گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کیان سلطانی، نوازنده نامدار ویولنسل

دانیل بارنبویم و کیان سلطانی

امروز نام کیان سلطانی به عنوان یک سولیست مطرح جهانی در ساز ویولنسل در سراسر جهان می درخشد. بیشترین شهرت او پس از کنسرت های متعدد او به رهبری دانیل بارن بویم (Daniel Barenboim) با ارکستر دیوان شرق و غرب و مخصوصا برنامه ای که در آن تریپل کنسرتوی لودویک فان بتهوون با سولیستی او اجرا شد رقم خورد و امروز یکی از نمایندگان انتشارات معظم دویچه گرامافون است.

کیان سلطانی فرزند خسرو سلطانی نوازنده فاگوت و سازهای بادی ایرانی و همچنین فرزانه نوایی نوازنده فقید هارپ است. او متولد سوم ژوئن ۱۹۹۲ میلادی برابر با ۱۳ خرداد ۱۳۷۱ شمسی است. او در خانواده ای هنرمند زیسته و خاله و شوهر خاله او، فیروزه نوایی و سعید تقدسی نوازندگان برجسته فلوت هستند.

Audio Fileقسمتی از اجرای کیان سلطانی در سن پانزده سالگی را از کنسرتو ویولنسل ساخته فردریش گولدا را ببینید

در سال ۲۰۱۷ کمپانی دویچه گرامافون با او قرارداد انحصاری بست که نتیجه آن انتشار سه اثر با این کمپانی مشهور بود.

وی از چهار سالگی نوازندگی ویولن سل را آغاز کرد و در سن ۱۲ سالگی تحصیلات خود را با ایوان مونیگتی (Ivan Monighetti) در آکادمی موسیقی بازل (Basel Music Academy) آغاز کرد.

وی تحصیلات خود را به عنوان عضوی از برنامه تکنواز جوان در آکادمی کرونبرگ (Kronberg Academy) در آلمان و آکادمی موسیقی بین المللی در لیختن اشتاین (Liechtenstein) به پایان رساند.

کیان سلطانی جایزه هنرمند جوان کردیت سوئیس (Credit Suisse) را در سال ۲۰۱۷ از جشنواره لوسرن، جایزه برنشتاین را از جشنواره شلسویگ-هولشتاین موزیک (Schleswig-Holstein Musik) در سال ۲۰۱۷ دریافت کرد و جایزه لوئیت پولد (Luitpold) از جشنواره تابستان کیسینجر (Kissinger Sommer) را در سال ۲۰۱۴ دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳ ، او جایزه اول مسابقه پائولو چلو (Paulo Cello) را در هلسینکی، فنلاند دریافت کرد. وی همچنین برنده جایزه اول مسابقات بین المللی سل ویلیام کارل داویدوف در لتونی و مسابقات بین المللی ویولن سل استودیوی آنتونیو جانیگرو (Antonio Janigro) در کرواسی شده است. او در سال ۲۰۱۴ به عضویت بنیاد موزه آن سوفی موتر (ویلنیست بزرگ آلمانی) درآمد.

پسر خاله او پیام تقدسی (فرزند فیروزه نوایی و سعید تقدسی) نیز نوازنده ویولنسل است که با او همکاری هایی داشته است.

کیان سلطانی در سال ۲۰۱۷ یک قرارداد ضبط انحصاری با دویچه گراموفون امضا کرد. اولین آلبوم وی با نام خانه (Home) در فوریه ۲۰۱۸ منتشر شد که شامل آثاری از شوبرت و شومان را با تنظیمات آهنگ های محلی از آهنگساز ایرانی مقیم آمرکیا رضا والی است.

کیان سلطانی همچنین به نوازندگی کمانچه نیز علاقه دارد و یک دوبل کنسرتوی مدرن برای کمانچه و نی را به همراه پدر خود خسرو سلطانی (در نقش نوازنده نی) با آهنگسازی رضا والی به اجرا رسانده است.

وی سه روز دیگر به همراه امانوئل چکنواریان نوازنده ویولن و فرزند لوریس چکنواریان به رهبری گوستاو خیمنو (Gustavo Gimeno) در شهر بازل دوبل کنسرتوی ویولن و ویولنسل یوهان برامس را اجرا می کند.

کیان سلطانی با یک ویولنسل از آنتونی استرادیواریوس می نوازد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است