گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درس‌گفتاری درباره‌ی کوارتت‌های موتسارت

درس‌گفتاری (حضوری، آنلاین و آفلاین) درباره‌ی کوارتت‌های موتسارت؛ جابه‌جایی تا فراز روشنگری  به‌هدایت آروین صداقت‌کیش، روزهای ‌‌‌شنبه ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ (شروع دوره: ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲) در ۶ جلسه‌ی ۲ ساعته برگزار ‌می‌شود.

کوارتت‌های موتسارت در عصری پدیدار شدند که روشنگری در اوج خود بود. آهنگساز آنها، همچون یکی از شمایل‌های تابان خصایص فکری و بعضی از جنبه‌های انقلابی فرهنگی آن عصر شناخته می‌شود. آثار او و زندگی حرفه‌ایش نه تنها رد و نشان جابه‌جایی‌های بزرگ این عصر نوینِ اندیشه و هنر را دارند بلکه خود در شکل دادن به آنها نقشی بس موثر بازی کرده‌اند.

از جابه‌جایی مرکز ثقل خلاقیت‌های موسیقایی از ایتالیا به جهان آلمانی‌زبان (از جنوب به مرکز اروپا) گرفته تا گسستن قطعی پیوند موسیقی کلاسیک از مواد و مصالح مذهبی، و باز تا  دگرگونی‌های مهم در استقلال موسیقی‌دان بورژوا از ولی‌نعمتان دین‌کار یا تاج‌دار و کارفرمایان اشرافی، همه و همه بر چهره‌ی آثار موتزارت نقشی باقی گذاشته‌اند. افزون بر اینها باید تحول فرم کوارتت از شکل‌های اولیه (خواه موسیقایی خواه در پیوند با روندهای اجتماعی و فکر) تا یکی از درخشان‌ترین ستیغ‌ها و رسیدن مکتب اول وین به اوج خود را هم در نظر گرفت.

این همه را بهتر و روشن‌تر از هر جای دیگر در تحلیل و واکاوی کوارتت‌های زهی موتزارت می‌توان یافت. زیرا در آن آثار همه‌ی این نیروها یا کنش‌های درحال شکل‌گیری یا فرازنده در هیأت ماده‌ی موسیقایی متجسد شده است.

آروین صداقت‌کیش (تهران ۱۳۵۳)، مؤلف، پژوهش‌گر و منتقد موسیقی، نویسنده‌ی مقالات متعدد به زبان فارسی و انگلیسی است. او عضو شورای نویسندگان یا مشاور علمی چندین نشریه‌ی تخصصی و پژوهشی درزمینه‌ی هنر و موسیقی از جمله فرهنگ و آهنگ، گفتگوی هارمونیک، آیینه‌ی خیال، کتاب سال شیدا، دوفصلنامه‌ی پژوهشی مهرگانی و فصلنامه‌ی تخصصی زنگار بوده است و همچنین با دیگر نشریه‌های تخصصی یا پژوهشی حوزه‌ی موسیقی و موسیقی‌شناسی همچون هنر موسیقی، گزارش موسیقی و فصلنامه‌ی ماهور همکاری مستمر دارد. از او تاکنون کتابی با عنوان «درس‌گفتارهای نقد موسیقی» منتشر شده است که درس‌نامه‌ی یک ترم تدریس در «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ است.

وی همچنین داور یا عضو کمیته‌ی علمی رویدادها یا رقابت‌های متعددی مانند «جشنواره‌ی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های موسیقی ایران» (سه دوره)، «کتاب سال خانه‌ی موسیقی» (دو دوره)، کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، SIMF  ۲۰۱۸، جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی شیراز (اپوس ۲ بتهوون)، ۲۷امین جشنواره‌ی ملی کتاب سال دانشجویی، ۳۶امین جشنواره‌ی موسیقی فجر بوده است. عمده حوزه‌های مطالعاتی و کار فکری او را نقد موسیقی و فلسفه‌ی نقد معاصر، نظریه‌ی موسیقی، تجزیه‌وتحلیل موسیقی با گرایش به موسیقی کلاسیک ایرانی معاصر (سده‌ی ۱۴ خورشیدی) و موسیقی کلاسیک آوانگارد غربی (سده‌ی ۲۰-۲۱ میلادی) و مسائل فرهنگی-اجتماعی-تاریخی پیوسته با آنها تشکیل می‌دهد.

لطفا در صورت تمایل به شرکت در این دوره‌‌، از طریق یکی از راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.
شماره‌ی تماس و واتس اپ: ۰۹۳۸۱۳۶۰۶۹۴
۰۲۱-۸۸۸۹۱۸۴۳
سایت: www.bidar.school
ایمیل: institutebidar@gmail.com
تلگرام: t.me/bidarschool
اینستاگرام: bidar.school
کانال یوتیوب:Bidar School
آدرس: مدرسه‌ی بیدار، خیابان نجات الهی، کوچه‌ی نوید، پلاک ۴، طبقه‌ی همکف شرقی

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است