
آرشیو دستهها: مطالب عمومی
جای پرسش بنیادی صدا (IV)
سه شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

جای پرسش بنیادی صدا (III)
سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

دوران انتقالی در تاریخ موسیقی و پس از آن (II)
سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

دوران انتقالی در تاریخ موسیقی و پس از آن (I)
یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

مـوسیقی به چه درد ما میخورد؟
جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶

موسیقی، «عین»ِ سیاست
سه شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶

چهره ی آدرنو از قابِ اتنوموزیکولوژی (XIV)
یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵

آخرین ارسالها
- درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (II)
- نمادشناسی عود (II)
- گزارش از نقد آلبوم عطاریه (I)
- بیابانگرد: فضای مجازی به کمک ناخوانندگان آمده!
- نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VIII)
- دورین
- نمادشناسی عود (I)
- نقد و رونمایی آلبوم عطاریه در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود
- فراخوان سومین جشنواره سازدهنی ایران
- درباره کتاب «موسیقی ایرانی» شناسی (I)
- نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی (VII)
- فواصل خنثی یا میانه (III)
از روزهای گذشته…

روش سوزوکی (قسمت بیست و دوم)
به محض دیدن این کودک بی گناهی که تمام زندگیش را باید با دست ها و انگشتانش لمس می کرد، چشمانم پر از اشک شدند. دوست نداشتم که همان موقع آری بگویم، چرا که میبایست به کشف متدی میرسیدم که یک کودک کاملا نابینا را بتواند راهنما باشد. به این خاطر از او خواهش کردم که یک هفته به من فرصت بدهد. گمان می کردم که اگر من توانایی و جرئت و اعتماد به نفس کافی برای آموزش به این کودک را داشته باشم، پس هر چه در توانم باشد را به کار خواهم گرفت.

موفق ترین موسیقیدان سینمایی
موسیقی فیلمهای “طلسم شده” و “زندگی دوگانه” برای روژا جایزه اسکار را به دنبال داشت. پس از آن روژا به گروه تولید مترو گلدوین مایر پیوست و برای ۱۵ سال با آنها همکاری کرد. حاصل این همکاری موسیقی فیلمهایی چون بن هور (Ben-Hur) که اسکار سوم او را به ارمغان آورد، ال سید (El Sid)، آیوانهو (Ivanhoe)، بس جوان (Young Bess) و بسیاری از آثار مشهور MGM است.

«هزار و یک شب مِهرِ هنر»
اجرای پژوهشی اساتید موسیقی شمال خراسان با همکاری موسسه موسیقی پارسین و دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران بر اساس طرح و ایده ای از مژگان چاهیان که از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲ در سالن آمفی تئاتر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران واقع در کرج برگزار می شود.

د-دورز (I)
د – دُرز (The Doors) گروه راک آمریکایی که در سال ۱۹۶۵ در لس انجلس-کالیفورنیا تشکیل شد. در بیشترین مدت زمان بقای این گروه؛ جیم موریسون (Jim Morrison) خواننده، ری منزارک (Ray Manzarek) نوازنده کیبورد، جان دنسمور (John Densmore) درامر و روبی کریگر (Robby Krieger) گیتاریست گروه، بوده اند. در دهه ۱۹۶۰ آنان از جمله جنجال آفرین ترین گروهها بودند، به ویژه اشعار خشن موریسون و شخصیت غیر قابل پیش بینی وی بر روی سن معروف و بحث برانگیز بود.

جسور و ایرانی (I)
“جوی نقره ای مهتاب” شاید یکی از قابل توجه ترین آثار تکنوازی سال های اخیر موسیقی ایرانی – بدون همراهی آنسامبل و آواز – باشد که با نوازندگی دو هنرمند شناخته شده ی موسیقی کلاسیک ایرانی، ”بهداد بابایی”و ”نوید افقه” منتشر شده است.

عدم تشخیص صدای استراد توسط سولیست ها!
گفته می شود که ویولن استرادیواریوس یکی از خوش صدا ترین سازهایی است که تا کنون ساخته شده است. ویولنیست های درجه اول، میلیون ها پوند داده اند تا بتوانند این ویولن سیصد ساله را در دست بگیرند.

سرک کشیدن به کمی دوردست تر (IV)
تنها قطعهای که از این تضاد برکنار مانده «ترقه» است. یک بخش از آلبوم شب، سکوت، کویر که تنظیم مجددی از آن ارائه شده است. قطعهای که در آن کوئینتت به عنوان سهتار به کار گرفته شده است به طوری که حتا صدای سیمهای همراه در سه تار نیز میتوان در لحظاتی از حرکت بافت و رنگ کوئینتت شنید.

نگاهی به موسیقی Jazz در آذربایجان ، قسمت دوم
واقف مصطفی زاده در اواخر دهه ۶۰ اولین مفسر مقام جز (jazz mugam) به شمار میرود. البته واضح است که قبل از او بسیاری از موسیقی دانان به شباهت بین این دو نوع موسیقی پی برده بودند و بر پایه آن آثاری به وجود آورده بودند

نقدی بر «قطعهای در ماهور» (VIII)
در شکل ۶ جمله کنترپوانتیک بعدی را می بینید که اولین خط، ساز سهتار، دومین خط بخش مضرابی و سومین خط بخش کششی است. پایور بر روی حرکت پهلویی ملودی سه پاساژ به هم پیوسته را در نظر گرفته که در نوشتن آنها، کمترین حد دیسونانس را در نظر گرفته است.

چشمه ای جوشیده از اعماق (I)
چهرۀ مذهبی موسیقی قرن بیستم، در یازده سپتامبر ۱۹۳۵ در کشوری چشم به جهان گشود که امروزه یکی از بی دین ترین مردمان جهان را دارد؛ کشوری که در آزادی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و نیز در شاخصهای توسعه انسانی، امروزه بالاترین رده های جهانی را به خود اختصاص داده است: استونی