گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سابین مایر، ستاره ای در کلارینت

سابین مایر یکی از برجسته ترین تکنوازان عصر حاضر است، او یکی از مروجین اصلی ساز کلارینت بر روی صحنه های جهانی موسیقی کلاسیک است. وی متولد کریلسهایم (Crailsheim) است که در اشتوتگارت (Stuttgart) زیر نظر اتو هرمان (Otto Hermann) و در هانوفر (Hanover) زیر نظر هانس داینزر (Hans Deinzer) تحصیل کرده است.

او فعالیت خود را با کار در ارکستر سمفونیک رادیو باواریایی
(Bayerische Rundfunk Symphony Orchestra) آغاز کرده، سپس در ارکستر فیلارمونیک برلین (Berlin Philharmonic Orchestra)

به عنوان تکنواز کلارینت کار خود را ادامه داد.

بعد از اجرای تعداد قابل توجه ای کنسرت و برنامه رادیوی و تلویزیونی، جای خود را در بازار موسیقی اروپا باز کرد، سپس اجراهای منظمی در آمریکا و ژاپن داشت. از هنگامی که در سن ۱۶ سالگی کار خود را آغاز کرده تاکنون، از موفقیت های بسیار زیادی در ارکسترهای داخلی و خارجی برخوردار بوده است. او با بیش از ۸۰ ارکستر حرفه ای آلمان کار کرده و آثار او جزو منحصر به فرد ترین آثار موسیقی بادی نواخته شده در عرصه بین الملل می باشند.

از جمله ارکستر های که او در آنها شرکت داشته عبارتند از: ارکستر سمفونیک شیکاگور (Chicago Symphony Orchestra)، ارکستر سمفونیک سانفرانسیسکو (the San Francisco Symphony Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک لندن (the London Philharmonic Orchestra)، ارکستر سمفونیک ان اچ کی توکیو (the Tokyo NHK Symphony Orchestra)، ارکستر سمفونیک ملبورن (the Melbourne Symphony Orchestra)، ارکستر سمفونیک از سوئیس فرانسوی زبان (the Orchestre de la Suisse Romande)، ارکستر سمفونیک تورنتو (the Toronto Symphony Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک سنت پیترزبورگ (the St. Petersburg Philharmonic Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک چک (the Czech Philharmonic Chamber Orchestra)، ارکستر فیلارمونیک وین (the Vienna Philharmonic)

و the Berlin Philharmonic. به علاوه او حضور مداومی در رادیو ارکستر سمفونیک وین، بازل، ورشو، پاراگوئه، تورین، بوداپست، بوراسلز و کوپنهاگ داردو با ارکسترهای بزرگی در کشور های چون اسپانیا، ایتالیا، هلند، ژاپن و سوئیس اجرا داشته است.

در کارنامه او به عنوان تک نواز (soloist) آثاری از
هیندمیت (Hindemith)، هان ام ملتر (hann M. Molter)، نیلسن (Nielsen)، وبر (Weber)، موتسارت (Mozart)، جوان ستامیتز (Johann Stamitz) و.. وجود دارد. وجود آهنگ سازانی چون منفرد تروجان
(Manfred Trojahn) و توشیو هوسوکاوا (Toshio Hosokawa) در میان قطعات اجرا شده او، تمایز آثار او را از دیگر هنرمندان نشان می دهد؛ او همچنین گروهی از هنرمندان مهم و فراموش شده چون
ساندور ورس (Sandor Veress) و برتولد گلدشتمیتد (Berthold Goldschmidt) را دوباره مطرح کرده است.

Audio File
قسمتی از اجرای سابین مایر را همراه با گروه زهی ببینید

علاوه بر تبحر او در تکنوازی، مایر به عنوان نوازنده موسیقی مجلسی (chamber music) نیز زبانزد می باشد. بر عکس دیگر ستارگان موسیقی کلاسیک، او اعتبار خود را برای مدت زمان نسبتا طولانی حفظ کرده و با دیگر نوازندگان همکاری گسترده ای داشته است. اجراهای با هنرمندانی چون:
گیدون کرمر (Gidon Kremer)، تابا زیمرمن (Tabea Zimmermann)، هاینریش شیف (Heinrich Schiff)، اولگ میزانبرگی (Oleg Maisenbery)، لارس وگت (Lars Vogt)
و گروه هایی مانند سسکستد زهی وین (Vienna String Sextet) و هاگن کوارتت (the Hagen Quartet) برای زمانی بیش از ۲۰ سال داشته است.

مایر بیشترین بخش انرژی هنریش را صرف دو گروه خود تریو دی کلاریون (the TRIO DI CLARONE) و
بلاسرآنسامبل سابین مایر (the BLÄSERENSEMBLE SABINE MEYER) می کند. تعهد بی حد او نسب به موسیقی مجلسی باعث شده تا کلودیو آبادو (Claudio Abbado) جای خود را برای چندین سال در ارکستر فستیوال لوچارنه (LUCERNE FESTIVAL ORCHESTRA) به مایر بدهد!

او همچنین علاقه خاصی به حمایت مجریان موسیقی معاصر در فستیوالها و دیگر زمینه ها دارد. در فهرست آثار او از آغاز تا کنون نام هنرمندانی همچون:
ایسانگ یون (Isang Yun)، پیر بولز (Pierre Boulez)، ادیسون دنیسو (Edison Denissow) و کارلینز اشتکهاوزن (Karlheinz Stockhausen) و… به چشم می خورد. یکی از اهداف مهم او در هنر استفاده از موسیقی معاصر در آثارش می باشد و برای رسیدن به این هدف رهبری و هدایت تعداد زیادی از گروه ها را با همکاری
ژان فرانکه (Jean Francaix)، ادیسون دنیسو (Edison Denissow)، توشیو هسوکاوا (Toshio Hosokawa)، نیکوولو کاستلیلیونی (Nicolo Castiglioni) و آریبرت ریمان (Aribert Reimann) و… بر عهده گرفته است.

در سال ۲۰۰۱ یک سی دی او برنده جایزه اکو (ECHO) از انتشارات موسیقی مجلسی (chamber music recording) شد، همچنین او جایزه معتبر اکو را در ۶ بخش مختلف از آن خود کرده است، دیگر آثار او نیز در بسیاری از فستیوال های بین المللی برنده جوایزی ارزنده شده است. به عنوان «نوازنده سال» ۴ جایزه (در سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۶ برای قطعه کلارینت با همکاری جان و کارل استامیتز (Johann & Carl Stamitz)، در سال ۲۰۰۰ برای ضبط یکی از قطعه ها موزار با همکاری ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری کلودیو آبادو و در سال ۲۰۰۳ برای اجرای قطعاتی از وبر و مندلسون) را به خود اختصاص داد.

علاوه بر نوازندگی در کنسرتها، مایر برای سال های متمادی به عنوان معلم خدمت کرده است، او مستر کلاسهای زیادی در آلمان، ایتالیا، اطریش، ژاپن، آمریکا، هلند، انگلستان و سوئیس برگزار کرده است و مدرک پرفسوری خود را از آکادمی موسیقی لوبک (Lübeck Academy of Music) در سال ۱۹۹۳ گرفته است. هدف مایر فقط پیشرفت و به دست گرفتن بازار نبوده، او موفقیت را در آموزش بنیادی و اساسی می داند.

مایر با همکاری همسر خود راینر وله (Reiner Wehle) که خود نوازنده مشهوری در ساز کلارینت است، برنامه ای دقیق و اصولی برای آموزش و بویژه برای بهبود کیفیت صدا (که در بسیاری از موارد با بی توجهی هر چه بیشتر، از طرف کلارینت نوازان روبه رو شده بود) تدوین کرده است. هدف اصلی این برنامه ترکیب صدای غنی و قدرتمند کلارینت آلمانی با آهنگهای انعطاف پذیر سیستم بوهم (Boehm) فرانسوی است. این برنامه
باعث شده، نوازندگان این ساز کلارینت (clarinet) دقت بیشتری در انتخاب و رسیدگی به کلارینت را داشته باشند.

علاوه بر تصاحب بسیاری از جوایز موسیقی، سابین مایر جایزه نیدزاکسن (Niedersachsen) و عضویت در آکادمی هنر هامبورگ را نیز به خود اختصاص داده است. در حال حاضر مایر به همراه همسر و دو فرزندش سیمون و آلما در شهر تاریخی لوبک (Lübeck) زندگی می کند و پرفسور آکادمی لوبک می باشد.

sabine-meyer.com

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۱۶

  • باسلام
    خیلی عالیه اگه ممکنه آثار بیشتری واسه دانلود بزارید و اگر از دوستان کسی میدونه آثار این نوازندگان رو میشه از کجا تهیه کرد به آدرس من ایمیل کنه .
    ممنونم ۱۵۱۹@isaco.ir

  • salam,mamnon asare ghashangeton,vaghan aaali bod,mikhastam javabe shadi khanum ham ke gofte hodode gheymate clarinet va kelasash cheghadrano bedam,man yek sale ke kelarinet mizanam saze aaliiye vali yekhorde avaelesh sakhte gheymatesham normaltarinesh ke ham sedash khobe va ham man azash raziyam 250000tomane,kelasasham man jalasei 6000 toman midam,az porharfim sorry:-)

  • Salam
    Kheili Ziba Bud
    Mikhastam javabe shadi khanoom ro bedam
    Az unjayi ke Saze baadi sakhte,Clarinet yeki az sakhttarin sazha be shomar mire
    Man ye dore kelasasho raftam,ke hameye amuzesh-gah-ha uno tadris nemikonan
    man hatta donbale ketabhaye Amuzeshish ham raftam,vali amiushe Clarineto peyda nakardam,Ketabe-haye Amuzeshe hameye sahaye badi ro didam vali Clarinet nabood
    Dar morede gheymatam inke az 160000 tuman hast be bala,ke havalie 300000 tumanish khube(Jense choobi)(Clarinete Ostade Man 3 Melyun Puleshe)
    Kelasash ham doreyi 90000 tomane ke 12 jalasas ke hamun jalaseyi hodude 7000 dar miyad
    Bebakhshid ke ziad harf zadam va az Hossein Agha ham mamnunam

  • سلام خیلی لذت بردم و استفاده کردم دوستان من تازه کلارینت خریدم و میخوام شروع کنم اگر امکان داره آدرس یک استاد خوب را بدید یا اینکه مطالبی که برای آموزش بدرد من بخوره البته من اراک هستم و فقط یک هفته درمیان میتونم بیام تهران با تشکر از شما

  • سلام خیلی زیبابود.اما شاگردای اکبر محمدی هم کم از این خانم مایر ندارن.اگه کنسرتینوی وبر اجرای استاد محمدی رو بشنوید چی!!!!

بیشتر بحث شده است