گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صداقت‌کیش: ارکستر ما کاملا خودگردان است

تامین هزینه های ارکستر از طریق حمایت بخش دولتی است یا خصوصی؟
ارکستر کاملا خودگردان است. ما از هیچ نهادی دولتی کمک هزینه دریافت نمی‌کنیم و در آینده هم قصد داریم بدون وابستگی کارمان را ادامه بدهیم. از بخش خصوصی هم تا الان هزینه‌ای دریافت نکرده‌ایم. این ارکستر فعلا قرار است مثل بعضی از ارکسترهای دیگر در دنیا با حق عضویت ماهانه‌ای که نوازندگان می‌پردازند، اداره شود. پس از این که کنسرت‌های ارکستر شروع شد طبیعتا وضعیت فرق می‌کند و بخشی از درآمد احتمالی ارکستر برای هزینه‌های جاری ذخیره می‌‎شود. یا ممکن است در جریان اجراها بتوانیم حامی مالی برای کارهای ارکستر پیدا کنیم و بخشی از هزینه‌های آینده را از این راه تامین کنیم. این رویکرد به ارکستر کمک می‌کند که بتواند تا حد ممکن استقلال هنری و اجرایی خودش را حفظ بکند.

 به عنوان سوال آخر برای کسانی که قصد تشکیل چنین ارکسترهایی را دارند چه پیشنهادی دارید؟
پیشنهادی ندارم چون راه‌های گوناگونی برای تشکیل چنین ارکسترهایی وجود دارد اما می‌توانم درباره‌ی بعضی از ترجیح‌های خودم صحبت کنم. من ترجیح می‌دهم قبل از هر اقدامی چشم‌انداز حداقل کوتاه مدتی از هدف‌ها و نوع کارگانی (رپرتوار) که می‌خواهیم اجرا کنیم و همین طور منابعی را که ارکستر با تکیه بر آنها می‌تواند به کار خودش ادامه بدهد، مشخص کنم.

داشتن برنامه‌ی کوتاه مدت و حتا گاهی میان‌مدت برای یک گروه موسیقی یا ارکستر باعث می‌شود بتوانیم معین کنیم باید به کجا برویم و از چه راهی. همین که اینها معین شد روش مطلوب من این است که به سازماندهی و مسائل اجرایی لازم فکر کنم. مسائل مربوط به یک ارکستر فقط مسائل هنری نیست.

بسته به نوع ارکستر و منابع اش انبوهی از مسائل مالی، اجرایی و مدیریتی به شکل روزمره باید حل شود. حتا اگر در ارکستر تنها رهبر باشم و مدیریت هنری یا اجرایی و مالی را برعهده نداشته باشم که در این ارکستر همین طور است باید اولا از لحاظ سازماندهی روابطم با آنها کاملا روشن باشد و ثانیا درعمل برنامه‌ای داشته باشم که بتوانم تعامل کنم.

اجازه بدهید همین‌جا این نکته را هم بگویم که می‌دانم حتا در خوشبینانه‌ترین سناریوها هم ممکن است برنامه‌ها محقق نشود و هر ارکستری خیلی زود به دلایلی که از کنترل ما خارج است، تعطیل شود. به هر حال با توجه به وضعیتی که کشور و فرهنگ ما دارد قطع تداوم کارهای فرهنگی اصلا چیز عجیبی نیست. با این وجود من فکر می‌کنم بهتر است خودم با نداشتن برنامه‌ریزی به این شرایط پیشاپیش نامطمئن دامن نزنم.

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی متولد ۱۳۶۲ تهران
لیسانس حقوق
نوازنده نی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است