گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جان کالشاو (John Culshaw) که در سال ۱۹۴۶ به دکا پیوست به تدریج به مقام مدیر تولید آثار کلاسیک دست یافت. وی در شیوه ضبط به ویژه ضبط کلاسیک، تغییری اساسی ایجاد کرد. تا آن زمان، شیوه ضبط بدین طریق بود که میکروفون را جلوی اجرا کنندگان می گذاشتند و به سادگی ضبط می کردند.

کالشاو اصرار داشت ضبطی انجام دهند به طوری که “تئاتری از ذهن” باشد، به جای آنکه شنونده سعی کند فضایی را تصور کند که گویی در تالار اپرا نشسته است، گوش سپاردن به اپرا را در خانه و یک فضای خانگی تجربه کند.

وی از خوانندگان در خواست کرد تا به جای اجرا روی سن به استودیو بروند، با استفاده از افکتهای صوتی و آکوستیک و ضبط یک تکه طولانی بدون وقفه، موفق به تولید چنین اثری شد.

پیشگامی او در شیوه نوین ضبط از سال ۱۹۵۸ آغاز شد با اثر “حلقه نیبلونگن” اثر واگنر با رهبری جرج سولتی که این اثر موفقیت هنری و تجاری فراوانی را برای دکا به همراه داشت.

هنرمندان بزرگی چون هربرت فن کارایان، جان سوترلند (Joan Sutherland) و لوچینو پاواروتی (Luciano Pavarotti) ضبطهای بسیاری را با این شرکت انجام دادند. امروزه دکا آثار کلاسیک کمتری را ضبط می کند اما همچنان لیستی از ضبطهای رزو شده توسط ستارگان موسیقی کلاسیک را دارد همچون؛ سیسیلیا بارتولی و رنه فلمینگ.

کاتالوگ آلبومهای دکا یکی از پرشکوه ترین لیستهای موسیقی کلاسیک است. در مجله گرامافون، “حلقه نیبلونگن” اثر واگنر با رهبری جرج سولتی، به عنوان بهترین اثر ضبط شده دکا شناحته شده و پاواروتی همچنان هنرمند ویژه در طول فعالیت حرفه ای دکا می باشد.

امروزه دکا پیشروترین و اصلی ترین برچسب هم برای موسیقی کلاسیک و هم در لیست بهترین موسیقی های دنیای مرکز موسیقی تئاتر برودوی (Broadway scores) به شمار می آید، اگرچه گاه به ضبط آثار ستارگان پاپ نیز انشعاب می کند؛ جدید ترین آن: موتاون (میشیگان): سفری در هیتسویل آمریکا (Motown: A Journey Through Hitsville USA) اثر بوزی من (Boyz II Men)؛ منتخب جایزه گرمی و در سال ۲۰۰۷ مقام ۲۷ را بر روی بیلبورد ۲۰۰ آلبوم برتر دنیا کسب نمود.

در دسامبر ۲۰۰۷ اعلام شد که آثار موریسی (Morrissey) خواننده و ترانه سرای انگلیسی، نیز به جدول ضبط دکا بپیوندد. در آگوست ۲۰۰۹ کلی آیکن (Clay Aiken) ستاره خوانندگی پاپ آمریکا با دکا قراردادی امضا کرد. امروزه برچسب آمریکایی دکا همانند برچسب انگلیسی آن (که شرکتش در لندن واقع است) آثار جهانی کلاسیک و پاپ را عرضه می کنند.

پیش از زمانی که شرکت ضبط دویچه گرامافون شاخه آمریکایی خود را تشکیل دهد، با دکای آمریکایی تا سال ۱۹۶۹ مشارکت داشت. کاتالوگ موسیقی جاز دکا توسط شرکت ضبط وروه (Verve Records) به چاپ می رسد.

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است