گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

About گروهی برای بداهه نوازی (۱)

گروه About: الکسیس تیلور Hot Chip را به خاطر بداهه نوازی جز ترک می کند

چه چیزی گروه های موسیقی Hot Chip ،This Heat و Betty Boo را با یکدیگر مرتبط می سازد؟ گروه About – البته به طور غیر مستقیم. این کوارتت بداهه نواز درباره ایستاده فکر کردن با جود راجرز از روزنامه گاردین صحبت می کنند. در راهرو مرکز هنرهای باربیکان در لندن، به یک هنرمند پاپ که نامزد دریافت جایزه مرکوری شده بود بر می خوریم. یک تل زرد رنگ حلقه های مجعدِ نقره فام موهایش را از صورتش کنار می زند. فریم عینکش نامرئی است و ژاکتش به تنش زار می زند، بیش تر شبیه یک مجری نافرمان برنامه کودک است تا یک موزیسین! الکسیس تیلور (Alexis Taylor) همان طور که بی حرکت ایستاده و در حالی که خجالت می کشد سلام می کند.

تیلور با گروه پاپ الکترونیکی Hot Chip که کارهای عجیب و غریب را بر روی صحنه برد و به همین خاطر هم نامزد دریافت جایزه مرکوری شد به این جا نیامده است؛ او اکنون خود سرپرست یک گروه است: گروه About.

دو عضو دیگر گروه او چند دقیقه بعد به ما می پیوندند: جان کاکسون (John Coxon) نوازنده چند ساز، با چهره ای خالی از هر گونه احساس و در حالیکه ژاکت پشمی راه راه به تن دارد و چارلز هیوارد (Charles Hayward) نوازنده درام که با انگشتانش بر روی نرده پلکان ضرب گرفته است. این سه نفر به این جا آمده اند تا بداهه نوازی پیانسیت گروه، یعنی پت توماس (Pat Thomas) را تماشا کنند.

با آمدن این دو نفر، ناگهان تصور آهنگ هایی درباره میمون ها و سنج های کوچک دور از ذهن به نظر می رسند (اشاره به آهنگ Over and Over از گروه Hot Chip).

گروه About در سال، ۲۰۰۸ یعنی زمانی که تیلور برای اولین بار با کاکسون آشنا شد، تشکیل شد. کاکسون پیش تر از آن تهیه کننده آلبوم های پاپ Betty Boo و Everything But Girl بود که در اواسط دهه نود قرن بیستم به عضویت Spritualized and Spring Heel Jack درآمد و در عرصه موسیقی بداهه لندن سر و صدای زیادی به راه انداخت.

تیلور مرتبا در اجرای برنامه شبانه ای که کاکسون در باشگاه رز سرخ در پارک فینزبری لندن برگزار می کرد با او همکاری داشت. این باشگاه به مکانی افسانه ای برای موسیقی جز تبدیل شد که از آن موقع تا کنون نیز بسته شده است. کاکسون می گوید: «این مکان اکنون به سالن شنا تبدیل شده است که واقعا جای تأسف دارد».

با این وجود این آشنایی بسیار ثمر بخش بود. تیلور می گوید:« من در برنامه های او شرکت می کردم و کم کم سر صحبت با جان باز شد و ما درباره اینکه با یکدیگر کار کنیم صحبت کردیم». تیلور آرام و متفکرانه حرف می زند و صدایش در حالت طبیعی نیز به لطافت صدای ضبط شده اش است. کاکسون همیشه «به آن چه که من بداهه نوازی می نامم علاقه مند بوده است»، یعنی اینکه یاد بگیریم که چگونه با گوش دادن به استیوی واندر و پرنس (StevieWonder and Prince) مانند کودکان بنوازیم و و ملودی های خودمان را بر روی آن ها اجرا کنیم و کاکسون این کار را در بزرگسالی و با گوش دادن به مایلز دیویس (Miles Davis) و سان را (Sun Ra) انجام داده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است