گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره طراحی ویولن – طرح و مدل (۲)

آنچه تا کنون مطرح شد در باب کیفیت و چگونگی ایجاد ساختار یک محصول بود. اما نکته جالب از آنجا آغاز می شود که بخواهیم این سلسله به هم پیوسته را در کنار یکدیگر سامان دهیم تا در نهایت به طرحی قابل استفاده برای خلق مدلی به جهت ساخت در قالب اولیه ویلن منجر شود. در توازی با این اصول لازم، تاریخ نیز ما را همراهی می کند تا که از تنوع اختراعات و اکتشافات علمی وهمچنین تغییراتی که در ساختمان آلات موسیقی رخ داده است مطلع باشیم.

این گزینه ها پرسشهایی را در ذهن به وجود می آورند و همچنین احتمالاتی را تخمین می زنند که با ابزار تجربه و علم و با استفاده از امکانات مختلف عملی در حیطه تمرین و تکرار امری امکان پذیر و بایسته می شود.



پرسش اینجاست که یک ساختار از چه اصول و ضوابطی بر خوردار است؟ مشخصا وسیله تولید شده برای چه نوع کیفیتی در مصرف ایجاد می گردد؟

خواسته ما از وسیله مورد نظر که همچنان در ذهن به سر می برد چیست؟ شدت و ضعف ابزار مربوطه در چه محدوده ای تعریف می گردد؟


ابعاد و مشخصات ساختمانی آن در تناسب با کیفیت اجرایی آن، چه وجه مشترکات و یا وجوه متفاوتی خواهند داشت؟


مواد لازم به جهت ساخت آن،باید از چه تنوعی کمی و کیفی برخوردار باشد؟ آیا ویژگیهای فیزیکی بدن انسان در ارتباط با نحوه کاربرد اعمال می گردد؟ و همچنین تداوم استفاده مستمر از وسیله مورد نظردر چه مقیاس و محدودهایی ازاستهلاک شخص و یا ابزار مربوطه تشریح می گردد؟


آیا نیروهای متمرکز بر ساختار که نتیجه کارکرد و استهلاک فیزیکی خود ساختار در زمان کارایست،چگونه باید تنظیم، محاسبه ودر نظرگرفته شود تا که مجموعه اجزا و ارکان تشکیل دهنده پیکره، دچار خستگی مکانیکی نشده و تداوم عملکرد آن طبیعی و یا افزایش یابد؟

و سوالات بسیار زیاد دیگر که پایه اصلی خلاقیت در تولید هر ساختاری را سبب می شود.


اگر به دقت بتوانیم سوالات را طبقه بندی کنیم، به سادگی متوجه خواهیم شد که آنچه ما مطالبه می کنیم در حیطه ارگونومی وتوانایی های روانی و فیزیکی انسان برای استفاده مستقیم، نزدیک و ملموس تعریف می گردد،وسیله ای برای استفاده و پایدار در برابر تغییرات مکانیکی و توام با آن تاثیر پذیر به جهت استفاده و کارایی در مبحث آکوستیک.

موضوع هماهنگی لازم بین این دو رکن اساسی، ایستایی و دوام – تحریک پذیری فعال و پویا.

در تعامل با موارد مهم،همچنین وسعت و محدوده لازم به لحاظ اقتضای نیاز سازنده و زمان، با توجه به توان استفاده از متریالهای متنوع و همچنین توجه لازم و بایسته به نمونه های موجود در تاریخ و سیر تحول آنها در دوره های مختلف، با در نظر گرفتن فرهنگها و رسوم و تاثیراتی که بر محصولات زمان خود داشتند.

معمولا برای ترسیم هر سازه ای از هندسه و قوانین هندسی استفاده می شود، حداقل در ظاهر عمل اینگونه است.

در اینجا نیز شاید تصور شود که هندسه و ریاضیات رل اصلی حل ماجرا را به عهده دارد.

ولی پیش از آن باید به این نکته مهم اشاره شود که قبل از ترسیم هر ساختاری، ما در دو وجه اصلی حضور داریم یا در زمانی هستیم که در ابتدای خلق اثر قرار گرفته ایم و یا در این لحظه از زمان.

رضا ضیائی

رضا ضیائی

متولد ۱۳۵۴
سازنده خانواده ویولن

Maestro liutaio (master violinmaker) Approved by professional master violinmaker in Italy-Cremona Making: violin, viola, cello & bass

۱ نظر

  • با تشکر فراوان به دلیل مجموعه تلاش های ارزشمند جنابعالی برای ارتقای سطح دانش، به نظر من اینگونه کوشش ها در طی چند سال گذشته باعث شده تا سطح خواست عمومی خوانندگان از نوشته های تخصصی بالاتر رود. تنها موردی که به نظر من نیاز به تصحیح دارد بالاتر بردن سطح کیفی عکس های مقالات است برای مثال عکس اول این نوشته را من نتوانستم با بزرگتر کردن نیز به وضوح ببینم یا عکس مقاله http://www.harmonytalk.com/id/3439،امیدوارم شاهد تصحیح این عکس ها باشیم.با تشکر

بیشتر بحث شده است