گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گفتگویی با رضا ضیایی به بهانه حضور اعضای کارگاه او در اولین «نمایشگاه تخصصی صنعت موسیقی»

صادق محمدی، وحیده هاشمی، سوده مفیدی، رضا ضیایی، ندا اسدی‌نژاد، ارغوان پورقناد و فرزاد شالپوش
صادق محمدی، وحیده هاشمی، سوده مفیدی، رضا ضیایی، ندا اسدی‌نژاد، ارغوان پورقناد و فرزاد شالپوش

«نمایشگاه تخصصی صنعت موسیقی» روز سه‌شنبه (۵ دی) با حضور سعید سکندرخان (رییس موسسه فرهنگی اکو) و جلال زکایی (رییس نخستین نمایشگاه تخصصی صنعت موسیقی) و حضور تعداد زیادی از اهالی موسیقی در برج میلاد تهران برگزار شد. در این نمایشگاه رضا ضیائی سازنده ساز به همراه اعضای کارگاهش نیز حضور داشت. در غرفه مربوط به کارگاه رضا ضیایی علاقمندان توانستند از نزدیک شاهد ساخت ساز ویولن باشند. به این بهانه گفتگویی با رضا ضیایی و شاگرد او ارغوان پورقناد داشتیم که در ادامه می‌خوانید: 

جناب ضیایی، مدت‌ها بود کارگاه شما در هیچ جشنواره ای حضور نداشته است، انگیزه شما برای حضور در این جشنواره چه بود؟
رضا ضیایی: انگیزه من توصیفی از هنر زیبای ساخت ویولن توام با رعایت اصول علمی و مهارت های عملی بود. فرآیندی که می تواند بصورت کاملا عینی و ملموس باعث تفکر مخاطب شود. همچنین ایجاد انگیزه برای بازدیدکنندگان و خصوصا افراد در سنین پایین‌تر به جهت یادگیری این هنر زیبا و ارزشمند با در نظر گرفتن مبانی علمی و عملی می‌باشد.

صادق محمدی و وحیده هاشمی

سطح برگزاری این جشنواره را چطور دیدید؟
به نظر بنده همۀ کارها در آغاز ممکن است با نقایصی همراه باشد اما به عنوان اولین تجربه برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت موسیقی می‌تواند زمینه ساز نمایشگاه‌های تخصصی بعدی باشد.

 

ندا اسدی‌نژاد

در این جشنواره تمرکز شما تنها روی ویولن بود و اثری از دستاوردهای دیگر کارگاه شما مخصوصاً در زمینه سازهای ایرانی مثل پروژه قیچک نوین نبود، آیا دلیل خاصی برای اینکار داشتید؟
شاید دستاورد های دیگر کارگاه می‌توانست تصویر جذاب‌تری را ایجاد نماید اما هدف من اشاره تخصصی به موضوع خانواده ویولن و مسائل حرفه‌ایی مرتبط با آن است.

فرزاد شالپوش

در غرفه شما، اعضای کارگاه در حال سازسازی دیده می‌شدند، آیا دلیل خاصی برای اینکار داشتید؟    
حضور ما در کنار سایر همکاران محترم، ارائه چیدمانی تخصصی و تاکید و اشاره به نکات و مطالب مرتبط با مسائل ویولن است. به عقیده اینجانب آن‌چرا که ما از ویولن مشاهده می‌کنیم، فارغ از تصویر نهایی آن توجه مستمر به مباحث مرتبط با اندیشه و دانش و مهارت های ساخت می‌باشد، حقیقتی که نهایتا می‌تواند سبب ساز رشد و کمال انسان باشد. در درجات بعدی منجر به تولید محصولی ارزشمند خواهد شد. در نهایت می‌توان گفت در پس پردۀ هر اثر هنری ارزشمند یک نگاه خردمندانه به پدیدار وجود دارد.

سوده مفیدی

آیا دستاورد جدیدی در این برنامه به نمایش گذاشته شد؟
در پاسخ به این سوال تاکیدی مجدد دارم به پاسخ‌های داده شده در سوالات پیشین، از نگاه من دستاورد الزاما ارائه یک پدیده فیزیکی به عنوان مثال یک ویولن نیست بلکه تحولی سازنده در اندیشه هنرمند برای رسیدن به زندگی مبتنی بر خرد می‌باشد. فرایندهای منتهی به پدیدار شدن یک اثر هنری از افق این دستاورد و موهبت گران‌سنگ طلوع می‌کند.

ارغوان پورقناد

ارغوان پورقناد: هدف از طراحی و ساخت زیر چانه‌ای‌ها با شکل‌های جدید اشاعه این تفکر بود که همواره لزوم بر تکرار طرح های‌ گذشته و همیشگی نیست و می‌توان با رعایت اصول ارگونومیک، بخش‌هایی از قطعه که بر صدادهی ساز، تغییرات بنیادی ایجاد نکرده و یا در صورت تغییرات احتمالی، قابل کنترل و مدیریت می‌باشد، طرح‌های نوآوارنه‌ای ارائه داد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است