گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

طراحی و توسعه تیونر برای موسیقی کلاسیک ایرانی (۶)

فرهت تأکید می‌کند که موسیقی کلاسیک ایرانی از مفهوم گام به‌معنای غربی استفاده نمی‌کند. به‌جای آن، گامی که او توصیف می‌کند به‌عنوان یک بسته از صداهای ممکن عمل می‌کند که مقام‌ها از دل آن ساخته می‌شوند. این مقام‌ها معمولاً شامل چهار تا پنج نت هستند، هرچند گاهی تا هفت نت نیز گسترش می‌یابند.

او همچنین به نبود حرکت کروماتیک در ملودی‌های کلاسیک ایرانی اشاره می‌کند، که این موسیقی را از ساختارهای موسیقی غربی متمایز می‌سازد. افزون‌براین، فرهت بیان می‌کند که فواصل کوچک‌تر از ۹۰ سنت در موسیقی ایرانی به‌عنوان درجات ملودیک اصلی استفاده نمی‌شوند. اگرچه ممکن است این ریزفواصل در تریل‌ها یا تزئینات ظاهر شوند، اما هرگز به‌عنوان فواصل اصلی ملودیک در یک مقام کاربرد ندارند. این موارد، ساختار منحصربه‌فرد و بیانگر موسیقی ایرانی را بیشتر برجسته می‌سازد (صمیمی مفخم، ۲۰۲۳).

۳-۴- مجید کیانی

مجید کیانی (۱۳۷۱) ضمن ارائه نظامی اغلب متشکل از دانگ­های پیوسته برای موسیقی دستگاهی، نسبت‌های فواصل را بر اساس رسالات نظریه‌پردازانی همچون فارابی، صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغه­‌ای بررسی کرد. کیانی این بررسی­‌ها را با صفحه‌­های قدیمی به جا مانده از ساز و آوازِ استادان پیشین موسیقی دستگاهی و تقسیم دستان سازِ آن­ها سنجید.

او به این نتیجه می­‌رسد که پرده­‌بندی موسیقی ایرانی بر پایه اصل دوپرده­ایِ صفی­الدین است، به طوری که پرده­‌های اصلیِ مطلق، سبابه، بنصر و خنصر، بر اساس تنبور خراسان و منطبق بر گام فیثاغورث هستند. او همچنین پرده­‌های مجنب و وسطی را با در نظر گرفتن سخن مراغه‌­ای درباره چگونگی بستن برخی پرده‌­ها به دست «اهلِ عمل» و ملایم بودن آن­ها، به گونه‌­ای تعدیل شده و یا اینکه به صورت پرده‌­های مجنب فرس و وسطای فرس (قدیم) و وسطای زلزل حقیقی می­‌داند. او بر اهمیت هارمونیک یازدهم در موسیقی ایرانی تاکید داشته و بهره­‌گیری از فواصل و نسبت­‌های گام طبیعی را از ویژگی‌های موسیقی ایرانی می­‌داند. مطالعات کیانی اثباتی است بر پیوستگی و روند تکاملیِ فواصل موسیقی ایران.

بر پایه‌ پژوهش‌های کیانی و نظریه‌پردازان پیشین، علی علیزاده (۱۴۰۰) مطالعه‌ای جامع در زمینه محاسبات فواصل موسیقی ایرانی و استثناهای دقیق آن‌ها در دستگاه‌ها و گوشه‌های مختلف انجام داد. پژوهش دقیق او، پایه‌ مرجع کیانی تیونر نیریز را تشکیل می‌دهد.

این نسخه، دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین نسخه از تیونر ما محسوب می‌شود، زیرا فواصل انعطاف‌پذیر – به‌ویژه مجنب­‌ها و تغییرات آن‌ها در مقام‌های مختلف هر دستگاه – را در نظر می‌گیرد. برخلاف رویکردهای ساده‌‌شده یا تعدیل‌شده (متاثر از فواصل مساوی موسیقی غربی)، این نسخه از ساده‌سازیِ فواصل و مجنب­ها، به ویژه موارد ناهماهنگ با موسیقی ایرانی، پرهیز می‌کند و نظامی دقیق و واقع‌بینانه برای کوک ارائه می‌دهد.

سایر پژوهشگران نیز در توسعه نظری و تاریخی موسیقی ایرانی نقش مهمی داشته‌اند، اگرچه یافته‌های آنان مستقیماً در طراحی تیونر ما استفاده نشده‌اند. برای مثال مهدی برکشلی نظام ۲۲ فاصله‌­ای و با گسترش بیشتر ۲۷ فاصله­‌ای را پیشنهاد کرد. او چندین نوع مختلف از فاصله را شناسایی کرده و اصطلاحات کهن، مانند زاید، مجنب­، وسطی و زلزل را بازتفسیر کرد (برکشلی، ۱۳۷۴). در حالی‌که این پژوهش‌ها در تعمیق درک نظری و تاریخی از موسیقی ایرانی نقش بسزایی داشته‌اند، اما مستقیماً در طراحی تیونر نیریز به‌کار نرفته‌اند.

 

علی علیزاده

دیدگاه ها ۲

  • درود کار ارزشمندیه امیدوارم به نتایج عملی مطلوب دست یابید. رایزنی با اساتید برجسته سازهای گوناگون (که حتما در نظر دارید) بگمانم خیلی کمک کننده خواهدبود. کامیاب باشید.

    • درود به شما. سپاسگزارم برای بیان دیدگاه پر مهرتان و نکته مهمی که بیان کردید. چنین است که فرمودید. (علیزاده)

بیشتر بحث شده است