اینو؟!! اولا که در اون زمان گلپا شناخته شده تر بوده و اونها بیشتر باهاش زدن بعدا که شجریان یک خواننده تمام عیار میشه (که قبل از انقلاب نبوده) شهناز و شریف کلی باهاش کار کردن که یک دهم هم منتشر نشده. قبل از انقلاب موسوی کار زیادی با شجریان نداره ولی بعدد از انقلاب به گفته خودشون ۳۷۰ ساعت ضبط می کنن
    شهناز رو با لطفی مقایسه نمی کنم چون ازش خیلی بهتره و همینطور شجریان رو با گلپا چون زشته مقایسه یک خواننده کاباره ای با یک خواننده اصیل و کلاسیک. گلپا زاتش کاباره ای بود و به کاباره هم رفت مثل افتخاری ولی شجریان با اینکه کارهای اولیش خیلی هاش سبکه ولی بعدا تغییر مسیر داد و کلا کارهای سنگین تولید کرد.
    در مورد چهار که دقیقا نفهمیدم منظورت از مثالی که زدی در مورد لاله زار چی بود؟!! اگر گلپا همچین حرفی زده این نهایت خالتور بودنشو نشون میده چون هنوز لاله زار براش ارزشه و فکر می کنه تو لاله زار خوندن سطح خاصی می خواد.
    آقای عزیز چرا خودتو گول میزنی؟!! کاباره کابارس! حتما نباید که توش چاقو کشی بشه! کاباره جای خوش گذرونی و الواتی و مشروب خوریه جای اجرا موسیقی درست و حسابی نیست هرکی هم میخواد اونجا باشه

    رئیس جمهور باشه یا کارگر ساختمون .یک موزیسین آدم حسابی شرمش میاد جایی بخونه که یکی مست کرده از این اور افتاده اون یکی از اونور اون یکی هوار میزنه ناز نفست .البته گلپا کاراکتری هست که با این فضا ها حال میکنه. چند سال پیش یک عکس از گلپا دیدم که مثل این رقاصه های فیلم فارسی گیلاس مشروب رو گذاشته رو پیشونیش. خجالت آوره. اینها مایه ننگ موسیقی اصیل ایرانن.گلپا وقتی آواز میخونه فکر کرده اومده سیرک پشت سر هم روی یک نت تحریر میده تا ملت براش دست بزنن واقعا شرم آوره. همچین آدمی رو مقایسه میکنید با شجریان؟!! تازه خود شجریان هم قبل از انقلاب خواننده خیلی سنگینی نبوده اگر بود اسمشو مثل این خواننده های پاپ اسم کوچک نمیذاشت و میگفت محمدرضا شجریان! مثل بنان و ادیب و شهیدی و محمودی و … شجریان داشت میرفت توی خالطور انقلاب شد بساط این جلف بازی ها جم شد و اونم افتاد توی راه درست مثل استادان قدیم مثل طاهرزاده و ادیب و…
    ضمنا من هم طرفدار شجریان نیستم ولی درست نیست که چشممون رو به واقعیت ها ببندیم. شجریان هم چاپلوس نظام نبود شجریان خط مردم رو میرفت جلو وقتی مردم داشتن انقلاب می کردن و کشته میدادن و آقای گلپا داشت با درباری ها می پرید شجریان آهنگهای انقلابی خوند و همراه مردم شد بعدش هم که خودتون میدونید با مردم بود تا حالا ولی هیچ وقت مردمی بودن رو مثل گلپا و افتخاری با عامی گری و عامه پسندی اشتباه نگرفت.
    در مورد اونکه گفتی الان بنان و ادیبم نمی شناسن باید بگم اولا که می شناسن، گلپا رو هم میشناسن بیشتر از اینها ولی موسیقیش دیگه جلف و از مد افتادس ولی موسیقی بنان از مد نمی افته. ادیب که بیچاره کار با کیفیتی نداره که معروف هم بشه. مردم کارهای قدیمی شجریان رو هنوز میخرن و دوست دارن مثل بیداد و دستان ولی خیلی خیلی کم اند اونهایی که درویش و موی سپید و این تصانیف خالطور رو الان گوش بدن .بخوان اینهارو گوش بدن میرن پاشایی و خاجه امیری گوش میدن خالطور تر هم هست!!
    کی گفته رسانه ها در دست شجریانه؟!! یک دوره ۲۰ ساله شجریان پخش میشد گلپا پخش نمیشد فقط بعدش هر دوشون به صورت رسمی و غیر رسمی پخش شدن ولی شجریان موند و گلپا نتونست میخشو بزنه،چرا؟ چون دیگه این موسیقی جلف بود ولی شجریان رو الان چندین ساله تلویزیون و رادیو پخش نمیکنن محبوبیتش کم شده؟!! اصلا شجریان نه همین خواننده های پاپ که اصلا صداشون بخش نمیشه مثل داریوش و ابی مگه محبوبیتشون کم شده؟!!
    ۳- کی گفته گلپا آواز رو محبوب کرد؟!! این چیزی که گلپا خوند و محبوب شد نمونه خالطور شده تصانیف پاپ بود که بدون ریتم اجرا میشد!! اینکه نشد آواز!! اگر اینجوریه پس ستار و هایده هم آواز خون بودن!!

  • حامد جان یه خورده یواش تر داداش من اینقدر تند نرو خوب نیست
    جالبه مافهمیدیم ابراهیم تاتلیس خواننده کوچیکیه معلوماتمون بالا رفت ممنون از اینکه اینو گفتین (دوستان توجه کنید به حرفای حامد جان)
    بنده کجا اسم اصفهانی و خواجه امیری رو اوردم؟؟؟ حالا بزرگ یا استاد بنده کاری با اونها ندارم بی خودی بحث رو عوض نکن
    ۱-ضمنا تفاوت سنی گلپا و شجریان فقط ۷ ساله ( بابا بزرگ؟؟؟) هنرمندانی که توی جاویدان خوندن واقعا جاویدان بودن حامدجان حالا از بخت بد شما شجریانی ها ، شجریان نتونسته بیاد توی این برنامه دیگه مقصر خودشه که بلد نبوده بخونه .ضمنا حالا گلپا از بچگی توی موزیسین ها بوده چه فشاری به تو میاد؟؟ خوب عرضه داشته تلاش کرده مثل شجریان که روضه خون نبوده
    ۲- ببینید هنرمندای بزرگ هیچوقت به صراحت نمیان بگن فلانی بهتر از اون یکی میخونه ولی در رفتار بله نشون میده با مدرک اینو بهت ثابت میکنم که دیگه جای هیچ حرفی نباشه.. این متن نامه شهناز
    «آقای اکبر گلپایگانی از هنرمندانی است که دوستش دارم و علاوه بر اینکه صدای کم نظیری دارد، زحمات بسیاری در راه اعتلای آواز ایرانی کشیده است. به طور خلاصه می‌توانم بگویم گلپا هنرمندی واقف، وارد و استاد و مانند اقایان بنان، فاخته‌ای (قوامی)، تاج اصفهانی و ادیب خوانساری صاحب سبک است.»
    حالا سوال من اینجاست چرا همچن نامه ای به شجریان ننوشته؟؟؟ مگه صدای شجریان رو گوش نداد؟؟ شهناز تقریبا دو ساله فوت کردن پس اوج هر دو هنرمند رو دیده..خواننده های عزیز حالا دیدین حامد داره حرف بی ربط میزنه و شجریان رو بیخود بزرگ میکنه؟ حامد تو از شهناز بزرگتری؟؟؟؟
    بنده نمیدونم شما چه فکری درباره کاباره میکنید حالا هرجایی که یه وضعی باشه دلیل نیست که همه جا همین بساط پهن باشه.توی فوتبال یکی با یه بازیکن دعوا میکنه و کار به زد و خورد میکشه باید بگیم فوتبالیستای جنگ جو هستن یا دعوا کن؟؟؟ ببین باز حرف بی ربط زدی نگو اینحرفا رو بچه هامیان میخونن بهت میخندن
    یه حرفی زدی که واقعا همه فهمیدن تو از هنر و موسیقی هیچی سرت نمیشه ..گفتی چند سال پیش یه عکس از گلپا دیدی که گیلاس مشروب رو گذاشته رویه پیشونیش؟؟؟
    دوستان توجه کنید به حرف حامد،، اگر این عکس رو اوردی من دیگه هیچ حرفی نمیزنم
    شما با این حرفتون دارید به همه توهین میکنید
    از سگ ولگرد کمترم اگر این عکس رو اوردی و من دیگه اسم گلپا رو بیارم اما تو هم از همینی که گفتم کمتری اگر اون عکس رو نیاری و توی پست بعدیت نذاری و همه نبینن
    شجریان بله سنگین نبود چونکه ایشون مثل آفتاب پرست همیشه در حال تغییر رنگ هستن قبل انقلاب سبک بودن چونکه اینطوری طرفدار پیدا میکردن بعد انقلاب سنگین شدن چونکه جو اون زمان اینطوری بود سال ۸۸ هم که دیدی سریعا رفت توی شبکه های ضدرژیم وشروع به صحبت کرد که معروفتر بشه ولی نمیدونست که نباید وارد سیاست میشد و این پایان کارش بود
    اگر کارای گلپا جلف شده چرا رکورد زد؟؟؟ چرا شجریان نزد؟؟ مگه نمیگی مردم کارای شجریان رو میخرن پس چرا رکورد نزد؟؟؟
    یه جوری میگی یه دوره ۲۰ ساله انگار ۲۰ سال کمه؟؟؟ بله ۲۰ سال گلپا نبود وقتی اومد همه دوباره هجوم اوردم به سمت گلپا
    ۳- همه عزیزان و استادان بزرگ مثل بنان که گفتند خوب شد گلپا آمد و صفحات ما هم به فروش رسید
    اینو هم اضافه کنم جهانبخش پازوکی ترانه سرای معروف و بزرگ کشور هم ایشون رو توی مراسم رز طلایی گفتن که گلپا
    بی بدیل ، توی همون مصاحبه هم برو ببین هما میر افشار باز چقدر حرفهای بزرگی درباره گلپا گفتن شما به هیچ سراطی مستقیم نمیشین مشکل من نیست برو یه نفر رو بیار بگو این متن ها رو بخونه ببین حق رو به کی میده من یاتویی که اینقدر غیر منطقی هستی و همش داری استاد بی بدیل آواز ایران رو کوچیک میکنی

    دوستان توجه کنید مرتضی محجوبی یکی از نوابغ موسیقی ایران در سال ۱۳۴۴ فوت کردن و وصیت کردن گلپا بایدسر مزار ایشان آواز بخونه و گلپا در مراسم ایشان آواز خواند
    تمام هنرمندای بزرگ میگن گلپا بی بدیل آقا حامد که نمیدونم کجای موسیقی ما قرار گرفته میگه نه شجریان!!!!؟؟؟

  • راستی فقط یه موضوع دیگه میمونه اونم اینکه منظورت رو درست نفهمیدم شهناز بهتره یا لطفی؟؟؟ اگر ممکنه جواب اینو بده

  • بنده یه عذرخواهی میکنم از همه عزیزان یه فیلمی امروز بنده دیدم از استاد بنان که خیلی جالب بود و دلم نیومده به عزیزان نگم توی آپارات دانلود کردم
    گزارشگر سوال میپرسن عیبی نداره خواننده بره کاباره بخونه یعنی ایرج بره توی کاباره بخونه مشکلی نیست؟
    استاد جواب میدن خیر همه دنیا اینجوریه و هیچ مشکلی نداره
    گزارشگر دوباره سوال میپرسه که چرا خود شما نرفتین؟
    استاد بنان میگن در زمان ما کاباره نبود و من هم توی خواننده ای بودم که اگر اینکار رو میکردم از کل فامیل طرد میشدم ولی به نظرم هیچ عیبی نداره

    دوستان توجه کنید استاد بنان این حرف رو زدن و فیلمش رو هم بنده دارم حالا اونهایی که همش کاباره کاباره میکنن و حرفهای ناپسندی میزنن درباره گلپا لطفا بیشتر دقت کنید به حرفاتون و اینکه در کاباره خوندن عیب نیست

    شمایی که همش اسم بنان رو میارید این هم از استاد بنان میخوام ببینم حالا حرف جدیدی دارید؟؟؟

  • بنده یه پست ارسال کردم که بهر دلیلی ادمین حذفش کرد که اصلاح شده اش رو دوباره میذارم امیدوارم این دیگه مشکلی نداشته باشه و ادین عزیز تاییدکنن
    ببینید گلپا با آواز معروف شد و در همان سال های اول که شروع به خوندن کردن از طرف یونسکو دعوت میشن که آواز ایرانی رو تدریس کن و با بزرگانی همچون مرحوم صبا و نورعلی خان برومند به امریکا میرن (شجریان تونسته؟؟؟؟؟)
    حالا حامد جان همش میگن کاباره که بنده توی پست قبلی گفتم که استاد بنان گفتن موردی نداره و توجه کنید دوستان هنرمندای بزرگی مثل هایده ودلکش و ویگن هم به کاباره میرفتن و میخوندن و این دلیل بر بدی نمیشه
    حامد جان شما به درجه دکترا جو دادن رسیدین داداش، مبارکتون باشه خوب بلدین جو بدین وهمش بگید کاباره امیدوارم حرفای بنان قانعت کرده باشه
    ضمنا دوستان شجریان سیاسی بوده و همیشه در مسائل سیاسی هم دخالت میکرده هنرمند رو چه به سیاست؟؟
    شما از افتخاری گفتین که اصلا به گلپا ربطی نداره ولی دوست عزیز وقتی شجریان میره و با شبکه های سیاسی مصاحبه میکنه و حرفای سیاسی میزنه و سعی در اغتشاش داره عیب نیست؟؟؟؟ همین کافیه که اصلا بحث شجریان رو نکنیم
    گلپا توی آواز های رسمیش هیچوقت یه تحریر نمیزنه و مرتبا تحریر های متفاوت میزد ولی در بزم و جشنها باید اونکاری رو انجام بده که مردم دوست دارن.مثل اینکه در مراسم عروسی یکی بیاد عزاداری بخونه هرچقدر هم که خوب بخونه مردم نمیپسندن چونکه جو و شرایط چیز دیگری رو میطلبه
    شما طرفدار شجریان نیستی؟؟؟؟ ولا بنده هرچی خوندم دیدم همش طرف شجریانی و هرکسی بیاد پست های شما رو بخونه متوجه میشه
    شجریان با مردمه؟؟؟؟ ایشون سریعا پوست عوض کردن که جلب توجه کنن.. گلپا کی کار سیاسی کرد؟؟ یعنی نمیتونست وارد سیاست بشه ولی مثل شجریان نیومدبخاطر خودشیرینی و معروف شدن از این کارا بکنه
    ضمنا رسانه ها از سال ۵۷ تا ۸۸ در اختیار شجریان بوده که جمعا میشه ۳۱ سال، حالا این زمان کمه؟؟؟
    شجریان فقط یه ردیف دان که مو به مو ردیف دوامی است حتی ربنای ایشان تقلید از ربنای ذبیحی، بداهه خان نیست خلاقیت نداره مثل گلپا
    خود شجریان در کتاب زندگی نامه خود به صراحت گفته من با شنیدن صدای سحر آمیزگلپا به آواز علاقه مند شدم( حامد جان خوشحال میشم باز بیای و جو بدی)
    گلپا با آواز مست مستم ساقیا سبک جدید آورد و موسیقی رو از مرگ نجات داد
    بنده یه فیلم از استاد ایرج دارم که گفت گلپا آواز رو از مرگ نجات داد مثل الانی که آواز مرده(حامد جان شما از ایرج هم بالاتری درسته؟؟)
    هنوز خیلی از سوالات منو نتونستین جواب بدی حامد
    چرا راست پنجگاه گلپا توی یونسکو داره تدریس میشه؟؟؟( مگه نمیگی ایشون عامه پسند میخونن یعنی یونسکو هم عامه پسنده)
    همین آقایون لطفی و مشکاتیان یه عمربا شجریان بودن در آخر هم از ایشون کلی انتقاد میکنن ولی گلپا هیچ کسی تا الان ازش انتقادی نکرده
    در تمامی فیلم هایی که بزرگان جمع هستن و بزمی دارن بنده تا حالا ندیدم شجریان رو دعوت کنن و همیشه گلپا بوده و تمام این فیلم ها در آپارات و اینترنت هست میتونید برید و ببینید
    حامد جان شما هرچی بیشتر بیای اینجا پست بذاری به ضرر خودته از من بشنو ودیگه پست نذار

  • ببخشید ادمین عزیز الان خیلی ها هستن میان و پست ها رو میخونن
    مگه ننوشته گلپا عکس فلان داشت
    یا باید بیاره یا پستاش رو حذف کنی
    ایشون هیچ کسی رو قبول نداره
    شهناز و ایرج و بنان و گلپا و …. فقط خودش رو قبول داره
    لطفا پست های ایشون که توهینی به اساتید آواز ایران میشه رو پاک کنید
    بنده با هزار دلیل و مدرک ثابت کردم گلپا بهتره ولی ایشون فقط دارن توهین میکنن و شما بهشون حرفی نمیزنین
    متاسفم

  • بله ما متوجه شدیم ایرج استاد نیستن و اصلا به گفته حامد ایشون در حدی نیستن که بخوایم حرفاشون رو نقل کنیم .. بنان هم که آدم لجباز و خود بینی هست و گلپا هم آدم مست و کوچه بازاری و ….
    جلیل شهناز هم اصلا هنرمند نیستن و اسدالله ملک هم ویلن زن نبودن فکر کنم یه دبه دستش میگرفت و به اون میزد خلاصه سرتون رو درد نیارم بچه ها ما اصلا هنرمند توی کشورمون نداریم جز چندتا اونم شجریان و لطفی و مشکاتیان( البته به گفته استاد بی بدلیل آواز ایران یعنی حامد)
    همه خالتور بودن و کاباره ای و مست و معتاد و خلاصه به وضعی بود بعدا شجریان و دارو دسته اش اومدن و آواز خوندن

    خخخخ حامد خیلی باحالی
    یه فیلمی از یه استاد آذربایجان دیدم ترجمه اش رو چند نفر گفتن این میشه که: من سالها قبل موسیقی ایران رو گوش میدادم. دو خواننده توجه من را جلب کردند ایرج و گلپایگانی.ایرج جوانتر بود و صدای زیر و تحریرهای ضرب دار داشت. گلپایگانی مسن تر بود صدای پر و گیرایی داشت.وقتی آواز این دو از رادیو پخش شد برای مثال میگفتند ایرج دستگاه چهارگاه.. ولی وقتی گلپا میخواند او را استاد معرفی میکردندو بعدش حاج حسین اف را همچون گلپا در زمره اساتید میداند

    حالا بیا بگو اون هم خالتور بود
    آقا همه خالتور شجریان فقط استاد خوبه؟؟؟؟ حالا باز حرفی داری؟؟
    تمام حرفای من با سند و فیلم هستن که خودتون هم میتونید برید توی اینترنت ببینید
    بعدشم بنده نمیخوام دیگه جواب شما رو بدم چونکه بحث با آدم غیر منطقی فایده نداره فقط در آخر میگم در مصاحبه بنان گفت در زمان ما کاباره نبود و من هم در خانواده ای بودم که نمیتونستم ولی هیچ عیبی نداره

    راستی عکس رو نیاوردی واسمون؟؟
    آقا حامد قضاوت به عهده شنوندگان
    دیدار به قیامت

  • آقای حمید سفسطه و هوچی گری نکن که اوضاع رو به هم بریزی و تمام شماره هارو بی جواب بگذاری
    اولا من نگفتم ایرج هیچی بارش نیست و گلپا و بنانم فلانن
    گفتم در اون مورد خاص بنان فقط میخواد حال بهنود رو بگیره اتفاقا با پایان این صحنه بهنود از سایه می پرسه آیا بنان در حدی بود که اینقدر مغرور باشه؟(نقل به مضمون کردما)
    ممکنه بنان در ارتباطش با کسان دیگه اینطور نباشه شما هم الان داری سفسطه میکنی با من اینجوری هستی با اعضای خانوادت ممکنه اینجوری نباشی و منطقی حرف بزنی
    ایرج خواننده با تکنیک و خوبی بوده ولی پرنسیب هنری نداشته و هر شعر آشغالی رو در هر فیلم آشغالی می خونده مثالم زدم
    بنان اینطوری نبوده، قوامی، طاهرزاده، ادیب و…. خیلی ها اینجوری نبودن شجریان هم به جز یک نمونه که باز نمیشه چندان گفت خالتور چیز خالتوری نخونده ولی همین که اسمشو اسم کوچک گذاشته بوده کار خواننده های پاپه
    کی گفتم شهناز هنرمند نبوده؟!! خجالت داره!!
    اینم که با هوچی گری از ادمین میخوای نوشته های منو حذف کنه هم خیلی زشته! به اندازه کافی ادمین منو سانسور کرده تا حالا! یک پست ۳ صفحه ای ازم رو بدون حتی اخطار پاک کرد!!
    اون عکسم که سوژه کردید اگر داشتم برات میفرستادم توی اینترنت یکروز یک عکس هست یکروز نیست .من اگر میدونستم قراره کسی از گلپا به خاطر اخلاق مداری دفاع کنه حتما عکس رو سیو می کردم
    حالا اگر فکر می کنید ایشون خیلی پاستوریزس یه عکس دیگه ازش میفرستم که دیگه حرفی نمونه
    راستی جالبه که بدونید ایشون وقتی این عکسو گرفته متاهل هم بوده!! از ادمین محترم خواهش می کنم این تصویر رو حذف نکنه چون خصوصی نیست و در مجله های پیش از انقلاب منتشر شده بوده

    http://www.iransong.com/photos/6124383.jpg

  • ببین حامد جان بنده گفتم دیگه جواب پست های تورو نمیدم چونکه تا همینجا گفتم هرکسی بیاد بخونه میفهمه حق با من یا با تو و جدی هم میگم هبچ علاقه ای ندارم که دیگه با تو بحث کنم فقط چندتا نکته
    ببین ممکن نیست شما عکسی رو توی اینترنت دیده باشین و بعدش اون ناپدید بشه هرکسی که بیاد توی نت شاید توی اون سایت حذف بشه ولی مطمئن باش هیچوقت توی نت گم نمیشه و توی هزارتا سایت دیگه هم میتونی پیدا کنی بهرصورت من شرط بستم باهات
    حالا فقط یه نکته میمونه اونم عکس آخرت که همه این عکس رو دیدن بنده چیز خاصی توی عکس نمیبینم دوتا هنرمند که سالیان سال با هم برنامه اجرا میکردن صورتشون بهم چسبیده که اتفاقا محاله اینو ندونی که خانم هایده صورت گلپا رو چسبوندن به صورتشون البته از نظر من حتی اگر گلپا اینکارو هم میکرد موردی نداشته
    مگه تو خارج نمیبینی هنرمندای بزرگ با هم اجرا دارن هزار کار دیگه هم میکنن حالا دوهنرمند تکرار نشدنی ما صورتشون بهم چسبیده چه اتفاق خاصی افتاده؟؟
    بازم میگم بنده تمام حرفایی که باید گفته میشد رو گفتم شنونده ها تصمیم میگیرن شما هم موفق باشی حامد جان

  • آقا حمید! خودت از همه بهتر می دونی که چطور داری از بحث فرار می کنی! به نصف شماره های من هم نتونستی جواب بدی.
    کی گفته همه عکسها تو صد تا سایت هست؟!

    یه سایت نشون بده این عکس توش باشه غیر از هارمونیتالک نشون بده ببینیم!! http://www.harmonytalk.com/wp-content/uploads/2014/10/mohamad-montasheri-mohammad-montashery.190.jpg
    حالا هایده چسبونده یا این چسبونده! البته از چشمای خمار بعضی ها معلومه کی چسبونده!! نوشته زیرشم که مثلا نخوندی!!مامان هایده هم معلوم نیست چرا این حرفو زده که!اینها طبیعه بین هنرمندا الان ده تا عکس هم هست از بنان و مرضیه و قوامی و قمر همینجوری آره؟؟
    اگر نمیتونی بحث کنی و فهمیدی دیگه حرفی برای گفتن نداری مردم رو گول نزن،مردم زرنگ تر از این حرفان آقا

  • مرد حسابی من هی هیجی بهت نمیگم خیلی داری دور برمیداری
    این همه من گفتم تو نتونستی دلیل بیاری همش بحث رو عوض میکردی
    تو بیا سوالای منو درست جواب بده تا من همه سوالای تورو جواب بدم
    چرا جایزه هایی که گلپا گرفته شجریان نتونسته بگیره؟
    چرا شهناز گلپا رو صاحب سبک میدونه اما هنوز درباره شجریان خیلیا هستن میگن صاحب سبک نیست؟
    شهناز در چندجا گفته گلپا آواز خوان بزرگیه اما تا به حال من نشنیدم گفته باشه شجریان بزرگه
    ایرج هم که من یه فیلم ازش دارم میگه اون زمانی که آواز مرده بود مثل الان گلپا زنده اش کرد
    در فیلم جایزه رز طلایی جهانبخش پازوکی گفت گلپا یک پدیده است،،، خانم هما میر افشار هم کلی از ایشون صحبت کردن
    در اون زمانی که لنان و ادیب و … زنده بودن محجوبی وصیت میکنه گلپا سر مزارش آواز بخونه
    کارمشترک با هنرمندای بین المللی که شجریان تا حالا نتونسته
    بری بالا بیای پایین گلپا بهترین آوازه خوان تاریخ ایران حالا هرکاری میخوای بکن
    هوچی تویی که نمیتونی حرف بزنی همش خاتور و کاباره میکنه ،، هایده کسیه که مردم هنوزم صداش رو دوست دارن و ماندگار شده حالا چون با شجریان عکس نمیگرفته و اومده با گلپا عکس گرفته داری جو میدی
    بهت میگم بحث نمیکنم چونکه تمام حرفای من تو پست های بالا زده شده و هدر کسی بیاد بخونه خودش میتونه قضاوت کنه و بگه کی درست میگه
    قرار نیست من تا آخر عمرم بشینم با یه آدم غیر منطقی و غیر اصولی بحث کنم،
    الانم دارم میگم بنده هیچ بحثی با تو ندارم .

  • حامد جان شما شعورنداری وگرنه پازوکی و میرافشار از ترانه سراهای بزرگ کشور هستن و ایرج هم که این همه طرفدار داره پس همه مردم نفهم هستن فقط تو میفهمی
    بروووو عمو در مورد اسطوره ها اینطوری حرف نزن هایده کسیه که بعد از این همه سال مردم دوستش دارن
    همین که میای پست میذاری مردم بهتر میشناسنت و میفهمن چقدر از موسیقی حالیته
    بنده ده پست قبلیم گفتم علاقه ای ندارم با یه آدم بی سواد و غیر منطقی بحث کنم
    انشاالله خواننده ها میان میخونن و قضاوتشون رو مینویسن شما عجله نکن لطفا

  • متاسفانه شما اقا حامد زیاد با کلمات بازی میکنی و زیاد سفسطه بازی دلایل اقا حمید از اقا حامد بسیار مستدل تر هست شما اقا حامد دلایلتان محکم و مبرهن نیست با اما و اگر و اتهامات بی اساس نمیتوان جناب پروفسور اکبر گلپایگانی را متهم به چیزی کرد اگر جنابعالی پروفسور گلپایگانی رو خوب نمیشناسید تمامی هنرمندان جهان دیرور و امروز ایشانرا میشناسند و برای ایشان ارج و قرب می گذارند البنه این نکته را بگویم که در حال حاضر بحث کردن در این مورد زود است و روزی که پرده ها مزاحم کنار رفت خود تاریخ موسیقی ایران و جهان و تاریخ مسیاسی ایران همه چیز را بازگو خواهد کرد ا
    با سپاس -همه پبروز باشید

  • محمدرضا شجریان در صحنه ی اجرا روی زمین می نشیند و با لباس سنتی و در فضای صوفیانه از زهد و عرفان و عدم دنیا طلبی می خواند و این مردم نادان را آگاه می کند سپس از صحنه خارج شده سوار ماشین تویوتای چند صد میلیونی خود شده کنار همسر ۲۶سال جوانتر از خود می نشیند و از اینکه با پسر خود باجناق شده عمیقا احساس خوشبختی می کند.
    موهای خود را رنگ میکند صبحانه را در فرانسه می خورد وگشت گذارش را در انگلیس پیگیری می کند فرزندش در کانادا به دنیا می آید و در هنگام بیماری هم برای معالجه به آمریکا میرود تا راهی باشد برای اثبات مفهوم شعرها و باور خود به همگان.
    و البته که التزام تمام این ها پول منو توست و کنسرت و دستگاه شور و همایون پس جانم فدای ایران..
    با بزرگان و سیاسیون نشست و برخاست دارد و البته که جایزه و تقدیرنامه ها و مناسبات را هم با افتخار دریافت میکند و در اوج مسائل هم یک متلک بچه گانه به چند نفر می اندازد و اوج همراهی خود با مردم را ثابت می کند .
    این هنرمند و بزرگان ایران در طول ۴۰ سال با این سطح تضاد و تزویر و صحنه سازی و ما از این چنین افراد حمایت و تمجید می کنیم پس چه امید به تغییر و تصحیح این فرهنگ و خاک ؟ قضاوت با شما

  • سلام دوستان عزیزم.
    اقای شجریان خواننده بزرگی هستند وبراشون ازخدای بزرگ ارزوی سلامتی داریم.
    زمانی که گلپا به برنامه گلها امدند ،قبل از ورود ایشان به برنامه گلها مشیرهمایون شهردار به گلپا میگه که برواواز رو پشت سرمرده بخوان.
    اره دوستان عزیز گلپا درچنین شرایطی پا به عرصه موسیقی گذاشته واواز رو زنده کرد.اواز های متفاوت که هر کدام بادیگری فرق داست.
    ۱۷ سال تمام اواز خواند ،نه ترانه!همین طور ایرج.
    استاد شجریان در جایی که ازایشان شنیدم که گفتند یکی ازافسوس های بزرگ زندگی من این بود که نتوانستم با مرتضی محجوبی اواز بخوانم وهمچنین استاد گفته اند که هر موقعع سوار ماشین می شوند دوتا ساز رو همیشه می شنوند :۱_محجوبی ۲_شهناز .
    همین محجوبی وصیت می کنع که موقع دفن ایشان وزمانی که می خوان سنگ لحد رو روی صورت ایشون بگذارن،به گلپا بگید که اواز مست مستم ساقیا رو بخونه.
    دوست عزیزی که با گلپا توهین می کنی وصد البته نباید به شجریان وهیچ هنرمند دیگری،گلپا حق بسیار بسیا بزرگی بر گردن اواز وموسیقی ایرانی دارند.شمایی که به جهانخش پازوکی توهین می کنی بهتره بری نظر حسن کسایی درکتاب “از موسیقی تاسکوت” رو وهمچنی سخنان ایشان روکه به مناسبت بزرگداشت جهانخش پازوکی در امریکا که فیلمش روی you tubموجود هست رو بخونید.همچنین نظر استاد شهناز در همون مراسم راجع به جهانبخش پازوکی رو.
    وبدونی که هما میرافشار ترانه سرای بزرگ معاصر همون شاعر گلپونه ها.
    وترانه های ارزشمدی که برای اسدا..ملک،محمدحیدری و…ساخته اند،می باشد.
    زمانی که هوشنگ ابتهاج که به نظر همگان غزل سرای کم نظیری هستند ،سرپرست گلها شدند .به قول مرتضی حنانه (موزیسین بزرگ،باسواد وارزشمند‌ که رهبر ارکستر سمفونیک بودند) شاعری که هیچ از موسیقی سررشته نداشتند و جرات پذیرش مقام موسیقایی برنامه گلها رو داشتن،یعنی هوشنگ ابتهاج تمام ارکستر های رادیو یعنی ارکستر سمفونیک وارکستر پاپ رو به تعطیلی کشاندند.اقای ابتهاج توده ای بودند.وسیاسی
    ایشون ودوستان ایشون اصطلاح موسیقی سنتی رو باب کردند.
    این اقایون معتقد بوند که باید به عقب برگشت وکارهای عارف وشیداو درویش خان و…را احیا کرو.
    این جریان فکری که درراس ان ها:ابتهاج ولطفی وشجریان قرارداشت
    باعث شد که بسیاری ازهنرمندان بزرگ رادیو مانند:گلپا ،یاحقی ،ایرج،شریف ،شهناز ،معروفی ،تجویدی ،بدیعی،فریدون حافظی ودیگران یا از رادیو کناره گیری کنندیا دلزده بشوند.
    با عنوان مثال اقای ابتهاج معتقند که فرهنگ شریف تار نمی نوازند،بلکه گیتار می نوازند! یا ایشون درکتاب خاطراتشون که عنوان “پیر پرنیان اندیش ” منشر شد ومن خودم کتاب روخریدم وخوانده ام،معتقد هستند که گلپایگانی تحریرهاشون رو برعکس می زنند.دوستان غزیز قضاوت باشما .
    ببینید کینه ودشمنی وبغض تاکجا!
    همچنین نظرات به دور از انصاف وکارشناسی نشده ایشون درباره زنده یاد
    نادر گلچین غزیز وبا اخلاق وخانم حمیرا ودیگر شعرا ازجمله “رهی معیری”
    ایشون به غیر از اقایان شجریان ،ناظری،وخانم اخوان ،قمر ،اعضای گروه عارف وشیدا کمتر کسی رو قبول دارند قصاوت با شما .
    هنر هنرمندانی چون :شهناز،شریف،یاحقی،بدیعی،ملک،تجویدی،خرم،کسایی،توکل،ورزنده،محجوبی،معروفی،ایرج ،گلپا،وفایی،محمودی خوانساری،کورس سرهنگ زاده،اله،پوران،مرضیه ،دلکش،پروین و…کجا واین اقایان کجا!
    اقایان ابتهاج ودوستان ایشون هنر وموسیقی این مملکت رو به عقب بردند.هنوزم دم زنده یاد لطفی گرم که واقعیت رو انکار نکردنند،وگفتند که اواز ایرانی دوتا معمار داره” :سید حسین طاهر زاده وگلپا”
    من تمام کارهای استاد شجریان رو تقریبا توی ارشیو موسیقی ام دارم وبه خدا قسم که بدون تعصب ایشان رو دوست دارم واز صداشون لذت بردم وارزوی سلامتی براشون دارم.من خودم سالها ست ویلن می زنم ودوتا برادرانم اواز ایرانی کار کرده وتدریس میکنم.
    دوستان اگر شرایط به وجود امده پس از انقلاب نبود و فرصت برای ارائه هنر تمام هنرمندان فراهم می امد،ایا شجریان همینی که هست بود؟قضاوت باشما.گلپا در انتخاب شعر بی نظیر بودند به گواهی تمامی هنرمندان بزرگ گلها،صدای ایشان بین ۶تا۵و۶گام از ۸راوکتاو وسعت داره.دوست عزیزی که ازروی تعصب درباره گلپا قضاوت می کنی بهتره که صحبت های دکتر شاهین فرهت موسیقی دان بزرگ کشور مون رو که فیلمش موجوده در منزل گلپا گوش بفرمایید ،که کاملاعلمی از ایشون تعریف والبته در ۱مورد انتقاد مکنند.
    در پایان توجه شما رو به نطرات هنرمنداند وشعرا در مجله جدول بهار ۷۹
    مجله موسیقی قرن ۲۱ ویژه نامه گلپا درسال۸۲جلب میکنم.
    درضمن یادم رفت که بگویم استاد حبیب ا..بدیعی نوازنده بی نظیر ویلن،که ازلحاظ تکنیک بی نظیر مانده اند درساز ویلن درباره گلپا به ایشان گفتن که”گلپا جان مردم ۲۰۰ سال دیگه میفهمند که تو کی بود”
    باسپاس فراوان وارزوی مجدد برای سلامتی استاد شجریان.
    ،

  • نکته ایی بگویم دوستان ،اگر استاد پروفسور اکبر گلپایگانی نبودند الان موسیقی اوازی ایران از بین رفته بود هر چند که جناب شجریان بعد از انقلاب با برنامه های مافیایی و پشت پرده شون زحمات استاد گلپایگانی را جبران کردند و موسیقی اوازی ایران را به سمت نیستی و پستی سوق دادند تا جایی که امروزه کمتر جوانی حاضر است موسیقی سنتی گوش بدهد حتی مسخره هم میکنند .باید به اقایان شجریان و هوشنگ ابتهاج و مافیای شجریان گفت دستتان درد نکنه خوب زحمات اساتید گذشته را جبران کردید.

  • بادرود گلپایگانی وایرج در این حال و هوا نبودند یک پیش داوری عجولانه و احساسی است موسیقی هفت دستگاه و پنج مایه یا آواز داره مثلا استاد شجریان کدامیک از اونها رو اجرا کرده که استاد گلپایگانی اجرانکرده تصنیف و ترانه هم متعلق به آهنگساز و شاعر ذیربط هست که خواننده مکلف به اجرااست بروید نظر اساتیدفن را درمورد برتری این سه استاد بخوانید

    • درود بر شما
      اینجا منظور آوازها نیست، مقوله تصنیف است. زنده یاد گلپا بیشتر تمایل به اجرای تصانیفی داشتند که از فضای کلاسیک دورتر باشد مثل «موی سپید» و «درویش» و… باز آقای ایرج چند تصنیف کلاسیک خوانده اند. ولی می توانید به راحتی متوجه شوید که شجریان به جز یک یا دو اثر، دیگر در این فضا کاری نکرده است همینطور قوامی، شهیدی، بنان و…

بیشتر بحث شده است