گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پنجمین دورۀ تربیت مربی موسیقی کودک

نزهت امیری (رهبر ارکستر و موسیقیدان)، پنجمین «کارگاهِ تربیت مربی موسیقی کودک» خود را از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌کند. این دوره، آموزشِ «متد جامع آموزش موسیقی کودک» و برپایۀ کتاب‌های پنج ‌مجلدیِ امیری است و به شکل آنلاین و یک روز در هفته برگزار می‌شود.

در چهار دورۀ پیشینِ این کارگاه، بیش از ۲۰۰ مربیِ موسیقیِ کودک، از سراسر ایران، شرکت کرده‌اند و اغلب آنان با این متد به کودکانِ میهن‌مان آموزش می‌دهند.

این دوره‌ها در سه سطحِ «مقدماتی»، «تکمیلی» و «پیش‌رفته» برگزار می‌شوند و طولِ هر دوره حدود چهارماه است.

شرکت دراین دوره برای دو گروه امکان­پذیر است:
۱- همه‌ مربیانی که تجربه­ تدریس موسیقی کودک دارند.
۲- موسیقی­دانانی که تجربه­ آموزش ندارند و مایل­‌اند تدریس موسیقی به کودکان (۴ تا ۹ سال) را به شیوه­ علمی آغاز کنند.
داوطلبان لازم است افزون بر تسلط بر تئوری موسیقی و سلفژ، با یک ساز ملودیک (ایرانی سمفونیک) آشنایی کافی داشته ­باشند.

دربارۀ کتاب‌ها
مجموعۀ پنج‌مجلدی «متد جامع آموزش موسیقی کودک»، شامل سه مجلد «سرمشق­‌های موسیقی» و دو مجلد «آموزش فلوت ریکوردر»، پس از ۳۳ سال نگارش، ویرایش و به­روز رسانی، به چاپ رسیده‌­اند. نگاه متُدیک به آموزش، مهم­ترین دیدگاه این مجموعه است. همان­گونه که از یک کار حرفه‌­ای انتظار می‌­رود، در این مجموعۀ آموزشی، نویسنده به تقدم و تأخرِ مطالب وفادار مانده و مطالب آموزشی را یک‌به­‌یک، با رعایت ترتیب صحیح، آموزش داده ­است. عمق نگاه علمی و مسؤولانۀ نویسنده، با نگاهی به «راه‌نمای آموزگاران» در انتهای کتاب­‌ها، آشکار می­شود.

در این مجموعه، در خلال ۴۳۰ صفحه، به‌دفعات به پارامترهای مختلف موسیقی ارجاع داده شده­ و پس از عبور از چندین مرحله آموزشی، کودک، آرام آرام از «همراهیِ ساده و سراسر تقلیدِ اولیه» درآغاز مجموعه، به «نوازندگی آگاهانه و متفکرانه در پایان کتاب­‌ها» رهنمون شده ­است.

نویسنده برای آموزش «تمپو، ریتم، اینتروال، نت‌­خوانی، تربیت شنیداری، سازشناسی، تلفیق ریتم و کلام، ترانه­‌خوانی و اجرای عملی با سازهای ارکسترِ ارف و فلوت ریکوردر» طراحی جامع و کاملی انجام داده ­است.

گرچه همۀ نکات بالا شاهدی بر یگانه‌بودن این مجموعه است، اما شاخص مهم دیگری، بر اهمیت فرهنگی‌هنری این مجموعه مُهر تأیید می‌­زند و آن نگارش متعهدانه و زیباشناسانۀ ده‌­ها «ترانه­» است. در تمام سال­ه‌ای گذشته شاهد تکرار مکررات در کتاب­‌های موسیقی کودک بوده­‌ایم. ترانه­‌های نازیبا، اشعار بی­‌محتوا، تلفیق­‌های نادرست کلام و موسیقی، همه‌­و­همه بر دوش کودک و مربی سنگینی کرده­اند.

در این اثر تلاش شده، سُرایش ملودی‌­ها، مناسب محتوای آموزشی باشد و نیز اشعاری تأثیرگزار در کنار بازنویسیِ ترانه‌­های فولکلور و چندصداییِ زیبایِ این آثار با ارکستر ارف، «متد جامع آموزش موسیقی کودک» را به اثری قابل توجه در سپهرِ موسیقی کودک ایران تبدیل کند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است