گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره «لگاتو» (۱)

لگاتو یا آرشه‌کشی آوازی یکی از انواع الگوهای آرشه‌کشی است که پیوستگی و روان بودن قطعه را نشان می‌دهد. هر گونه اختلالی در آن باعث ایجاد وقفه در قطعه شده و معنای جمله یا جملات موسیقی را عوض خواهد کرد. طی مقاله زیر راهکارهای مختلف لگاتوهای پیوسته بررسی می‌شود. (زهرا نصیری)

پنج توصیه برای دست‌یابی به لگاتوی بی عیب و نقص برای نوازندگان ویولن و ویولا:
هنرمندانی از مجموعه‌های قبلی مجله استراد دیدگاه‌شان را در مورد نواختن روان دست راست به اشتراک می‌گذارند. جوئل اسمیرنوف، ویولنیست: «لگاتو درباره وکالیسم است». نوازندگان بزرگ از نظر تاریخی دریافته بودند که لگاتو چقدر مهم است، توانایی بکارگیری آرشه در لگاتو، اساس تکنیک ما را تشکیل می‌دهد و شروع، وسط و پایان هر نت و پیام‌های موسیقی را که منتقل می‌کنیم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

لگاتو فقط در مورد نوازندگان سازهای زهی صدق نمی‌کند، نوازندگان سازهای برنجی به طرق مختلف از نتی به نت دیگر حرکت می‌کنند. قضاوت من در مورد پیانیست‌ها کاملاً به لگاتوی آنها مربوط می‌شود. در زمان بچگی مجذوب صدایی بودم که سازهای بادی به سبک‌های مختلف لگاتو اجرا می‌کردند، اینکه چگونه از نتی به نت دیگر حرکت می‌کنند و چقدر می‌توانستند این کار را در انگلستان، آمریکا و اتریش متفاوت انجام بدهند. لگاتو تماماً در مورد وکالیسم است. دست راست در حالی که صدا را افزایش یا کاهش می‌دهد تا اشکال زیبا و رسا را شبیه‌سازی کند باید مانند یک ماشین ریتم باشد.

وکالیست‌های حرفه‌ای بطور طبیعی می‌توانند این امر را اجرا کنند. بطور کلی تنها راهی که خوانندگان بزرگ می‌توانند براحتی آواز بخوانند رشد مداوم صدا با حمایت از دیافراگم است. جوئل اسمیرنوف از سال ۱۹۸۶ عضو هیئت علمی موسیقی مجلسی مدرسه جولیارد و از سال ۱۹۸۹ عضو هیئت علمی دانشکده ویولن بود و از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۸ به عنوان رئیس دانشکده خدمت کرده است. او از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ دستیار سی جی اوزاوا و رئیس مطالعات زهی در مرکز موسیقی تنگلوود بود.

ربکا نوئز سوارز، ویولنیست: «لگاتو به ترکیب دقیق حرکات مچ دست و انگشت نیاز دارد». یک لگاتوی خوب زمانی که درگیر تعویض سیم‌های فراوان و پیچیده است هم می‌تواند یک چالش باشد. تسلط بر لگاتوی نرم به نوازنده‌ای نیاز دارد که ترکیبی دقیق از حرکت مچ و انگشتان را پیدا کند تا دستیابی به مجموعه‌ای تمیز از تعویض سیم‌ها در پاساژهای متصل هموار گردد و آرشه باید بدقت تقسیم شود تا این انتقال‌ها با سرعت، فشار، مکان مناسب برای ایجاد لگاتوی مطلوب بدون بروز آکسان‌های ناخواسته انجام شود. ربکا نوئز سوارز ویولونیست اسپانیایی است که مدرک لیسانس خود را از کنسرواتوار ماستریخت و کارشناسی ارشد را در کالج سلطنتی لندن و مدرک دکتری خود را از مدرسه موسیقی و درام گیلدهال دریافت کرد.

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است