گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صالحی: کیفیت سیم در ایران مطلوب نیست

چرا سیم دومینانت را انتخاب کردید؟

سیمهای استاتیک با تنشن خوب مثل اوا پیرازی و پاسیون را روی ساز انداختیم و ساز که آنزمان تقریبا نو بود، به جایی که باید میرسید رسید و آمادگی این را پیدا کرد که سیم دومینات را روی آن بی اندازیم. دومینانت نرم و کم وزن است ولی روی این ساز کاملا جواب میدهد. این سیم قابلیت های لطافت و ظرافت صدا را به خوبی نمایش میدهد. مولفه قدرت با سیم اوا پیرازی در ساز احیا شد. یک ساز نو نمیتواند مستقیما با سیم دومینانت خوب بخواند، البته این ساز من مربوط به بانک ساز آقای ضیائی بوده و دو سال در آنجا نگه داری شده و تنشهای آن تا حدی از بین رفته بود.

این ساز برای اینکه از حالت سکون خارج شود نیاز داشت تا سیمی آن را در حد مورد نیاز به لرزش در آورد و اینکار را با اوا پیرازی و پاسیون انجام دادیم.

البته باید چند وقت دیگر، بوسیله عوض کردن سیمها باز به امثال اوا پیرازی، با ساز بازی کرد و دوباره در ساز تغییر ایجاد کرد.

چه مدت این سیم باید روی ساز باشد؟
زمان تغییر سیم، بستگی به نظر نوازنده و سازندگان ساز دارد؛ پارامترهای زیادی هم وجود دارند مثل اینکه چه مدت و چگونه، روی چه سازی این سیم ها استفاده شده و شرایط فعلی آن چگونه است…

این سیم را از کجا تهیه کردید؟


این سیم در ایران با قیمتهای پائینتری نسبت به اروپا موجود است ولی کیفیت سیمهای اروپایی همین مارک را ندارد، من در صورت امکان سعی میکنم در سفرهایم سیمها را از اروپا خریداری کنم.

من یکدست سیم اوا پیرازی را چیزی حدود ۱۵۰ هزار تومان در اروپا با بسته بندی متفاوتی نسبت به ایران خریده ام. اینکه این سیم چطور در ایران از کشور تولید کننده آن اینقدر ارزانتر است، جای بررسی و بحث فراوان دارد؛ این واقعیت قابل توجیه نیست!

لطفا کسی که پیانو آکومپانیمان شماست در این برنامه را معرفی کنید.

آقای آربی بابونیان پیانیست و رهبر کر، در این قطعات من را همراهی خواهند کرد. ایشان دکترای رهبر دارند از ارمنستان. بسیار موسیقیدان متبحری هستند و فهم موسیقی بالایی دارند.

در حال حاضر مشغول به چه کار هستند؟
من در آکادمی اسلو مشغول به تحصیل زیر نظر پروفسور شولدمن از نوازندگان برجسته ویولون نروژ هستم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۱۶

  • سیم های اوا پیرازی و ابلیگاتو، پاسیون و الیو و هر آنچه از کمپانی پیراسترو در ایران عرضه میشه قلابی بوده و با کیفیت پایین و عمر کمتری نسبت به کارخانه عرضه میشه.

  • این موضوع برای اولین بار توسط یک شخص متبحر و حرفه ای در ساخت ساز که احتمالا اکثر نوازندگان با کار او آشنایی دارند -مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. هر چند که در این مسیر بسیاری بر او خرده گرفتند اما او به خوبی توانست این جریان را کنترل و هدایت کند تا اینکه امروز بسیاری این واقعیت را عملا تجربه کرده اند.
    ما منتظر مقالات او در این زمینه هستیم.

    ا

  • SALAM IN AKSI KE MAN DIDAM VA ARSHE GERAFTAN RO DIDAM IN RAVESH DIGE GHADIMI SHODE VA ALAN ARSHE RO IN TORI NEMIGIRAN PAS LOTFAN RAVESHE GHALAT BE HONAR JOYANE KHOD YA D NADAHID KHOB MOSALAME KE INJA IRANE VA HAR KI FEKR MIKONE DARE VIOLIN MIZANE VA HAR RAVESH E GHALAT RO YAD MIDE ALAN MAHDE MOSIGHI AMERICAST VA OROPA VA MADRESEYE JOLIYARD KE MAN FEKR NEMIKONAM TO IRAN 3,4 NAFAR BISHTAR MESLE ONA BASHAN IN YE ETELA BARAYE BEHTAR SHODANE VAZEE TADRISE VIOLON BOD HAMIN VA BENAZARE MAN IN RO BAYAD HAME BEDONAN MERCI

  • میخواستم به اقا یا خانمی که بالا نظر دادن بگم که اصولا هنرنوازندگی از روش خاصی پیروی نمیکنه پس بیخودی خودتون رو خسته نکنید ودنبال روش براش نباشیدو فقط از نوازندگیتون لذت ببرید واجازه بدید که همه ی قسمت های بدنتون در طبیعی ترین حالت خودشون باشن.اونموقع هست که اکول بدنتون خود به خود درست میشه.موفق باشید.فقط از نوازندگیتون لذت ببرید.

  • درود فراوان به شما
    اجرای آقای صالحی و آقای بابومیان واقعا بینظیر بود.بسیار آموزنده، همراه با نکات ارزنده برای یک دانشجوی رشته موسیقی بود
    اجرای زیگونر وایزن به تمام معنا من رو به یاد گیل شاهام انداخت .
    بکارگیری سکوت به شکل کاملا حسی قبل از اجرای پاساژهای روندو کاپریچیوزو من رو سر صندلی میخکوب کرده بود.
    اگرچه کل کار عالی بود اما اجرای کاپریس ۵ پاگانینی با تمپو بسیار بالا همه حاضرین رو مات و مبهوت کرد.
    به امید موفقیت های بیشتر برای این دو نابغه ی موسیقی کلاسیک ایران.

  • خانم یا اقای important مشکل ما اینه که اینجا همیشه حاشیه ها رو دیدیم نمی گید که طرف در چه حدی ساز میزنه چه قطعاتی رو با چه تکنیکی اجرا میکنه به نحوه ارشه گرفتن ایراد میگیرید شما اجراهای هایفتز رو هم ببینید می فهمید که ان هم نوع ارشه گرفتنش با الان متفاوت است بهتره که به اصل بپردازیم نه به فرع امیدوارم شما که انقدر حساسید استادتون واقعا توانایی های تدریس داشته باشه البته از نظر هر هنرجویی استادش بی نظیرترین استاد تو کل دنیاست

    اگه شما اچرای می مینور مندلسون اقای علی صالحی رو دو سال پیش تو تالار وحدت دیده بودید الان به ارشه گرفتنش ایراد نمی گرفتید بدون شک از نظر خیلی ها که تو موسیقی دستی بر ساز دارندبهترین اجرایی که از می مینور مندلسون میشد تو ایران شنید همونی بود که اقای صالحی سال ۸۶ به صورت سولو با ارکستر دانشگاه تهران اجرا کرد.

  • دوست عزیزی که تلاش میکنید روش نوازندگیه خودتون رو به سایرین دیکته کنید:
    Julliard رو اینطوری مینویسن، نه به سبک شما JOLIARD!
    احتمالاً حضرتعالی از رسم الخط قدیمی هم پیروی نمیکنید!

  • خدا وکیلی ببینید حالاکه یکی پیدا شده توی ایران که ویولون رو قورت بده چقدر بحث الکی میکنن. بابا دست بردارید از خاله زنک بازی. علی نابغ هستش.

  • به نظر من طرز گرفتن ساز یک چیز شخصی هست و هرکس از روش یک استاد پیروی میکنه و ممکنه متفاوت باشه که هیچ ایرادی هم نداره و کیفیت نوازندگی خیلی مهمتر هست

  • دوسان عزیزم هر سیم خاص یک کد رنگ منحصر به فرد دارد که براحتی میتوان با مراجعه به سایت سازنده و مقایسه آن با سیم خریداری شده به اصل یا تقلبی بودن سیم پی برد .

    http://www.pirastro.com/public_pirastro/pages/en/Evah-Pirazzi-00001/

    ضمنا در کل عمر سیم های ترکیبی مثل اواپرازی حدودا شش ماه تا یکسال ( بسته به نوع استفاده نوازنده ) هست و سیم های متا عمر بالاتری دارند Dominant Spirocore را برای دوستان علاقه مند توصیه میکنم.

    موق باشید

  • سپاس و سپاس
    سلام
    من ۳۷ سالمه چند ترمه ویلن شروع کردم علاقه خاصی دارم
    ابتدا خواستم از شما تشکر کنم و خواستم ببینم چگونه انگشت ها را در کنترل در آورم

  • درنوازندگی ویلن.یک سری اصول هست که باید رعایت بشه که هیچ ربطی به ثلیقه نداره باید اجرا بشه.مثه یک راننده میمونه که بش بگی هر جوری میخوای راننده گی کن مگه میشه هرجوری بخواد رانندگی کنه هم خودش به خطر میافته هم بغیه رو به خطر می اندازه.اگه درنوازندگی ویلن اصول رعایت بشه راحت تر میشه یاد گرفت.مثه گرفتن ساز. و تکیه ندادن هنگام نوازندگی.و گرفتن ارشه.و ارشه کشی.این هارو نمیشه هرجوری که خواستی انجام بدی.درسته که هرکسی یه حسی داره اما این حس باید در نوازندگی خودشو نشون بده نه در اصولی که در ویلن باید رعایت بشه.با تشکر

بیشتر بحث شده است