گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب روش تدریس من در نواختن ویولن اثر لئوپولد آوئر (۴)

شهرت هنرمندان بزرگِ حال و گذشته انگیزۀ ایجاد جاه‌طلبی‌های والدین در مورد فرزندان نوجوانشان است و با‌‌ امتناع از پذیرش توصیۀ کسانی که از عواقب چنین کاری آگاه‌اند قاطعانه به ایده‌ای که مغزشان را تماماً تسخیر کرده می‌چسبند. والدین به‌طور مداوم برای رسیدن به‌ هدفی که خودسرانه برای فرزندشان تعیین کرده‌اند تلاش می‌کنند بی‌آنکه در نظر بگیرند که احتمالاً آیندۀ او را فدای جاه‌طلبی‌های بی‌جای خود می‌کنند.

آنها کودک را می‌فرستند تا نزد معلمی نامدار در اروپا و یا آمریکا تعلیم بگیرد و منتظر تحقق آرزوهایشان می‌شوند. (تا پیش از جنگ [جهانی]، اروپا را ترجیح می‌دادند چرا که تعدادی از استادان در اروپا هنرمندان مشهوری را تربیت و به جامعه معرفی کرده بودند.) آنها هیچ دلیلی نمی‌بینند که پسر یا دخترشان روزی به‌اندازۀ دیگرانی که در دنیا طوفان به‌پا کرده‌اند مشهور و محبوب نشوند. در طول سال‌های متمادی‌ای که به‌تدریس ویُلُن اختصاص داده‌ام نمونه‌های بارزی از این نگرش ذهنی داشته‌ام.

افراد بسیاری از دور و نزدیک برای دانستن نظر من در مورد میزان استعداد جوانانِ جویای‌ نام آمدند. در بسیاری از موارد که به‌وضوح فقدانِ استعداد موسیقایی یا ضعف جسمی موجب ردِّصلاحیت هنرجو می‌شد کاملاً صریح بودم. در بیشتر موارد، علاقه‌مندان از تصمیم من ناراضی بودند و ناراضی می‌ر‌فتند و مشاوران دیگری را که به حیوانات خانگی‌شان توجه بیشتری داشتند پیدا می‌کردند. در حقیقت، من تنها چند‌بار در تمام تجربه‌ام توانسته‌ام والدینی را که چنین آرزویی برای فرزندشان داشتند منصرف‌کنم یا با سو‌ق‌دادن او به‌سوی حرفه‌ای دیگر ذوق هنری جوان را از شکست حتمی نجات دهم؛ حرفۀ دیگری که در آن شانس بیشتری برای مفید‌بودن برای هم‌نوعان خود داشتند و در‌عین‌حال آیندۀ‌ مطمئن‌تری برای خود رقم می‌زدند.

بیشتر آنهایی که می‌خواهند نوازنده شوند، علی‌رغم اینکه ممکن است استعدادی غیرمعمول داشته باشند، هیچ تصوری از مشکلاتی که باید بر آنها غلبه‌کنند و شکنجه‌های روحی که باید تحمل کنند و سرخوردگی‌هایی که تجربه خواهند کرد ندارند. نوازندگان جوان جاه‌طلب معمولاً نمی‌دانند پیش از اینکه به‌شهرت برسند سال‌ها و سال‌ها تلاش بی‌وقفه لازم است و باید به‌خوبی آموزش ببینند و به‌ کار خود مسلط شوند. آنها باید سلامتی و شکیبایی زیادی داشته باشند تا بتوانند بر موانعی که طبیعت و گاهی انسان‌ها سر راهشان می‌گذارند غلبه کنند. آنها نمی‌دانند که افق‌های روشن تنها پس از مبارزات طولانی و دشوار به‌روی نوابغ گشوده می‌شود. در تاریخ موسیقی و در میان موسیقیدانانِ بزرگ نمونه‌های بی‌شماری هستند که سخنانم را تصدیق می‌کنند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است