گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مراسم دومین جشنواره ی وب‌سایت و وبلاگ‌های موسیقی ایران


امروز ساعت ۱۶:۳۰ در خانه هنرمندان، مراسم اختتامیه دومین جشنواره ی وب‌سایت و وبلاگ‌های موسیقی ایران برگزار شد. این برنامه ابتدا با خیر مقدم گویی سخنران برنامه علیرضا پورامید آغاز و شد و در ابتدا دبیر جشنواره، سجاد پورقناد گزارشی از عملکرد جشنواره را ارائه داد. پس از سخنرانی دبیر جشنواره، حمیدرضا اردلان پشت تریبون قرار گرفت و به ایراد سخنرانی درباره فلسفه و دنیای مجازی پرداخت.

در ادامه برنامه کلیپی از جشنواره پیشین سایت ها و وبلاگهای موسیقی نمایش داده شد. پس از نمایش کلیپ، دکتر محمد سریر، رئیس هیات مدیره خانه موسیقی به روی صحنه آمد و درباره نقش اینترنت در گسترش علم و فرهنگ به ایراد سخنانی پرداخت.

پس از سخنرانی محمد سریر نوبت به سخنرانی مدیر عامل خانه موسیقی حمیدرضا نوربخش رسید، سخنرانی نوربخش در زمینه معضلات نقد موسیقی در اینترنت بود.

پس از سخنرانی نوربخش نماینده هیات داوران، آروین صداقت کیش به روی صحنه آمد و بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

پس از این قسمت نام برگزیدگان دومین جشنواره ی وب‌سایت و وبلاگ‌های موسیقی ایران قرائت شد که متن آن به شرح زیر بود:

هیات داوران دومین جشنواره ضمن عرض شادباش به همه‌ی شرکت‌کنندگان، اعلام می‌دارد که رقابت در دو رشته‌ی «خبر» و «عکس» در هر دو بخش اصلی و جنبی، به دلیل نرسیدن به حد نصاب، برگزار نشد.

در ۵ رشته‌ی دیگر، داوران پس از بررسی دقیق آثار رسیده به دبیرخانه‌ی جشنواره برگزیدگان را در دو بخش جنبی و اصلی به شرح زیر اعلام می‌دارد:
در رشته‌ی گزارش، در بخش جنبی:
سید اصغر نوربخش با گزارش «لغو کنسرت رسمی توسط رسانه غیر رسمی» منتشر شده در روزنامه‌ی ایران؛ به خاطر «پرداختن به موضوعی با اهمیت برای دنیای موسیقی، صراحت و شجاعت رسانه‌ای و خلاصه گویی».

در بخش اصلی همین رشته:
صبا رادمان با گزارش «تالارهای خالی حکایتی دیگر روایت کردند» منتشر شده در سایت موسیقی ایرانیان، به خاطر «عنوان گویا، موفقیت در بردن خواننده به دنیای گزارش و دیدگاه متفاوت».

***

در رشته‌ی گفتگو، بخش جنبی:
زینب مرتضایی فرد با گفتگوی «ارشاد مثل پدری است که فرزندانش همیشه گلایه دارند» منتشر شده در روزنامه‌ی جام جم، به دلیل «انتخاب به‌جای فرد مورد مصاحبه، منسجم بودن مصاحبه و طرح پرسش‌های نسبتا بدیع و چالش برانگیز».

همین طور در بخش اصلی:
جعفر صیدانلو با گفتگوی «آغاز به کار مکتب خانه‌ی میرزا عبدالله در گرگان» منتشر شده در وبلاگ هیچ، به دلیل «پرداخت متن مناسب، انسجام مصاحبه و توجه به موضوع فعالیت هنری خارج از پایتخت».

***

در رشته‌ی نقد: به دلیل پایین بودن کیفیت فنی نقدهای ارسال شده به جشنواره، هیچ یک را شایسته‌ی عنوان برگزیده ندانست و تنها از دو اثر تقدیر به عمل می‌آورد.

در بخش جنبی:
تقدیر از سید اصغر نوربخش با نقد «ساز به مثابه سلاح» منتشر شده در روزنامه‌ی ایران.

در بخش اصلی:
تقدیر از علی شریفی با نقد «نقدی بر آرشیوداران مجموعه لوله‌های فنوگراف در حال نابودی؛ گنج پنهان» منتشر شده در وب‌سایت آوای گلپا.

***

در رشته‌ی مقاله و در بخش جنبی:
علی نجفی ملکی با مقاله‌ی «تکنیک‌های نی و محدودیت‌های آن» منتشر شده در روزنامه‌ی آرمان، به خاطر «شرح موجز و همه فهم شیوه‌های مختلف نوازندگی یک ساز و بیان روان و قابل فهم»

همچنین در بخش اصلی:
هیات داوران به دلیل ارزش دیگر آثار رسیده به جشنواره در این بخش علاوه بر مقاله‌ی برگزیده، دو اثر دیگر را نیز با عنوان دوم و سوم برگزید: علی نوربخش با مقاله‌ی «اصول نوازندگی ویلن» منتشر شده در گفتگوی هارمونیک (هارمونی تاک) به دلیل «آموزندگی، سادگی متن و تعامل با خوانندگان»؛ مقام سوم، شاهین مهاجری با مقاله‌ی «کدینگ گام‌ها» منتشر شده در گفتگوی هارمونیک (هارمونی تاک) به خاطر «نظریه‌ی فنی موفق با آوردن دگره‌ای از روش از پیش موجود و امکان گسترش و بهره‌برداری از آن در شاخه‌های دیگر موسیقی»؛ مقام دوم.

کامیار صلواتی با مقاله‌ی «دو نمود از یک تفکر» منتشر شده در وب‌سایت گفتگوی هارمونیک (هارمونی تاک) به علت «استفاده‌ی نسبتا مناسب از منابع، نگاهی تقریبا غیر تقلیدی به رابطه‌ی معماری و موسیقی و نثر پرداخته‌ی متناسب با موضوع»؛ مقاله‌ی برگزیده و مقام اول.

***

در رشته‌ی یادداشت در بخش جنبی:
سهیلا صدیقی با یادداشت «چه‌کسی از زیرزمین‌های شهر خبر دارد؟» منتشر شده در خبرگزاری ایسنا به خاطر «پرداختن به دور از هیجان‌زدگی به موضوعی حساسیت برانگیز»

و نیز در بخش اصلی، نیکو یوسفی با «سرمقاله» شماره‌ی چهارم مجله‌ی اینترنتی زنان موسیقی ایران منتشر شده در وب‌سایت زنان موسیقی ایران به دلیل «نثر محکم و شیوا، نگاه خاص به موضوعی ظاهرا معمولی و طرح دشواری‌های پیش روی زنان».

***

هیات داوران پس از بررسی شمار زیادی از سایت‌ها و وبلاگ‌های مرتبط با موسیقی و غربالگری آنها بر طبق آیین‌نامه‌ی داوری جشنواره سه کاندیدا برای وبلاگ برگزیده و سه کاندیدا نیز برای وب‌سایت برگزیده انتخاب کرد و در نهایت از میان آنها یک وبلاگ و وب‌سایت را برگزید:
در قسمت وبلاگ برگزیده:
هیات داوران ضمن تقدیر نمادین از وبلاگ دهلچی به دلیل طنز تاثیرگذار و نقد بسیار عمیق روی‌دادها و شخصیت‌ها در موسیقی ایران و اظهار تاسف از به‌روز نشدن آن، وبلاگ‌های «گریزی بر موسیقی اصیل ایرانی» به مدیریت محمدجواد صحافی و «مرورستان» به مدیریت مشترک ساره رستاخیز را به ترتیب به دلیل «پی‌گیری همراه با شوق و علاقه به موسیقی ایرانی و تلاش برای شرح و نقد روندهای موسیقی کلاسیک ایران» و «تمرکز و پوشش قابل توجه حوزه‌ی نقد و معرفی کوتاه آلبوم‌های موسیقی از طریق جمع‌آوری نوشتارهای موجود در فضای مجازی و غیر از آن، به شکلی بی‌طرفانه» شایسته‌ی تقدیر دانست.

و وبلاگ «فرهنگ موسیقی ما» به مدیریت هوشنگ سامانی را نیز به دلیل «نوشتن پی‌گیر درباره‌ی موسیقی، توجه روزنامه‌نگارانه به بعضی زوایای کم تر مورد بررسی در حیات موسیقایی در ایران، نگاهی مردم‌نگارانه و تالیفی بودن و کیفیت مناسب پُست‌ها» شایسته عنوان وبلاگ برگزیده‌ی امسال دانست.

***

و سرانجام در قسمت وب‌سایت برگزیده
هیات داوران وب‌سایت‌های «زنان موسیقی ایران» به سردبیری نیکو یوسفی و «موسیقی ما» به مدیریت مهدی عزیزی را به ترتیب به دلیل «پرداختن به موضوع بسیار با اهمیت زنان در موسیقی ایران، برخورد خلاق و حرفه‌ای در این حوزه، تولید محتوای قابل توجه در مدتی اندک و طراحی مناسب» و «تمرکز پررنگ‌تر بر موسیقی مردم‌پسند به ویژه خبررسانی بسیار سریع و جامع در این حوزه و طراحی مناسب، تعامل قابل اعتنا با خوانندگان سایت و هنرمندان رشته‌های مختلف» شایسته‌ی تقدیر دانست.

با تغییری در نگرش نسبت به محتوای مرتبط با موسیقی که در سال گذشته تنها نوشتار درباره‌ی موسیقی فرض شده بود، هیات داوران وب‌سایت پروژه‌ی «گل‌ها» به مدیریت جِین لویسون را نیز به دلیل «در دسترس قرار دادن یکی از گرانبهاترین میراث‌های فرهنگی-موسیقایی نیمه‌ی نخست سده‌ی حاضر (برنامه‌ی گل‌ها)، انجام فراوری اطلاعات و دادن امکان جستجو، آوانگاری بخش بزرگی از این گنجینه، جمع‌آوری کتاب‌شناسی و مقالاتی مرتبط با برنامه‌ی گل‌ها و در نتیجه به وجود آوردن محیطی موثر برای پژوهندگان» و با در نظر داشتن این امیدواری که همه‌ی جنبه‌های حقوق معنوی در آن رعایت شده باشد، شایسته عنوان وب‌سایت برگزیده‌ی امسال دانست.

***

در پایان این برنامه علی نجفی ملکی نوازنده نی کلید دار به همراه سعید رحیمی نوازنده سنتور به اجرای قطعه «سارنگ» اثر مهرداد دلنوازی پرداختند. لازم به ذکر است که این قطعه در اصل برای تار و سنتور تنظیم شده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است