گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

متبسم: موسیقی باید شما را متاثر کند نه متحیر!

حال که صحبت از گروه مضراب است لطف کنید اسم نوازندگان و دست اندرکاران این گروه را برای ما بگویید؟

لیست نوازندگان گروه بزرگ مضراب

تار

۱- رامین عظیمیان

۲- محسن بنایی

۳- محمد طباطبایی

بم تار
۴- سجاد رهنمایی

۵- سعید خطیر مهر

۶- لاله جوشنی

سه تار
۷ – پژمان زاهدیان

۸- فرزانه جهان میر

۹- امیر صحرایی

۱۰- گیو قلمکاری پور

۱۱- بهروز نقی پور

۱۲- آبتین جوان پیکر

۱۳- شاهین فتح راضی

سنتور

۱۴- بهزاد روشن پور

بربط
۱۵- ساسان عضدی

۱۶- متیو دوپونت

نی
۱۷- حسین زارع


سازهای کوبه ای

۱۸- پاشا کرمی
تنبک
۱۹- محسن نجاتی

دف و دایره

آواز

۲۰- مرسده هاشمی

۲۱- سهیلا فلاحی

۲۲- فروز جوادی

۲۳- منصوره زرندی

۲۴- آذر مشاور

۲۵- سونیا کریمی

رهبر:
بابک کامگار

شما هیچ وقت از تحصیلات موسیقی خود سخن نگفته اید، آیا تحصیلات آکادمیک موسیقی دارید؟

من در دانشسرای هنر (روزانه) و هنرستان ملی موسیقی (شبانه) درس موسیقی خواندم، مدرسه غیر رسمی دیگر نظیر خانه مان، چاووش، دستان و غیره … نیز زیاد دیده ام که تاثیرش بسیار بیشتر از رسمی هایش بود.

ارکستراسیون، ساز شناسی و تلفیق هارمونی های شما بسیار عالی و دلنشین است آیا ساز غربی هم می نوازید؟

خیر

اصولا چند ساز را با هم نواختن خوب است چه ساز ایرانی یا غربی، نظر شما در این باره چیست؟

به نظر من یک عمر و یک ساز، البته من خودم دو ساز می زنم، لیکن گاهی که در مقابل این یکی رو سپیدم از آن یکی خجالت می کشم!

تحصیلات آکادمیک برای جوانی که حرفه اش را موسیقی قرار می دهد واجب و مفید است یا خیر؟ به طور آزاد هم می تواند به سر منزل مقصود برسد؟

دروسی است که حتما باید خوانده شود و فنونی که باید فرا گرفته شود، در مدرسه یا خصوصی، به علاوه بودن در محیط سلامت موسیقی عامل رشد و جا افتادن همه این هاست.

جسارتا! ما جوان ها برای پیشرفتمان باید رهنما و الگویی داشته باشیم، حال از شما سوال دارم شما که در چند شاخه موسیقی به طور حرفه ای فعال هستید (نوازندگی دو ساز تار، سه تار، آهنگ سازی، تدریس) چگونه به همه این کارها میرسید؟ روزی چند ساعت مشغول نواختن هستید؟ راه و روش نواختن صحیح نواختن چیست؟ اصلا چه کار باید بکنیم؟ ما جوان ها واقعا با این مشکلات روبرو هستیم که نمی دانیم چه کار باید بکنیم همه ساز می زنند آهنگ می سازند ولی قدم از قدم موسیقی ایران برداشته نمی شود! دست آخر همه ی ما نا امید یا ساز را کنار می گذاریم یا خود را بی استعداد می یابیم و دچار اوضاع روحی نا مناسب می شویم چرا که هیچ تدبیری برای این موضوعات وجود ندارد!

در کار هنر باید کار بسیار کرد و توقع کم داشت! اگر نوازدی را نگاه کنید و انتظار داشته باشید که بزرگ شدنش را ببینید، هیچ اتفاقی نمی افتد! ولی اگر به او برسید و به بزرگ شدنش فکر نکنید، سلامت رشد خواهد کرد و رشید نیز خواهد شد.

برنامه ریزی شده کار کنید، باید بدانید روی چه موضوعی کار می کنید، تا آنجا که من می دانم بسیاری جوان های نوازنده مسئله اصلی شان شده سریع زدن پاساژ هاست و دایره هنر موسیقی را با میدان اسب دوانی اشتباه می گیرند!
برای نوازنده شدن فقط نباید نواخت، بلکه باید با تفکر نواخت و متفکر نیز شد. موسیقی باید شما را متاثر کند نه متحیر!

البته این ممکن نیست که همه کسانی که درس موسیقی می خوانند موسیقی دان برجسته بشوند، برای آفرینش هنر به جز فراگیری فنون موسیقی نیاز به زمینه های دیگری هم هست که همگان ندارند. بسیاری از کسانی که ساز می زنند فقط نوازنده خواهند شد و آثار دیگران را اجرا خواهند کرد و برخی نیز در بخش های آموزشی و تئوریک فعال خواهند بود.

وضع موسیقی ایران را چگونه می بینید؟ (از تمام زوایا)

موسیقی در تمام دنیا از حمایت های دولتی برخوردار است، هیچ ارکستر سمفونیکی در دنیا با درآمد حاصله از کنسرت ها زندگی نمی گذراند. هیچ سالن کنسرتی بدون حمایت های دولتی و اسپانسر های رسمی و غیر رسمی روی پا نیست.

موسیقی تنها پدیده هنری ست که شما روز شب را به هر شکل با آن می گذرانید، حتی کسانی که یک پخش صوت ساده در منزل ندارند، ناخواسته شنونده موسیقی اند. کدام فیلم بدون موسیقی؟ کدام تصویر بدون موسیقی؟ و کدام مراسم شادی و سوگی بدون ترنم آوازی یا سازی گذشته و می گذرد؟

این هنر مستقل است و مکمل همه هنر هاست، این هنر دل را از هر گونه پلیدی می شوید، بر علیه خشونت است و صلح می طلبد. درخت تنومند موسیقی را که موجب صفای زندگی شماست، آبیاری کنید.

اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

خیر

از این که وقت شریف خود را در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنم.

آرپژ تیموریان

آرپژ تیموریان

متولد 1362 در تهران
نوازنده تنبک و عود و خبرنگار موسیقی

دیدگاه ها ۴

  • صحبت جدیدی در رابطه با اثر جدید متبسم شامل یک quartet در میان است،خواهشمندم اگر اطلاعی در رابطه با نوع و کیفیت این اثر به همراه محل تهیه
    آن دارِید در سایت تشریح کنید .با تشکر

  • بسم الله الرحمن الرحیم
    فقط این رو بگم که اگر موسیقی خوب بود اون شخص خوبی که از همه خوب تره موسیقی دان بود . یکی از ضرر های موسیقی این است که موسیقی فقر می آورد

  • متاسفانه عده ای بی خبر از هنر نظرات نادرست خود را به راحتی و در کمال اعتماد به نفس بیان میکنند
    هنر را باید شناخت و درک کرد

  • سلام،ومتاسفانه تر گاهی یک عمر با کلاه شرعی خودمان را فریب می دهیم و احادیث انسان های کامل را پشت گوش می اندازیم،آخرش به سراب می رسیم یعنی””””هیچی””””

بیشتر بحث شده است