گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

میرهادی: پیشرفت گیتار نوازی فوق العاده بوده

نام این جشنواره چطور انتخاب شده؟

این جشنواره تغییراتی پیدا کرده است؛ پیشوند کلاسیک و کشوری آن را برداشتیم و شد «مسابقه گیتار تهران». مگتان هم مخفف همین نام است.

نحوه انتخاب گیتاریست برتر در این جشنواره چگونه بوده است؟

ما همیشه ۶ تا آیتم داشته ایم که هر کدام ده نمره داشته است. داورهای ما در دوره هایی که برنامه زنده بود با اینکه مستقلا نمره های خودشان را داشتند ولی امکان مشورت نیز فراهم بود. ما فقط نمره ها را هماهنگ می خواستیم باشد که ۹۹درصد این اتفاق می افتاد. اما در دوره جدید داورها را از مناطق مختلف جهان داشتیم و مثلا در ایران ساعت صبح زود بود و در آمریکا که داور ما زندگی می کرد، شب بود… با تمام این مشکلات داوران سر وقت با همکاری بسیار خوبی نمره ها را فرستادند.

هر داور برای هر نوازنده از ۶۰ نمره به میل خودش داده است. این نمرات را بعضی از دوستان فکر می کنند که مجموع نمرات تعیین کننده برنده است در صورتی که ما نمره را برای راحتی کار داور در امر داوری قرار داده ایم، داور مربوطه به داور دیگری در ارتباط نبوده و نمره هایش به دیگری ارتباطی نداشته است. هر داور برنده خودش را اعلام می کند نه نمره برندگان را.

وقتی ما برندگان این شش داور را در اینترنت گذاشتیم بعضی از شرکت کنندگان اعتراض کردند که چرا کسی که اول شده نمره اش از دیگران کمتر است. من گفتم نه عزیز من قوانین ما اینطور نیست! آن برنده در واقع منتخب سه داور است و شما که نمره تان بالاتر است دو یا یک داور انتخابتان کرده است.

یا ما در طول سالیان دیده ایم که ما همیشه اول داشته ایم ولی رتبه نداشته ایم. مگتان همیشه یک اول دارد و رتبه ندارد. بله خودمان هم قبول داریم که مسابقه تا اندازه ای سخت و شاید بی رحمانه است ولی دوستان باید دقت کنند که کجا می آیند و شرکت می کنند، در جاهای دیگر گاهی تا سه مرحله داوری برگزار می شود و من هم احتمال رفتن به مرحله دوم را داده بودم ولی دیدیم که شش داور رای مشخصی دادند که توانستیم در یک مرحله برنده را اعلام کنیم.

وضعیت نوازندگی شرکت کنندگان چطور بود؟ آیا پیشرفتی را در زمینه نوازندگی گیتار احساس می کنید؟

واقعا وضعیت نوازندگی شرکت کنندگان فوق العاده بود. ما در بخش آماتور استعدادهای خوبی داریم. رده سنی در مسابقه ما تاثیری ندارد، من این مسئله را به صورت قرن نوزدهمی نگاه نمی کنم – و امیدوارم کسی ناراحت نشود – به صورت مسابقات داخل آموزشگاهی نمی بینم. این مسابقه در سطح بسیار حرفه ای و وسیع دیده می شود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است